Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-28@19:46:19 GMT

زنگ خطر افزایش زنان سرپرست خانوار

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۷۴۷۱

زنگ خطر افزایش زنان سرپرست خانوار

زنگ خطر افزایش زنان سرپرست خانوار چندسالی است به صدا درآمده، زنانی که میان زنانگی و مردانگی سرگردانند و برای اداره زندگی باید ازظرافت خود دست بکشند ودر این تعارض ها آبستن آسیب می شوند.

به گزارش مهر، زنان سرپرست خانوار جزو آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند که هم در سطح فردی و هم اجتماعی با مشکلات و مسائل جدی دست و پنجه نرم می کنند و همین مساله سبب شده شرایط زندگی برای این قشر دشوارتر از سایر اقشار جامعه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مهم ترین مشکلات و چالش های زنان سرپرست خانوار می توان به فقر، فشارهای روانی، تنهایی، ناامیدی و به دوش کشیدن بار مشکلات زندگی اشاره کرد که همین مساله نیز بروز بیماری های روحی و روانی را در کنار بیماری های جسمی برای این افراد به همراه دارد.

هم اکنون تعداد خانوارهای دارای سرپرست زن در استان مرکزی ٥٦ هزار خانوار معادل ١٢.٥ درصد جمعیت خانوارهای این استان می باشد که با توجه به مشکلات و مسائلی از جمله طلاق، افزایش نرخ جرائم اجتماعی، افزایش تعداد زندانیان، اعتیاد و مهاجرت این تعداد رو به افزایش است.

در شرایط کنونی جامعه با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی و آمار بیکاری، زنان سرپرست خانوار که بسیاری از آنها به حمایت های روحی و ایجاد امید و نشاط نیاز دارند، فارغ از مشکلات فردی خود گرفتار دغدغه های معیشتی برای تامین زندگی خویشتن و یا فرزندانشان هستند و بسیاری از این زنان هیچگونه حامی برای گذران زندگی ندارند، بنابراین مجبورند میان ظرافت زنانه و سرسختی مردانه، دومی را برگزینند و به جنگ مشکلات بروند و گاه سرگردان میان این دو نقش می مانند و در تعارض ها گرفتار مشکلات روحی می شوند.

نرخ مشارکت اقتصادی زنان استان مرکزی پایین تر از میانگین کشوری

در این زمینه مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با توجه به اینکه تعداد خانوارهای دارای زن سرپرست خانواده در این استان بیش از ۱۲ درصد کل خانوارها است، شناسایی مشکلات و مسائل این قشر باید با جدیت بیشتری دنبال شود، زیرا مهم ترین مشکل این زنان نداشتن شغل مناسب و مشکلات اقتصادی است. که مشکلات بعدی را نیز به دنبال دارد

زهرا فرجی بیان کرد: نرخ بیکاری زنان سرپرست خانوار در استان مرکزی ۵.۸ درصد است که با توجه به آسیب پذیر بودن این قشر در اجتماع و اینکه با مشکلات بسیار زیادی در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی مواجه هستند باید در این بخش اقدامات عاجلی صورت پذیرد.

وی عنوان کرد: اگر در زمینه رفع مشکلات زنان سرپرست خانوار برنامه ریزی وجود نداشته باشد، این افراد می توانند زمینه ساز بروز آسیب های اجتماعی در جامعه شوند و بسیاری از آسیب ها جبران ناپذیر خواهد بود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی اضافه کرد: زنان سرپرست خانوار سه دسته هستند؛ نخستین گروه خانوارهایی که مرد به طور دائمی در خانواده حضور ندارد و زنان همسر خود را بر اثر عواملی از جمله فوت و یا طلاق از دست داده اند. همچنین دخترانی که به دلیل عدم ازدواج تنها زندگی می کنند جزو این افراد هستند.

فرجی با بیان اینکه گروه دوم از این قشر، خانوارهایی هستند که مرد به طور موقت و به دلایلی از جمله مهاجرت، متواری و زندانی بودن و... در کنار خانواده حضور ندارند، ادامه داد: گروه سوم نیز خانوارهایی هستند که مرد در خانواده حضور دارد، اما به دلیل بیکاری و یا از کار افتادگی نمی تواند نیازهای خانواده را رفع کند.

