Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم حقیقی طراح گرافیک،طراح صحنه سریال‌های تلویزیونی و دبیر یازدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر است. او نماد جشنواره فیلم فجر (سیمرغ) را هم طراحی کرده است.  

علت انتخاب سیمرغ برای جشنواره فیلم فجر، بررسی کارنامه هنری او از جمله موضوعاتی بود که با او در این خصوص گفتگو کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیا شغل پدر (عکاسی) در گرایش شما به هنر‌های تجسمی تاثیر داشت؟

بله قطعا موثر بوده است. پدرم بعد از مهاجرت به تهران در عکاسی «چهره نما» اولین عکاسی ایران  شاگردی کرد تا اینکه  خودش عکاس شد و  اولین عکاسخانه ایران در خیابان لاله زار متعلق به او بود.

 از همان زمان چشم من به عکس و عکاسی که تازه در ایران رایج شده بود، عادت کرد.   نقاشی کردن هم شاید برای من ارثی باشد، زیرا پدرم قبل از عکاسی، نقاش بود و عموی بزرگم هم  تصویر فرش ترسیم می‌کرد.

به نظر شما هنر موروثی است؟

هنر می‌تواند موروثی باشد البته تربیت هم نقش مهمی دارد چرا که اگر پدر من به جای عکاسی مانند برادرش وارد ارتش می‌شد دیگر من  عکسی نمی‌دیدم و  از کودکی با تصویر آشنا نبودم.

تعریف شما از پوستر به عنوان یک پیشکسوت عرصه گرافیک  چیست؟

 پوستر در حوزه گرافیک دیزاین و ارتباطات است.پوستر تصویری است که درباره یک رویداد اطلاع رسانی می‌کند. اگر قرار باشد مبحث زیبایی شناسی را به آن اضافه کنیم از قالب اعلان خارج و تبدیل به پوستری می‌شود که همه آن را می‌شناسند.

  وضعیت هنر در سال ۱۳۴۸ که اولین پوستر شما چاپ شد، چگونه بود؟

در آن سال‌ها تعداد طراحان گرافیک بسیار کم بود، عده معدودی در شرکت‌های تبلیغاتی کار می‌کردند و اغلب دانش آموختگان رشته نقاشی از جمله استاد مرتضی ممیز، فرشید مثقالی و قباد شیوا  از دانشکده هنر‌های زیبا بودند.

برخی مانند  بهرامی در سازمان کتاب‌های درسی کار می‌کردند؛ برخی هم مانند زمان زمانی، پرویز کلانتری و آیدین آغداشلو در رشته گرافیک کار می‌کردند و در لفظ به همه آن‌ها نقاش تبلیغاتی می‌گفتند.

آن‌ها در خارج از کشور ادامه تحصیل دادند و شرکت تبلیغاتی داشتند؛ بنابراین می‌بینیم که تعداد هنرمندان در آن زمان بسیار کم و هنر بین مردم ناشناخته بود.

بعد از آنکه هوشنگ کاظمی، دانشکده هنر‌های تزئینی که بعد‌ها دانشکده هنر نام گرفت را تاسیس کرد، استاد ممیز رشته گرافیک را به رشته‌های این دانشکده افزود.

آیا کیفیت آثار در حال حاضر با توجه به تعداد زیاد هنرمندان و طراحان گرافیک قابل قبول است؟

به نظرم نباید به هر هنرجو و دانشجوی هنر برچسب هنرمند بزنیم. ممکن است یک نفر مجسمه ساز یا نقاش باشد، اما لزوما اثر هنری تولید نمی‌کند از این رو به فارغ التحصیلان رشته هنری هنرمند نمی‌گویند.  

می‌دانم که تعداد فارغ التحصیلان رشته گرافیک در دانشکده، هنرستان و مراکز کاردانش بسیار زیاد  و هرساله حدود ۴ هزار نفر است. براساس برخی آمار در ۳۰ سال اخیر تعداد  فارغ التحصیلان گرافیک حدود ۱۰ برابر رشته نقاشی و ۲۰ برابر مجسمه سازی بوده است.

این اتفاق خوب نیست، این معضل را خیلی کشور‌ها داشتند و ماهم اخیرا دچار شده ایم. به یاد دارم دوره‌ای بود که پزشک در کشور کم داشتیم ازاین رو پزشکان پاکستانی بیماران ایرانی را طبابت می‌کردند اما در یک بازه  زمانی تعداد پزشکان بیش از حد افزایش یافت، به طوری که تعدادی از آن‌ها به جای طبابت به ساخت و ساز و تجارت روی آوردند که این مشکل از تعادل نداشتن مکانیزم کنکور و پذیرش دانشجو در کشور نشات می‌گیرد.

