Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@05:07:15 GMT

خیز دولت برای کاهش آلام حاشیه نشینان شیروان

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۷۱۶۱

خیز دولت برای کاهش آلام حاشیه نشینان شیروان

بجنورد- ایرنا- دولت تدبیر و امید در حال اجرای طرح های برای تقویت احساس بالندگی و امنیت اجتماعی از طریق اجرای مصوبات ستاد بازآفرینی در مناطق حاشیه نشین شهر 82 هزار نفری شیروان است تا از آلام و دردهای حاشیه نشیان این خطه بکاهد.

به گزارش ایرنا، بحث حاشیه نشینی معضلی است که هر روز بیشتر و حادتر می شود که درآمد پایین، بالا بودن بهای زمین و هزینه ساخت و ساز رسمی مهاجرت از جمله عوامل موثر حاشیه نشینی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حاشیه نشینان افرادی هستند که در محدوده شهرها در شرایط نامطلوب از نظر سکونت، دریافت خدمات عمومی، اجتماعی و تسهیلات زیربنایی شهری زندگی می کنند که به علت نداشتن مهارت های فنی و حرفه ای که لازمه زندگی شهری است سرگرم فعالیت هایی هستند که در بازار کار شهر غیر مولد تلقی می شود.
مردم ساکن در این محلات از محرومیت های فضایی، اجتماعی و اقتصادی در مقایسه با فرصت ها و مزایای موجود در دیگر مناطق شهری رنج می برند و همواره تبعیض و محرومیت شدیدی را تجربه می کنند و از سویی بسیاری از افراد نیازمند و بیکار ساکن در محلات حاشیه نشین مستعد ارتکاب انواع جرائم هستند.
حاشیه نشینی بستر مستعدی برای رشد ناهنجاری های اجتماعی است و افراد سودجو با توجه به بعد امنیت مقصد خود را با کمترین نگرنی دنبال می کنند که فقر اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، روانی و فقر امنیتی به عنوان عمده ترین مشکلات حاشیه نشینان است.
از سویی معیشت مردم در روستاها به واسطه خشکسالی، کم آبی و بی آبی پاسخگو نبوده روستاییان به حاشیه شهرها روی آورده اند که نتیجه این مهاجرت بروز مسائل و مشکلاتی از جمله اعتیاد، خرید و فروش مواد مخدر، فساد اخلاقی و ضد امنیت و نظم در برخی از نقاط شده است.
معاون عمرانی و امور برنامه ریزی فرماندار شیروان گفت: 19 درصد از جمعیت این شهر، معادل 16هزار نفر، در مناطق حاشیه نشین این شهرستان ساکن هستند.
صمد ایزانلو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: تنها 25 درصد ساکنان این مناطق شاغل هستند و بقیه شغل ثابتی نداشته و یا بیکارند.
وی با اشاره به برنامه های دولت برای حاشیه نشینان گفت: از سال 94، ستاد بازآفرینی شهری برای بهبود وضعیت این مناطق، به ریاست فرمانداران آغاز شده که برنامه ریزی شده تا افق 1400 با اجرای طرح های مختلف از محرومیت این مناطق کاسته شود.
ایزانلو، فقر مادی ساکنان نقاط حاشیه ای و ناتوانی آنان برای سکونت در نقاط رسمی شهری را از عمده ترین عوامل گرایش به حاشیه نشینی برشمرد.
ایزانلو افزود: تاکنون ستاد بازآفرینی شیروان 21 جلسه برای رفع مشکلات مناطق حاشیه ای برگزار کرده که 164طرح به مبلغ هزار و 880 میلیارد ریال مصوب کرده که اجرای آن در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه تاکنون 30 میلیارد ریال در این مناطق طرح اجرا شده، افزود: همچنین در سال 97، 83 میلیارد ریال اعتبار مصوب شده که در حال طی مراحل اداری برای تخصیص و اجرای طرح است.
فرماندار شیروان هم با اشاره به علل حاشیه نشینی در این شهرستان گفت: نداشتن درآمد پایدار در روستاها و مشکلات اقتصادی باعث شده خانواده ها به شهر رجوع کنند و همچنین نیازهای جدید و جذابیت هایی شهر از علل مهاجرت افراد حاشیه نشین است.
امین رضا مرآتی با بیان اینکه شغل اکثر این افراد کارگران ساختمان است و شغل ثابتی ندارند اظهار داشت: این افراد خدمات بیمه، فرهنگی، بهداشتی و غیره ندارند که همراه با آسیب های اجتماعی است.
وی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید در اصلاح محلات حاشیه ای توجه ویژه ای دارد گفت: در طرح بازآفرینی این شهرستان اصلاح بافت فرسوده و محلات حاشیه چند مرحله به تصویب رسیده است که منابع مالی برای شهرک ولیعصر این شهر 85 میلیارد ریال است.
مرآتی افزود: با 6 حوزه سازمانی در این شهر قرار است خدمات زیر ساختی ، روبنایی، اصلاح شبکه آب شرب، اصلاح وضعیت آموزشی، اصلاح رودخانه چایلق، بهبود وضعیت منطقه، اشتغالزایی، بهداشت و درمان صورت گیرد و محله ها را بازسازی و نوسازی کنیم.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی شیروان هم گفت: برخی از افراد به دلایل شخصی خرید و فروش زمین بدون مجوز ثبت اسناد قولنامه ای تنظیم می کند و با تبلیغات این افراد سودجو با عنوان آنکه در آینده در آن مکان ها شهرک ایجاد می شود اقدام به فریب مردم می کنند که بعضی از افراد ناآگاه که قدرت خرید زمین در سایر مناطق را ندارند آنجا ساکن می شوند و این وضعیت همه نهادهای خدمات رسان را دچار چالش و مشکل کرده است.
