Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-19@23:58:16 GMT

ماجرای دزدی نیمه شب ...

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۳۵۲۷

ماجرای دزدی نیمه شب ...

تازمانی که کارم به دایره سرقت آگاهی خراسان رضوی نیافتاده بود باورش نمیکردم که روزانه حدود 100خودرو درشهر مشهد سرقت میشود و بیشتر آنها پرایدهای مدل پایین هستند ، البته خوشایند بود که فهمیدم هرروز اندکی کمتر از این تعداد خودرو هم کشف شده وبعد از گذراندن پروسه ای طویل ،تحویل صاحبانشان میشود.

قدس آنلاین - سعید کوشافر : تازمانی که کارم به دایره سرقت آگاهی خراسان رضوی نیافتاده بود باورش نمیکردم که روزانه حدود 100خودرو درشهر مشهد سرقت میشود و بیشتر آنها پرایدهای مدل پایین هستند ، البته خوشایند بود که فهمیدم هرروز اندکی کمتر از این تعداد خودرو هم کشف شده وبعد از گذراندن پروس ای طویل ،تحویل صاحبانشان میشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

***ماجرای سرقت

بسیاری ازشهروندان مجبورند خودرو خودرا درخیابان پارک کنند ، این درحالی است که این خودروها باید به تجهیزات ایمنی برای جلوگیری از سرقت مجهز باشند.دزدگیر و قفل فرمان یکی از بدیهی ترین تجهیزات پیشگیری از سرقت است که اگرچه مانع سرقت نیمشود اما کار رابرای سارقان اندکی دشوارتر میکند. اتفاقا خودروی سرقت شده من هم مجهز به دزدگیر بودو هم قفل فرمان .

تماس با پلیس 110 اولین و ضروری ترین کار پس از سرقت خودرو است . دقایقی بعد ماموران درمحل حضور یافتند هرچند هرکدام از این دقایق برای مالباخته  ساعتی میگذرد، اما حضور ماموران گشت نه آنچنان رویایی که دربیان مسوولان انتظامی است ،یعنی کمتر از 10دقیقه،  بود و نه آنگونه که ساعتی بعد حضور پیدا کنند . چیزی از 15 دقیقه گذشته بود که سروکله خودروی گشت پلیس پیدا شد.

هواسردبودو ماموران درهمان خودرو خود نشستند ، اندکی شیشه را پایین کشیدند تا مالباخته مجبورشود درمقابل پنجره خودرو دولا شده و به  پرسشهای انها پاسخ دهد. خیلی زود برگه صورتجلسه سرقت را تکمیل کرده، تحویل دادند و رفتند، به همین سادگی .

روز تعطیل بود و گفتند که فردا برای پیگیری به کلانتری بروم . خواستار اعلام سرقت در سامانه گشتهای انتظامی بودم که تنها لبخندی روی لبان مامور پلیس آورد.

***درکلانتری

برخلاف انتظارم کلانتری خیلی شلوغ نبود ، درواقع اصلا شلوغ نبود با اینکه ورود به کلانتری ممنوع نیست، اما انگار مردم دیگر کمترکارشان به دوایر انتظامی میافتد و راهروهای کلانتری ها مانند گذشته مملو از شاکی و متشاکی نیست . در بدو ورود باید کارت شناسایی وموبایلت را تحویل بدهی و وارد شوی.

اگرچه برخوردهای سربازان حاضر درورودی کلانتری مودبانه بود، اما شاید اگر یک افسر یادرجه دار برکارشان نظارت میکرد اکرام واحترام به ارباب رجوع شکل بهتری داشت . این موضوع بویژه درورودی اگاهی خراسان رضوی و راهنمایی ورانندگی که ارباب رجوع بیشتری دارند و برخوردهای سربازان با مردم خیلی مناسب نیست  به ضروری تر مینماید.

خط کشی های انجام شده درکلانتری کاررا حتی برای افراد بیسواد هم راحت میکندو راهنمای طبقات هم کامل وجامع بود. باید به واحد آگاهی کلانتری میرفتم . دراین واحد یکی از دو کارمند شاغل حضور داشتند . وقتی میگویم کارمند به دلیل لباسهای شخصی آنها بود وگرنه میدانستم که افسران پلیس هستند هرچند که به نظر میرسد کارشان هم بیشتر اداری است  تا عملیاتی .