بیشتر دختران که در رشته‌های دیگر قبول نمی‌شوند وارد عرصه گرافیک می‌شوند اما بازار کار ندارند از این رو  به مشاغل دیگر پناه می‌برند، عده‌ای اندک معلم این رشته می‌شوند و تعدادی دیگر هم در چاپ خانه و... کار می‌کنند.

درباره طراحی سیمرغ جشنواره فیلم فجر توضیح بدهید

در چندین نشست که با بهشتی مدیرعامل وقت بنیاد فارابی و رئیس جشنواره‌های فجر  به ایده کلی نشان جشنواره (سیمرغ) رسیدیم که یک نماد ایرانی است و دارای نقش معنوی در شعر مولانا و حافظ است.

سیمرغ مرغ افسانه‌ای آرمانی است که در بلندای قاف زندگی می‌کند و آیینه تمام نمای تفکر ایرانی است. مثل جشنواره فیلم لوکارنو که «شیر» دارد و مسکو که «خرس» دارد، قرار شد جشنواره فیلم فجر سیمرغ داشته باشد.

تا چندماه در تصاویر بازمانده ایرانی تحقیق کردم، به کتابخانه‌های غنی مراجعه و در نگارگری‌ها دنبال ردپایی از سیمرغ بودم که در این کاوشگری‌ها به نقش سیمرغ در کاشی کاری‌ها و منبت‌ها برخوردم و در نهایت نشان جشنواره فجر را طراحی کردم.

علاقه به کتابخوانی تا چه حد در پیشرفت شما نقش داشت؟

اعتیاد به کتاب یک اعتیاد بسیار خوب است. کلاس پنجم دبستان برای اولین بار روزنامه دیواری درست کردم و مدیر مدرسه به من یک کتاب جایزه داد. آن کتاب مسیر زندگی من را عوض کرد و کم کم مجله خواندن هم به عادت کتابخوانی من اضافه شد.

وقتی به دانشگاه رفتم به تمام کتاب فروشی‌های روبروی دانشگاه مراجعه می‌کردم تا اینکه طراحی جلد کتاب‌های ناشران جلوی دانشگاه را برعهده گرفتم. برخی اوقات به جای دستمزد به کتاب هدیه می دادند که باعث شد بیش از گذشته با کتاب عجین شوم.  

ارتباط هنرجویان جوان با کتاب چطور است؟

متاسفانه خوب نیست.  در ۳۰ سال تدریس برای دانشجویان شاهد بودم که میزان مطالعه آن‌ها سال به سال کمرنگ‌تر می‌شود که یکی از علت‌های آن رواج  اینترنت است.

چگونه به طراحی صحنه فیلم‌ها از جمله سریال «سربداران» پرداختید؟

طراحی صحنه و هنر‌های تجسمی یکی هستنداز این رو برای یک طراح صفحه ،طراحی روی بوم با کاغذ فرقی نمی کند.

 نتیجه ۱۰ دوره گذشته  جشنواره هنر‌های تجسمی فجر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

من هر دوره جشنواره را به طور کامل رصد نکرده ام، اما از نوشته‌ها و گفته‌های شرکت کنندگان و هنرمندان اینطور برداشت می کنم که جشنواره تجسمی فجر به میزان جشنواره تئاتر، موسیقی و علی الخصوص فیلم فجر موفق نبوده است.

جشنواره فیلم در سی و چندسال گذشته بسیار موفق عمل کرده است. مردم هرسال زمان جشنواره فیلم در تکاپوی تهیه بلیت هستند تا فیلم‌ها را ببینند. اما دنبال دیدن آثار تجسمی نیستند از این رو باید برای این مشکل راهکاری اندیشیده شود، البته امسال قرار است نمایشگاه‌های فجر را ۴۰ روزه برگزار کنیم تا افراد بیشتری برای بازدید مراجعه کنند.

 مسئولان قبلی جشنواره هنر‌های تجسمی برگزاری آن را لازم نمی دانستند. نظر شما چیست؟

به نظرم این جشنواره‌ها باعث می‌شود که هنرجویان و هنرمندان کار‌های خود را کنار هم ببینند. در افتتاحیه‌های روز جمعه ممکن است به ۴ یا ۵ گالری سر بزنیم اما هرکدام کار‌های یک نفر را به نمایش می‌گذارند. در صورتی که در جشنواره همه دستاورد‌های یکساله افراد کنار هم گذاشته می‌شود از این رو سنجشی برای میزان توانمندی هنرمندان در طول سال است.

