Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،   اگر یک روز وارد یک مدرسه شوید و از بچه‌ها بپرسید که دوست دارید چه فیلمی را با هم ببینیم؟ قطعاً تعدادی از دانش‌آموزان مخاطب شما، فیلم‌های ترسناک را پیشنهاد می‌کنند. وضعیت در حوزه بازار کتاب نیز چنین است. کتاب‌هایی که قوه تخیل آن‌ها بالاست، هیجان بیشتری دارد و به قول معروف اکشن است، طرفداران بیشتری در میان نوجوانان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

خواندن یا نخواندن کتاب‌هایی که در قالب ژانر وحشت برای کودکان و نوجوانان نوشته شده‌اند، موافقان و مخالفان بسیاری دارد. برخی از مخالفان بر این باورند که ادبیات این حوزه امکان دارد که ترس‌هایی را در کودکان ایجاد کند که تا بزرگسالی همراه آن‌ها باشد؛ و در مقابل نیز دسته‌ای دیگر قرار دارند که می‌گویند کتاب‌هایی که با این تم و فضا نوشته شده‌اند، می‌توانند به مخاطبانشان کمک کنند که بر ترس‌هایشان غلبه کرده و راه حل منطقی برای ترس‌هایشان پیدا کنند. در مقابل این دو گروه، نوجوانانی ایستاده‌اند که بی‌صبرانه کتاب‌ها یا فیلم‌های منتشر شده در این حوزه را دنبال می‌کنند و به آن علاقه دارند.

 

ژانر وحشت معمولاً به سبکی تخیلی در هنر و ادبیات اطلاق می‌شود که به مسائل غیرواقعی، تخیلی و برخی داستان‌های عامه‌پسند می‌پردازد. این ژانر در ادبیات و سینما حضور دیرپایی دارد و تاکنون آثار متعددی در این سبک منتشر شده است. هرچند نام آن با «وحشت» گره خورده، اما در زمان‌های مختلف همواره یکی از آثار پرطرفدار بوده است. اگر یک روز وارد یک مدرسه شوید و از بچه‌ها بپرسید که دوست دارید چه فیلمی را با هم ببینیم؟ قطعاً تعدادی از دانش‌آموزان مخاطب شما، فیلم‌های ترسناک را پیشنهاد می‌کنند.

 

وضعیت در حوزه بازار کتاب نیز چنین است. کتاب‌هایی که قوه تخیل آن‌ها بالاست، هیجان بیشتری دارد و به قول معروف اکشن است، طرفداران بیشتری در میان نوجوانان دارد. به اعتقاد کارشناسان، نوجوانان برحسب شرایط سنی و ماجراجویی و ریسک‌پذیری که از ویژگی‌های سنی آن‌ها نشأت می‌گیرد، به این آثار علاقه نشان می‌دهند. اما پرسش مهم این است که آیا خواندن این کتاب‌ها می‌تواند برای آن‌ها مفید باشد؟

 

موافقان داستان‌های ترسناک چه می‌گویند؟

تحقیقی در بریتانیا نشان می‌دهد که یک‌سوم والدین تمایل ندارند کودکان آن‌ها مخاطب این دسته از کتاب‌ها باشند. در این نظرسنجی ۱۰۰۳ خانواده مورد پرسش قرار گرفته‌اند و از این میان، ۳۳ درصد آن‌ها عنوان کرده‌اند که دوست ندارند فرزندانشان این کتاب‌ها را بخوانند. اِما کِنی (Emma Kenny)، روانشناس بریتانیایی، معتقد است وقتی شما یک داستان ترسناک برای کودک می‌خوانید، او می‌تواند تصمیم بگیرد که ادامه دهد یا در همان‌جا داستان خاتمه یابد.

 

به گفته او؛ ترس یک پاسخ طبیعی است، داستان ابزاری است برای طرح یک بحث که نوجوان می‌تواند درباره آن مطالعه کند یا به کشف بپردازد. جهان پر است از ترس‌های متعدد و متنوع، شما با خواندن این دسته از داستان‌ها به کودک خود این آموزش را می‌دهید که چگونه با ترس خود مقابله کنند.

 

در مقابل گروه اول والدین، ۵۳ درصد از والدین نیز عنوان کرده‌اند که این کتاب‌ها می‌تواند به آن‌ها برای مقابله با شرایط دشوار کمک کند و در نهایت منجر به این شود که آن‌ها بر ترس‌های خود غلبه کنند و آن‌ها را به تسخیر خود درآورند.

 

آیا داستان‌های ترسناک در کودکان اختلال ایجاد می‌کند؟

کنی همچنین بر این باور است که کودکان معمولاً لای پنبه بزرگ می‌شوند، در حالی که آن‌ها از دوران نوجوانی نیازمند درک ترس هستند. کسانی که در معرض خطر و ترس قرار می‌گیرند، می‌توانند در درازمدت بهتر از کسانی که در این شرایط نیستند، تصمیم‌گیری کنند.

