Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیریت شهر بدون مشارکت و حضور شهروندان ممکن نیست و تجربه نشان داده که هرگاه از مشارکت و حضور شهروندان در انجام امور بهره برده و نظرات آنان را مدنظر قرار داده‌ایم، بهترین نتایج حاصل شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، تهران یکی از شهرهایی است که در سال های اخیر به دلیل تجمع جمعیت تبدیل به کلان شهر شده و البته  آلودگی های زیست محیطی آن نیز افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مشکلاتی که هم اکنون گریبان گیر شهر تهران شده، تجمع زباله در اطراف آن است که هر چه به جمعیت شهر افزوده می شود تولید زباله نیز افزایش می یابد. افزایش زباله و مدیریت ناصحیح در جمع آوری آن و همچنین تخلیه پسماندها در بیابان های اطراف شهر، منجر به افزایش آلودگی زیست محیطی شده که این می تواند علاوه بر ایجاد بیماری برای انسان و حیوان، موجب آلودگی خاک و از بین رفتن گیاهان نیز شود.

بیشتر بخوانید: زباله فرصت یا یک تهدید زیست محیطی/سود پسماند در جیب مافیای زباله

در سال های اخیر بر اساس مطالعات ، چند سایت تفکیک زباله در اطراف شهر تهران ایجاد شد اما تعداد این سایت ها نسبت به جمعیت بسیار کم است که به دلیل افزایش و تراکم جمعیت و همچنین مدیریت نادرست در جمع آوری زباله ها هر روز شاهد افزایش کوه های زباله در اطراف تهران هستیم.تفکیک زباله از مبدا می تواند یکی از اقداماتی باشد که به کاهش آلودگی زیست محیطی منجر شود.

بیشتر بخوانید: آغاز به کار تفکیک از مبدأ در مناطق 2 و 22 تهران/ ضرورت استفاده از انرژی خورشیدی در کلانشهر تهران

اما  موضوعی که در این گزارش به آن می پردازیم، این است که خیابان ولیعصر تهران یکی از طولانی ترین خیابان ها در خاورمیانه محسوب می شود و به دلیل وجود مراکز تجاری یکی از خیابان های پر تردد در تهران نیز است، اما بر اساس مشاهدات این خیابان از کمترین امکانات جمع آوری زباله برخوردار است؛ به طوری که سطل های زباله در این خیابان کمتر دیده می شود .

بیشتر بخوانید: کوچه بدبو در خیابان ولیعصر + فیلم و تصاویر

در بسیاری از کشورها از نهرهای جاری مراقبت های ویژه ای می کنند چرا که به عنوان نماد پاکی از آن ها یاد می شود، اما نهرهای طولانی ترین خیابان خاورمیانه محل زندگی و جولانگاه موش های نروژی شده که علاوه بر آن محل تخلیه زباله های رهگذران شده است.

متاسفانه شهرداری تهران برای خیابانی که محل عبور بسیاری از افراد است سطل زباله های تعبیه نمی کند تا شاهد انباشت زباله در جوی ها نباشیم. به گفته اهالی خیابان ولیعصر در گذشته در هر ده قدم یک سطل زباله وجود داشت، اما بعدهابه دلایل نامعلومی این سطل ها برداشته شدند و مردم  زباله های خود را کنار جوی ها می ریزند و همین موضوع باعث آلوده شدن و انباشت زباله در کنار جوی ها شده است.

اجرای کمپین، درمانی در حد یک مُسکِن

حدود ۱۰ روز پیش، حجت نظری، عضو شورای شهر تهران و رییس ستاد توان افزایی و حمایت از سازمان های مردم نهاد شهر تهران در کمپین نمادین جمع آوری زباله از سطح معابر تهران و در حاشیه طرح نمادین جمع آوری زباله از سطح خیابان ولیعصر (عج) که صبح چهاردهم آذرماه از میدان راه آهن تا میدان تجریش اجرا شد، گفت: « ۱۴ آذرماه، روز جهانی کار داوطلبانه است که این روز با مصوبه شورای شهر تهران به هفته کار داوطلبانه افزایش یافته و هدف از آن نیز بهره‌مندی از مشارکت شهروندان در قالب کار داوطلبانه و افزایش مشارکت اجتماعی است.»

وی افزود: «مدیریت شهر بدون مشارکت و حضور شهروندان ممکن نیست و تجربه نشان داده که هرگاه از مشارکت و حضور شهروندان در انجام امور بهره برده و نظرات آنان را مدنظر قرار داده‌ایم بهترین نتایج حاصل شده است.»

نظری با اشاره به برنامه جمع آوری زباله از سطح معابر تهران، گفـت: «طرح نمادین جمع آوری زباله از سطح خیابان ولیعصر از میدان راه آهن تا میدان تجریش با حضور بنده و برخی از مدیران شهری و فعالان سازمان های مردم نهاد انجام شد تا این پیام را به جامعه بدهیم که خودمان در برابر شهر مسئولیم.»

