Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-29@00:23:16 GMT

حضرت عبدالعظیم(ع)؛ محدثی صدیق و مجتهدی توانمند

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۵۲۳۸

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ آیت‌الله سیدباقر میردامادی، نماینده آیت‌الله العظمی نوری همدانی در تهران و مدیر حوزه ابوالفتح با تبریک سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) درباره شخصیت این امامزاده واجب التعظیم گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) یکی از شخصیت‌های بزرگ علمی، عملی و جهادی است که تاکنون آنگونه که شایسته بوده، شناخته نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد و محقق حوزوی درباره نسب حضرت عبدالعظیم(ع) اظهار کرد: نسب حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد. احمد بن علی نجاشی که یکی از ارکان علم رجال است؛ درباره نسب آن بزرگوار چنین می‌نویسد وقتی پیکر او را برای غسل برهنه کردند، در جیب لباس نوشته‌ای پیدا شد که در آن نسبش را این گونه ذکر کرده بودند: من ابوالقاسم، عبدالعظیم بن عبدالله بن علی بن حسن بن زید بن علی بن حسن بن علی بن ابی طالب(ع) هستم.

وی ادامه داد: براساس این نسخه از رجال النجاشی نسب ایشان تا امام حسن(ع) پنج واسطه است ولی در نسخه‌های معتبر دیگر میان زید جد سوم ایشان و امام حسن(ع) شخص دیگری واسطه نیست.

آیت‌الله میردامادی با معرفی پدر و مادر حضرت عبدالعظیم(ع) بیان کرد: پدر حضرت عبدالعظیم(ع) عبدالله نام داشت و مادرش فاطمه، دختر عقبة بن قیس بود. عبدالله در زمان حیات جدش حسن بن زید متولد شد و چون قبل از تولد پدرش در زندان درگذشته بود جد ایشان کفالت وی را بر عهده گرفت.

مدیر حوزه علمیه ابوالفتح تهران با بیان اینکه علی بن حسن جد اول حضرت عبدالعظیم(ع) است، گفت: علی بن حسن جد اول حضرت عبدالعظیم(ع) بود که وی به همراه پسر عمویش عبدالله محض و گروهی دیگر از سادات حسنی در دوران خلافت منصور بر ضد عباسیان قیام کرد، که در این قیام جمعی از آنان از جمله وی دستگیر و به بغداد منتقل شدند و او پس از مدتی در زندان وفات کرد.

این محقق حوزوی افزود: حسن بن زید، جد سوم حضرت عبدالعظیم(ع) است که وی تنها فرزند پسر زید بود، وی از بزرگان عصر خودش به شمار میرفت و در بین بنی هاشم به بخشش و کرم و خدمت به محرومان شهرت داشت که از سوی منصور عباسی به ولایت مدینه گمارده شد ولی پس از مدتی مورد خشم او قرار گرفت و به زندان افتاد و در 80 سالگی از دنیا رفت.

آیت‌الله میردامادی به جد سوم حضرت عبدالعظیم(ع) اشاره و بیان کرد: زید، فرزند امام حسن مجتبی(ع) جد سوم حضرت عبدالعظیم(ع) است که ایشان متولی اوقاف پیامبر(ص) بوده و به جلالت قدر، کرامت طبع و عزت نفس معروف بوده که در صد سالگی وفات کرده است.

آیت‌الله میردامادی درباره تاریخ تولد و وفات حضرت عبدالعظیم(ع) بیان کرد: تاریخ دقیقی از تولد و وفات حضرت عبدالعظیم(ع) مشخص نیست اما در برخی از منابع درباره تاریخ تولد ایشان روز پنجشنبه، چهارم ربیع الاخر سال 173 هجری قمری آمده و آدینه پانزدهم شوال سال 252 نیز تاریخ وفات ایشان قید شده است. 

وی ادامه داد: بنابراین، هر چند بر پایه قراین یاد شده احتمال تولد و وفات حضرت عبدالعظیم(ع) در این تواریخ منطقی و معقول است، با این حال اثبات آن نیاز به منبع معتبر دارد اما از سوی دیگر با عنایت به ایتکه به هر دلیل، چهارم ربیع الثانی، به عنوان تاریخ تولد و پانزدهم شوال به عنوان تاریخ وفات ایشان شهرت یافته و بزرگداشت و تجلیل از مقام معنوی آن بزرگوار در روزهای یاد شده نیکو است.

عظمت علمی حضرت عبدالعظیم(ع) و تایید آن توسط امام هادی(ع)

آیت‌الله میردامادی درباره عظمت علمی حضرت عبدالعظیم(ع) بیان کرد: برای اثبات عظمت علمی حضرت عبدالعظیم(ع) کافی است بدانیم که امام معصوم(ع)، مردم را برای حل مشکلات دینی و یافتن پاسخ پرسشهای اعتقادی و عملی آنها را به حضرت عبدالعظیم(ع) ارجاع می‌دادند.

وی ادامه داد: برای نمونه، صاحب بن عباد در رساله ای که در شرح حال حضرت عبدالعظیم(ع) نوشته است و این رساله در سال 516 ق، به خط یکی از بنی بابویه نگارش یافته است، در توصیف مقام علمی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) آورده است که ابوتراب رویانی، روایت کرد که شنیدم ابو حماد رازی می گفت: خدمت امام هادی(ع) در سامرا رسیدم و مسائلی از حلال و حرام از ایشان پرسیدم؛ امام به پرسش من پاسخ داد و هنگامی که خواستم از ایشان خداحافظی کنم به من فرمودند: ای ابو حماد هنگامی که چیزی از امور دینی برای تو مشکل شد، از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی بپرس و سلام مرا به او برسان.

این استاد حوزوی افزود: این تعبیر به روشنی نشان می‌دهد که حضرت عبدالعظیم(ع) در عصر خود، مجتهدی توانمند بوده است که بر اساس اصول و قواعدی که از اهل بیت(ع) در اختیار داشته، میتوانسته دیدگاههای اسلام ناب را در زمینه‌های مختلف اعتقادی و عملی استخراج کند و به پرسش مردم پاسخ گوید.

نماینده آیت‌الله العظمی نوری همدانی در تهران خاطرنشان کرد: بنابراین حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تنها یک محدث و راوی احادیث اهل بیت(ع) نبوده است، بلکه از علمای بزرگ خاندان رسالت بوده که پس از معصومان، توان پاسخگویی به مسائل علمی را داشته و توانمندی علمی اش مورد تایید و تصدیق امام هادی(ع) قرار گرفته است.

امیرمحسن سلطان احمدی

انتهای پیام 

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۵۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع باشکوه محفل قرآنی امام حسنی‌ها

دیگر خبرها

  • قیمت مرغ تا پایان ماه رمضان نوسانی ندارد
  • محفل امام حسنی‌ها کار بزرگ و ماندگاری بود
  • اعلام ویژه برنامه‌های مراسم احیای لیالی قدر در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)
  • اجتماع باشکوه محفل قرآنی امام حسنی‌ها
  • اجتماع محفل قرآنی امام حسنی‌ها
  • تعطیلات نوروزی در قبله تهران
  • محفل قرآنی امام حسنی‌ها
  • عکس/ محفل قرآنی امام حسنی‌ها
  • گزارش مهر از ضیافت امام حسنی‌ها تا ساعت ۱۶
  • رسانه‌ها بازوی توانمند پلیس در ارتقاء نظم و امنیت هستند