سکوت فریماه فرجامی پس از یکسال شکست/عنوان « جایزه جلال» را به «جایزه رضا» تغییر دهند
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۴۶۶۶
خبرگزاری میزان- سرویس فرهنگی در هفتهای که گذشت با اخبار و حاشیه های فراوانی روبرو بود . در این گزارش مروری خواهیم داشت بر اخبار منتخب فرهنگی میزان در هفته ای که گذشت.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، سرویس فرهنگی در هفتهای که گذشت با اخبار و حاشیه های فراوانی روبرو بود . در این گزارش مروری خواهیم داشت بر اخبار منتخب فرهنگی میزان در هفته ای که گذشت :
حسین محب اهری از بیمارستان مرخص شد/دلیل ممنوع الملاقات شدن شدت بیماری نبود
یاسمن محب اهری فرزند حسین محب اهری بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان در خصوص آخرین وضعیت جسمانی پدرش گفت:خدا را شکر حال پدر نسبت به چند روز گذشته بهتر است و وی هم اکنون از بیمارستان مرخص شده و در خانه مشغول استراحت است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی درباره دلیل ممنوع الملاقات شدن حسین محب اهری تصریح کرد: دلیل اصلی ممنوع الملاقات شدن پدر شدت بیماری نبود. به دلیل اینکه بسیاری از دوستان و هنرمندان لطف داشتند و به ملاقات پدر میآمدند کمی انرژی پدر برای ادامه درمان کم شده بود. به همین دلیل پزشکان تصمیم گرفتند تا وی ممنوع الملاقات شود تا هر چه سریعتر روند درمان روی وی جواب دهد.
برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید.
با هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر آشنا شوید/ترکیبی از با تجربهها و تازه واردها
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، ساعاتی پیش فهرست هیات انتخاب بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از سوی دبیرخانه این جشنواره منتشر شد.
بر این اساس طی احکامی از سوی ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر احمد امینی، محمد علی حسین نژاد، حسن خجسته، شاهرخ دولکو، بهروز شعیبی، حسین کرمی و رضا مقصودی به عنوان اعضای هیات انتخاب این دوره جشنواره منصوب شدند.
به همین مناسبت خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، نگاهی به سابقه سینمایی و همچنین حضور این اعضا در بخشهای مدیریتی فرهنگی و سینمایی داشته است
برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید.
صدرنشینی مجدد رالف خرابکار در چهارمین هفته اکران/افت کلی فروش در باکس آفیس هالیوود
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، جدول فروش سینمای هالیوود موسوم به باکس آفیس با اعلام صدرنشینی فیلم سینمایی "رالف خرابکار ۲" به کارگردانی "ریچ مور" در سومین هفته متوالی از اکران منتشر شد.
از جمله نکات قابل توجه جدول فروش سینمای هالیوود می توان به افت کلی فروش در میان تمامی آثار سینمایی اشاره کرد. البته در این میان دو انیمیشن گرینچ و رالف خرابکار توانسته در نوع خود فروش فوق العاده ای را به ثبت برسانند.
برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید.
کارگردان پلنگ سیاه چهره مجله تایم در سال ۲۰۱۸
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، رایان کوگلر کارگردان فیلم سینمایی "پلنگ سیاه" که هم اکنون پیش تولید نسخه دوم این فیلم را آغاز کرده در فهرست ده نفره چهرههای شاخص جهان در سال ۲۰۱۸ از سوی مجله تایم قرار گرفت.
دلیل اصلی حضور کولگر در این فهرست موفقیت بی نظیر وی در اکران جهانی فیلم پلنگ سیاه است. وی توانست با این فیلم با فروشی معادل یک میلیارد و سیصد میلیون دلار رتبه دوم پرفروش ترین فیلم سینما در سال ۲۰۱۸ را از آن خود نماید.
برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید.
فیلم هایی که در گوگل بیشتر جستجو شدند
گوگل فهرست عناوینی که از سوی کاربران بیشترین جستجو را داشتند اعلام کرد.گوگل برای رنکینگ و رسیدن به آماری دقیق از بیشترین بازدیدها و جستجوها چندین ترلیون جستجو را با استفاده از آلگوریتمها تحلیل و به مقایسه درصدی جستجوها در دوره یکساله مورد ارزیابی دقیق قرار داده است.ر این اساس«پلنگ سیاه»، «شگفتانگیزان۲»، «ددپول۲»، «انتقامجویان: نبرد ابدی» بیشترین تعداد جستجو را در بین فیلمها در موتور جستجوی گوگل داشتند .
برای ادامه این گزارش روی اینجا کلیک کنید.
شروع طوفانی بمب در اولین روزهای اکران/پیشتازی فیلم پیمان معادی در برابر کمدی کلمبوس
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، "بمب یک عاشقانه" آخرین ساخته پیمان معادی در مقام کارگردان توانست در پنج روز ابتدایی اکران فروشی معادل ۸۳۹,۶۶۰,۰۰۰ تومان را به ثبت رسانده و بالاتر از فیلم کمدی "کلمبوس" ساخته هاتف علیمردانی قرار گرفت.
بمب یک عاشقانه ملموس با فضایی گرم است که بیش از التهاب دوران بمباران ما را با روایتی شخصی همراه می کند. روایتی شخصی و همدلی حداکثری که شاید جامعه امروز دلتنگ آن شده است. تمامی شخصیت های داستان در زندگی یکدیگر دخیل بوده و برای حل مشکلات هم قدم شده اند.
برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید.
فیلم رُم برنده جایزه انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس ۲۰۱۸
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، برندگان چهل و چهارمین دوره جوایز سالانه انجمن منتقدان فیلم لسآنجلس (LAFCA) شامگاه دیشب در محل برگزاری این جایزه سالانه انتخاب شدند.
فیلم سینمایی "رم" آخرین ساخته آلفونسو کوارون توانست به عنوان بهترین فیلم از سوی انجمن منتقدین فیلم لس آنجلس انتخاب شود. این نخستین افتخار برای فیلم کوآرون نیست زیرا این فیلم شیرطلای ونیز و بهترین فیلم حلقه منتقدان نیویورک را پیش از این دریافت کرده بود.
در ۴۳ دوره گذشته جوایز انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس، ۱۰ دوره برنده بهترین فیلم انجمن توانسته است در نهایت جایزه اسکار بهترین فیلم را نیز بدست آورد. از برندگان بهترین فیلم چند سال اخیر انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس میتوان به "مرا با نامت صدا کن"، "مهتاب"، "اسپاتلایت"، "بچگی"، "او"، "جاذبه" و "عشق" اشاره کرد.
برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید.
حضور متوالی فرهاد اصلانی در جشنواره فیلم فجر/همکاری بازیگران مغزهای کوچک زنگزده در فیلم سعید روستایی
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، فرهاد اصلانی بازیگر صاحب سبک سینمای ایران که این روزها با اکران فیلم سینمایی "مغزهای کوچک زنگ زده" توانایی خود در عرصه بازیگری را به نمایش گذاشته در دومین ساخته سینمایی "سعید روستایی" به ایفای نقش خواهد پرداخت.
اصلانی سال گذشته با حضور در فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نه تنها توانست نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شود بلکه از نگاه بسیاری از منتقدین و اهالی رسانه بی شک بهترین بازیگر نقش مکمل در جشنواره فجر سال گذشته بود.
برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید.
هیچ تمایلی برای بازگشت به عرصه بازیگری ندارم/خیلی وقت است که دیگر سینما نرفتهام
فریماه فرجامی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، درخصوص آخرین وضعیت جسمانی خود گفت: خدا را شکر هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی وضعیت بسیار خوبی را دارم و روز به روز نسبت به گذشته حالم بهتر میشود و مشتاقانه مشغول زندگی کردن هستم.
وی درباره پیشنهاداتی که برای بازیگری به وی شده اظهار کرد: واقعیت امر پیشنهادات زیادی برای بازی در فیلم و سریال داشتهام اما فعلاً خودم هیچ تمایلی برای بازگشت به عرصه بازیگری ندارم. پیشنهادات همیشه بوده و هست اما هیچکدام از آنها باب میل من نبوده است که بخواهم غیبت چندین ساله خود را از بین ببرم.
برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید.
حضورم در موزیک ویدئو حامد همایون کاملاً حرفهای بود/ترجیح دادم کمی از سینما دور بمانم
شهرزاد کمالزاده بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، در خصوص آخرین فعالیتهای خود در عرصه بازیگری گفت: یکسال اخیر را به صورت کامل درگیر بازی در مجموعه تلویزیونی عروس تاریکی به کارگردانی "محمد معظمی" بودهام و به همین خاطر نتوانستم در زمینههای دیگر چندان پر کار و فعال باشم.
بازیگر فیلم سینمایی "ذوب شدن پادشاه" درباره فعالیت خود در عرصه سینما تاکید کرد: سال پیش در فیلمی به نام "امضایی برای رعنا" به تهیه کنندگی و کارگردانی "علی ژکان" به ایفای نقش پرداختم که هم اکنون در صف اکران است و به احتمال فراوان امسال اکران خواهد شد. علاوه بر آن در یک فیلم دیگر نیز به ایفای نقش میپردازم که نمیتوانم اطلاعات زیادی درباره آن ارائه کنم.
برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید.
رابطه و آشنابازی گریبان بازیگری را گرفته است/سینمای امروز سینمای دلخواه من نیست
جهانگیر الماسی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان با اشاره به نامطلوب بودن آثار روی پرده اکران در سینماها گفت: سینمای امروز سینمای دلخواه من نیست زیرا آنچه بسیار کم به آن اهمیت داده میشود مضمون، مفهوم و داستان آثار سینمایی است.
وی در همین راستا ادامه داد: امروزه کیفیت آثار اکران شده در سینماها به شدت پایین آمده و دلیل این اتفاق تنها و تنها می تواند بی اعتنایی به ساختار درست روایی و فیلمنامه هایی کم محتوا باشد.
برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید.
اکران در سینمای ایران هیچ قانونی ندارد/میخواستم در جشنواره فیلم فجر حاضر شوم اما نشد
حسین شهابی کارگردان سینما در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، درخصوص آخرین فعالیتهای خود در عرصه سینما گفت: واقعیت امر ماههاست که برای ساخت یک فیلم درخواست پروانه ساخت دادهایم اما متاسفانه هنوز هم بعد از گذشت نزدیک به سه ماه این پروانه صادر نشده است.