روز اول برگه های بازجویی و اعلام سرقت تکمیل شد، اما افسردوم که باید سرقت را درسامانه آگاهی ثبت میکرد حضور نداشت . برخورد مناسب و راهنمایی های افسر حاضر و قوت قلب دادن به مالباخته ها باعث میشد که مالباخته با حس بهتری از کلانتری  خارج شود .

فردای آنروز باید دوباره به کلانتری میرفتم تا درصورت حضور افسری که دیروز غایب بود، سرقت ثبت شود. امروز بر خلاف روز قبل افسر مسوول ثبت سرقت حاضر و افسر دیگر غایب بود. این افسر هم مانند قبلی اصول ارتباط واکرام ارباب رجوع را خوب میدانست و پس از ثبت سرقت درسامانه پلیس،  پرونده را تحویلم داد تا راهی آگاهی شده و درآنجا هم این سرقت را ثبت نمایم .

***درآگاهی

دراتاق آگاهی کلانتری با مردی آشناشدم که هفته قبل خودرواش را سرقت کرده بودندو امروزبعد از یک هفته  کشف شده بود. او میگفت خودروی پرایدش هم دزدگیر داشته وهم قفل فرمان ولی درچشم برهم زدنی خودرو را از مقابل منزلش ربوده اند. پرونده اوهم درکلانتری تکمیل شدو همراهش راهی آگاهی شدم .

دقایقی بعد ، ورودی آگاهی خراسان رضوی بودم . اینجا ارباب رجوع بیشتری مراجعه میکنندو چند سرباز و درجه دار وظیفه کارها را انجام میدهند . خیلی خبری از اکرام نیست اما برخوردها بد هم نیست . یک روال عادی است که صورت میگیرد وباید هرچه داری تحویل بدهی و ازمقابل گیت هم رد شوی.

اینجا هم اگرچه خط کشی شده و تابلوی راهنما دارد اما آنقدر گویا نیست که به وسیله آن بتوانی راهت را پیدا کنی ،  باید بپرسی اما  اینکه جوابت را درست بدهند حرف دیگری است .اتاق اعلام سرقت شلوغ است و چندین نفر درنوبتند تا پرونده اعلام سرقت را برای ثبت به افسرمسوول بدهند. اینجا هم باید مانند کلانتری پوشه و کپی تهیه کنید. اینکه چرا باید برغم ثبت دررایانه هرجا یک پوشه وچند کپی تهیه و پرونده کاغذی هم تشکیل بدهی و چند هزارتومان صرف اینکار کنی پرسشی بود که هیچکس جوابش رانمیدانست اما افسر اگاهی که مردی بسیار خوش برخوردو کار راه انداز بود گفت هنوز اتکای ما به همین پرونده های کاغذی است .

روی صندلی سرگردی نشسته بود که به نظر یک تنه کار چند نفر را میکرد و تلاش داشت همه راراهنمایی کندو به هر طریق گره از کار مالباخته ها باز کند . به نظرم رسید این افسر که اندازه چند نفر کارمی کند ،چند روز یا چند ماه دیگر دوام نمیاوردو خسته میشود. اوباید هم به پرونده های سرقت رسیدگی میکرد و آنها را دررایانه ثبت میکردو هم پرونده های کشف سرقت را تکمیل وثبت میکرد . حتی به برخی که پرونده های آنها دچار اشکالات دیگر بود هم رسیدگی کرده ومشکلات آنها را حل میکرد.

***هزار راه نرفته

درمدتی کمتر از یک ربع کاربیش از10نفری که جلوتر از من بودند را راه انداخت . حدود 8 اعلام سرقت بود و 2فقره کشف خودروی سرقتی . تا نوبت به من رسید . حساب کردم اگر درهر ساعت فقط 15سرقت خودرو ثبت شود هر روز بیش از 100 خودرو درمشهد دزدیده میشود که البته حساب من خیلی کمتر ازواقعیت اعداد وا رقام است .

سرگرد خوش ذات که واقعا هم خوش ذات بود درکمتر از چند دقیقه کارم را انجام داد ، توصیه های لازم را کردو دلداری داد که خودروهای پراید مدل پایین را فقط برای سرقت تجهیزاتی مانند پخش وباتری و ... میبرند وخیلی زود پیدا میشود .