 

پیش‌بینی اینکه آیا داستان‌های ترسناک در آینده موجب اختلال ترس و اظطراب در کودکان خواهد شد یا خیر، دشوار است، اما برخی از کارشناسان می‌گویند که کودکان و نوجوانان در معرض خطر بیشتری در مقایسه با بزرگسالان قرار دارند. انسان هر لحظه و هر سال که بزرگتر می‌شود، ایده‌ها و افکار او در حال تغییر است. او یاد می‌گیرد و طرح ذهنش تغییر می‌کند.

 

با توجه به این موضوع برخی از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که والدین براساس شناخت‌شان از فرزندان، خواندن یا نخواندن این داستان‌ها را به آن‌ها پیشنهاد دهند. اگر کودک شما به طور معمول مضطرب و ترسو است یا قادر نیست دنیای فانتزی را از واقعیت جدا کند، خواندن داستان‌های ترسناک را برای او چند سال به تعویق بیندازید.

 

تسنیم

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: داستان های ترسناک گوناگون کودک داستان جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۳۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب‌های ادبیاتی جذاب

یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهای دنیا، خواندن کتاب است، اما به‌دلیل تغییر سبک زندگی، افراد زیادی از لذت مطالعه کردن، خود را محروم می‌کنند. کتاب به انسان آرامش می‌دهد، ارتباط او را با افراد جامعه قوی‌تر می‌کند، دنیایی جدیدی به او هدیه می‌دهد و انسان را با زیبایی‌هایی روبه‌رو خواهد کرد که فوق‌العاده حیرت‌آور هستند. کتاب‌های ادبی و شعر می‌توانند شما را غرق در یک عالم دیگر کنند، اما پیدا کردن داستان‌های جذاب که بر دل بنشیند کار سختی است. به ‌همین منظور ما 4 جلد از بهترین کتاب‌های ادبی را برای شما تهیه کرده و آن‌ها را خلاصه کرده‌ایم. پس برای پیدا کردن داستان مورد علاقه خود ما را همراهی کنید.

رمان قصر آبی

داستان با دختری به نام والنسی شروع می‌شود که در خانواده‌ای بسیار مذهبی بزرگ شده است، این دختر در زمان کودکی پدر خود را از دست داده و با مادرش زندگی می‌کند. از آن‌جایی‌که والنسی 29 سال سن داشت و هنوز مجرد بود، خانواده مدام به او می‌گفتند باید ازدواج کند، روزی این خانواده به مراسم سالگرد ازدواج فامیل خود دعوت بودند، اما از اقبال بلند والسی، باران آمد و مهمانی کنسل شد. چند روز گذشت، والنسی به‌دلیل حملات پی‌درپی قلبی‌اش نزد دکتر رفت و آنجا متوجه شد که تنها یک سال از عمرش باقی مانده است. از آن‌جایی‌که هرگز معنای واقعی زندگی را نفهمیده بود و مدام در رنج طعنه‌های مادر خرافاتی‌اش زندگی می‌کرد، دلشکسته و مایوس از همه جا به خانه برگشت و گریه‌کنان تمام حرف‌هایی که در این 29 سال درون سینه خود حبس کرده بود را به مادر و کسانی که آنجا بودند گفت.

بعداز یک فروپاشی، والنسی تصمیم گرفت که به زندگی بی‌روح و کسل‌کننده‌ای که همیشه به او تحمیل شده بود، خاتمه دهد. این رمان به نوشته ال.ام.مونتگمری است، اگر عاشق داستان‌هایی هستید که خنده و گریه همراه هم باشند، این رمان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

هیچ وقت دروغ نگو!

فریدا مک‌ فادن، نویسنده‌ این کتاب جنایی، به‌شدت دلهره‌آور، مجذوب‌کننده و شوم است. داستان این کتاب از جایی شروع می‌شود که یک زوج به قصد خرید خانه‌ای رویایی روانه راه می‌شوند و وقتی به محل می‌رسند با عمارتی متروکه روبه‌رو می‌شوند. این خانه سال‌ها پیش متعلق به روان‌پزشکی مشهور بوده که بدون هیچ ردی ناپدید شده است. این زوج به دلیل آن‌که هوا به‌شدت بارانی بوده و نمی‌توانستند از خانه بیرون بروند، به‌دنبال چیزی برای سرگرم شدن می‌گردند که به‌طور اتفاقی یک اتاق مخفی پیدا می‌کنند.

در آن اتا؛ کتاب، نوار کاست و رونوشتی از دکتر ناپدید شده به‌جا مانده بود. آن‌جا بود که آن زوج توانستند تکه‌های پازل را کنار هم بگذارند و علت ناپدید شدن دکتر روانشناسی را پیدا کنند.

هر دو در نهایت می میرند!

کتاب هر دو در نهایت می میرند یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های ترند شده این اواخر است که شما را غرق در هیجان و لذت می‌کند. این کتاب به قدری هوشمندانه نوشته شده که علاقه شما را به خواندن و مطالعه کردن چندین برابر می‌کند. داستان این کتاب از این قرار است که قاصد مرگ یک روز قبل‌از مردن به‌سراغ افراد می‌رود و به آن‌ها می‌گوید که یک روز بیشتر از عمرشان باقی نمانده است.

