کارآمدی یکی از پایههای مشروعیت است/ نقد کارگزاران؛ تکلیف همگانی
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۷۳۰۵
به گزارش خبرنگار مهر، محسن اسماعیلی در یکصد و سی و نهمین جلسه شرح و تفسیر نهجالبلاغه در محل مجموعه فرهنگی سرچشمه، با بیان اینکه امام علی علیهالسلام ناتوانی زمامداران را یکی از موارد قابل نقد دانسته است، افزود: کارآمدی یکی از پایههای مشروعیت است و حاکم ناکارآمد نامشروع نیز است. همچنین نقد صاحبان قدرت و کارگزاران حکومت مصداق بارز و اتمّ امر به معروف و نهی از منکر و حق و بلکه تکلیف همگانی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کارآمدی؛ شرط مشروعیت زمامداران
عضو حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر اینکه مشروعیت اصل حکومت یا متشرع بودن افراد دلیل کافی برای جواز تصدی منصبهای عمومی نیست، خاطرنشان کرد: علاوه بر اینها، به حکم کتاب و سنت، توانایی و قدرت نیز شرط است. این شرط لازمی است که در انتخابها و انتصابهای الهی نیز رعایت شده است؛ چنان که وقتی گروهی از بنیاسرائیل از پیامبرشان خواستند تا فرمانروایی برای آنان تعیین کند، پیامبرشان به آنها گفت: خدا طالوت را بر شما برگزیده، «وَزَادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ»؛ و او را در علم و قدرت جسمی، وسعت بخشیده است.
اسماعیلی افزود: بنابراین خدا نیز کسی را منصوب میکند که هم دانش و تخصص لازم را داشته باشد و هم توانایی جسمی برای اجرای مأموریت را. این ملاکی است که همه باید رعایت کنند؛ هم کسانی که خود را داوطلب تصدی مناصب عمومی میکنند و هم کسانی که دیگران را برای این کار نامزد و معرفی میکنند. برای همین است که وقتی عزیز مصر به حضرت یوسف علیهالسلام پیشنهاد پذیرش مسئولیتی در کشور را داد، آن حضرت گفت: مرا سرپرست خزائن این سرزمین قرار ده، چراکه هم توانایی حفظ سرمایه ملی را دارم و هم علم لازم برای آن را.
وی ادامه داد: همچنین وقتی یکی از دو دختران شعیب علیهالسلام خواست پیشنهاد استخدام حضرت موسی علیهالسلام را به پدر خویش بدهد، همین دو استدلال را به عنوان دلایل توجیهی خویش ارائه داد. دین ما دینی است که برای استخدام یک چوپان، احراز قدرت و توانایی و نیز امین و متعهد بودن را شرط میداند؛ چه رسد به مناصب بالاتر!
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هر صاحب منصبی در نظام اسلامی امانتی کمرشکن و مسئولیتی دشوار برعهده دارد، گفت: بنابراین صاحب منصبان باید دارای صفات برجسته و آزموده شدهای باشند که این صفات را میتوان در تخصص (علم)، تعهد (عدالت)، و کارآمدی (قدرت) خلاصه کرد. اهمیت کارآمدی، کمتر از تعهد و تخصص نیست و انسان متعهد و متخصصی که قدرت اجرایی کردن طرحهای خود یا الزامات قانونی را نداشته باشد، فاقد کفایت لازم برای تصدی مناصب نظام اسلامی است و لذا در حدیث مهمی از امام صادق علیهالسلام نقل شده است که فرمود: «برای من فرقی نمیکند که چیزی یا کاری را به خائن بسپارم، یا به کسی که خائن نیست اما قدرت لازم را نداشته و آن را ضایع میکند.»
محسن اسماعیلی با اشاره به فرموده امام علی علیهالسلام که میفرماید: «أَیُّهَا النَّاسُ، إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِهَذَا الْأَمْرِ، أَقْوَاهُمْ عَلَیْهِ وَأَعْلَمُهُمْ بِأَمْرِ اللَّهِ فِیهِ»؛ ای مردم، سزاوارترین کس برای خلافت، تواناترین افراد بر این امر و داناترینشان به فرمان خداست، خاطرنشان کرد: ناتوانی و نادانی صاحبان قدرت موجب عوض شدن جای اولویتها و انتخاب زیردستانی مانند خودشان و عاقبت منجر به پشت کردن افکار عمومی به آنان میشود.
نقد کارآمدی؛ تکلیف همگانی
دانشیار دانشگاه تهران در ادامه جلسه شرح و تفسیر نهجالبلاغه، نقد کارآمدی صاحب منصبان را یک حق و بلکه تکلیفی همگانی دانست و گفت: امام میگفت: «حَقِّی علَیکم فالوَفاءُ بالبَیعَةِ، و النَّصیحَةُ فی المَشهَدِ و المَغیبِ»؛ ای مردم! حقّ من بر شما این است که به بیعت خود وفادار و در حضور و غیاب خیرخواه من باشید. «النَّصیحَةُ فی المَشهَدِ و المَغیبِ» را میتوان به معنای نقد علنی و غیرعلنی هم معنا کرد. امیرالمومنین(ع) از منصوبان خویش نیز همین را میخواست.
