Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی موضوع الگوی پیشرفت اسلامی که فراخوان رهبری برای آحاد ملت است را بستر مناسب برای شکل دهی گفت و گوی ملی عنوان و اعلام کرد: این فراخوان و همفکری می تواند مسایل اصلی و اصولی جامعه که منافع ملی را تعریف می کنند در معرض گفت و گو و نقد قرار دهد.

علی شکوری راد روز جمعه در چهارمین کنگره سراسری حزب ندای ایرانیان گفت: جامعه است که هویت را تعریف می کند و براساس آن هویت دولت شکل می گیرد و دولت نیز پس از این که تشکیل شد مجددا هویت را تعریف می کند تا پایه های خود را محکم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: بنابراین هرگاه این باز تعریف هویت ملی توسط حاکمیت به گونه ای صورت گیرد که آن جامعه اولیه ای که هویت ملی را تعریف کرده بود، بخش های مهمی از آن حذف شود این در حقیقت یک تحریفی در آن بحث هویت و منافع ملی صورت گرفته است که البته این اتفاق در جامعه ما افتاده است.
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی می گوید: جامعه ما در انقلاب اسلامی 1357 هویتی را تعریف و در کنار هویت سرزمینی ایران یک ساختار سیاسی نیز تاسیس کرد که این ساختار سیاسی پس از چهل سال در باز تعریف هویت ملی و منافع ملی بعضا به گونه ای عمل کرده که بخش هایی از جامعه حذف شدند.
وی یادآور شد: هر گاه این جامعه کوچک و کوچک تر شود و مشارکت جامعه در حمایت از این ساختار سیاسی کم شود ما در ارتباط با اصل تعریف منافع ملی به بحران خورده ایم که باید ببینیم چگونه می شود آن را بازسازی کنیم.
شکوری راد افزود: زمانی که تعریفی از منافع ملی نداشته باشیم طبیعتا پاسداری از منافع ملی و حفظ و رعایت منافع ملی دچار خدشه می شود که الان ما در این مرحله هستیم، البته چیزی که در رابطه با منافع ملی می توان گفت این است که به گونه ای ساختار سیاسی عمل کند که رضایتمندی عمومی به حداکثر خود نزدیک شود و برای این که ساختار سیاسی چنین عملکردی داشته باشد آن چیزی که ذهن بشر به آن رسید، 'حکمرانی خوب' است.
وی با بیان اینکه درحکمرانی خوب آمده است چگونه می شود رضایتمندی شهروندان را از ساختار سیاسی حفظ کرد و جامعه را به سمت توسعه برد، گفت: مهمترین آن در حقیقت مشارکت سیاسی است. هرگاه مشارکت سیاسی در جامعه ای تنزل پیدا کند آن جامعه و منافع ملی آن در معرض بحران قرار می گیرد .
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: البته در ساختار سیاسی بعضی از جناح ها منافع ملی را طور دیگری تعریف کردند؛ گفتمان تعالی و توسعه دو گفتمان موجود در کشور است که البته جامعه به طورعمومی خواستار توسعه و رفاه و بخشی نیز خواستار تعالی است که البته گروه اخیر می گویند دنیا گذرگاهی برای رسیدن به آخرت است.
وی تاکید کرد: اما این بخش از جامعه حق ندارد تلقی خود را از منفعت ملی بر اکثریت جامعه تحمیل کند. اکثریت جامعه باید رضایت مندی داشته باشد نسبت به آن چیزی که به عنوان منفعت ملی برای آنها تعریف می شود البته این بحث هایی است که در سطح سیاسی بعضا نوشته و نانوشته وجود دارد و مباحث امروز ما را رقم می زند.
شکوری راد گفت: آنچه که مردم این سرزمین از حاکمیت سیاسی که خود تاسیس کردند و مالک آن هستند ، می خواهند این است که بتواند عدالت، آزادی، رفاه و امید به آینده را تامین کند و تامین آنها منفعت ملی است که می تواند بقای جامعه را که خودش هویت آن را تعریف کرده ، تضمین کند بنابراین منفعت ملی باید ضامن بقای جامعه باشد و بقای جامعه نیز براساس رضایتمندی است.
وی با بیان این که این رضایتمندی از چه چیز است، گفت: از حکمرانی است که دارد در موردش اعمال می شود، البته آن بحث سیاست خارجی که آقای ظریف گفته است بحث منافع ملی و سیاست خارجی است که در حوزه دیپلماتیک براساس آن شاخص های منافع حیاتی، ملی و حاشیه ای است.
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: منافع ملی امروز ما این است که براساس یک حکمرانی خوب جامعه اداره شود تا منافع مردم و شهروندان به عنوان شکل دهنده این جامعه تعریف شده باشد.
وی در مورد لوایح چهار گانه FATF نیز یادآور شد : گفت و گویی هایی که طی ماه های اخیر بارها شنیده اید می گویند که برجام منافع ملی ما را به خطر انداخته یا پایمال کرده باید گفت منافع ملی چه چیز تعریف شده که در ذهن آن کسی که می گوید تصویب FATF مغایر با منافع ملی است.
شکوری راد با بیان این که ما با آنهایی که چالش داریم دو دسته اند، گفت: یک عده هستند که منافع ملی را قربانی منافع فردی و اجتماعی خود می کنند و عده ای دیگر که براساس فهم نادرست با آنها چالش داریم. ممکن است در ذهن خودشان هم واقعا دنبال منافع ملی باشند.
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی افزود: بنابراین ما دو نوع چالش در زمینه تامین منافع ملی داریم یکی آگاهانه منافع ملی را قربانی منافع شخصی ، گروهی و جناحی خود می کنند و عده ای که ناآگاهانه این کار را می کنند. مهمترین کار ما این است آن بخشی که ناآگاهانه گرفتار برداشت غلط از منافع ملی هستند و منافع ملی واقعی را قربانی منافع جناحی، فرقه ای، ایدئولوژی، قومی و یا حزبی خود می کنند آنها را متوجه کنیم که برای این کار نیاز به گفت و گوی ملی داریم.
وی گفت: به نظر من موضوع الگوی پیشرفت اسلامی که رهبری برای آحاد ملت فراخوان دادند تا بیایند در این رابطه اعلام نظر کنند می تواند بستر مناسبی برای شکل دهی یک گفت و گوی ملی باشد که در حقیقت زیرساخت ها و محفوظات این طرح داشته باشد و مسایل اصلی و اصولی جامعه که منافع ملی را تعریف می کند بتوانیم در معرض گفت و گو و نقد قرار دهیم.
سیام**1058

