Web Analytics Made Easy - Statcounter

حافظی گفت: پروژه طراحی المان ها و مبلمان های شهری با بهره‌ گیری از مواد بازیافتی در فضاهای بلااستفاده شهر قزوین در دست تهیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی شهرداری قزوین، «محمد اسماعیل حافظی» بیان کرد: استفاده از مواد بازیافتی به منظور فرهنگسازی در کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدا، اصل جدایی ناپذیر رسیدن به پایداری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرعامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین ادامه داد: از آنجا که فضاهای شهری آیینه زندگی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره شهر است، باز طراحی فضاهای بلااستفاده و رها شده شهری علاوه بر اینکه به مدیریت معضلات آنان، جلوگیری از تخریب هویت شهر، افزایش نشاط شهری و غیره  کمک می کند، فرصت مناسبی برای آموزش الگوی بهینه مصرف با طراحی المان‌ های حاصل از مواد بازیافتی است.

 

وی تصریح کرد: معضلات زیست محیطی جدی که شهرهای مختلف دنیا و کشور با آن دست و پنجه نرم می‌ کنند، بیانگر آن است که حساس ‌سازی جامعه نسبت به محیط زیست و زباله باید پیش از آن که امکان برگشت ‌پذیری آن کاهش یابد، برنامه­‌ ریزی شود و مورد توجه قرار گیرد.

 

حافظی تأکید کرد: این ضرورت با توجه به رشد شهر قزوین و مصوبات اسناد بالا دستی دوچندان است؛ بنابراین باز طراحی فضاهای شهری خالی شهر قزوین با رویکرد دوست دار محیط زیست، حائز اهمیت ویژه است.

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین آموزش مدیریت زباله به شهروندان می­‌ تواند منجر به کاهش میزان تولید زباله شود و کاهش میزان زباله علاوه بر کاهش آلودگی­‌ های زیست محیطی، هزینه های خدمات شهری را تقلیل می دهد.

 

مدیرعامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین یادآور شد: از ویژگی‌های مهم این طرح، افزایش سرزندگی شهر قزوین، افزایش خاطرات جمعی و حس تعلق شهروندان به فضاهای خالی شهری، مدیریت معضلات اجتماعی، بصری و فرهنگی فضاهای خالی، حرکت به سمت مفاهیم توسعه پایدار، ایجاد برند دوست دار محیط زیست، آموزش مدیریت زباله به شهروندان و جلوگیری از اثرات مخرب زباله به محیط زیست و کاهش هزینه­‌ های مدیریت شهری است.

 

پایان پیام/293

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیرجند کرمان خراسان جنوبي ایران نماز جمعه اصفهان شیراز دفاع مقدس تودیع و معارفه مجلس المان شهری بازیافت شهرداری قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۷۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به پلاستیک بگو نه!

به گزارش همشهری آنلاین، بنابراین پربیراه نیست اگر بگوییم کیسه‌های پلاستیکی این روزها بلای جان محیط‌زیست و دنیای ما هستند؛ کیسه‌های اغلب یکبارمصرفی که در حجم بالا تولید می‌شوند، در برخی کشورها ازجمله ایران رایگان توزیع می‌شوند و اثرات مخرب زیست‌محیطی برجای می‌گذارند.

براساس آمارهای جهانی ایران جزو ۲۰کشور اول دنیا در تولید زباله‌های ‌پلاستیکی است و سالانه حدود ۴میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می‌کند و از زباله‌های تولید شده در کشور نیم‌میلیون تن به کیسه پلاستیکی اختصاص دارد، یعنی هر ایرانی روزانه به‌طور متوسط ۳ کیسه پلاستیکی مصرف می‌کند که ۹۶درصد آن مستقیم وارد سطل‌های زباله می‌شود.

به این کیسه‌ها اضافه کنید، بطری‌های پلاستیکی آب معدنی یک‌بار مصرف یا بطری‌های پلاستیکی نوشابه را که این روزها و با گرم شدن هوا تعدادشان در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها افزایش پیدا کرده است و به همان اندازه هم مردم تعداد بیشتری از این بطری‌ها را خریداری می‌کنند و در نتیجه دورریز بطری‌های پلاستیکی در این فصل بیشتر هم می‌شود.

