Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امروزه با توجه به شیوع رژیم‌های غذایی ناسالم در میان افراد، دیابت در حال تبدیل شدن به یک بیماری همه‌گیر است. کاهش حافظه و اختلال در یادگیری را می‌توان به عنوان یکی از عوارض مهم این بیماری برشمرد. محققان دانشگاه اصفهان با به کارگیری فناوری دارورسانی هوشمند، موفق شدند عوارض مذکور را کنترل کرده و کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابوالقاسم اسماعیلی، با اشاره به ترکیب کوئرستین به عنوان یکی از ترکیبات مفید موجود در بیشتر میوه‌ها و سبزیجات، هدف از انجام طرح حاضر را استفاده از فناوری دارورسانی هوشمند جهت افزایش کارایی این ترکیب سودمند عنوان کرد. وی در خصوص معایب اصلی کوئرستین افزود: « یکی از معایب بزرگ ترکیب کوئرستین، حلالیت ضعیف در محلول آبی و هضم سریع گوارشی آن است که موجب می‌شود دوز بالایی از این ترکیب در فرایند درمان مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از نانوذرات مغناطیسی باعث شد تا کارایی درمانی کوئرستین در بهبود اختلالات یادگیری ارتقا یابد؛ بنابراین میزان داروی به مراتب کمتری نیز برای یک دوره‌ی درمانی مورد نیاز باشد و متعاقب آن بیمار متحمل هزینه‌ی کمتری گردد.»

در این طرح از نانوذرات سوپرپارامغناطیس اکسید آهن به عنوان یک راهبر نانویی استفاده شده‌است. این نانوذرات با ذرات کوئرستین درهم آمیخته شده یا به عبارتی کونژگه می‌شود؛ این موضوع موجب می‌شود ترکیب دارویی کوئرستین به مکان مورد نظر هدایت شود.

اسماعیلی در رابطه با نحوه‌ی ارزیابی میزان اثربخشی این سامانه‌ی درمانی گفت: « در طرح حاضر از موش به عنوان مدل حیوانی جهت بررسی کارایی کوئرستین متصل شده به نانوذرات اکسید آهن استفاده شد. بدین منظور 40 موش آزمایشگاهی انتخاب شده و در پنج گروه هشت‌تایی طبقه‌بندی شدند. پس از سنتز و تأیید مشخصه‌های ساختاری نانوذرات سنتزشده، موش‌ها تحت درمان قرار گرفته و در نهایت میزان اثربخشی درمانی نانوذرات سنتزشده بر حافظه و میزان اختلالات یادگیری مورد بررسی قرار گرفتند.»

نتایج به‌دست‌آمده میزان کارایی 90 درصدی نانوسامانه‌ی هوشمند را نسبت به استفاده‌ی سنتی از کوئرستین تأیید می‌کنند. بازگشت حافظه و یادگیری به حد طبیعی و نیز کاهش قابل‌توجه قند خون از اثرات دیگر به‌کارگیری این سامانه‌ی انتقال دارو خواهد بود.

این تحقیقات حاصل تلاش‌های شیوا ابراهیم پور دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه اصفهان و دکتر ابوالقاسم اسماعیلی و دکتر سیامک بهشتی اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان است. نتایج این کار در مجله‌ی International Journal of Nanomedicine با ضریب تأثیر 4.3 (جلد 13، سال 2018، از صفحه 6311) منتشر شده‌است.

انتهای پیام/

169 / 279 دیابت نانو مغناطیسی موش داروسازی هوشمند عوارض دانشگاه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دیابت نانو مغناطیسی موش عوارض دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۳۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت ۷۵۰ هزار کردستانی در پویش غربالگری دیابت و فشار خون

فرزام بیدارپور در گفتگو با خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب در مورد اقدامات انجام شده حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان در طول سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: مهمترین اقدامات انجام شده در سال گذشته، برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع بود که با توجه به قرارداد و همکاری  که با بیمه سلامت و بخش خصوصی داشتیم خوشبختانه مورد توجه وزارت بهداشت و بیمه سلامت کشور قرار گرفت و به عنوان یک الگو در سال ۱۴۰۳ اجرا خواهد شد.

وی در ادامه به اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون اشاره کرد و گفت: حدود ۷۵۰ هزار نفر از مردم استان کردستان در این پویش مشارکت کردند و غربالگری شدند و همچنین پویش برنامه اچ آی وی در استان کردستان نیز اجرا شد که از مهمترین برنامه ها در سال ۱۴۰۲ بود.

بیدارپور افزود: همچنین سال ۱۴۰۲ در دو نوبت با اپیدمی بیماری وبا ناشی از ورود بیماران مبتلا در استان‌های مرزی مقابله صورت گرفت که خوشبختانه با هماهنگی و همکاری بخش‌های مختلف و تلاش های شبانه روزی همکاران ما در مرز و شبکه های بهداشت و درمان این بیماری کنترل شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: از اقدامات دیگر حوزه بهداشت در سال ۱۴۰۲ نیز راه اندازی آزمایشگاه مرجع بخش بهداشت بود که این آزمایشگاه مرجع توانایی زیادی دارد که بتواند آزمایشاتی که مهم هستند در بخش بهداشت را انجام دهد و از ارسال نمونه ها به آزمایشگاه مرکزی جلوگیری می شود و همچنین سرعت عمل در آزمایش‌ها و مداخلات نیز بهتر خواهد شد.

دکتر بیدارپور افزود: همچنین کلاسهای آموزشی در سال ۱۴۰۲ بر اساس برنامه های عملیاتی خوبی انجام شده و در بحث جوانی جمعیت قرارگاه ما بر اساس برنامه زمان بندی شده انجام گرفت و از اقدامات انجام شده پایش و ارزشیابی در طول سال گذشته با توجه به برنامه از قبل تعیین شده از  مراکز بهداشتی و درمانی مختلف بازدید صورت گرفت و گزارشات آن ها نیز ارسال شد.

وی در ادامه افزود: همچنین در طول سال ۱۴۰۲ در شهرستان کامیاران نیز مرکز سراج راه اندازی شد این مرکز با توجه به افرادی که در آنجا وجود دارند بحث مداخلاتی در زمینه عوامل اجتماعی و بیماری های روانی که سلامت افراد را به خطر می اندازد خدمات ارائه می کنند و این مرکز در همین راستا راه اندازی شده تا یکسری از شاخص های سلامت روان را در شهرستان کامیاران ارتقا دهیم و امیدوارم در سال جاری با همکاری عزیزان بتوانیم این روند را ادامه دهیم و برای همه همکاران در تمام سطوح مختلف آرزوی سلامتی و موفقیت روز افزون دارم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • میزان صرفه جویی در حوزه آرد و نان با اجرا طرح هوشمندسازی
  • برخورد قوی‌ترین طوفان خورشیدی به زمین تایید شد
  • ابتکار دانشمند ایرانی در استفاده از نانوذرات طلا برای از بین بردن باکتری‌ دهان و دندان
  • بخش اداری به طور کامل به کنتور‌های هوشمند مجهز می‌شود
  • خوراکی غنی از منیزیم و فیبر: مبارزه با دیابت و کلسترول بد
  • توقف مرگ مادران باردار طی ۳ سال اخیر در رفسنجان
  • اما و اگر‌های روزه‌داری برای دیابتی‌ها
  • تاثیر مصرف محصولات سویا بر ریسک فاکتور‌های قلبی و عروقی دیابت نوع ۲
  • مشارکت ۷۵۰ هزار کردستانی در پویش غربالگری دیابت و فشار خون
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی با این دانه خوراکی