او میگفت که سرقت پرایدهای مدل پایین به دلیل نداشتن ایمنی خودرو برای سارقان بسیار راحت شده ودزدگیرو قفل فرمان که توصیه میشود بخاطر این است که درکار آنها تاخیر بیاندازدو دربسیاری موارد همین تاخیرها باعث شده تا سارق منصرف شده وفقط وسایل داخل خودرو را سرقت کند.

این افسر اداره سرقت گفت که چون قطعات این خودروها قابلیت اوراق شدن و فروش به صورت اوراقی را ندارد ، سارقان آنها را درخیابان رها میکنند درحالیکه ممکن است خودروهای مدل بالا را درصورت سرقت اوراق کرده و بفروشند.

وی گفت که درصورتیکه طی چند روز یا چند هفته خودرو کشف نشود میتوان درخواست ردیابی از طریق دوربینهای ترافیکی را کردو این دوربینها به صورت دقیق میتوانند  وسیله نقلیه سرقتی را ردیابی کنند. که دربسیاری موارد هم به کشف خودرو منجر میشود.

اما توصیه من به همه شهروندان این است که از تجهیزات ردیابی استفاده کنند تا حتی درصورت سرقت هم خیلی  زود بتوانند خودرو خودرا پیدا کنند. اکنون تکنولوژی این امکان را مهیا کرده و قیمت آنهم درمقایسه با خسارتهای سرقت خیلی زیاد نیست .

***خبر کشف

یک روز از ثبت سرقت خودرو درسامانه آگاهی خراسان رضوی گذشته بود که پیامکی خبر ازکشف خودروام داد. انگار که همان روز سارقان خودرو را رها کرده و روز بعد ماموران آنرا رهاشده درگوشه ای از شهر کشف کرده بودند. باید راهی کلانتری دیگری میشدم که مامورانش خودرو را کشف کرده بود .

ساعتی بعد به کلانتری رسیدم .ساعت اداری تمام شده بودو خبری از افسران اگاهی نبود . جانشین کلانتری مردی خوش رو بودکه خواست صبح فردا مراجعه کنم تا کارم انجام شود. صبح فردا  بالاخره با افسران اگاهی این کلانتری هم روبرو شدم . دوباره باید راهی اتاق فتوکپی و خرید پوشه میشدم . فرمها را تکمیل کرده و تحویل دادم . افسری که پشت رایانه نشسته بود چند دقیقه ای با رایانه اش ور رفت و درنهایت گفت که امروز سیستم قطع است و نمیشود کاری کرد بروید وفردا بیایید . به همین سادگی دوروز کارم عقب افتاد اما چاره ای هم نبود.

اگر چه دیگر به این یکی بود و یکی نبود افسران اگاهی درکلانتری ها عادت کرده بودم  اما قطع شدن سیستم جدید بود . اصلا پلیس ایران وآگاهی که به اینترنت وصل نیستند که بخواهند بهانه قطع  اینترنت را بیاورند . سیستم آنها داخلی و اصطلاحا اینترانت است که نباید قطع شود . شما فرض کنید که میخواهند پلاک یک خودرو را استعلام کنند و ببینند که سرقتی است یا نه ، آنوقت سیستم قطع باشد ؟

بالاخره روز بعد پرونده ثبت و دوباره راهی اگاهی شدم تا بازدرصف قرار بگیرم واینبار برای اعلام کشف سرقت .خوشبختانه روال کاری درآگاهی به گونه ای تعریف شده که حداکثر در یک ربع تا نیم ساعت کار تمام میشود ،اما مشکل جایی بود که پارکینگ فراموش کرده بود خودروی کشف شده را درسیستم ثبت کند . پارکینگها زیر نظر راهورهستندو به نظرمیرسد راهور به اندازه اداره آگاهی برای ارباب رجوع احترام قائل نیست تا نظارت و رسیدگی درستی بر کار پارکینگهایش داشته باشد.

بالاخره یک روزهم صرف ثبت خودرو درسامانه پارکینگها شد تا بالاخره نامه ترخیص صادر وراهی ستاد ترخیص شدم .

