Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@04:13:13 GMT

کافه نشینی در تهران با هزینه‌های نجومی

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۷۹۴۷

کافه نشینی در تهران با هزینه‌های نجومی

تهران- روزنامه شهروند در گزارش امروز(شنبه) خود، قیمت یک لیوان چای ساده در کافه‌های تهران ٨‌هزار تومان است، درحالی که تنها حدود ٥٠٠ تومان هزینه دارد نیز پرداخته است.

«یک لیوان چای ساده ٨‌هزار تومان!» این عبارت را در منوی بسیاری از کافی‌شاپ‌های تهران می‌بینید. وقتی می‌پرسی براساس کدام منطق؟!‌ هزارویک دلیل می‌آورند از جهش دلار و قیمت اجاره گرفته تا دعوای کارخانه‌داران صنایع لبنی با دامداران! اما قیمت واقعی یک لیوان چای ساده چقدر است؟ درحال حاضر، قیمت یک بسته تی‌بگ ٢٥عددی چای احمد در فروشگاه شهروند ٥‌هزار و ٢٠٦ تومان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر این رقم را تقسیم بر ٢٥ کنید، قیمت یک عدد چای کیسه‌ای چیزی حدود ٢٠٨ تومان درمی‌‌‌آید. قیمت یک بسته ٤٠٠ گرمی قند ٣٢٠٠ تومان است. یک حبه قند حدود ٣ گرم وزن دارد. یک بسته ٤٠٠ گرمی چیزی حدود ١٣٣ حبه قند دارد، اگر شما با چایی‌تان دو حبه قند مصرف کنید، قیمت دو حبه قند تنها ٤٨ تومان می‌شود. فرض کنیم قیمت یک لیوان آب‌جوش هم مطابق قیمت دستفروش‌ها و رستوران‌های بین‌راهی حدود ٢٠٠ تومان باشد، به این ترتیب قیمت تمام‌شده کمتر از ٥٠٠ تومان است، اما سایر هزینه‌ها مانند دستمزد کارگر و اجاره‌بها چقدر رشد کرده که یک کافه‌دار لیوانی چای را به ١٦ برابر قیمت بفروشد؟!
کافه نرویم کجا برویم؟!
منوی کافه‌های تهران این روزها آن‌قدر گران شده است که دیگر تین‌ایجرها و جوانان پول توجیبی‌شان کفاف ندهد که پاتوق‌های هرروزه‌شان را در کافه‌ها بچینند. البته خیلی از مشتریان کافه‌ها به «شهروند» می‌گویند: «کافه نرویم کجا برویم؟! جایگزینی می‌شناسید؟!» بعضی‌ها هم به شوخی می‌گویند مثل زمان قدیم یک فلاسک چای برداریم و به پارک برویم!
با این حال، کافه‌دارها هم مثل سایر اصناف درددل‌های عریض و طویلی از گرانی و پریدن مشتری‌ها دارند. یکی از کافه‌داران که در چهارراه ولیعصر فعالیت می‌کند، به «شهروند» می‌گوید: «کافه‌های انقلاب بیشتر کافه‌های دانشجویی هستند، به همین دلیل دست‌مان برای افزایش قیمت بسته است. با این حال، گرانی این چیزها را نمی‌فهمد و خیلی بهمان فشار بیاید، تعطیل می‌کنیم و سرمایه‌مان را در بانک می‌خوابانیم و سود بدون زحمت می‌گیریم.»
حالا برخی از کافه‌های بالاشهر که همیشه مشتریان متمول خود را دارند، افزایش قیمت‌های دوبرابری هم داشتند، اما کافه‌های کوچک مرکز شهر که به کافه‌های دانشجویی معروف هستند، نمی‌توانند چنین افزایش قیمت‌هایی داشته باشند. صاحب یکی دیگر از این کافه‌ها که در کریمخان فعالیت می‌کند، درباره وضع این روزهای خودش و همکارانش به «شهروند» می‌گوید: «با گرانی‌های اخیر، شرایط برای همه شغل‌ها ازجمله شغل ما دشوار شد. تهیه مواد اولیه، پرداخت اجاره و قبض آب و برق و گاز، دستمزد کارگر و موارد مختلف وقتی دشوارتر شد که قیمت‌ها به صورت نجومی افزایش پیدا کرد. صنف ما در ابتدای هر ‌سال افزایش قیمتی ٢٠‌درصدی دارد و گاهی حتی اتفاق می‌افتاد که برخی از موارد را افزایش نمی‌دادیم، اما امسال واقعا ناگزیر بودیم از بالا بردن قیمت‌ها.»