وی در همین راستا ادامه داد: تمام برنامه ریزیهای امسال من مبنی بر رساندن این فیلم به جشنواره و حضور در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بود اما متاسفانه با شرایطی که پیش آمد و تاخیر در اهدای پروانه ساخت علناً جشنواره امسال را از دست دادم.
برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید.
برندگان یازدهمین جایزه ی جلال آل احمد معرفی شدند/ جایزه بخش رمان به « رهش » رسید
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، در ابتدای این مراسم مهدی قزلی دبیر اجرایی یازدهمین جایزه ادبی جلال آل احمد درباره آمار کلی آثار داوری شده اظهار کرد: ۳۲۱۳ عنوان کتاب در این دوره ارسال و مورد بررسی قرار گرفت که ۱۴۸ اثر در بخش نقد ادبی، ۱۷۳ عنوان در بخش مستندنگاری، ۱۲۰۰ مورد داستان کوتاه و ۱۶۷۳ عنوان رمان و داستان کوتاه بوده است.
اشرف بروجردی در بخشی از این مراسم گفت: چرا جلال؟ جلال از جمله نویسندگانی که با ژرفاندیشی، نگاه عمیق، دقیق و موشکافانه در تک تک حوادث اطرافش میخواست با زبان خودمانی و بدون تکلف هرِآنچه میبیند را به رشته تحریر در آورد.
برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید.
عنوان جایزه جلال آل احمد برای تعامل بیشتر به جایزه فارسی زبانان تغییر یابد
احمد مدقق که در یازدهمین جایزه جلال آل احمد به عنوان نویسنده افغان مورد تقدیر قرار گرفت، در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان درباره کتابهای ایرانی که در افغانستان طرفدار زیادی دارد گفت: با وجود اینکه ایران و افغانستان تعامل ادبی بیسار خوبی داشتهاند، اما در حال حاضر چنین نیست که یک کتاب یا یک داستان ایرانی از سوی دوستداران کتاب در افغانستان مورد استقبال قرار گیرد.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید
گلستانی : عنوان « جایزه جلال» را به «جایزه رضا» تغییر دهند/ عباسی: انتقادات منصفانه نیست
یازدهمین جایزه ادبی جلال آل احمد روز گذشته 17 آذرماه در حالی به پایان رسید که حاشیهها هم چنان ادامه دارد. پررنگترین حاشیهی اختتامیهی دیشب به انتخاب «رهش» امیر خانی تعلق گرفت
مجتبی گلستانی منتقد ادبی کشورمان، نظر کاملا مخالفی نسبت به عباسی داشت و در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری میزان؛ گفت: در شبکههای مجازی هم نوشتم که به نظر من باید عنوان «جایزه جلال» را به «جایزه رضا» تغییر دهند چون دو سال است که از رضا امیرخانی در این جایزه تجلیل میشود در حالی که وی یک رماننویس متوسط و البته بااستعداد اولیه داستاننویسی و سر سوزن ذوقی است.
برای خواندن این گزارش اینجا کلیک کنید
احمد رضا دالوند طراح برگزیده ی سال اروپا در گذشت .
احمدرضا دالوند از شاگردان مرتضی ممیز، صادق بریرانی و هانیبال الخاص و از تصویرگران و طراحان گرافیک شناخته شده کشورمان بود که از قدیمیترین تصویرسازان و منتقدان هنر تجسمی بعد از انقلاب نیز محسوب میشد.
برای خواندن خبرهای مرتبط با احمد رضا دالوند کلیک کنید:
نگاهی اجمالی به کارنامه ی احمد رضا دالوند
هر آن چه لازم است تقدیم این انقلاب می کنم
روستاهای دوستدار کتاب
در صفحه فرهنگی وسرویس کتاب این هفته به سراغ روستاهای دوستدار کتاب هم رفتیم که برای خواندن این گزارش ها می توانید کلیک کنید:
روستایی که کوچه هایش از کتاب هویت گرفته اند
تقویت انشا نویسی واعتماد به نفس نتیجه ی همپا شدن مادران روستای دوستدار کتاب با کودکان
با روستایی که تمرکزش بر کتاب خوان کردن کارگران کارخانه قند است آشنا شوید
معرفی کتاب ومصاحبه های اختصاصی
این هفته اتفاق جدیدی هم در صفحه ی ادبیات سرویس فرهنگی آغاز شد ، معرفی ومصاحبه با نویسندگان کتاب های مختلف رویکردیست که صفحه ی فرهنگی ساعت ۲۱ هر شب آن را دنبال می کند . برای خواندن کتاب های معرفی شده می توانید روی عناوین کلیک کنید:
حلوای عروسی / زندگی یک مادر شهید
قصه بادیگارد محمود احمدی نژاد که مدافع حرم شد
قصه زندگی وشهادت مرجان گلچین فرماندار اهل سنت تبندر ترکمن
قصه دلبری روایت عاشقانه زندگی شهید مدافع حرم
هیچ وقت خواندن رمانهای عاشقانه را دوست نداشتم/کتاب خوب خواندن معرفت انسان را بالا میبرد
کوروش تهامی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، درخصوص تاثیر فراوان کتابخوانی در زندگی گفت: از نظر من خواندن کتاب در پیش برد بسیاری از اتفاقات در زندگی موثر است. پیش از اینکه فضای مجازی وجود داشته باشد و مطالب کوتاه و دم دستی به این حد وارد زندگی مردم شود، آدمها با دیدن فیلمهای خوب و خواندن کتابهای مفید اطلاعات خود را بالا می بردند.
برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: فریماه فرجامی فریماه فرجامی شهرزاد کمالزاده سینمای هالیوود
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۴۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۴ دهه زندگی مهدی نصیری؛ از کیهان تا بیبیسی /با من از تغییر سخن نگو...
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «تو بااستعداد هستی ولی مواظب باش گرفتار جریانهای سیاسی نشوی»؛ آن روزی که محمد غرضی در حاشیه یک نماز جمعه در اواخر دهه ۷۰ این جمله را به مهدی نصیری گفت، شاید تصور نمیکرد مخاطبش روزی آهنگ «تاجزاده تا شاهزاده» را بنوازد؛ کسی که روزگاری نظرات تند و تیزی در آن سوی بام داشت.
افراطی دیروز یا افراطی امروز؟برخی از نصیری به عنوان «افراطی دیروز» یاد میکنند و برخی هم با عنوان «افراطی امروز»؛ مدیرمسئول اسبق روزنامه کیهان، که چند سال است از چهرههای منتقد نظام و مقامات ارشد آن شده است.
سخنان او و نواختن آهنگ «تاجزاده تا شاهزاده» در گفتوگو با بیبیسی فارسی باعث شده تا برخی به او بتازند و برخی دیگر از آن استقبال کنند؛ سخنانی که انگار محافظهکاران تندرو منتظرش بودند تا بتوانند از این راه آتش خود را بر سر اصلاحطلبان بریزند و بگویند که این حرف دل آنهاست که از زبان نصیری بیان میشود؛ حال آنکه اصلاحطلبان همانهایی هستند که در دهه ۶۰ تا حدی با نصیری قرابت فکری داشتند اما در دهههای ۷۰ و ۸۰ او تندترین حملات را نسبت به آنها داشت.
موعد انتقام رسید؟شاید از همین بابت باشد که حالا نوبت تلافی اصلاحطلبان است و بابت «تاجزاده تا شاهزاده» به سختی به او میتازند؛ تا هم انتقام آن سالها را گرفته باشند و هم دست اخوت به سمت نظام دراز کرده باشند تا بگویند ما آنچه که نصیری میگوید، نیستیم.
مسیر مهدی نصیری به کیهان افتادمهدی نصیری متولد ۱۳۴۲ در دامغان است. پدری مازندرانی و مادری دامغانی دارد؛ از همین بابت پسوند «لَلَردی» که نام یک روستا در مازندران است، نام خانوادگی «نصیری» را کامل میکند.
۱۳ سالگی راهی حوزه علمیهای شد که پدرش مدیریت آنجا را بر عهده داشت. پدر او از روحانیون سرشناس دامغان بوده و در بین روحانیون سری در سرها داشته است. تا ۱۶ سالگی یعنی ۱۳۵۸ در حوزه علمیه دامغان، مقدمات و ادبیات را خواند و بعد از انقلاب برای ادامه تحصیل در علوم دینی به قم رفت و در آنجا ماندگار شد.
اسفند ۱۳۶۴ وقتی آیتالله شاهچراغی در سانحه هوایی به «شهادت» رسید، مهدی نصیری به سبب آشنایی خانوادگی با شاهچراغی، برای چهلم او مقالهای در ویژهنامه کیهان نوشت. آن زمان محمد خاتمی، به عنوان نماینده ولی فقیه در این موسسه، فعالیت داشت.
پس از این مقاله، به قول خودش به عنوان «نماینده فرهنگی موسسه کیهان در قم» حضور داشت. او یک سال را در همین وضعیت گذراند تا سال ۱۳۶۶ که برای کار در کیهان، به تهران دعوت شد. بعد از آن به گفته خودش، «سلسله مقالات زمینههای صدور فتاوی امام را در نقد نوشتههای آیت الله آذری قمی و مواضع روزنامه رسالت در کیهان منتشر کردم که با استقبال فراوانی مواجه شد».
او از ۱۳۶۷ سردبیر کیهان شد. در این زمان اختلافات میان گردانندگان موسسه کیهان کمکم در حال پررنگ شدن بود. یکی از این چالشها انتخاب مدیرمسئول بود. سرانجام اردیبهشت ۱۳۶۹ زمانی که سیدمحمد خاتمی نماینده ولیفقیه در موسسه کیهان، به آفریقا سفر کرده بود، مهدی نصیری به عنوان مدیرمسئول کیهان منصوب شد و بعد از استعفای خاتمی، با حکم مقام رهبری، سید محمد اصغری به عنوان نماینده ولیفقیه در کیهان به این موسسه رفت.
شریعتمداری آمد، نصیری رفت!این وضعیت تا نیمههای سال ۱۳۷۳ ادامه داشت؛ همان ایامی که حسین شریعتمداری بجای اصغری، نماینده ولیفقیه در کیهان شد. وقتی حسین شریعتمداری برای این سمت پیشنهاد شد، نصیری هم موافق بود؛ اما ۳-۴ ماه بعد از این انتصاب، نصیری از مدیرمسئولی و سردبیری کیهان استعفا کرد و به صورت کامل از این موسسه خارج شد. به گفته نصیری، شریعتمداری پیش از آنکه به کیهان بیاید، «در دفتر سیاسی سپاه بود و گاهی برای روزنامه ما مقالاتی با اسم مستعار «ابوالفضل. ش» مینوشت».