***ستاد ترخیص

تجمع دلالها مقابل ستاد ترخیص خودرو وموتورسیکلت مشهد نشان از اشکالی در روند کار این بخش داشت . دلالهایی که قبل ازورود هشدارمیدادندو میگفتند حاضرند با دریافت مبلغی گذرازهفت خوان این ستاد را تسهیل کنندیا به نوعی پیشنهاد کارچاق کننی میدادند. تن به این پیشنهادها ندادم و خواستم کارم را خودم انجام دهم . اول کار باید پول میدادی و از هرچه سندو مدرک داشتی کپی تهیه میکردی . پوشه هم میگرفتی ، اما اینبار قیمت هزارتومان ودوهزارتومان نبود بلکه خرید یک پوشه همراه یک بارکد برای مراجعان 25هزارتومان آب میخورد.

فرمها را پرکردم وتحویل باجه دادم . درخواست خلافی خودرو کرد که پرینیت خلافی صفر را تحویل دادم . پرینت مال صبح همانروز بودو تاریخش هم مشخص بود. اما اعلام شد که حتما باید 5هزارتومان به" پلیس +"10داده و برگه پرینت را از آنها دریافت کنم . اول دلیلش را نفهمیدم اما مراجعه به دفتر "پلیس+10" نشان داد که متاسفانه راهور هنوز نتوانسته همگام با سایر بخشهای انتظامی درتکریم ارباب رجوع گام بردارد. حال دلیلش چیست ؟ را باید مسوولان پاسخ دهند.

آنجا بود که متوجه شدم هنوز کشف خودرو درسامانه پلیس راهور ثبت نشده و باید حضوری مراجعه کرده وبرگه کشف را تحویلشان دهم . رویه ای که چند ساعت وقت و هزینه برد. اینبار باید نوبت میگرفتی و چند ساعتی معطل میشدی تا کاری را بخواهی انجام دهند که باید خودشان انجام میدادند.

وقتی ازمسوول مربوط که سروانی بود پرسیدم چرا کشف خودرو را درسامانه ثبت نکردید پاسخ داد سرمان شلوغ است و اگر عجله نداشته باشید و صبر کنید تا ماه اینده وارد سیستم خواهد شد. یعنی یکماه باید ماشین کشف شده بنده درپارکینگی بخوابد که هزینه ای گران دارد و البته متعلق به شرکتی است که مدیران آن افسران بازنشسته راهورهستند.

به هرترتیبی بود عدم خلافی هم صادرشد تا بالاخره امکان خارج کردن خودرو از پارکینگ فراهم شود. برگه ترخیص هم صادرشد ولی جالب این بود که میان برگه صادرشده ومشخصات خودروی کشف شده تفاوتی از زمین تا آسمان بود. بسیاری از وسایلی که دربرگه ذکر شده بود که همراه خودرو وجود دارد اصلا درخودرو نبود و ...

***چند روز بعد

تقریبا 10 روزی از اعلام سرقت وکشف خودرو میگذشت که یک تماس تلفنی باعث شد تا به نکته ای جالب پی ببرم .خانمی که از فرماندهی ناجا- پلیس پیشگیری- تماس گرفته بود خواستار اعلام نظر درباره نحوه برخوردو پیگیری کارها ی ثبت سرقت وکشف سرقت درکلانتریها وحتی اگاهی ، نحوه برخورد و راهنمایی و سایر موارد بود. توضیحات کامل داده واز برخی عوامل که به نحو احسن کارشان را انجام داده و میدهند تشکر کردم . آنجا بود که فهمیدم چرا امور ارباب رجوع در برخی مراکز انتظامی مانند کلانتریها و آگاهی رسیدگی شده و درراهور کسی برای ارباب رجوع تره هم خرد نمیکند.

انتهای پیام

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: دزدی دزدی از خودرو دزدیده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۳۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرقت ذخیره غذایی یک سنجاب توسط خرس سیاه + فیلم

یک سنجاب برای گذران زمستان، مقداری مخروط ذخیره کرده بود اما یک خرس سیاه بخشی از ذخیره غذای او را ربورد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور
  • کشف پراید سرقتی کمتر از ۲ ساعت در طبس
  • دزدی میلیاردی از برج لاکچری نیاوران توسط سه تبعه افغان
  • دزدی میلیاردی از خانه ۲ مهاجر کانادا در برج لاکچری نیاوران
  • سرقت ذخیره غذایی یک سنجاب توسط خرس سیاه + فیلم
  • محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد
  • دستگیری سارق و مالخر محتویات خودرو در ری
  • صحنه عجیب: دزدی پیراهن ستاره دورتموند! (عکس)
  • کشف ۲۵ فقره سرقت در مشهد
  • دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرودرنیشابور