Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بسیج از دامغان، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسینیان در خطبه های وحدت بخش و دشمن شکن نماز جمعه باشکوه این هفته دامغان که با حضور گسترده مردم دیندار این شهرستان در محل مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله شهید دکتر مفتح که سالروز شهادتش به دلیل تلاش های این استاد برجسته حوزه و دانشگاه در مسیر وحدت این دو خواستگاه علم و دانش به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شده، اظهار داشت: امروز همه اندیشمندان به این مهم واقفند که جامعه نه با علم محض و نه با عقل محض قابل اداره نیست و پیوند دانش با معنویت و اخلاق یک ضرورت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خطیب نماز جمعه دامغان بابرشمردن چهره های بزرگ و نام آشنا پرورش یافته در حوزه های علمیه و دانشگاه ها و خدمات بسیار آنان به رشد و اعتلای جامعه اسلامی و انسانی بر ضرورت برگزاری نشست های تبیین راهکارهای همکاری بیش از پیش این دو نهاد در سطح مدیران و اساتید تاکید کرد و افزود: دانشجویان دانشگاه ها و طلاب حوزه های علمیه فرزندان و شیره جان جامعه اسلامی و ایرانی ما هستند.

تکرار خاطره فرو پاشی یک ابرقدرت با افول قدرت آمریکا

امام جمعه دامغان در بخش دیگری از سخنان خود به افول قدرت اقتصادی، سیاسی و قدرت نرم آمریکا در منطقه و جهان به اذعان بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران اشاره کرد و گفت: بر اساس نظر کارشناسان و تحیلگران غربی، آمریکا تا سال 2030 برتری خود را در جهان کاملا از دست می دهد و شاید یک بار دیگر خاطره فروپاشی ابرقدرتی به نام شوروی در سال 1991 برای مردم جهان تکرار شود.

وی خیزش اقتصادی چین، رجزخوانی های پوچ ترامپ، بدهی 20 تریلیون دلاری آمریکا، ناکامی های متعدد ایالات منحده، رژیم صهیونیستی و سعودی ها در منطقه، هراس صهیونیست ها از قدرت حزب الله لبنان و حماس و شکست اجلاس سران کشورهای حوزه خلیج فارس در عربستان باعدم حضور سران عمان، قطر و امارات را به عنوان نشانه های افول و سقوط قدرت آمریکا برشمرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینیان خاطر نشان کرد: چهره این مستکبران خونریز برای همه مردم جهان شناخته شده است، کارنامه سالهای اخیر آنها همچون گذشته مملو از کودک کشی، نسل کشی، حمایت و به وجود آوردن گروه های تروریستی و ظلم و آدم کشی در افغانستان، عراق، سوریه، یمن و ... است.

استفاده دشمن از همه ابزارهای خود برای فشار و مأیوس کردن ملت بزرگ ایران

خطیب نماز جمعه دامغان با بیان اینکه روند برتری کشورهای شرقی بر بلوک غرب مشهود است، به حوادث اخیر فرانسه اشاره و تصریح کرد: دولتمردان مستبد فرانسوی که در سال 88 مشوق اغتشاش گران در ایران بودند امروز در سراشیبی بحران امنیتی مقابل جنبش جلیقه زرد ها قرار گرفته اند و با شدیدترین برخوردهای فیزیکی و نظامی معترضان را سرکوب می کنند، درحالی که ما را به نقض حقوق بشر محکوم می کنند.

امام جمعه دامغان با اشاره به اینکه دشمنان اسلام و ملت بزرگ ایران و در رأس آنها شیطان بزرگ آمریکا با فشار اقتصادی و استفاده از انواع روش های جنگ رسانه ای و روانی به دنبال مأیوس کردن و به زانو درآوردن ملت ایران به عنوان الگوی مقاومت و عزت برای دیگر ملت های منطقه است، افزود: دشمن بداند ملت آگاه ایران اسلامی باوجود مشکلات هیچگاه دست از پشتیبانی و حمایت از ولایت فقیه برنخواهد داشت.

گفتنی است، تبریک ولادت امام حسن عسگری(ع) و تشریح تلاش های گسترده ایشان در حفظ و اعتلای تشیع، تسلیت سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(س) و گرامیداشت یاد و خاطره خطیب شهید حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی فلسفی از دیگر بخش های خطبه های امروز نماز جمعه دامغان بود.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۳۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولویت مقاومت بر گفت‌وگو در مسئله غزه | اقامه گفتگو از مسیر قدرت ما می‌گذرد