او ادامه می‌دهد: «افزایش‌های ما ناچیز بود و به‌عنوان مثال قهوه اسپرسویی که‌ سال گذشته با قیمت ٩‌هزار تومان می‌فروختیم را فقط‌ هزار تومان گران کردیم، چون افرادی که در این منطقه به کافه می‌آیند، افرادی نیستند که حاضر باشند هر روز برای یک فنجان قهوه ١٥‌هزار تومان پول بدهند، به همین دلیل من ترجیح می‌دهم سودم را کمتر کنم، اما تعداد دفعاتی که قرار است مشتریانم را ببینم
بیشتر باشد.»
دور شکلات‌های خارجی خط قرمز کشیدیم
یکی از کافه‌داران در مرکز شهر می‌گوید برای کاهش هزینه‌هایش دست به کارهای زیادی زده تا هم بتواند مشتریانش را حفظ کند، هم قیمت‌ها را چندان بالا نبرد. این کافه‌دار می‌گوید با بالا رفتن قیمت دلار، نرخ شکلات‌های خارجی افزایش پیدا کرده و او هم مجبور شده شیک‌ها و بستنی‌هایی که در آنها از شکلات‌های خارجی مثل نوتلا استفاده می‌کرده را حذف کند: «چاره‌ای جز حذف برخی مواد گرانقمیت نداشتیم. از طرفی هم باید حتما به مشتریان می‌گفتیم که دیگر شیک نوتلا نداریم و از شکلات‌های ایرانی استفاده کرده‌ایم.»
لبنیات بلای جان کافه‌دارها
صاحب این کافه در خیابان فردوسی در ادامه صحبت‌هایش گران‌شدن بیش از اندازه لبنیات را یکی از مشکلات اصلی کافه‌دارها می‌داند و به «شهروند» می‌گوید: «خود من شخصا فقط مواردی را گران کردم که در آنها از لبنیات استفاده می‌شود، چون کالاهایی مثل شیر و انواع پنیر واقعا گران شدند. شیک‌ها، بستنی‌ها، گلاسه‌ها و غذاهایی مثل پاستا که مواد اصلی آن مرغ و پنیر و شیر و خامه است، مواردی هستند که بیشتر گران شده‌اند، چون واقعا راهی جز گران‌شدن آنها نبود. با این حال، خود من پاستا را با وجود افزایش قیمت نجومی مرغ ٤‌هزار تومان گران‌کردم و از حجم و کیفیتش هم نکاستم تا مشتری راضی باشد، چون اگر بخواهم قیمت را از این بالاتر ببرم، مشتری دیگر نمی‌آید. با این حال، هستند کافه‌هایی که هم قیمت‌شان را بالا برده‌اند، هم از حجم و کیفیت غذا کم کرده‌اند.» او ادامه می‌دهد: «علاوه بر اینها ما برای تهیه برخی مواد اولیه هم مشکل داریم. به عنوان مثال برخی شرکت‌های لبنیاتی حاضر نیستند بیشتر از تعداد مشخصی به ما شیر بدهند. برخی افراد فقط از قیمت‌های کافه‌ها می‌گویند و به مشکلات و معضلات ما اشاره نمی‌کنند. مشتریان ما در گروه سنی ١٨ تا ٣٠‌سال هستند و برخی از آنها حتی برای این‌که به کافه‌آمدن خود ادامه دهند یا دفعات آمدن خود را کم می‌کنند یا سفارش‌های ارزان می‌دهند. با این حال، امیدواریم با عدم افزایش قیمت‌ها بتوانیم مشتریان را حفظ کنیم. کارمان بسیار سخت شده و باید استقامت زیادی داشته باشیم تا بتوانیم در این کار بمانیم. در همین چند وقت اخیر، کافه‌های زیادی در مرکز شهر تعطیل شده‌اند، چون نتوانسته‌اند هزینه اجاره و کارگر و بقیه موارد را پرداخت کنند، به همین دلیل یا آگهی واگذاری زده‌اند یا این‌که تعطیل کرده و رفته‌اند.»
مشتری‌های بالای شهر بیشتر چانه می‌زنند!
