Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ايلام - ايرنا - تکميل و بهره برداري از تونل کبيرکوه(بزرگترين طرح تونلي غرب کشور ) در 170 کيلومتري جنوب ايلام بعد از گذشت هشت سال از آغاز عمليات اجرايي، به اندازه تخصيص و جذب سه هزار ميليارد ريال اعتبار تا اجراي کامل و بهره برداري فاصله دارد، فاصله اي که به سختي در استان طي مي شود.

به گزارش ايرنا، اجراي تونل کبيرکوه که از آن به عنوان طولاني ترين تونل غرب کشور نام برده مي شود، سال 1389 با حضور وزير وقت راه و ترابري آغاز شد و اکنون بعد از هشت سال اجرا و حدود 150 ميليارد تومان هزينه، پيشرفت فيزيکي آن کمتر از 70 درصد عنوان مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين تونل حدود پنج کيلومتري، قرار است با گذر از دل سخت و دشوار دينار کوه و کبيرکوه، تسهيل گر ارتباط جنوب و شمال ايلام در قالب راه سوم يا ميانه شود، راهي که از کارکردهاي راهبردي برجسته درون استاني و فرااستاني برخوردار است.
راه ميانه به موازات رشته کوه کبيرکوه با گذر و اتصال ايلام از مسير ملکشاهي - دره شهر - آبدانان به دهلران و موسيان به جنوبي ترين نقطه استان منتهي شده و موجب بهبود ارتباط اين شهرستان ها در محدوده استاني ايلام مي شود.
بهره برداري از تونل کبيرکوه و راه ميانه فراتر از کارکردهاي درون استاني، ارتباط جاده اي جديد و مناسبي بين استان هاي کرمانشاه، لرستان و خوزستان و نيز مرز عراق در طرفين ايلام برقرار مي کند که به عنوان بخشي از کريدور ارتباطي مرکز و شمال غربي به جنوب کشور حائز اهميت است.
همه اين موارد مهم نتوانسته زمان اجراي اين طرح را کمتر کند و تونل کبيرکوه بعد از گذشت هشت سال از آغاز اجرا هنوز در کمرکش راه قرار دارد و اين روند با اميدواري مردمي که چشم به راه اندازي اين تونل دوخته اند، ناهمخوان است.
اعتبار ناکافي و توپو گرافي خشن کوهستاني به عنوان علت تاخير احداث و کندي اجراي تونل کبيرکوه در جنوب استان ايلام عنوان مي شود. ديگر آنکه عمده اعتبار تخصيصي و پيشرفت اين طرح که در دولت دهم کلنگ زني شده در دولت هاي يازدهم و دوازدهم محقق شده است.
طول تونل اصلي کبيرکوه بين شهرستان هاي دره شهر و آبدانان چهار هزار و 700 متر است که تاکنون از سمت آبدانان سه هزار و 250 متر آن حفاري شده است.
عمليات حفاري از سمت شهرستان دره شهر نيز شامل هشت تونل کوچک به طول يک هزار و 600 متر بوده که تاکنون يک هزار و 350 متر آن حفر شده است.
*پيشرفت 67 درصدي تونل کبيرکوه
فرماندار دره شهر در گفت و گو با خبرنگار ايرنا از تونل کبيرکوه به عنوان يکي از مهم ترين طرح هاي منطقه نام برد و اظهار داشت: اجراي اين طرح به عنوان بزرگترين طرح تونلي غرب کشور تاکنون 67 درصد پيشرفت فيزيکي داشته است.
علي اکبر شفيع زاده افزود: طرح تونل کبيرکوه شامل 6 تونل کوچک و سه زيرطاقي به مجموع طول يک هزار و 600 متر تونل فرعي و چهار هزار و 700 متر تونل اصلي است که در آينده استان را به بندرهاي جنوبي کشور متصل و به روان سازي ترافيک در ايام اربعين هم کمک مي کند.
**حفاري تونل امسال به پايان مي رسد
مدير کل راه و شهرسازي ايلام نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: تاکنون براي اجراي تونل کبيرکوه به عنوان يکي از طرح هاي ملي استان ايلام، 150 ميليارد تومان هزينه شده است.
علي اصغر کاظمي با بيان اينکه حفاري تونل امسال به پايان مي رسد، تصريح کرد: اين طرح براي تکميل شدن نيازمند 300 ميليارد تومان اعتبار ديگر است.
وي با اشاره به تلاش و پيگيري جدي براي تامين اعتبار مورد نياز اين تونل، ابراز اميدواري کرد که اين پروژه که از حيث اجتماعي داراي اهميت و کارکردهاي موثر است، با تخصيص مناسب و اعتبار لازم در دولت دوازدهم افتتاح شود.
6034/7177
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۷۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش سوزی خودرو و فوت ۳ نفر در تونل 

