Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجلس ازبکستان توافقنامه همکاری استراتژیک با تاجیکستان را با هدف ارتقاء روابط دو کشور تصویب کرد. ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، به نقل از اسپوتنیک، مجلس سنای علیا (مجلس نمایندگان) ازبکستان در یک نشست روز پنج شنبه قانونی "در مورد توافقنامه همکاری استراتژیک بین جمهوری و تاجیکستان" تصویب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سند در تاریخ 17 آگوست در تاشکند در دیدار رئیس جمهور تاجیکستان امامعلی رحمان از ازبکستان امضا شده بود. در همان زمان، نهادهای مختلف دو کشور بیش از 20 توافقنامه و اسناد را به منظور گسترش همکاری به تصویب رسانده بودند. پارلمان تاجیکستان در اواخر ماه نوامبر این توافقنامه را تصویب کرد.

علیشیر کورمانوف، رئیس کمیته روابط بین الملل، روابط اقتصادی خارجی، سرمایه‌گذاری خارجی و گردشگری، گفت: "تصویب این پیش نویس قانون منعکس کننده سیاست خارجی ازبکستان با هدف تقویت بیشتر در روابط حسن همجواری و دوستی، روابط بین ازبکستان و تاجیکستان را به یک سطح جدید ارتقاء خواهد داد."

بر اساس توافقنامه، طرفین نسبت به ایجاد و توسعه جامع روابط بلند مدت و پایدار را بر اساس اصول برابری و منافع متقابل، همزیستی صلح آمیز و اعتماد متقابل متعهد شده‌اند.

رئیس جمهور ازبکستان شوکت میرضیایف در میان اولویت‌های حوزه سیاست خارجی، "تنظیم مجدد" روابط با همسایگان منطقه را قرار داده است.

به طور خاص، گفت و گو در مورد مسائل مربوط مرزی و آب با تاجیکستان از سر گرفته شد. در آوریل سال 2017، پروازهای بین پایتخت‌ها از سر گرفته شد، که در سال 1992 برداشته شده بود و در ماه مارس امسال پس از یک وقفه هفت ساله، مناطق جنوبی این دو کشور دوباره با راه آهن به یکدیگر متصل شدند. در پایان ماه مارس، یک توافقنامه بین دولتی برای سفر 30 روزه بدون ویزا برای شهروندان دو کشور به اجرا درآمد.

انتهای پیام/

R7650/P36355/S8,1414/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "تاجیکستان"

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۷۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، زاهدی سفیر تاجکستان در ایران گفت: دورنمای کشور تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار خیلی روشن و‌امید بخش است و باور داریم که این بندر یکی از صحنه‌های همکاری دوجانبه ایران و تاجیکستان برای رونق تجارت و حمل ونقل است.

معاون وزیر حمل و‌نقل و‌سفیر تاجیکستان در ایران افزود: درگذشته ما ازتوانمندی‌ها و‌ظرفیت‌های بندرچابهار خیلی شنیده بودیم، اما امروز با سفر به این بندر برای ما مشخص‌شده که چابهار در زمینه سرمایه گذاری، از ظرفیت بالای برخوردار است.

سفیر کشور تاجیکستان در ایران، افزود: سال گذشته ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به تاجیکستان سفر کرد که در آن سفر تفاهم نامه همکاری‌هایی برای مراودات تجاری بین دو کشور ایران و تاجیکستان، با محوریت بندر چابهار به امضا رسید که امروز برای اجرایی کردن این تفاهم نامه‌ها ما به بندر چابهار سفر کرده ایم تا ضمن بررسی فرصت‌های تجاری در بندر چابهار، زمینه را برای سرمایه گذاری مهیا کنیم.

همچین شایسته مرادزاده معاون‌حمل و نقل کشور تاجیکستان در بازدید از بندر شهید بهشتی گفت: بندر چابهار برای کشور تاجیکستان که مردمانش با مردم ایران غرابت فرهنگی دارند، یک‌ بندر جدید و‌مفیدی برای رونق تجارتِ دو کشور است که همکاری دوکشور برای کشور تاجیکستان بسیارخوب است.

وی گفت: بندر چابهار برای کشور تاجیکستان که در خشکی محصور است، نزدیکترین مسیر برای تجارت کالا است و از مسیر دریا به دیگر نقاط دنیا است.

شایسته مرادزاده بیان کرد: کشور تاجیکستان برای داشتن یک مرکز لجستیکی در بندر چابهار، برنامه ریزی‌هایی پیش بینی کرده است که امیدواریم مفید واقع شود.

دیگر خبرها

  • روسیه : توافقنامه‌ های امنیتی با ایران و ۳ کشور دیگر در سال جاری اجرایی می‌شوند
  • سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار
  • آماده گسترش روابط با ایران و اصفهان هستیم
  • تاکید بر توسعه روابط تجاری وبازرگانی اصفهان وازبکستان
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • سفر رییس‌جمهور باعث تعمیق روابط ایران و پاکستان می‌شود
  • سفر رئیس‌جمهور به پاکستان موانع توسعه روابط را از بین می‌برد
  • نیاز ایران به تصمیم گیری های استراتژیک و سرنوشت ساز در سیاست خارجی
  • پاکستان، شریک استراتژیک/ فرصت ۱۰ میلیارد دلاری برای ایران
  • چشم‌انداز تجارت یک میلیارد دلاری ایران و ازبکستان