Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@02:22:25 GMT

باز تعریف نقش کتابخانه ها در جامعه معاصر

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۳۹۷۶

باز تعریف نقش کتابخانه ها در جامعه معاصر

به گزارش خبرنگار مهر، نهمین نشست متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی به مناسبت هفته پژوهش با عنوان بازتعریف نقش کتابخانه ها در جامعه معاصر با همکاری مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس همراه با تقدیر از پژوهشگران حوزه علم اطلاعات در ۳ سطح شاغلین تحقیقاتی (کتابداران)، دانشجویان و دانش آموختگان استان های فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد و هرمزگان شامگاه جمعه با حضور روح الله منوچهری مدیر اداره کل کتابخانه های عمومی فارس برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس هیأت مدیره انجمن شاخه فارس با خوش آمدگویی و تبریک هفته پژوهش به شرکت کنندگان در جلسه به این نکته اشاره داشت که انجمن  شاخه فارس در دوره پنجم سعی دارد با برنامه ریزی های کیفی تر به فعالیت های خود در جهت حمایت از رشته و کتابداران در حد امکانات کمک نماید.

محمد رضا قانع افزود: کمیته علمی که به این منظور تشکیل شده بود بر مبنای جدول سه آئین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی مانند سنوات قبل در خصوص انتخاب پژوهشگران برگزیده تصمیم گیری کرده است.

سپس شیوا رضایی مسئول کمیته پژوهش انجمن شاخه فارس به فعالیت های این کمیته در دوره های گذشته و سال جاری اشاره کرد و محورهای فعالیت این کمیته را در راستای اهداف انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران، تقویت مهارت‌های پژوهشی اعضا و به طور کلی جامعه کتابداری و اطلاع رسانی منطقه از طریق برگزاری نشست‌های تخصصی، ارائه سازوکارهای مورد نیاز در راستای ساماندهی و تسهیل فعالیت‌های پژوهشی از طریق برگزاری جلسات  مختلف در سطح چهار استان، شناسایی نهادها و سازمان‌ها برای دریافت پشتیبانی‌های مالی از پژوهش‌ها و معرفی این نهادها به پژوهشگران،  دانشجویان و مجریان طرح‌های پژوهشی، درج فهرست «سازمان ها و موسسات تحقیقاتی در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی» در وب سایت انجمن، همکاری با دیگر کمیته‌های انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه فارس در تدوین آئین‌نامه‌ها و منابع پژوهشی مورد نیاز و ارائه ساز و کارهای مناسب برای تعامل هر چه بهتر پژوهشگران و متخصصان رشته در چهار استان برشمرد.

نشست هفته پژوهش با سخنرانی حسن مقدس زاده دبیر انجمن شاخه فارس با عنوان بازتعریف نقش کتابخانه ها در جامعه معاصر ادامه یافت. وی در ابتدای سخنان خود بیان داشت که در مراکز اطلاع رسانی فعالیت های تکراری و روزمره کتابداری نسبت به گذشته کاهش یافته و مسائلی مانند سازماندهی و مدیریت مجموعه های الکترونیکی، مدیریت اپک، وب معنایی، امنیت و مدیریت منابع تحت وب کتابخانه، جستجو در نظام های پیوسته، حفاظت و نگهداری منابع الکترونیکی، پیاده سازی کتابخانه تحت وب و حقوق مؤلف در محیط دیجیتالی رایج گریده است.

مقدس زاده همچنین گفت: اگر علم اطلاعات و دانش شناسی به دنبال تحکیم جایگاه خویش و افزایش اقبال عمومی است، باید ضمن بازبینی اهداف، کارکردها و برنامه ریزی عالمانه، آماده پذیرش تغییرات و دگرگونی ها و همگام شدن با تحولات پیرامون باشد و با تمام توان با رقیبان قدرتمندی چون: علوم رایانه، فناوری اطلاعات به رقابت بپردازد.  امروزه فرد دانش آموختة علم اطلاعات و دانش شناسی که به اندازه کافی فناوری اطلاعات نداند، نخواهد توانست منزلت چندانی کسب و در یک کتابخانة امروزی کار کند، چرا که توانایی های او منطبق با بازار کار نیست.

وی نگاه به تغییرات اقتصادی، تغییرات اجتماعی و فرهنگی و تغییر در زیرساخت های اطلاعاتی را با اهمیت دانست. در این رابطه به نظر دیوید ریت اشاره داشت که در نظام اجتماعی جامعه مدرن، کتابخانه به عنوان یک عامل فرهنگی یکپارچه (به معنای وسیع تر) عمل می کند که نقش های متمایزی را ایفا می نماید تا به نیازهای اجتماعی پاسخ دهد.