سال ۱۳۸۱ حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان در گفتوگویی با «ایسنا» درباره خروج نصیری از کیهان گفته بود «وقتی ما آمدیم، آقای نصیری گفتند همیشه نظرم این بود که سرپرست و مدیرمسئول روزنامه باید یکی باشد ولی اینکه من میماندم به خاطر این بود که بین خودم و سرپرستی خیلی همخوانی نمیدیدم. حالا که شما آمدی، این مشکل حل شده است و من هم دوست دارم که یک نشریهی جداگانه راه بیندازم». شریعتمداری در ادامه از مقاومتش برابر جدا شدن نصیری از کیهان میگوید: «من با ایشان خیلی کلنجار رفتم و مدت زیادی این نظر را نپذیرفتم. بالاخره خیلی اصرار کرد اما نمیپذیرفتم؛ چون از برادران بسیار کارآزموده، بسیار مومن و کارشناس بود. به هر حال با اصرار زیاد ایشان و فرستادن واسطهها، قبول کردم ولی گفتم که حداقل در سردبیری باش. ایشان این را پذیرفت ولی بعد از یک مدتی گفت که من میخواهم یک نشریه دربیاورم و آن نشریه هم همین دیدگاه را پیش میبرد. نهایتا من با این خواسته موافقت کردم و ایشان نشریهی صبح را درآوردند. الان هم با آقای نصیری ارتباط داریم. البته ایشان در قم هم علوم حوزوی تحصیل میکنند و هم به تحقیقات میپردازند ولی هیچ مشکلی با ایشان نداشته و نداریم.»
اما خود مهدی نصیری در گفتوگویی که دی ماه ۱۴۰۲ با «شرق» داشته روایتی دیگر درباره چرایی استعفا از کیهان دارد: «یک ماه با آقای شریعتمداری بهعنوان سردبیر کار کردم. یک روز با دوستمان حاج آقا معلا(عضو شورای سردبیری کیهان) بودیم، گفتم هوس زیارت مشهد کردم و میخواهم سه، چهار روز برای زیارت بروم. بیایید برویم طبقه بالا آقای شریعتمداری را ببینیم ضمنا من هم از ایشان مرخصی بگیرم. به آقای شریعتمداری گفتم با اجازهتان میخواهم چند روزی به مشهد بروم. گفت خوشا به سعادتتان. بلند شد و ما را همراهی کرد و گفت ما را هم دعا کنید. فردایش به مشهد رفتم و چند روز بعد که برگشتم آقای معلا به من گفت آقای حجازی از دفتر رهبری تماس گرفته و گفته آقای شریعتمداری از فلانی گله کرده که مشهد رفته و از من اجازه نگرفته. من بهتزده شدم و گفتم آقای معلا مگر خودتان شاهد نبودید که با هم رفتیم و اجازه گرفتیم؟ چرا آقای شریعتمداری اینطور گفته؟ گفت من هم نمیدانم چرا. گفتم آقای معلا! دیگر جای من اینجا نیست، با این وضعیت هر اتهامی ممکن است به من زده شود».
نتیجه آن شد که همان روز استعفا را نوشت و از کیهان رفت. نصیری در ادامه از تحویل امکانات موسسه کیهان میگوید؛ امکاناتی نظیر خودرو و منازل سازمانی: «پیکان مدل ۶۴ را که دستم بود، تحویل دادم و کشوهای میزم را خالی کردم و رفتم. ما در خانههای سازمانی کیهان زندگی میکردیم. سر خیابان ملک یک مجموعه ۱۰ واحدی را کیهان خریده و به مدیرانش داده بود و من هم چند سال آنجا ساکن بودم. از همان روز دنبال خانه گشتم و در بلوار ابوذر، در خیابان پیروزی خانهای را اجاره کردم. یک ماه بعد خانه کیهان را تحویل دادم و رفتم».
منتقد هاشمی رفسنجانیبه هر طریق با خروج از کیهان، نصیری از اسفند ۱۳۷۳ اقدام به انتشار نشریه «صبح» کرد. او بعد از ریاستجمهوری هاشمی رفسنجانی، از منتقدان جدی او در حوزه فرهنگ و اقتصاد شد؛ هم در روزنامه کیهان و بعد از آن در نشریه صبح به صورتی جدیتر و گزندهتر از رئیسجمهوری وقت انتقاد میکرد.
در زمان فعالیت در روزنامه کیهان، آنچه خودش «پروژه مبارزه با شرکتهای مضاربهای» میخواند را پیش میبرد؛ او معتقد بود که این شرکتها آثار زیانباری برای اقتصاد دارند. بعد از راهاندازی نشریه صبح، بیپرواتر به دولت حمله میکرد.
یکی از حملاتی که در این نشریه نسبت به دولت هاشمی انجام داد، اتهام بریز و بپاش و فساد مالی در دو وزارتخانه پست و تلگراف و نیرو بود؛ یعنی محمد غرضی و بیژن زنگنه هدف حملات او بودند. ادامه فعالیت نشریه صبح بعد از این دست اقدامات علیه دولت، در روزگاری که با منتقدان برخوردهایی غیر از تحمل انجام میشد، نشاندهنده جایگاه مستحکم نصیری و جریانی است که او به آن منتسب میشود؛ جایگاهی مستحکم در نظام و پیوندهایی قوی برای مصون ماندن از برخوردهای خارج از دایره تحمل و مدارا.
سال ۱۳۷۷ او زندگیاش را جمع و جور کرد و از خیابان ابوذر تهران دوباره به قم بازگشت؛ همزمان قصد داشت تا نشریه صبح را هم تعطیل کند؛ او برای تعطیل کردن صبح دلایل خودش را داشت: «بی نتیجه بودن تلاشهای صبح برای مقابله با مفاسد اقتصادی که از سال ۷۰ به این سو هر روز ابعاد گستردهتری مییافت و نیز توجه جدیام به موضوع نظری اسلام و تجدد که خلا این بحث را در فضای فکری کشور به خصوص در حوزههای علمیه بسیار زیانبار یافتم و علاقه شخصی به پی گیری این موضوع». همزمان با انتشار «صبح» جلساتی با نام «غربشناسی» هم برگزار میکرد و در آن مباحث مرتبط با این موضوع را برای مخاطبانش مورد واکاوی قرار میداد.
روزنامه صبح از نصیری تا ده نمکیدر زمانی که نصیری قصد تعطیلی صبح را داشت، با وارد شدن «مسعود ده نمکی» به ماجرا، تعطیلی این نشریه منتفی شد و بنا بر این شد که این چهره جنجالی که تا آن زمان نشریات «شلمچه» و «جبهه» را منتشر میکرده، از این پس مدیرمسئولی و سردبیری صبح را بر عهده داشته باشد. نصیری آذر ماه ۱۳۷۹ اعلام کرد که او تنها صاحب امتیاز این نشریه خواهد بود. او تاکید داشت که «مواضع دهنمکی با آنچه در هفتهنامه صبح اعمال میشود، منافاتی ندارد، اما به هر حال اگر مواضع فکری ، نظری و جهتگیری صبح با مدیر مسؤولی دهنمکی به روال فعلی ادامه یابد، به لحاظ تیراژ و مسایل مالی با مشکل مواجه میشود». این سخنان یک هفته پس از آن بود که نخستین شماره نشریه صبح با مدیریت جدید منتشر شده بود.
او اما اعترافی از رویگردانی مخاطبان نیز پس از آغاز دولت اصلاحات داشت: «صبح و برخی دیگر از نشریات سیاسی طی دو سه سال اخیر، به موازات افزایش مطبوعات سیاسی اکشن و جنجالی، با افت تیراژ مواجه شدند».
نصیری در نخستین شماره «صبح» به سردبیری دهنمکی، گفتوگویی با این نشریه داشت که در آن انتقادات تندی از وزارت ارشاد و مطبوعات دوره اصلاحات داشت: «ظاهرا فعلا تقدیر چنین است که مخالفان و بعضا عناصر متمایل به دشمنان، میدان و امکانات بیشتری داشته باشند و ما هم چون از آغاز انقلاب-بنا بر مصلحت زمانه یا از سر عقیده-تصمیم به چمع دموکراسی و اسلام در کشور داشتهایم و اکنون هم داریم و این دو را قابل جمع و واجبالجمع میدانیم، نمیتوانیم کاری کنیم و باید بسازیم». او در ادامه افزوده که «بالاخره دموکراسی و پارلمانتاریسم، اقتضا میکند که وزیری یا وزارتخانهای بتواند در یک مملکت، سازی کوک کند که ارکانی از نظام و حتی رهبری، آن را صریحا نفی و رد میکنند و اعلام نارضایتی مینمایند و آقای وزیر بتواند بودجههای هنگفتی را در خدمت فعالیتهای فرهنگی و مطبوعاتی قرار دهد که بعضا قصد براندازی را دارند و علنا به احکام و شریعت اسلام هجمه میکنند. بالاخره سرگردانی بین اسلام و دموکراسی و اسلام و غرب ادامه پیدا خواهد کرد تا سرانجام یکی، دیگری را از میدان به در کند و یا آن که شرایطی بیثبات و پیوسته متزلزل و متشنج را بر کشور تحمیل خواهد کرد؛ همانگونه که تا حدودی کرده است».
در آخرین روزهایی که نصیری مدیرمسئول صبح بود، در یک مصاحبه به موضوع فسادهای مالی و اداری در کشور پرداخت. او در این گفتوگو جهتگیریهای تند و تیزش را یک بار دیگر به رخ کشید و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ را «مبدا بروز فسادهای مالی واداری» دانست.
او باز هم به هاشمی رفسنجانی اما بدون بردن نام حمله کرد: «پس از جنگ ظهور و غلبه برخی گرایشها ودیدگاهها، از سوی نهادها و قوای سهگانه نظام در جامعه، جهت حرکت انقلاب از معنویات و آرمانگرایی وخدامحوری را به سمت دنیاخواهی وکامجویی و سپس توسعه، سوق داد. از نتایج این افول و تغییر جهت، غلبه فکری واجرایی جریان توسعهمدارتکنوکرات وغربگرا بر بخشهای گستردهای از مقدرات کشور بود. کماعتنایی به عدالت علوی وعدم برخورد جدی با مظالم ومفاسد اقتصادی، از ویژگیهای فکری و خصلتی چنین جریانی بود.»