وی با اشاره به آمار زنان سرپرست خانوار در هر کدام از این سه گروه اظهار داشت: در استان ۷۱درصد زنان به دلیل فوت همسر، ۱۴درصد از کارافتادگی همسر و ۱۰درصد به دلیل طلاق به عنوان سرپرست خانوار شناخته شده اند. همچنین میزانی از این افراد دخترانی هستند که تاکنون ازدواج نکرده اند و این قشر حدود پنج درصد کل جمعیت زنان سرپرست خانوار استان را تشکیل می دهد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی توضیح داد: در استان مرکزی ۷۰درصد از زنان سرپرست خانوار در شهر و ۳۰درصد نیز در روستاها ساکن هستند.

فرجی در زمینه میزان مشارکت اقتصادی زنان سرپرست خانوار در استان مرکزی گفت: متاسفانه این میزان در استان ۳.۴ درصد از میانگین کشوری پایین تر است و استان مرکزی جزو پنج استانی می باشد که کمترین مشارکت اقتصادی زنان سرپرست خانوار را دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به این آمار و ارقام و شرایط سخت و دشواری که زنان سرپرست خانوار با آن مواجه هستند، دستگاه های حمایتی باید طرح های اثرگذاری را به منظور ورود این زنان به چرخه توانمندی ارائه دهند و بعد از اینکه این زنان توانمند شدند، برای آنها زمینه ایجاد شغل فراهم شود.

بخش بزرگی از خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد استان مرکزی دارای سرپرست زن هستند

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان مرکزی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه هم اکنون در استان مرکزی بخش بزرگی از جامعه هدف کمیته امداد را زنان سرپرست خانوار تشکیل داده اند، اظهار داشت: این نهاد حمایتی در حال حاضر ۲۲ هزار زن سرپرست خانوار را در استان مرکزی تحت پوشش قرار داده و می توان گفت ۵۰ درصد زنان سرپرست خانوار در استان تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند.

قنبر موسی نژاد عنوان کرد: یکی از عمده ترین جمعیت زنان سرپرست خانوار ورودی به کمیته امداد استان را زنان مطلقه تشکیل داده اند که سرپرست خانوار هستند و این جمعیت حدود ده درصد از کل جمعیت زنان سرپرست خانوار تحت پوشش این نهاد حمایتی است. در واقع بیش از سه هزار زن مطلقه سرپرست خانوار از خدمات حمایتی کمیته امداد استان استفاده می کنند.

وی توضیح داد: زنانی که به دلیل اعتیاد از همسر خود جدا شده اند ۸۰ درصد جمعیت زنان سرپرست خانوار متارکه کرده تحت حمایت کمیته امداد استان را تشکیل داده اند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار داشت: ایجاد مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار با جدیت دنبال می شود و تاکنون حدود ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد این فرصت های شغلی هزینه شده زیرا ایجاد شغل یکی از مهم ترین و اصلی ترین نیازها و مطالبات این قشر است.

موسی نژاد با اشاره به اهمیت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ۲۲ هزار زن سرپرست خانواده استان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند توانمند سازی این قشر به عنوان یکی از اصلی ترین و اولویت دارترین فعالیت های این نهاد حمایتی است.

توانمندسازی زنان سرپرست خانوار استان هدف اصلی بهزیستی است

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه بیش از سه هزار زن سرپرست خانوار تحت حمایت بهزیستی استان قرار دارند، اظهار داشت: رویکرد و هدف اصلی این سازمان در رابطه با زنان سرپرست خانوار، توانمندسازی آنان است که در این زمینه اقداماتی را انجام داده است.

اعظم علی مددی بیان کرد: باید در زمینه آگاه ‎سازی خانواده ها و جامعه نسبت به اهمیت ازدواج مجدد زنان بدون همسر و دختران خود سرپرست گام برداشته شود. همچنین شناسایی زنان و دختران خودسرپرست و زنان سرپرست خانوار که آمادگی ازدواج دارند مورد توجه قرار گیرد.

باید برای آگاه ‎سازی جامعه نسبت به اهمیت ازدواج مجدد زنان بدون همسر و دختران خود سرپرست گام برداشته شود. همچنین شناسایی زنان و دختران خودسرپرست و سرپرست خانوار که آمادگی ازدواج دارند مورد توجه قرار گیرد
وی ادامه داد: در این زمینه بهزیستی تمامی خدمات مشاوره ای را به این افراد ارائه می دهد تا این قشر نیز بتوانند اقدام به ازدواج کنند. همچنین ارائه تسهیلات به این افراد از دیگر خدماتی است که توسط بهزیستی برای زنان سرپرست خانوار در دستور کار قرار دارد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی توضیح داد: از دیگر اقدامات انجام شده برای حمایت از زنان سرپرست خانوار توسط بهزیستی می توان به اجرای طرح حلقه مهربانی در استان به عنوان یکی از پنج استان پایلوت کشور اشاره کرد که در این طرح فروش محصولات تولیدی این افراد رویکرد اصلی است.