سرهنگ عبدالهاشم دهقانی در تشریح این خبر بیان داشت: در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وقوع سانحه رانندگی در محور مواصلاتی "رستم-یاسوج" داخل تونل، بلافاصله ماموران پلیس راه به همراه عوامل امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

او افزود: با حضور در محل حادثه مشخص شد یک دستگاه کامیون با پژو ۴۰۵ حامل ۶ سرنشین به شدت برخورد کرده و منجر به آتش‌سوزی شدید سواری شده است.

سرهنگ دهقانی با بیان اینکه متاسفانه در این حادثه ۳ نفر از سرنشینان در دم فوت و ۳ تن دیگر مجروح و روانه بیمارستان شدند، گفت: کارشناسان علت تصادف را تجاوز به چپ راننده پژو اعلام کردند.

رئیس پلیس‌راه شمال استان با اشاره به اینکه گاهی عدم رعایت قوانین رانندگی از سوی یک نفر می‌تواند منجر به بروز اتفاقات تلخ در زندگی چند خانواده شود، به رانندگان توصیه کرد: به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی دقت و توجه ویژه داشته باشند و با سرعت مطمئنه و مجاز رانندگی و از هرگونه عجله و شتاب بی دلیل به شدت پرهیز کنند تا شاهد وقوع چنین حوادث تلخی نباشیم.

۵ کشته در برخورد کامیون با پراید

رئیس پلیس‌راه شمال استان از برخورد کامیون با سواری پراید خبر داد و گفت: متاسفانه در این حادثه ۵ نفر فوت شدند.

سرهنگ عبدالهاشم دهقانی در تشریح این خبر بیان داشت: در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر تصادف منجر به فوت در محور مواصلاتی "رستم-بابامیدان"، بلافاصله ماموران پلیس راه به همراه عوامل امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

او افزود: با حضور در محل حادثه مشخص شد یک دستگاه کامیون با سواری پراید حامل ۵ سرنشین به شدت برخورد کرده است.

رئیس پلیس‌راه شمال استان با بیان اینکه متاسفانه در این حادثه هر ۵ نفر از سرنشینان سواری فوت شدند، گفت: کارشناس در صحنه حاضر و علت تصادف را بی احتیاطی از جانب راننده پراید به دلیل تجاوز به چپ اعلام کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • فن‌بازار تخصصی معدن گشایش یافت
  • تخصیص ۱۵ میلیارد تومان اعتبار به پروژه آب داجیوند
  • گشایش نمایشگاه نقاشی در نگارخانه حوزه هنری
  • آتش سوزی خودرو و فوت ۳ نفر در تونل 
  • تصاویر جشن تکلیف ۲ هزار دختر افغانی + جزئیات
  • جشن تکلیف ۲ هزار دختر افغانستانی
  • جزئیات جدید از ۳ طبقه کردن میدان ونک
  • اختصاص هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به پروژه‌های تحقیق و توسعه
  • ۹ فیلم نفس‌گیر کره‌ای که نباید از دست بدهید
  • فیلم | انسداد تونل راهدار فداکار محور بندرعباس حاجی آباد