او به دولت خاتمی هم حملهای تند کرد و گفت: «حضور وزرای دولت قبلی در کابینه آقای خاتمی و سپردن وزارتخانه های مهمتر به برخی وزیرانی که در وزارتخانهشان بیشترین حجم فساد مالی رخ داده بود، نشان داد هنوز عزم جدی برای برخورد با این مساله به وجود نیامده است. توسعهمداری و گرایش به ارزشهای غربی در دولت جدید ابعاد تازهای یافته ومقوله توسعهسیاسی، دموکراسی و نسبیتاندیشی نیز به آن افزوده شدهاند».
نشریه صبح به چه کسی واگذار شد؟این همان خطی بود که نصیری در زمان کیهان و سه سال ابتدایی نشریه صبح درباره دولت هاشمی رفسنجانی پی میگرفت؛ و البته از ۷۶ تا ۷۹ همزمان درباره دولت اصلاحات و سازندگی داشت. او طرز فکری با گرایشهای چپگرایانه اقتصادی و محافظهکارانه سیاسی را همزمان پیگیری میکرد.
سال ۱۳۸۰ نهایتا امتیاز نشریه صبح را هم واگذار کرد و به عنوان آخرین سنگر در صبح را هم تحویل داد. او آذر ماه آن سال اعلام کرد که امتیاز «صبح» را به «فروز رجاییفر» از تسخیرکنندگان سفارت آمریکا در تهران منتقل کرد. البته که از اردیبهشت ماه ۱۳۸۰ نشریه صبح به دلیل «مشکلات مالی» انتشارش را متوقف کرده بود.
او سال ۸۰ به عنوان معاونت سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور تا سال ۱۳۸۴ مشغول به کار بود؛ از این سمت به امارات متحده عربی رفت؛ به عنوان «معاونت فرهنگی دفتر نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی». سال ۱۳۸۸ به قم بازگشت و در آنجا برای مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، ماهنامه «سیاحت غرب» را مدیریت و منتشر کرد.
مدتی بعد فصلنامهای «معرفتی-اعتقادی» با نام «سمات» را منتشر کرد؛ این بار هم در نقش مدیر مسئول و صاحب امتیاز. این نشریه از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ جمعا هفت شماره منتشر شد.
سال ۱۳۹۱ وارد هیات داوران جشنواره فیلم عمار شد. در آن سالها اما انگار او در حال تغییر بود؛ تغییراتی بزرگ که بسیاری را به تعجب واداشت. خودش درباره چگونگی تغییر نگاهش به روزنامه «شرق» گفته «من مثل خیلیهای دیگر شیفته آیتالله خمینی بودم، ولی به خاطر روحیه طلبگی همیشه به استقلال فکری قائل بودم. یعنی میگفتیم ما با آقای خمینی اتفاق نظر داریم. همانطور که او میبیند، ما هم میبینیم. اگر جاهایی احساس میکردیم الان من غیر از ایشان میفهمم، ممکن بود علنی در روزنامه کیهان نگویم چون کیهان باید مشی ایشان را دنبال میکرد، اما فکر خودم را هم تخطئه نمیکردم و نمیگفتم تو طور دیگری فکر نکن. من هیچوقت اینطور نبودم. همین یک روزنه برای نجات کافی بود؛ یعنی اینکه بگویی من هم باید فکر کنم. حالا ممکن است خیلی جاها اشتباه فکر کنی. مثلا مقطعی من وارد مباحث کلامی و اعتقادی شدم. نزاعی بین متکلمان مسلمان با فلاسفه مسلمان هست.»
نتیجه این نگاه او، کتابی با نام «عصر حیات» شد که در آن به موضوع «امکان یا عدم امکان تمدن اسلامی تراز در عصر غیبت» میپردازد؛ البته که این کتاب هیچگاه راهی برای انتشار نیافت و سرانجام پس از چندین سال نسخه الکترونیکی آن در اختیار مخاطبانش قرار گرفت.
اما این کتاب او برای عامه مردم نمیتوانست تغییرات مهدی نصیری دهه ۷۰ و ۸۰ خورشیدی را به خوبی نشان دهد.
دهه متفاوت در زندگی نصیریاو این مسیر را کمکم در حال طی کردن بود؛ دهه ۹۰ خورشیدی همان دههی تغییر برای نصیری بود. او انگار میخواست نقطهای برای رونمایی از تغییرات جدید و عقاید بهروزرسانی شدهاش بیابد؛ نقطهای که برای نصیری «عطف» بود و برای مخاطبانش «شگفتآور».
آن نقطه، روزهای پس از اعتراضات به گران شدن بنزین در آبان ۱۳۹۸ بود؛ نصیری آنجا را همان نقطهای یافت که میباید آن تغییرات را عمومی میکرد. البته که او در ارتباط با برخی مسائل آن روحیات ناشی از تفکرات تندروانهی محافظهکاری همچنان داشت.
اما در برهه زمانی اعتراضات آبان ۹۸، بر خلاف گفتمان حاکم درباره معترضین، نصیری کشتهشدگان آن اعتراضات را نه اغتشاشگر که «جوانانی از خانوادههای مستضعف» معرفی کرد که«از فقر و فلاکت» به ستوه آمدهاند و «به خیابان ریختند». او موکدا تاکید داشت که هیچ «منافق» و «از خارج آمدهای» در صف معترضان نبود و همگی همین «مردم عادی» بودهاند.