وی در پایان بر مهاجرت به دنیای دیجیتال و بومی سازی آن در راستای نقش کتابخانه ها تأکید کرد. سپس پنل تخصصی باز تعریف نقش کتابخانه ها در جامعه معاصر با حضور پگاه تاجر عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد و دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز، حسن مقدس زاده و محمدرضا قانع برگزار شد که در این پنل مسائلی مانند فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی، ارتباطات به عنوان یک رفتار اجتماعی، نقش اجتماعی کتابخانه ها، نیاز به باز تعریف نقش انواع کتابخانه ها، مسئله کتابخانه های هیبرید و حفاظت و نگهداری منابع علمی و میراث فرهنگی به بحث گذاشته شد و شرکت کنندگان دیدگاه های خود را در زمینه های مورد اشاره به اشتراک گذاشتند.

به گزارش خبرنگار مهر، در پایان از ۹ پژوهشگر برگزیده در سه سطح دانشجویی، شاغلین تحقیقاتی و دانش آموختگان تقدیر شد.

کد خبر 4484823

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس شیراز مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس هفته پژوهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۳۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوره و آیه ۱۴۰۳ اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان انتخاب شد

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد جواد حاج علی اکبری، نماینده رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان ضمن تبریک سال نو در جمع مسئولان استانی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان اظهار کرد: امسال مصادف با میلاد امام حسن مجتبی آغاز شده است و با میلاد ایشان به پایان می‌رسد؛ بنابراین امسال سال مبارکی است.

وی با بیان اینکه اعضای اتحادیه موظفند سیره امام حسن را بخوانند، تصریح کرد: شناخت و آگاهی سیره امام حسن و بهره‌برداری از فضیلت اخلاقی وظیفه همه ما در این اتحادیه است.

نماینده رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان با اشاره به اینکه گاهی اوقات لازم است که مدافعان کشور دشمن را گوشت‌مالی دهند، بیان کرد: حماقت دشمن ما را مجبور به پاسخ دندان‌شکن می‌کند. تدبیر فرماندهی کل قوا این است که پاسخ از خاک جمهوری اسلامی و به خاک رژیم صهیونیستی باید اتفاق بیفتد.

علی‌اکبری با بیان اینکه پاسخ دندان‌شکن و پیروزمندانه جمهوری اسلامی ایران  پس از فتح خرمشهر شیرین‌ترین و دلچسب‌ترین وعده بود، ادامه داد: انقلاب اسلامی بیش از 40 سال است که منتظر چنین انتقامی بود و بالاخره پس از سال‌ها انتظار این اتفاق رخ داد و فرصت بسیار خوبی برای انجمن‌های اسلامی و دانش‌آموزان به‌‌شمار می‌آید.

انتخاب سوره و آیه سال ۱۴۰۳ اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان

وی با اشاره به آیه و شعار 1403 اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، توضیح داد: آیه و شعار ۱۴۰۳ اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان آیه ۶۹ سوره عنکبوت «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ» است.

 نماینده رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان با بیان اینکه این آیه یک آیه توصیفی است، اضافه کرد:  خداوند کسانی را که یک قدم در راه خدا برداشته و برای خدا کاری می‌کنند هم هدایت می‌کند و هم آنان را جز محسنین قرار می‌دهد.

علی‌اکبری، سوره سال ۱۴۰۳ این اتحادیه را سوره معراج اعلام کرد و ادامه داد: این سوره شباهت زیادی با سوره مومنون دارد. این سوره به قیامت و بیدار کنندگی آن اشاره کرده و با تاکید بر اهمیت نماز، مصلحین را با ۱۱ ویژگی معرفی می کند، در سوره معراج تصریح شده است که هویت مؤمن با نماز شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه آیه و سوره سال مقتضای خرد و حفظ دستاوردهاست، افزود: ارتباط با قرآن کریم باید مغتنم شمرده شود و فاصله ما با قرآن کریم بسیار زیاد است، حال در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به صورت ویژه درصدد هستیم تا رابطه اعضا و قرآن کریم را بهبود ببخشیم.

نماینده رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان با بیان اینکه باید سطح ارتباط دانش‌آموزان را با قرآن افزایش دهیم، ابراز کرد: این اتفاق نقطه دال مرکزی در همه حرکت‌ها به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه آیه پایانی در سوره‌ها به صورت جمع‌بندی است، تصریح کرد: سوره مکی، خلاصه و جمع‌بندی همین آیه است و ناظر به تقویت مبانی فکری، اخلاقی است.

