Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتحادیه اروپا درخواست ترزا می برای مذاکره مجدد را رد کرد.

رهبران اتحادیه اروپا به خواست ترزا می نخست وزیر بریتانیا برای مذاکره مجدد در باره توافق خروج بریتانیا از این اتحادیه پاسخ منفی دادند.

 

خانم می دیشب در بروکسل و در نشست سران اتحادیه اروپا بود تا از آنها تضمین حقوقی در باره بخشی از توافق خروج بخواهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخست وزیر بریتانیا خود گفته بود که انتظار تحول فوری ندارد.

 

این توافق را هم دولت بریتانیا هم اتحادیه اروپا امضا کرده‌اند اما مشخص شده که پارلمان بریتانیا در شکل فعلی به آن رای نخواهد داد.

 

ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا گفته است که این اتحادیه آماده روشن‌تر کردن مفاد توافق است اما مذاکره مجدد در دستور کار آن نیست.

 

او از بریتانیا خواست که خواسته‌اش را روشن‌تر مطرح کند و اضافه کرد که این کمیسیون اطلاعاتی درباره نحوه آماده شدن این اتحادیه برای خروج بریتانیا بدون هیچ توافقی را پنج روز دیگر منتشر خواهد کرد.

 

به گزارش رسانه‌های بریتانیا، پیش‌نویسی که بعد از درخواست خانم می تدوین شده و به بیرون درز کرده نشان می‌دهد که خواسته‌های بریتانیا تامین نشده است.

خانم می دیشب در بروکسل سعی کرد رهبران اتحادیه اروپا را متقاعد کند که با تغییراتی که مد نظر است موافقت کنند اما به گفته آدام فلمینگ گزارشگر بی‌بی‌سی در بروکسل او این درخواست را «بد» و «مبهم» مطرح کرده است.

 

برخی ناظران اما گفته‌اند خانم می در مذاکرات دیشب بیشتر به دنبال تحکیم روابط و جلب اعتماد بود و سعی خواهد کرد در نشست بعدی سران اتحادیه اروپا که ماه ژانویه (ماه آینده) برگزار خواهد شد به نتیجه برسد.

 

بخشی از این توافق که در مورد مرز بین بریتانیا و اتحادیه اروپا است در پارلمان بریتانیا محل اختلاف نظر شده است. تنها مرز خاکی بین بریتانیا و اتحادیه اروپا -یعنی بین ایرلند شمالی (جزئی از بریتانیا) و جمهوری ایرلند (عضو اتحادیه اروپا)- بناگزیر مرز بین دو طرف خواهد بود و هم بریتانیا هم اتحادیه اروپا اتفاق نظر دارند که نباید بین دو ایرلند مرز گمرکی برقرار شود.

 

از این رو تضمینی موسوم به «توقف و برگشت» در توافق‌نامه پیش‌بینی شده که اگر شرایط طوری پیش برود که ایجاد مرز گمرکی غیر قابل اجتناب باشد دو طرف به شرایط پیش از توافق برمیگردند تا راهی برای آن پیدا کنند.

 

هفته پیش روشن شد که چون این «توقف و برگشت» محدوده زمانی ندارد پارلمان بریتانیا به آن رای نخواهد داد. خانم می از رهبران اتحادیه اروپا خواست تا ضمانت‌های حقوقی در این باره را به توافق اضافه کنند و روشن کنند که این وضعیت موقتی است.

 

خانم می به همین دلیل هفته پیش، یک روز قبل از رای پارلمان به لایحه خروج، این رای گیری را به تعویق انداخت چون روشن شده بود که رای نخواهد آورد. نخست وزیر بریتانیا گفت در مداکره با اتحادیه اروپا سعی خواهد خواهد کرد نگرانی پارلمان را برطرف کند.

 

کی‌یر استارمر، وزیر برگزیت دولت در سایه (سخنگوی حزب مخالف دولت در زمینه برگزیت) گفت خانم می در اینکه در توافق تغییر معنی داری ایجاد کند ناکام مانده و باید دوباره لایحه خروج را به پارلمان بیاورد و به رای بگذارد.