سرهنگ رضا قندی اظهار داشت: گاهی مشاهده شده افرادی با حداقل امکانات به صورت غیرقانونی در مناطق حاشیه شهرها سکونت کرده و سازه هایی که برای ساخت منازل خود استفاده کرده اند اصولی و فنی نبوده است.
وی با بیان اینکه افراد ساکن در مناطق حاشیه نشین شیروان از نظر مالی بسیار ضعیف هستند گفت: انجام خرده سرقت ها در این مناطق جزو کار برخی از افراد است و برخی دیگر هم سرقت ها و جرائم خود را در شهر انجام می دهند.
قندی با بیان اینکه این مکان ها بیشتر پاتوق افراد خلافکار بوده و بافت فرهنگی بسیار ضعیفی دارند، گفت: افرادی که مراجعه می کنند از طبقه ضعیف و معتاد هستند.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی شیروان با اشاره به اینکه این محله ها نیاز به خدمات انتظامی، شهری، بهداشت و زیست محیطی و غیره دارد که باید حل شود گفت: مشکلات آنان با تمام دستگاه های خدمات رسان به صورت جدی مطرح شده است و همچین اگر در این محله ها ناخواسته اتفاق بیفتد ماموریت انجام می شود. از سویی طرح هایی توسط نیروی انتظامی در بحث مبارزه با معتادان ولگرد و پاتوق ها در آنجا اجرا می شود.
قندی در خصوص نگاه غلط مردم به افراد ساکن در این مناطق افزود: این ترس و واهمه باور عامه مردم است که چون شکل زیست محیطی آنان بسیار ساده است می کنند مردم این مناطقه همه خلافکار هستند در صورتی که آنجا از لحاظ امنیتی مشکلی ندارد و فقط ساخت و سازهای غیرقانونی و استاندارد و انجام برخی خلاف ها وجود دارد.
وی در باره علل عدم تخریب این محله ها با توجه به ساخت و ساز قانونی گفت: بحث انسانی باعث شده شهرداری دست به تخریب نزند و مراعات حال آنان انجام شود ولی ای کاش اولین خشتی که برای آن انجام می شد مسئولان از ساخت و ساز آن ممانعت می کردند.
معاون شهردار شیروان با اشاره به 190 هکتار سکونت گاه غیر رسمی و 17 هکتار مناطق حاشیه نشین در چهار محله شیروان گفت: پایلوت اولیه این طرح شهرک ولیعصر است که در سال 96، برای محدوده بازآفرینی 168 پروژه بالغ بر هزار و 880 میلیارد ریال در ستاد ملی تصویب شد که تعدادی از طرح ها اجرا شده و تعدادی در دست اجرا است.
مسعود الهی با بیان اینکه در سال 96، 24 میلیارد ریال اعتبار برای کل شهرستان تصویب شده است اظهار داشت: امسال هم 85 میلیارد ریال اعتبار برای محله پایلوت ولیعصر این شهرستان پیش بینی شده است و از سویی 129 فقره وام 400 میلیون ریال برای واحدهای مسکونی در نظر گرفته شده است که شهروندان از طریق راه و شهرسازی باید اقدام کنند.
وی گفت: حاشیه نشینی خارج از محدوده شهر است که نمی توان مجوز آب، برق، گاز و یا ساخت و ساز داد و طبق قانون به املاک خارج از کاربری مسکونی نمی توان مجوز داد.
الهی افزود: هر گونه ساخت و ساز خارج از محدوده شهر فقط با مجوز کارگروه زیربنایی استان و فقط با کاربری های خدماتی، کشاورزی و کارهای مرتبط امکان پذیر خواهد بود.
الهی گفت: عمده ترین عامل گرایش به حاشیه نشینی ، مهاجرت از روستاها به شهر و مسایل اقتصادی است.
وی با اشاره به اینکه منشا پیدایش این بافت های حاشیه ای و سکونت گاه های غیر رسمی عمدتا به مباحث اقتصادی بازمی گردد.
معاون شهردار شیروان گفت: بسیاری از کسانی که در این مناطق زندگی می کنند انسان های شریفی هستند و نباید به همه ساکنان این مناطق برچسب ناهنجای بزنیم بلکه باید کاری کنیم تا آنها حس شهروندی داشته باشند و به خودباوری و اعتمادبه نفس برسند.
شهر شیروان با 85 هزار نفر جمعیت در 60کیلومتری شرق بجنورد واقع است.
7186/ 6042

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي مناطق حاشيه نشيني شيروان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۷۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات سرنشین خودروی تریلر در محور بجنورد-شیروان

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3056995 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • نجات سرنشین خودروی تریلر در محور بجنورد-شیروان
  • واژگونی تریلر در جاده بجنورد به شیروان
  • صهیونیست‌ها امیدی به بازگشت به شهرک‌ها ندارند
  • چطور دندان‌قروچه را متوقف کنیم؟
  • فعالیت دوباره سامانه بارشی از دوشنبه در استان
  • چرا شیوه اعطای «سهمیه بنزین به خودرو » باید به «سهمیه به نفر» تغییر کند؟
  • به این افراد هرگز گل گاو زبان ندهید
  • حاشیه‌های نشست رئیس جمهور با اهالی رسانه؛ شریعتمداری شعر سعدی را اشتباه خواند!
  • عکس مشترک ابراهیم رئیسی و عباس قادری در حاشیه یک مراسم
  • عکس مشترک ابراهیم رئیسی و عباس قادری در حاشیه یک دیدار