نماینده رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان با بیان اینکه آیه امسال جنبه توصیفی دارد، خاطرنشان کرد: این آیه یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین ارزش‌های اسلامی اعم‌از فضای اطمینان، امید و اعتماد را توصیه می‌کند.

علی‌اکبری با بیان اینکه برانگیزاننده مومنان با بشارت به حمایت خداوند است، اظهار کرد: خداوند هوای شما را دارد.

وی گفت: خداوند وعده داده است که شما به میدان بیایید و از سمت ما هدایت و حمایت را در عالی‎‌ترین سطح دریافت کنید.

نماینده رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان افزود: این آیه کریمه با عنوان جمع آغاز می‌شود و حرکت جمعی در ساحت جهاد، مطلوب است.( به جامعه مومنان، حرکت جمعی، تشکیلاتی و سازمان یافته، یادآوری می شود )، اصالت با حرکت جمعی است.

علی‌اکبری نکته دوم را مسئله جهاد دانست و ادامه داد: اقدام جدی و تمام عیار با تمام توان در برابر دشمن جهاد نام دارد. خداوند کسانی را توصیف می کند که جهاد می کنند‌(وَالَّذِينَ جَاهَدُوا )

وی با اشاره به اینکه جهاد باید در مواجهه با وسوسه‌های شیطانی، قرار گرفتن در برابر جریان کفر و استکبار در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، نظامی و... انجام شود، اظهار کرد: به عبارت دیگر، باید درصدد باشیم که جبهه کفر را تضعیف کنیم و شرط آن اخلاص است. کلمه فینا یعنی کسانی که به خاطر ما جهاد می کنند و اخلاص دارند.

نماینده رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان با بیان اینکه امسال روی کلمه اخلاص تمرکز داشته باشید، ابراز کرد: اخلاص دو وجه دارد اول؛ انگیزه الهی باشد. دوم؛ باید قالب ها و روش ها نیز مورد پسند خداوند متعال قرار بگیرد.

علی‌اکبری با بیان اینکه دستگاه الهی به این صورت است که اگر کسی با این خصوصیات آمد شک نکنید که هدایت الهی را به همراه دارد، تشریح کرد: شکل‌گیری حرکت جمعی با محوریت امام مورد پسند خداوند است.

نماینده رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان اظهار کرد: وقتی کلمه سبیل در قرآن در کنار صراط راه فرعی محسوب می شود و در محیط هدایت الهی قرار می گیرد، همه راه‌های فرعی و متنوع که در راه رسیدن به مقصد حق ختم می شود، معنا دارد.

علی‌اکبری با اشاره به مسئله معیت، ادامه داد: اینجا معیت خاص و همراهی خاص خدا با محسنین یعنی لطف، محبت، عنایت، نصرت، یاری و پاداش الهی است. کلمه محسنین، شامل کسانی می شود که به مقام خالص جهاد الهی می‌رسند، خداوند درجه آن‌ها را ارتقا می‌دهد و آن مقام محسنین است.

علی‌اکبری با اشاره به اینکه سوره مبارک ۱۴۰۳سوره معراج است، خاطرنشان کرد:این سوره با سوره مومنون شباهت دارد. خصوصیاتی که در این سوره مبارکه است بعد قیامت و بیدارکنندگی، مصلحین با ۱۱ ویژگی معرفی می‌شوند.

نماینده رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان با بیان اینکه هویت مومن با نماز شناخته می‌شود، اظهار کرد: انشاالله با مراجعه به قرآن کریم، آیه‌ها را حفظ می‌کنید و از فضیلت آن بهره می‌برید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • تهاجم فرهنگی سابقه ۲۰۰ ساله دارد/ راه‌اندازی کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ»
  • اهدای ۵۰۰ جلد کتاب با‌ارزش به کتابخانه‌های عمومی بوشهر
  • بانک اطلاعات مفاخر لرستان تشکیل می شود
  • سوره و آیه ۱۴۰۳ اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان انتخاب شد
  • فعالیت ۷۹ کتابخانه عمومی در استان بوشهر
  • بهسازی کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر برای تسهیل ورود معلولان
  • ارائه خدمات ویژه به نابینایان و ناشنوایان در کتابخانه‌های بوشهر
  • سرپرست اداره امور کتابخانه های عمومی گیلان منصوب شد
  • کمک ۴۰۰ میلیون تومانی استانداری جهت بهسازی ساختمان انجمن سینمای جوان