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي شكوري راد كنگره نداي ايرانيان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۳۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید رهبران سیاسی و مذهبی پاکستان بر وحدت اسلامی برای کمک به فلسطین

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ جمعی از رهبران مذهبی، سیاسی و اندیشمندان ایالت بلوچستان پاکستان طی مراسمی به میزبانی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کویته بر ضرورت تقویت وحدت اسلامی برای کمک به فلسطین در مقابل جنایات ضد انسانی اسرائیل تاکید کردند.

دیگر خبرها

  • تاثیر دوقطبی‌های کاذب سیاسی بر شکل‌گیری دو قطبی‌های واقعی در جامعه
  • ۲۰ اثر به مرحله نهایی رویداد «بازی‌آرا» راه‌ یافتند
  • تاکید رهبران سیاسی و مذهبی پاکستان بر وحدت اسلامی برای کمک به فلسطین
  • تولید لباس فرم مدارس با رعایت الگوی پوشش ایرانی و اسلامی
  • آمادگی دانشگاه آزاد برای تولید لباس فرم مدارس با رعایت الگوی پوشش ایرانی و اسلامی
  • رسانه‌ها در بیان مشکلات و چالش‌ها اخلاق و انصاف را رعایت کنند
  • نوروز فرصت مناسبی برای شناساندن موقعیت گردشگری رودسر است
  • ۶۰ درصد مردم قزوین کم تحرک هستند
  • سیدحسن خمینی: وقتی جامعه دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی است، بحث از اندیشه سیاسی بیهوده است/ یک راه بیشتر نیست و آن آشتی با مردم است
  • یادداشت|نگاهی نو به علم اقتصاد اسلامی