 

تلاش دیروز خانم می یک روز بعد از آن انجام شد که حزب او، حزب محافظه کار درباره عدم اعتماد به خانم می رای‌گیری کرد و با این که نمایندگان پارلمانی حزب محافظه کار به او رای اعتماد دادند اما ٣٧ درصد هم رای منفی دادند.

 

به گفته لورا کونزبرگ، سردبیر سیاسی بی‌بی‌سی پیشنهاد شده بجای تعیین محدوده زمانی برای «توقف و برگشت»، برای دور دوم مذاکرات خروج که مربوط به آینده روابط دو طرف است، تاریخ شروع تعیین شود.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۳۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: همه اعضای اتحادیه اروپا روسیه را «تهدید» نمی‌دانند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اذعان به اینکه همه کشورهای عضو این بلوک، روسیه را «تهدید» اصلی علیه قاره اروپا نمی‌دانند، گفت که حتی برخی مسکو را «کشور دوست» می‌دانند و این خطرناک است!

بورل با اشاره به اینکه در روابط و امور جهانی، شاهد تقابل بیشتر و همکاری کمتر است، گفت: وقتی پای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و جنگ اوکراین به میان می‌آید، برخی کشورها تمایلی به تبعیت از بروکسل ندارند!

وی مدعی شد: امروز پوتین برای همه ما تهدیدی است که موجودیت ما را به خطر می‌اندازد. اگر پوتین در اوکراین موفق شود، آنجا متوقف نخواهد شد. پیروزی روسیه، امنیت اروپا را تضعیف خواهد کرد. با این حال، در اتحادیه اروپا همه چنین نظری ندارند!

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا اضافه کرد: برخی اعضای شورای اروپا می‌گویند که «نه، روسیه تهدیدی وجودی نیست. دست کم از نظر من اینطور نیست و شخصاً روسیه را دوست خوبی می‌دانم»! در اتحادیه‌ای که اجماع در آن حکمرانی می‌کند، سیاست‌های ما در قبال روسیه همواره با تنها یک رای مخالف «تهدید» می‌شود و همان یک رای کافی است!

اتحادیه اروپا از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، چندین دور تحریم علیه مسکو اعمال کرده است. با این حال، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان و رابرت فیکو، همتای اسلواکیایی او از ارسال سلاح به اوکراین خودداری و بر حل و فصل دیپلماتیک جنگ تاکید کرده‌اند.

بوداپست همچنین ماه‌ها مانع تصویب بسته کمک ۵۴ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا برای اوکراین شد اما در نهایت اوربان در فوریه امسال، مجبور به موافقت شد و وتوی خود را پس گرفت!

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اوایل هفته یک بار دیگر درباره احتمال اعزام نیرو از ناتو به اوکراین صحبت کرد و مدعی شد که «بقای اروپا در معرض خطر قرار دارد.»

کد خبر 6097025

دیگر خبرها

  • قهرمانی مجدد پالما در اروپا؛ دبل اولادقباد و طیبی در چمپیونزلیگ
  • قهرمانی مجدد پالما در اروپا/ اولادقباد و طیبی در قله اروپا
  • قهرمانی مجدد یاران طیبی و اولادقباد در فوتسال اروپا
  • سرکوب در دانشگاه، مذاکره در قاهره
  • سطح امید به زندگی در اروپا به ۸۱.۵ سال رسید
  • مذاکره جمهوری آذربایجان و اروپا برای توسعه کریدور میانه
  • ساعت‌های سرنوشت‌سازی پیش روی مذاکره‌کنندگان در قاهره است
  • بورل: همه اعضای اتحادیه اروپا روسیه را «تهدید» نمی‌دانند
  • رییس‌جمهور چین به فرانسه می‌رود
  • اذعان بورل به از دست رفتن قدرت آمریکا