چرا مسئولان توجه لازم به بزرگترین رویداد تجسمی کشور ندارند؟

شاید به دلیل جنسیت این هنر است. اما امیدوارم امسال  با حضور داوران و شورای عالی این جشنواره را هرچه باشکوه‌تر برگزار کنیم.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هنرهای تجسمی وزارت ارشاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۳۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ هزار کتاب برگزیده رشد در سامانه دانش آموزان قرار گرفت



آقای حسام پور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: جشنواره ملی کتاب رشد در بیست و یک دوره گذشته خود بیش از ۱۰۰ هزار کتاب را ارزیابی و از این بین، بیش از ۳۰ هزار کتاب موفق را انتخاب کرده است.
وی افزود: کتاب‌هایی که موفق به دریافت نشان رشد شده‌اند در سامانه سامان کتاب به نشانی samanketab.roshd.ir در اختیار خانواده‌ها و فعالان فرهنگی و آموزشی قرار گرفته است.
وی افزود: آموزش و پرورش برای این که بتواند نقش حکمرانی در محتوا‌های تولید شده توسط بخش‌های دولتی و غیردولتی را به صورت جدی ایفا کند در سال ۱۳۸۹ مصوبه‌ای در هشتصدوبیست و هشتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با موضوع ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی را تصویب کرد و برخی از رویداد‌ها و فعالیت‌های مرتبط همچون جشنواره ملی کتاب رشد ذیل این مصوبه ساماندهی شد.
معاون ساماندهی منابع آموزشی گفت: با توجه به این مصوبه، تنها منابعی اجازه ورود به کتابخانه‌های مراکز آموزشی و مدارس را دارند که استاندارد‌های مورد نظر وزارت آموزش و پرورش را کسب کنند.
وی افزود: این امکان برای ناشران و نویسندگان کودک و نوجوان فراهم شده است تا آثار تولیدی خود را برای دبیرخانه این مصوبه ارسال نمایند، آثاری که موفق به دریافت «نشان رشد» وزارت آموزش و پرورش شوند امکان ورود به کتابخانه‌های مدارس و کتابخانه‌های کلاسی را پیدا می‌کنند.
آقای حسام پور افزود: جشنواره ملی کتاب رشد، از جمله دغدغه‌مندی‌های مهم وزارت آموزش و پرورش در انتخاب و به‌گزینی کتاب‌های دارای استاندارد‌های آموزشی و تربیتی برای کودکان و نوجوانان است.
معاون ساماندهی منابع آموزشی افزود: با توجه به این که متولی اصلی بحث آموزش و تربیت کودکان و نوجوانان تا پایان دوران آموزش عمومی، وزارت آموزش و پرورش است و با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند برنامه درسی ملی به عنوان اسناد تحولی این حوزه، پیرایش و ساماندهی محتوا‌های پیرامون کتب درسی که به نحوی فضای آمورش و تربیت را متأثر می‌سازند باید توسط وزارت آموزش و پرورش طراحی و تدبیر شود.

دبیر بیست و یکمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد افزود: بیست و یکمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد، کتاب‌های آموزشی تربیتی ناشران را که در طی فرایند یک سال موفق به دریافت نشان رشد شده‌اند در ۱۴ محور مورد ارزیابی نهایی قرار داده است. این محور‌ها در سه بخش کلان موضوعی شامل: آثار آفرینش ادبی و هنری و آثار مطالعات تبیینی و ترویجی و آثار حوزه دانش‌افزایی و کمک آموزشی و مهارتی تقسیم‌بندی شد.

وی درباره بهبود کتاب‌های آموزشی و تربیتی و کمک آموزشی هم گفت: باید نهاد‌هایی که در حوزه برنامه‌ریزی و سیاستگذاری محتوا‌های کودک و نوجوان دارای مسئولیت هستند با یکدیگر ارتباط فرایندی داشته باشند تا هم‌افزایی و اثرگذاری بهتری صورت پذیرد.
آقای حسام پور گفت: در این خصوص لازم است در حوزه ترویج و توزیع محتوا‌های تولیدی کودک و نوجوان توسط بخش‌های مرتبط اقدامات مؤثرتری صورت پذیرد.
آخرین جشنواره کتاب‌های رشد در تاریخ ۱۶ اسفند ماه معرفی شدند.

دیگر خبرها

  • ۳۰ هزار کتاب برگزیده رشد در سامانه دانش آموزان قرار گرفت
  • دانشکده داروسازی در کردستان در حال مقدمات تاسیس است
  • دوهفته کارگردانان جشنواره کن جایزه جدید می‌دهد/تجلیل شانتال آکرمن
  • ضرورت توجه به خوشنویسی در کتاب‌های آموزشی
  • درخشش یک مازندرانی در جشنواره ملی کتاب و رسانه
  • زمان انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ + منابع sanjesh.org
  • انتخاب اثر هنرمند هرسینی به عنوان اثر فاخر صنایع‌دستی کشور
  • پذیرش دانشجوی داروسازی در کردستان + فیلم
  • هزینه ثبت نام کنکور ۱۴۰۳ + نحوه پرداخت هزینه کنکور، لینک sanjesh.org
  • مدارک مورد نیاز برای ثبت نام کنکور + خرید سریال ثبت نام کنکور سایت sanjesh.org