اما آیا این تنها راه حل معضل جمع آوری زباله از شهر است؟

گفتنی است که در زمان های بارندگی زباله ها به همراه آب های روان وارد فاضلاب شده و علاوه بر این باعث سرریز شدن آب های سطحی به کانال های شهری، زباله، نخاله و شاخ و برگ های موجود در انهار و کانال ها یکی از مهمترین دلایل آبگرفتگی شهر محسوب می شود؛ اگر شهروندان از ریختن زباله در انهار جلوگیری کنند بخش قابل توجهی از معضلات آبگرفتگی شهر برطرف می شود.

یکی از شهروندان ساکن خیابان ولیعصر در رابطه با نبود سطل زباله در این خیابان می گوید: «به ما می گویند «شهر ما خانه ما» اما برای ریختن زباله هیچ سطلی در محدوده خیابان ولیعصر نمی بینیم. زمانی که خود مسئولان شهری توجه به پاکیزگی شهر ندارند، مردم نیز توجهی به این امر نمی کنند.»

شاید از میدان تجریش تا میدان راه آهن تعداد کمی سطل زباله وجود داشته باشد، اما بسیاری از مردم زباله های خود را به داخل جوی های خیابان ولیعصر می ریزند و این معضل در هنگام بارندگی، موجب افزایش شدید آلودگی و تجمع چندین برابر زباله ها می شود. در مواقع عادی نیز بوی تعفن زباله ها و شیرابه های آن موجب دردسر اهالی این خیابان و حتی گردشگران می شود.

سخن پایانی

خیابان ولیعصر به عنوان یکی از زیباترین خیابان های در تهران، اما چهره این خیابان با تجمع زباله ها در اطراف آن و افزایش تعداد موش ها زشت شده است.

پس علاوه بر مشارکت مردم در جمع آوری زباله، شهرداری نیز باید در این امر مشارکت کند. تجمع زباله در شهری که مرکز بسیاری از فعالیت های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است، بی توجهی مسئولان شهری به این امر را نشان می دهد چرا که فرهنگ سازی مردم باید از خود مسئولان شهری آغاز کرد. معضلات و مشکلات شهر همچون زباله در ابتدا نیاز به اقدامات  اساسی مانند وجود سطل زباله دارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست پسماند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۷۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق

کیفیت هوا در کلان‌شهر تهران امروز با قرار گرفتن روی شاخص ۷۷ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوا امروز _چهارشنبه بیست‌ونهم فروردین_ در دستگاه سنجش کیفیت هوای ایستگاه‌های سلامت با شاخص ۱۸۳ ناسالم (قرمز)، اسلام‌شهر با شاخص ۱۱۹، باقرشهر با شاخص ۱۳۶، قرچک با شاخص ۱۴۵، در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های آتی‌ساز با شاخص ۸۶، امام خمینی با شاخص ۵۴، پارک رازی با شاخص ۵۲، پاسداران با شاخص ۶۶، پیروزی منطقه ۱۳ با شاخص ۸۶، پیشوا با شاخص ۷۲، تربیت مدرسه منطقه شش با شاخص ۸۰، تهران پارک شکوفه با شاخص ۹۰، چشمه با شاخص ۶۵، دانشگاه تهران با شاخص ۶۲، دانشگاه شهید بهشتی با شاخص ۶۳، رباط‌کریم با شاخص ۷۴، ژئوفیزیک با شاخص ۷۱، شادآباد منطقه ۱۸ با شاخص ۹۰، شریف منطقه دو با شاخص ۸۱، در موقعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

همچنین ایستگاه‌های شهرری منطقه ۲۰ با شاخص ۸۴، شهرداری منطقه دو با شاخص ۵۳، شهرداری منطقه چهار با شاخص ۷۸، شهرداری منطقه ۱۱ با شاخص ۷۲، شهرداری منطقه ۱۹ با شاخص ۹۱، شهریار با شاخص ۵۳، علم و صنعت با شاخص ۷۰، فرمانداری شهرری با شاخص ۸۴، لواسانات با شاخص ۶۱، ملارد با شاخص ۷۳، منطقه ۱۵ با شاخص ۶۹، میدان فتح منطقه ۹ با شاخص ۹۶، ورامین با شاخص ۸۱ و وردآورد منطقه ۲۲ با شاخص ۷۸ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

در همین راستا، ایستگاه‌های اتوبان محلاتی منطقه ۱۴ با شاخص ۴۲، پاکدشت با شاخص ۴۱، پونک با شاخص ۲۶، دماوند با شاخص ۳۴، شهرداری منطقه ۲۲ با شاخص ۴۲، قدس با شاخص ۳۷، مسعودیه منطقه ۱۵ با شاخص ۳۹، در وضعیت هوای پاک (سبز) ثبت شدند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 745322

دیگر خبرها

  • وضعیت هوای تهران در آخرین روز فروردین ۱۴۰۳
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • سلاطین زباله تهران چه کسانی هستند؟
  • درآمد عجیب و باورنکردنی زباله‌گرد‌ها در تهران
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • پشت پرده سلاطین زباله تهران فاش شد | درآمد مافیا از هر زباله گرد ۵۰ میلیون تومان است
  • آماده سازی زمین مسکن ملی در کوی ولیعصر سرکان
  • ضرورت احیای دوچرخه سواری در تهران
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • رابطه بهنام بانی با مافیای زباله شهر تهران چیست؟ + عکس