Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ياسوج- ايرنا- رئيس سازمان جهاد کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد گفت: سياست اين سازمان در اين استان حرکت از کشت هاي پر آب به سمت کشت هاي کم آب است و در اين راستا توليد محصولاتي که نياز زيادي به آب ندارند حمايت مي شوند.

الياس تاج الديني روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: برنج، هندوانه، سبزي و انواع صيفي‌ از جمله گياهان و محصولات کشاورزي پرمصرف و محصولاتي همچون جو و گندم جزو محصولات کم مصرف از نظر آبي هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس آمارهاي مختلف، 90 درصد منابع آبي کهگيلويه و بويراحمد در بخش کشاورزي مصرف مي شود.
سال 1397 سه هزار هکتار از شاليزارهاي اين استان زير کشت برنج رفت در حالي که سال گذشته بيش از پنج هزار هکتار برنج کشت شده بود.
با توجه به مصرف زياد آب براي توليد محصول برنج امسال تنها در حاشيه رودخانه‌ها اقدام به کشت برنج شد.
تاج الديني در ادامه اظهار داشت: يکي از مهمترين سياست هاي جهاد کشاورزي در استان با توجه به مشکلاتي که در بخش کشاورزي وجود دارد بهره برداري از آب و روش هاي نوين آبياري است.
براساس گزارش هاي سازمان جهاد کشاورزي تاکنون از مجموع 85 هزار هکتار زمين آبي کهگيلويه و بويراحمد، بيش از 32 هزار هکتار به سيستم‌هاي نوين آبياري مجهز شده اند.
تاج الديني بيان کرد: يکي ديگر از سياست ها براي بهبود وضعيت کشاورزي استان، جلوگيري از فرسايش خاک است که در اين زمينه طرح هاي آبخيزداري ضروري است.
براساس گزارش هاي اداره کل منابع طبيعي عمليات آبخيزداري تاکنون در 295 هزار هکتار از حوضه هاي آبخيزداري اين استان انجام شده است.
وي با اشاره به برخي محدوديت هاي کشاورزي استان از جمله کمبود زمين هاي وسيع گفت: نسل هاي پيشين ما در زمين هايي کشت مي کردند که محل رويش بلوط بود اما اکنون اين مناطق جزو اراضي ملي شده است.
وي افزود: بايد اين امکان را به جوانان داد تا در مکان هايي که درخت و جنگل وجود ندارد کشت گياهان دارويي انجام شود و با تغيير الگوي کشت به سمت توليد محصولاتي مانند کلزا حرکت کرد که هم باعث ناب ماندن خاک و هم بهبود عملکرد محصولات بعدي مي شود.
تاج الديني بيان کرد: بودجه صندوق توسعه حمايت از کشاورزي با حمايت استانداري تخصيص داده شده است و در اسرع وقت تشکيل خواهد شد.
پيش از اين رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي کهگيلويه و بويراحمد گفته بود تاسيس صندوق توسعه حمايت از بخش کشاورزي در اين استان با هدف رونق اين بخش در دستور کار دولت قرار گرفته است و براي تحقق آن 400 ميليارد ريال اعتبار اختصاص داده مي‌شود.
6110
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۷۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد

نصرت الله نیکو مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: اجرای این طرح‌ها باعث شد تا هزار و ۲۴۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به سامانه نوین آبیاری مجهز شوند و نیاز بهره برداران را برطرف سازد.

وی با بیان اینکه هزار و ۹۵۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین نیز در حال اجرای سامانه‌های نوین آبیاری است، ادامه داد: ۱۳۰ طرح برای این منظور در دستور کار قرار دارد که میانگین پیشرفت فیزیکی آنها ۶۳ درصد بوده و درحال تکمیل است.

نیکو اضافه کرد: ۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز است که این عملکرد سبب شده تا در سطح کشور رتبه دهم را بین استان‌ها به دست بیاوریم.

به گفته این مسئول، سازمان جهاد کشاورزی در برنامه ریزی پیش رو باید سه هزار هکتار طرح سامانه‌های نوین آبیاری را در اراضی کشاورزی اجرایی کند که بخش قابل توجهی از این مهم نیازمند تامین اعتبار به موقع و در برخی موارد همکاری بهره برداران است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: سامانه‌های نوین آبیاری سبب کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری و کیفیت مصرف آب می‌شود که استفاده از این روش به عنوان یکی از برنامه اصلی و هدفمند در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد
  • تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد/سدها پر شد
  • خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد
  • بازار برنج را بدون حمایت دولت نمی‌توانیم مدیریت کنیم
  • آماده همکاری با دولت برای بازگشت آرامش به بازار برنج هستیم
  • بدون حمایت دولت نمی‌توانیم بازار برنج را مدیریت کنیم
  • برداشت گندم و جو در کهگیلویه و بویراحمد با ۳۲۱ دستگاه کمباین