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: موضوع غزه به عنوان یک مسئله حاد انسانی در شرایط کنونی توجه بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران مسئله فلسطین را به خود جلب کرده و اغلب اندیشمندان سعی کرده‌اند در کنار تجزیه و تحلیل بحران غزه، راهکارهای موثر را هم ارائه دهند. نشست ها و گردهمایی هایی متعددی در گوشه و کنار جهان به این مناسبت در ماه های اخیر برگزار شده و این حرکت‌های فرهنگی همچنان ادامه داد. یکی از تازه ترین گردهمایی ها با حضور اندیشمندان اخیرا در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد که مباحث مطرح شده در این گردهمایی از جهات گوناگون قابل توجه بود. پانزدهمین گردهمایی اصحاب علوم انسانی انقلاب اسلامی با عنوان «طرح طوفان؛ علوم انسانی و تأملی در مساله غزه» با حضور محققانی چون دکتر مهدی فدایی مهربانی، مصطفی زالی، فاطمه دلاوری پاریزی و سید حسین شهرستانی مدیر گروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و جمعی از علاقه‌مندان به علوم انسانی و موضوع غزه در محوطه باز ساحتمان مرکزی حوزه هنری برگزار شد.

ایده اخلاق مبتنی بر مصلحت و نسبی‌گرایی مطرح است

در بخشی از این گردهمایی، دکتر مهدی فدایی مهربانی به چهار بحران‌ در مساله غزه از جمله آن بحران اخلاقی، بحران علوم انسانی بحران فرهنگی اشاره کرد و گفت:«در بحران اخلاقی، ایده اخلاق مبتنی بر مصلحت و نسبی‌گرایی مطرح است.اگرچه هنوز مسئله اخلاق در دنیا از بحث‌های زنده‌ای است که با موقعیت انضمامی انسان می‌تواند نسبت داشته باشد اما در لحظه‌ای که انسان دچار رنج می‌شود، فلسفه اخلاق زنده می‌شود و پرسش از اینکه اخلاق کجاست و ما چطور می‌توانیم اخلاق داشته باشیم،مطرح می‌شود. تصور من این است که شاید نماینده اخلاق مبتنی بر سیاست و مصلحت در دنیای امروز «مایکل والزر» باشد که اخلاق را در خدمت قدرت درآورده و شاید شرترین مفاهیم در اندیشه او به مفاهیم به اخلاق بدل می‌شود.» وی یکی دیگر از بحران‌ها در مساله غزه را بحران فرهنگی و کار فرهنگی دانست و گفت:«اگر بخواهیم نگاه نقادانه داشته باشیم باید بگوییم که ما در کار فرهنگی شکست خورده‌ایم و دلیلش هم نوع نگاه ما به کار فرهنگی است. کار فرهنگی گاه هم ردیف کار روشنفکری است و در مورد غزه به نظرم جاهایی که کار فرهنگی روی دوش جامعه بوده عملکرد بسیاری را شاهد بودیم نسبت به زمانی که به فرهنگ به مثابه یک مقوله تعلیمی و حکومتی نگاه شده است. در کشورهای مسلمان راهپیمایی‌های صدهزار نفری برای غزه برپا شده ولی در ایران که پشتیبان همیشگی بوده ما باید صبر می‌کردیم تا در روز جمعه راهپیمایی کنیم بنابراین چون ظرفیت کار فرهنگی را از جامعه گرفتیم، جامعه منفعل شده است.»

تفاوت کنش ما با کنش مردم جهان نسبت به غزه

در ادامه این گردهمایی، فاطمه دلاوری پاریزی محقق حوزه فلسفه غرب به بحران علوم انسانی پرداخت و در سخنان خود به خصیصه دوران مدرن اشاره کرد و گفت: «بر اساس سخنان بیکن انسان به دنبال تصرف بر هرچیزی است که نمونه سیاسی آن استعمار است. استعمار که با سلطه سیاسی اروپا بر امریکا و شهرک‌سازی و کشتن بیش از 95 درصد از بومیان امریکا آغاز می‌شود و باعث می‌شود که مرد سفید طبقه متوسط اروپایی دیگری را به رسمیت نشناسد و انسان‌زدایی کند از دیگری یا سعی در شبیه کردن دیگران به خود دارد.» این محقق حوزه فلسفه غرب در ادامه به نظریه مارکس نسبت به استثمار سیاسی و اقتصادی و فرآیند مدرنیزاسیون پرداخت و سپس با اشاره به نظریات دیگر اندیشمندان، تاکید کرد: «درک روح استعماری زمانه و مناسبات زر و زور و تزویر انسان امروز را به اضطرار می‌رساند. در این میان انقلاب اسلامی از بزنگاه‌هایی است که با فهم این موضوع در حال زدن ایجاد جرقه‌های امید است و شاید به همین خاطر باشد که انقلاب اسلامی سهم خود را ایفا کرده و شاید همین امر دلیل تفاوت کنش ما با کنش مردم جهان نسبت به غزه باشد. غزه نقطه عطفی در حرکت به سمت برقراری نسبتی جدید با هستی است. برای این مورد نشانه‌هایی هم می‌توان ذکر کرد و آن هم هنزله‌های پابرهنه‌ای است که پیش از این با سنگ از خود دفاع می‌کردند و امروز با اسلحه در شهرهای صهیونیست‌نشین جولان می‌دهند. مرزهایی که توسط اسرائیل قفل شد تا گرسنگی عامل قتل مردم باشد حالا با توزیع افطاری گرم توسط ایرانیان شکسته شده است.»