علی مددی تصریح کرد: این طرح یکی از اقدامات اثرگذاری بوده که در راستای حمایت از این قشر انجام شده و نتایج و دستاوردهای خوبی را نیز به همراه داشته، بنابراین حمایت از طرح های اینچنینی توسط بهزیستی استان با توجه به اینکه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را به همراه دارد با جدیت دنبال می شود.

به نظر می رسد در شرایط کنونی، یکی از مهمترین مسائل و دغدغه های زنان سرپرست خانوار، مساله تامین معیشت خانواده و رفع مشکلات اقتصادیشان است که وجود این مشکل علاوه بر اینکه به معیشت خانواده آسیب وارد می کند، زمینه ساز بروز اضطراب و مشکلات روحی برای این زنان نیز هست. بنابراین با توجه به اینکه دارا بودن شغل و درآمد می تواند هم مشکلات معیشتی و هم بخشی از مشکلات روحی این زنان را کاهش دهد، باید در دستور کار نهادهای مربوطه قرار گیرد و علاوه بر آن چرایی افزایش آمار این قشر از جامعه بررسی و برای جلوگیری از آن برنامه ریزی شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: زنان سرپرست خانوار کمیته امداد بهزیستی مشکلات چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۷۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۶ درصدی تردد ناوگان اتوبوسی از آغاز طرح نوروزی در مرکزی

مهرداد جهانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: بر اساس تحلیل گزارش‌های تردد در جاده‌های استان از ابتدای ۲۴ اسفند ماه سال گذشته تا پایان روز هشتم فروردین ماه سال جاری ۱۰ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۹۸۶ تردد در ۷۰ محور شریانی استان ثبت شده است.

وی با بیان اینکه تردد ناوگان اتوبوسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۶ درصدی داشته است، افزود: طی این بازه زمانی ۴۳ هزار و ۹۹ تردد ناوگان اتوبوسی نیز توسط سامانه‌های هوشمند جاده‌ای به ثبت رسیده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی از کاهش ۱۶ درصدی تردد ناوگان سنگین نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: طی این مدت تردد ناوگان سنگین در محورهای مواصلاتی استان به یک میلیون و ۳۲۱ هزار مورد رسیده است.

جهانی گفت: شمار خودروهای ورودی به استان بیش از ۲ میلیون و ۱۷۰ دستگاه و تعداد خودروهای خروجی از استان نیز ۲ میلیون و ۳۶۲ هزار و ۵۷۵ دستگاه بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی افزود: میانگین سرعت خودروها در محورهای استان را ۸۶ کیلومتر بر ساعت پیش بینی می‌شود و این در حالی است که سرعت متوسط در کشور در این بازه زمانی ۷۸ کیلومتر بر ساعت بوده است.

جهانی آزادراه تهران ساوه و سلفچگان به اراک را دو محور پرتردد استان عنوان کرد.

کد خبر 6064402

دیگر خبرها

  • افزایش ۶ درصدی تردد ناوگان اتوبوسی از آغاز طرح نوروزی در مرکزی
  • ۴۰ بسته معیشتی میان زنان سرپرست خانوار مارگون توزیع شد
  • تاریخ جدید واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی/ واریزی ۱ میلیون و ۳۸۰ هزارتومانی برای این خانوار‌ها
  • افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا
  • افزایش تولید ملی با مشارکت مردم از مهمترین راهکار‌های رفع مشکلات اقتصادی
  • افزایش ارزش پول افغانی در سال ۱۴۰۲
  • افزایش همکاری ها محور گفتگوهای مقامات طالبان و نروژ
  • افزایش تولیدملی با مشارکت مردم مهمترین راه رفع مشکلات اقتصادی است
  • عادت اشتباهی که درد کمر را افزایش می‌دهد
  • افزایش همکاری ها در بخش بهداشت و درمان محور دیدارهای وزیر بهداشت طالبان