وی در بیان مثالی از این سیره امیرالمومنین(ع) ادامه داد: برای نمونه «به مالک، والی و استاندار مصر که از طرف امام تعیین شده است، مینویسند: ... به مردم جرأت و شهامت بده، میدان را برای اعتراض مردم باز کن، بگذار بیایند حق خودشان را از تو مطالبه کنند و نترسند. چرا باید مردم از والی و حاکم خودشان ترس و رعب داشته باشند؟ بعد میگوید: من از رسول خدا مکرر شنیدم که میفرمود: هرگز ملتی به قداست نخواهد رسید تا آن وقتی که وضع آن ملت به حالتی درآید که ضعفا و ناتوانان حقشان را از اغنیا و اقویا بگیرند، بدون آنکه لکنتی به زبانشان بیفتد.»
اسماعیلی در خاتمه گفت: و باز به مالک فرمود که برای انتخاب نزدیکان و محرمان خلوت خویش چه شرایطی را در نظر بگیرد و سپس فرمود: «از میان آنها کسی باید به تو نزدیکتر و محبوبتر باشد که سخن تلخِ حق را به تو بیشتر بگوید و در آنچه خداوند از دوستانش نمیپسندد و به گونهای از تو سر میزند، کمتر یاریات دهد؛ و به پارسایان و راستگویان بپیوند و آنان را چنان بپرور که تو را فراوان نستایند، و با ستودن کار بیهودهای که نکردهای، خاطرت را شاد ننمایند که ستودنِ فراوان، خودپسندی آرَد و به خودخواهی وا دارد.»
کد خبر 4484974منبع: مهر
کلیدواژه: شرح نهج البلاغه محسن اسماعیلی نهج البلاغه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۷۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسرائیل اگر با مردم غزه برخورد انسانی داشته، ۹۹ درصد موشکهای ما را هم توانسته رهگیری کند
به گزارش همشهری آنلاین، بلافاصله پس از اقدام دفاعی ـ نظامی جمهوری اسلامی ایران علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس در سرزمینهای اشغالی، اسرائیل سعی کرد با دروغپراکنیهای رسانهای عملیات «وعده صادق» را بیثمر جلوه دهد و با ادعای رهگیری ۹۹درصد موشکهای ایرانی دست به تمسخر و استهزا توان نظامی ایران بزند. این ادعا درحالی رقم خورده است که از دل رژیم صهیونیستی و سرزمینهای اشغالی عکسها و فیلمهایی منتشر شده که به خوبی نشان میدهد موشکها و پهبادهای ایرانی به هدف خورده و حتی پایگاههای نواتیم و مرون به شکل عمدهای آسیب دیدهاند. درباره این ادعای رژیم صهیونیستی و چرایی دروغپراکنیهای آنان در فضای رسانه با جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل غرب آسیا و شمال آفریقا گفتوگویی داشتیم که در ادامه میخوانید.
اسرائیل اگر با مردم غزه برخورد انسانی داشته، ۹۹ درصد موشکهای ما را هم توانسته رهگیری کندقنادباشی در ابتدا گفت: اینکه کشورها در حالت نبرد نظامی اقدامات طرف مقابل را کوچک شمرده و دست به تحقیر توان نظامی طرف مقابل خود بزنند، در مسأله تبلیغات جنگی یک اصل مقبول و شایع است. اما برای صهیونیستها وضع به شکل دیگری است که موجب شده نتوانند در برابر جمهوری اسلامی ایران از این اصل به خوبی استفاده نمایند. بنبست اسرائیل در غزه و عدم تحقق اهدافشان در نبرد با حماس، و دروغپراکنیهای مکرر آنان در طول این ۶ماه در رابطه با جنایاتی که انجام دادهاند جلوه آنان را حسابی مخدوش ساخته است. ضمن اینکه از گذشته، اسرائیلیها سرآمد دروغگویان عالم شناخته میشدند که ابایی از وارونه جلوه دادن حقیقت ندارند. کسانی که میگویند ۹۹درصد حملات ایران را دفع کردند همانهایی هستند که ادعا داشتند با مردم غزه انسانیترین برخورد را صورت دادهاند!
حنایی که دیگر رنگی نداردوی افزود: سناریوی ضعیف نشان دادن قدرت موشکی ایران این بار برای اسرائیلیها کارآمد نبود چرا که فیلمهای ضبط شده از دل سرزمینهای اشغالی و فلسطینیان به خوبی نمایانگر آن است که اهداف مورد نظر ایران مورد اصابت قرار گرفته و اصل کوچک شمردن قدرت نظامی حریف، این بار اسرائیلیها را به شکل جدی ناکام گذاشته است.
باتلافی که اسرائیل در آن گیر کرده استاین کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: در چنین وضعیتی اگر صهیونیستها محاسبهگرانه بخواهند تصمیم بگیرند، به نفعشان است که هیچ اقدامی علیه ایران نکنند؛ چراکه آنان در حال حاضر مثل کسی هستند که درون باتلاق گیر کرده و هر اقدامی که انجام دهد بیشتر آن را به سمت ته باتلاق میکشاند. مضاف بر اینکه اگر اسرائیل مجددا علیه ایران دست به کاری بزند؛ نتیجه رونمایی از قدرت نظامی ایران را به همراه خواهد داشت که این موضوع اصلا به نفع آنان نیست.
خیال خام صهیونیستها چیست؟قنادباشی در انتها گفت: اسرائیل در حال حاضر بعید است عاقلانه تصمیم بگیرد، چرا که توهم دارد که اگر در زمان کنونی درگیری نظامی با ایران را ادامه دهد، آمریکا به کمک آن خواهد آمد و میتواند نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران را زمینگیر کند که گفتنی است اگر اقدام خصمانهشان علیه ایران استمرار یابد اصلا به نفعشان نخواهد بود.
کد خبر 845281 برچسبها ایران و اسرائیل دفاع - سپاه پاسداران خبر ویژه فلسطین