با این وجود چند ماه بعد وقتی برای سه معترض آبان حکم اعدام صادر شد، او در توییترش خواستار عدم اجرای احکام اعدام شد: «با درایت و تعهدی که از آقای رییسی و دوران جدید قوه قضاییه سراغ داریم حکم اعدام سه جوان آشوبگر که مرتکب قتل نشده و مسلح نبوده اند، اجرا نخواهد شد».
اما آنچه تغییر نظرات نصیری را شگفتانگیز کرد، نظراتش پیرامون حجاب بود؛ شهریور ۱۳۹۹ او در یک مناظره تلویزیونی در شبکه چهار صدا و سیما شرکت کرد و برای نخستین بار از نظرات جدیدش در ارتباط با حجاب پرده برداشت: «الزام به حجاب بیهزینه نبوده است، یکی ممکن است بگوید که عیبی ندارد، ما قبول داریم که الزام موفق نبوده اما حداقل اینکه الزام باعث میشود که سالی یکی دو درصد فقط ما افت حجاب داشته باشیم و سیر فاصلهگیری از حجاب تدریجی باشید، خود همین یک دستاورد است. در پاسخ باید گفت که خیر، چنین امری برای جامعه ما خیلی هزینهبردار بوده است. چند مثال میزنم؛ همانطور که عرض کردم ما با این الزام یک دوقطبی ایجاد کردیم، دوقطبی نظری و فکری تا زمانی که در مقام اظهارنظر و گفتوگو است عیبی ندارد اما این دوقطبی در عرصه عملکرد اجتماعی میآید. براساس پیمایشی که وزارت ارشاد در سال ۱۳۹۴ داشته است، بیشتر از ۷۰ درصد جامعه ایرانی با الزام حجاب موافق نیست. اما در برابر این هفتاد درصد چه اتفاقی میافتد…».
از یک سو این حرفها از سوی چهرهای مانند نصیری برای آنهایی که میشناختندش تعجببرانگیز بود؛ از سوی دیگر بیان این نظرات از برنامهای زنده از تلویزیون جمهوری اسلامی.
با این نظرات، او آماج حملات همسنگران سابقش قرار گرفت؛ خبرگزاری فارس در یادداشتی نسبت به اظهارات نصیری معترض شد: «روشن است دچار چه اشتباه فاحشی شدهاند. الزام قانون در جمهوریت پشتوانه رای مردمی دارد، نه قلدری یک دیکتاتور. آقای نصیری گفتهاند الزام حجاب ثمر نداشته است. از کجا فهمیدند؟ اینکه وضع حجاب بدتر شده یعنی الزام ثمر نداشته است؟ بازهم دچار اشتباه عجیب شدند. جامعه ما در یک مبارزه است. اساسا مقایسه نقطهای در فهم رفتار جامعه در حال مبارزه غلط است. سوال این است که اگر الزام حجاب نبود وضع بدتر بود یا بهتر؟».
با این وجود هنوز او مغضوب کامل محافظهکاران نشده بود؛ هر چه زمان میگذشت و نصیری بیشتر سخن میگفت، این حملات بیشتر میشدند. بعد از جانباختن مهسا امینی در روزهای پایانی شهریور ۱۴۰۱، نصیری نسبت به عملکرد گشت ارشاد به تندی سخن میگفت و بعد از برخوردها با اعتراضات مردم، تندیاش افزون شد.
مخالفان نصیری چند دسته اند؟طرفه آنکه انتقادات او دیگر تنها در سطح وزیر و نماینده و سران قوا محدود نمیشد و بیپروا نسبت به همه مقامات در جمهوری اسلامی زبان به انتقاد میگشود و عملکرد آنها را زیر علامت سوال قرار داد.
مخالفانش تشکیل شده از دو طیف هستند؛ نخست آنها که سابقا طرفدارانش بودند و دوم، «انقلابیهای توییتری خارجنشین» که از هزاران فرسنگ دورتر از ایران، از بریتانیا و آمریکا و اتحادیه اروپا، برای مردم نسخه میپیچند؛ همه و همه، به همان نسبتی که انتقادات نصیری از نظام تندتر میشد و میشود، ادبیاتشان هم نسبت به نصیری تندتر و تندتر میشد و میشود.
با این همه او هنوز میدان را خالی نکرده است و به انتقاداتش ادامه میدهد. شاید او میخواهد جبران مافات آنها دو سه دههای را کند که تفکراتی تندروانه داشته است؛ دهههایی واسطه عملکردش، خود میگوید، از «روشنفکران، سینماگران، نویسندگان، خیلی از مطبوعاتیهایی که آن روزها با آنها درگیر میشدیم»، باید «عذرخواهی» کنم.
مواضع دیروز یا امروز نصیری، چه به مذاق خوش بیاید و چه نیاید، هرچه که باشد، امروزش با دیروزش زمین تا آسمان تغییر کرده؛ چه تفکرش و چه راه گذراندن معاش؛ قبلا با شهریه حوزه و حقوق کیهان و درآمد از صبح گذران زندگی میکرد؛ اما امروز شهریه حوزهاش قطع شده و با پسانداز و کار در اسنپ.
حالا انقلابی سفت و سخت دیروز، به منتقد سفت و سخت امروز تبدیل شده است؛ منتقدی که البته از نظر منتقدان امروزش، آن زمان تندرو نبوده ولی الان تندرو شده است یا از منظر منتقدان دیروزش، امروز تندرو نیست و آن زمان تندرو بوده است.
۲۷۲۷