حال نوبت 2 جوان شده که قاصد مرگ به آن‌ها بگوید 24 ساعت بیشتر زنده نیستند، این 2 جوان قصه ما، باید تصمیم بگیرند که از یک روز باقی‌مانده عمر خود چگونه استفاده کنند. آیا می‌خواهند آن را با غم و ناراحتی بگذرانند یا تصمیم دیگری می‌گیرند؟ هیجان این کتاب به‌قدری بالا است که نمی‌توانید نحوه مرگ این 2 جوان را حدس بزنید که همین باعث اضطراب و بالا رفتن تپش قلب می‌شود. بنابراین، اگر به‌دنبال یک کتاب برای شروع به مطالعه کردن می‌گردید، پیشنهاد ما به شما هر دو در نهایت می میرند است.

مکان اشتباه، زمان اشتباه

مکان اشتباه، زمان اشتباه رمانی تریلر و روان‌شناختی از جیلیان مک آلیستر است. داستان برمی‌گردد به شب هالووین، خانواده‌ای خوشحال که در حال فراهم کردن تدارکات شب هالووین هستند. جنیفر که مادری نگران است، منتظر پسرش تاد که 18 ساله شده می‌ماند. کمی بعد سروکله‌ تاد پیدا می‌شود، اما او تنها نیست. او با یک غریبه در تاریکی ایستاده‌ است، زمانی که مادر تاد به آن 2 نزدیک می‌شود، با دیدن صحنه جلو رویش جیغی بلندی می‌کشد. باورش نمی‌شود که این پسر اوست که آن‌طور بی‌رحمانه در حال چاقو زدن به یک مرد غریبه است. با وجود اینکه دیگر دیر شده و تاد جان یک انسان را گرفته، مادر به‌دنبال پیدا کردن راه‌حلی است، اما چه راهی؟

بهترین کتاب‌های ادبیاتی و رمان

اگر در دسته افرادی قرار دارید که به‌شدت علاقه‌مند به ادبیات و رمان هستند، ما به‌غیر از مواردی که گفته شد، چند پیشنهاد ویژه دیگر نیز برای شما داریم که می‌توانید به سلیقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید:

هویج بستنی

آرامش طوفان‌ها

کیمیاگر

پیش از آنکه قهوه سرد شود

حیوان را دست ‌کم نگیر

آخرین پرواز

والدن

چشیدن طعم وقت

اون یکی رو جز من داشت

از کجا کتاب بخریم؟

دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که اسم برند محبوب دیجی‌کالا به گوشش نخورده باشد. بنابراین، اگر قصد دارید برای خرید کتاب شعر یا هر نوع کتاب دیگری اقدام کنید، می‌توانید به دیجی‌کالا مراجعه کرده و از فرصت محدود نمایشگاه آنلاین کتاب آن، نهایت استفاده را ببرید.

جمع‌بندی

در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که خواندن کتاب را کاری بیهوده و غیرضروری می‌دانند، اما شما جزء آن دسته از افراد کتاب‌خوان شوید و با خود عهد ببندید که روزانه هرچقدر که توان داشتید، مطالعه کنید. البته ناگفته نماند زمانی که شروع به خواندن کتاب‌های داستان و ادبی می‌کنید، ناخودآگاه غرق در لذت خواندن می‌شوید و دیگر دل کندن برای‌تان سخت است.

ما در این مطلب به شما 4 کتاب معرفی کردیم، رمان قصر آبی که درباره دختری مجرد با بیماری قلبی بود، رمان مکان اشتباه زمان اشتباه که درباره به قتل رساندن مردی در شب هالووین است. داستان هیچ‌وقت دروغ نگو راجع‌به ناپدید شدن روان‌شناسی معروف است که یک زوج علت ناپدید شدن او را کشف می‌کنند و در نهایت کتاب هر دو در نهایت می میرند که به شما درس زندگی می‌دهد تا بتوانید دنیا را با دید زیباتری ببینید.

کد خبر 846066

دیگر خبرها

  • بازشدن «پرونده قتل مرموز یک یا دو خفاش جوان» در بازار نشر
  • مجموعه داستان دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن در کرمانشاه منتشر شد
  • «خدای مهربانم سلام» برای بچه‌ها به کتابفروشی‌ها آمد
  • «خدای مهربانم سلام» برای بچه‌ها کتابفروشی‌ها آمد
  • پادشاه داستان‌های ترسناک چگونه اولین گام را برداشت؟
  • کتاب‌های ادبیاتی جذاب
  • جادوی پیر گنجه
  • جنگ موقعیت‌های دراماتیکی برای نوشتن دارد
  • پادشاه داستان های ترسناک چگونه اولین گام را برداشت؟
  • نامه‌هایی به خدا کتاب شد