Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-19@05:13:34 GMT

ردپای افغانی ها در گرانی آجیل شب یلدا

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۶۶۲۹

به‌ گزارش ‌ایسنا، امسال بازار انواع آجیل در آستانه شب یلدا وضعیت نامناسبی را تجربه می‌کند و مردم شاهد قیمت‌های عجیب و غریبی از این محصولات خشکباری همچون پسته، گردو و غیره هستند. البته چندی پیش محمود ابطحی - رییس انجمن پسته - کاهش تولید پسته به یک پنجم میزان تولید سال گذشته را از عوامل گرانی این محصول باغی اعلام کرده و گفت‌: مردم امسال را تحمل کنند و کمتر پسته خریداری کنند تا سال آینده تولید و بازار این محصول اصلاح شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما مصطفی احمدی - رییس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروش - نظر دیگری در این باره دارد و می‌گوید که وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند به صورت مقطعی ثبت سفارش و واردات این محصولات را در بازه زمانی مشخص و در تناژ تعیین شده، باز کند تا بازار آجیل تنظیم شود، چرا که مردم حق دارند این محصولات را به قیمت مناسب برای خود تامین کنند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از تیر ماه امسال افزایش قیمت انواع آجیل مانند پسته، اتفاق افتاد چرا که تولید آن به حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تن کاهش یافت و از سوی دیگر نیز براساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، تولید مغز گردو نیز ۸۰ درصد کاهش یافته است، چرا که در اردیبهشت ماه امسال درختان گردو با سرمازدگی کم نظیری مواجه شدند.

رییس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروش در ادامه اضافه کرد: از همان زمان به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم که اگر می‌خواهد بازار آجیل و خشکبار کنترل شود باید در بازه زمانی مشخص و با تناژ تعیین شده و محدود، ثبت سفارش واردات این محصولات را که با کمبود تولید مواجه شده‌اند یا این که خشکباری همچون بادام هندی و بادام درختی که تولید داخلی ندارد و بسیار محدود است را، آزاد کند تا قیمت‌ها متعادل شوند.

وی خاطرنشان کرد: گرانی با گران فروشی فرق دارد و اتفاقا آجیل فروشان سطح شهر قیمت محصولاتشان ۱۰ درصد از ماه‌های گذشته ارزان‌تر شده است، چرا که در این بازه زمانی آنها مشتری می‌خواهند و مردم قدرت و توان خرید ندارند، اما در ماه‌های گذشته تجار افغانستانی به بازار آجیل ورود پیدا کردند و با خرید پسته، گردو و خشکبار ایرانی، آن‌را به چند برابر قیمت به کشورهای مختلف می‌فروشند و این اتفاق در ایام برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال افتاد و افغانستان صادرکننده آجیل ایرانی به روسیه شد و همین عامل باعث گرانی آجیل و خشکبار شد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۶۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلید گرانی بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار

تین نیوز

با گذشت نزدیک به یک سال از آخرین دور افزایش قیمت بلیت هواپیما، تعیین زمان و میزان تغییر بلیت، بار دیگر به تصمیم ستاد تنظیم بازار موکول شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، اردیبهشت ماه سال گذشته بود که به دنبال درخواست شرکت های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت و در حالی که این شرکت ها درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت را داشتند، با تصمیم ستاد تنظیم بازار، قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای داخلی  به طور میانگین ۲۹ درصد افزایش یافت.

البته مناقشه درباره قیمت بلیت هواپیما به ماه های پیش از این تاریخ برمی گشت؛ زمانی که سازمان هواپیمایی از آذرماه از درخواست ایرلاین ها برای  تغییر بلیت با توجه به افزایش نرخ ارز  خبر داده بود و حتی در برهه ای هم ایرلاین ها با استناد به  آزادسازی نرخ بلیت در قانون پنجم توسعه،  قیمت ها را تغییر دادند؛ اما پس از آن اعلام شد که شرکت ها باید صبر کنند تا افزایش قیمت به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد.

با گذشت نزدیک به یک سال از زمان آخرین تغییرات رسمی در قیمت بلیت هواپیما، این موضوع بار دیگر مطرح شده است و بار دیگر شرکت ها درخواست افزایش قیمت بلیت را دارند و در مواردی حتی به صورت غیررسمی هم افزایش نرخ بلیت از سوی برخی شرکت های هواپیمایی دیده می شود، با وجود این همچون سال گذشته، هرگونه تغییر قیمت بلیت به تصمیم ستاد تنظیم بازار موکول شده است.

در این خصوص محمد محمدی بخش - رئیس سازمان هواپیمایی کشوری - ۲۰ فروردین ماه درباره  تصمیم گیری برای تعیین قیمت جدید بلیت هواپیما  گفته بود: درباره قیمت بلیت رای دیوان عدالت اداری مبنای تصمیم گیری خواهد بود و منتظر تعیین تکلیف دیوان عدالت اداری هستیم و برای سال ١۴٠٣ قیمت ها تعیین شده که اگر تصویب شد اعلام خواهد شد.

البته پس از آن اخباری مبنی بر افزایش قیمت بلیت هواپیما در فاصله دو هفته ای و تا پایان فروردین منتشر شد، اما سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که این قید زمانی برای تغییر قیمت بلیت صحت ندارد و تصمیم گیری برای قیمت بلیت  منوط به جلسه ستاد تنظیم بازار است.

تغییر قیمت بلیت هواپیما منتظر تصمیم ستاد تنظیم بازار

در این خصوص احسان خاندوزی -وزیر اقتصاد- به تازگی درباره  قیمت بلیت هواپیما،  گفت که هنوز رای دیوان عدالت اداری درباره قیمت گذاری های بلیت هواپیما نهایی نشده و تا زمانی که ابلاغ شود همچنان ستاد تنظیم بازار تصمیم گیرنده اصلی در این زمینه است.

به گفته او، قیمت بلیت هواپیما در شورای عالی بررسی و به ستاد تنظیم بازار ارسال شده است و باید منتظر ماند تا ستاد تنظیم بازار در این زمینه تصمیم گیری کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • میزان افزایش قیمت خودرو با شروع بهار؛ به طور میانگین چقدر گرانی داشتیم؟
  • کلید گرانی بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار
  • راهنمای خرید مانیتور ال جی و سامسونگ
  • آجیل فروشی های قدیمی و باکیفیت شهر مشهد
  • صادرات سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی در قزوین
  • آجیل فروشی‌های معتبر و قدیمی شهر مشهد کدامند؟
  • سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی استان قزوین صادر شود
  • قیمت آجیل و خشکبار در میادین میوه و تره‌بار اعلام شد
  • قیمت آجیل و خشکبار در میادین و بازار‌های میوه و تره‌بار
  • قیمت افغانی به تومان، امروز سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