روابط بین‌الملل هیچ کنشی در مقابل اسرائیل نداشته است

مصطفی زالی استادیار گروه فلسفه دانشگاه، از دیگر سخنرانان این گردهمایی بود که به دو ادعای بدیهی در مسئله غزه اشاره کرد و گفت: جنگ غزه عریان و صریح یادآور می‌شود که در عرصه روابط بین‌الملل تکیه صرف بر هنجارهای حقوق بین‌الملل بی‌اثر است. همچنین اینکه مانع اصلی تحقق راه‌حل در دولت اسرائیل است. جنگ غزه ثابت می‌کند تاکید بر گفتمان‌های اخلاقی در ساحت روابط بین‌الملل، بی‌اثر است. در فلسفه سیاسی جدید برای توضیح تکوین نحوه حاکمیت سیاسی مشروع از مفهوم وضعیت طبیعی استفاده می‌شود که از دل آن قرارداد اجتماعی متولد می‌شود که روشی است برای تبیین دولتی که می‌خواهد به شکل مشروعی تکوین پیدا کند. آنچه کمتر به آن توجه می‌شود، وضعیت طبیعی و ضرورت گذار از وضعیت طبیعی است. وضعیت طبیعی وضعیتی است که دو توصیف مشهور دارد یکی اینکه از نگاه «توماس‌هابز» وضعیت جنگ همه علیه همه است و دوم اینکه از نگاه «جان‌لاک» دسترسی انسان‌ها به حقوق‌شان فاقد ضمانت لازم است.در این زمینه «ایمانوئل کانت» از سه نقصان در وضعیت طبیعی صحبت می‌کند و می‌گوید حقوق اکتسابی در وضعیت طبیعی که بسط مفهوم آزادی است اما در وضعیت طبیعی تحقق این حقوق ناممکن است.»

زالی در ادامه عدم تحریم اسرائیل با وجود نقض مرزها و حقوق‌ها را مطرح کرد و گفت: «روابط بین‌الملل هیچ کنشی در مقابل اسرائیل نداشته است. کنشی که دولتها در دوره طوفان نسبت به سران اسرائیل برای دلداری آنها داشتند جای سوال و تعجب است و معضل عمیقی را پیش چشم می‌گذارد که حتی اگر حتی هنجارهای معین وجود داشته باشد در فقدان مرجع فراگیر نمیتوان از آن بهره‎‌مند شد.» وی افزود:«بحران غزه یک مسئله را نشان می‌دهد و آن هم این است که بحران فلسطین از مسیر حقوقی حل و فصل نمی‌شود.» این پژوهشگر خاطرنشان کرد:«بحران غزه ثابت می‌کند حل مسئله زورآزمایی قدرت‌هاست و آنچه دنیا به عنوان راه حل غزه تبلیغ می‌کند راه حل دو دولت است.»

اقامه گفتگو از مسیر قدرت ما می‌گذرد

سیدحسن شهرستانی مدیر گروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، آخرین سخنران پانزدهمین گردهمایی اصحاب علوم انسانی انقلاب اسلامی بود که گفت:«مسئله دیگری در غرب همچون پرسشی که طرح نشد تا پاسخ داده شود بلکه همچون بحران پیش آمد تا با حذف آن رفع شود. در این میان دیگری قابل هضم، جنبش‌های جهان سومی است که دائم طلب پیوستن به غرب را دارند و دائما دیگری، دیگری مطلوب و ایده‌آل است.» وی سپس توجه اندیشه مدرن به دیگری را به عنوان نگاهی که نه مبشر آزادی و نه دوستی است، مطرح کرد. او در سخنانش همچنین تاکید کرد که با قدرت می‌توان در برابر غرب ایستاد و حتی اقامه گفتگو از مسیر قدرت ما می‌گذرد.»

کد خبر 839561 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها فلسفه حوزه هنری اندیشه فلسطین علوم انسانی

دیگر خبرها

  • در آستانه برقراری آرامش احتمالی در خاورمیانه
  • «روشنفکران و افول آمریکا» به بازار کتاب آمد
  • تیک‌تاکِ فروپاشی آزادی بیان در آمریکا
  • «ترامپ» در سودای تکرار ۶ ژانویه
  • اولویت مقاومت بر گفت‌وگو در مسئله غزه | اقامه گفتگو از مسیر قدرت ما می‌گذرد
  • علی ربیعی: در ایران امروز همه سیاستگذاری‌ها امنیتی شده است
  • تشدید بحران در رژیم صهیونیستی/ عضو کابینه امنیتی تهدید به استعفا کرد
  • زیدآبادی تحلیل کرد؛ چرا ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای نرفته است؟
  • امروز آمریکا از پس یمنی‌ها برنمی‌آید
  • هنرمند برنامه «صبح جمعه با شما» برای همیشه در خاطره‌ها خواهد ماند