شاید هیچ محصولی به اندازه پلاستیک تا این حد زشتی عاقبت مصرف‌گرایی بی‌حد و مرز را به بشر نشان نداده باشد. برخی از کشورها مانند دانمارک، آلمان، ایرلند، ایتالیا و انگلستان، چین، بنگلادش، هند، مکزیک و آمریکا یا استفاده از این کیسه‌های پلاستیکی را به کلی ممنوع یا محدودیت‌هایی برای آن ایجاد کرده‌اند و با بالا بردن قیمت و البته اخذ مالیات سنگین از فروشندگان عملاً به این سمت قدم برمی‌دارند.

بیشتر بخوانید: پاکیزگی جنگل گلستان به مدد زنان زمان تمیزی را اسکن کنید

در آمریکا هم در هر ساعت ۲.۵میلیون بطری پلاستیکی دور ریخته می‌شود و به همین دلیل بیشتر این بطری‌ها توسط دستگاه تمیز شده و مجددا از مواد غیرغذایی پر می‌شوند، چرا که فعالان محیط‌زیستی این کشور معتقدند استفاده مجدد از آنچه دارند، بهتر از تولید بیشتر است. ضمن اینکه بطری‌های شیشه‌ای جایگزین بطری‌های پلاستیکی شده‌اند و طرح‌های تشویقی برای استفاده از این بطری‌ها هم اجرا می‌شود، به‌طور مثال اگر کسی ۳ بطری شیشه‌ای آب معدنی خریداری کند، یک بطری آب برایش رایگان حساب می‌شود.

در ایران علاوه بر پویش‌های مختلفی که تشکل‌های مردمی و فعالان محیط‌زیست برای کمتر استفاده کردن از پلاستیک برگزار می‌کنند، شهرداری تهران هم با اجرای طرح «صندوق سبز» در میادین میوه و تره‌بار، سعی کرده عرضه کیسه‌های پلاستیکی را به حداقل برساند.

اما آنچه مشخص است اینکه نگرش و رفتار ما نسبت به پلاستیک باید تغییر کند تا آینده‌ای ایمن و سالم روی کره زمین داشته باشیم. کافی است هر کسی موقع بیرون آمدن از خانه، همراه خود کیسه پارچه‌ای و شیشه آب یا قمقمه داشته باشد تا مجبور به خرید بطری پلاستیکی یا گرفتن کیسه پلاستیکی از فروشنده‌ها نشود. کیسه پلاستیکی که شاید فقط چند دقیقه کار شما را راه بیندازد و بعد رهایش می‌کنید به ۵۰۰ سال زمان برای تجزیه در طبیعت نیاز دارد.

ضمن اینکه در این تجزیه خاک آلوده می‌شود. خلاصه اینکه اگر دلتان برای محیط‌زیست کشور می‌سوزد، لطفاً مصرف پلاستیک را به حداقل برسانید. این یک گام خیلی مهم است. همه ما در حال غرق شدن در دریای پلاستیک هستیم. لطفاً از همین امروز تصمیم بگیرید که مصرف کیسه‌های پلاستیکی را متوقف کنید یا به حداقل برسانید. حتی یک کیسه کمتر هم به نجات کره زمین کمک می‌کند.

کد خبر 844405 برچسب‌ها پسماند زباله پلاستیک خبر مهم محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • معابر شهر تبریز پنج هزار و ۳۸۳ باکس زباله دارد
  • بازیافت آجر و مواد نسوز در صنعت فولاد
  • به پلاستیک بگو نه!
  • خودکفایی شهرداری قم در تولید گل و گیاه برای فضای سبز شهر
  • یادمان قدس مهم ترین نماد هویتی شهر قدس است
  • پروژه بازآفرینی آسیاب سه‌تایی بلوار چمران در دست اجراست
  • سیما و منظر شهری باید حس تعلق‌پذیری را به شهروندان هدیه کند
  • وضعیت المان‌های رمضانی در کلانشهرها
  • مرور المان‎های رمضانی در کلانشهرها
  • جلوه‎گری المان‎های رمضانی در شهر باران های نقره ای