در تهران کافه‌هایی هم هستند که به نام «لاکچری» معروف شده‌اند و گرانی‌های اخیر قیمت‌های آنها را نیز نجومی کرده است. جالب است که کافه‌های لاکچری شمال شهر می‌گویند تین‌ایجرها قشر غالب مشتریان‌شان نیستند و افراد مسن‌تر قرار ملاقات‌هایشان را در کافه‌های شمال شهر فیکس می‌کنند. مشتری‌های سن بالاتر اما اقتصادی‌تر هستند و به گفته کافه‌دارها در برابر قیمت‌ها بیشتر از مراکز جنوب و مرکز شهر مقاومت می‌کنند!
صاحب یک کافه در اندرزگو به «شهروند» می‌گوید: «از چک‌وچانه مشتری‌های بالای شهر خسته شده‌ام و به فکر اجاره یک کافه در مرکز شهر افتاده‌ام!»
با این حال، برخی دیگر از کافه‌داران شمال شهر هم می‌گویند که در کافه‌های لوکس قیمت‌ها باید بالا باشد، زیر این موضوع جزیی از پرستیژ این کافه‌هاست!
صاحب یک کافه معروف در نیاوران که نمی‌خواهد اسمی از کافه‌اش برده شود به «شهروند» می‌گوید: «ما مشتریان ثابتی داریم که با وجود افزایش قیمت‌ها همچنان به کافه می‌آیند. شرایط کافه‌های ما با مرکز شهر قابل قیاس نیست. در شمال شهر رقابت برای افزایش قیمت بین کافه‌ها وجود دارد.» او ادامه می‌دهد: «با توجه به این‌که اجاره‌ها خیلی بالاست، ناچار به بالاتر بردن قیمت‌ها هستیم. البته قیمت‌های کافه‌های معمولی در بالای شهر اصلا قابل قیاس با کافه‌های معروف و بزرگ نیست و حتی به یک‌سوم آنها هم نمی‌رسد.»
قیمت در کافه‌های لاکچری چقدر است؟
کافه‌هایی مثل دیاموند، ویونا، لمیز، تهران بین، ویکولو، گراف و کافه «ژ» از معروف‌ترین و لاکچری‌ترین کافه‌های تهران هستند که قیمت‌هایشان هم نجومی است. این کافه‌ها قیمت‌های بالایی دارند و معمولا هم درحال رقابت با یکدیگر هستند. مثلا در ویونا که در اغلب نقاط تهران هم شعبه دارد، هیچ نوشیدنی یا خوراکی زیر ١٤‌هزار تومان پیدا نمی‌کنید. قهوه‌ها و نوشیدنی‌های گرم این کافه معروف و پرطرفدار از ١٤‌هزار تومان آغاز می‌شود و به ٢٠‌هزار تومان می‌رسد. ویونا یکی از کافه‌هایی است که پیش‌غذا و غذاهای گرانی سرو می‌کند، اما همیشه مشتریان مخصوص به خود را دارد. یکی دیگر از کافه‌های گرانقیمت در شمال شهر کافه سبوس است که پیش‌غذاهایش بالای ١٥‌هزار تومان و ساندویچ‌ها و برگرهایش هم از ٢٥‌هزار تومان تا ٤٥‌هزار تومان است. کافه ویکولو هم که در الهیه قرار دارد، معماری فوق‌العاده‌ای شبیه به کوچه‌های قدیمی اروپایی دارد. این کافه رستوران، از گران‌ترین کافه‌های تهران است و در این کافه نمی‌توانید سفارشی کمتر از ٢٠‌هزار تومان داشته باشید. بقیه کافه‌های لاکچری تهران هم وضع‌شان همین‌طور است. آنها بنا به هزینه بالایی که بابت ساخت کافه معروف‌شان کرده و حتی بنا به اجاره‌ای که پرداخت می‌کنند قیمت‌های بالایی دارند، اما مشتریان ثابتی هم دارند که با وجود افزایش ٣٠ تا ٥٠‌درصدی قیمت‌ها همچنان رفتن به این کافه‌ها را ترجیح می‌دهند.
روزنامه شهروند
7247

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي كافه نشيني هزينه هاي نجومي روزنامه شهروند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۷۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیست قیمت اتحادیه لوله کشی گاز تعرفه نظام مهندسی، دستمزد و قیمت لوله گاز ۱۴۰۳ (

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، در زمان لوله کشی گاز ساختمان، قیمت هر متر لوله کشی گاز خانگی جهت کاهش هزینه نهایی، بسیار حائز اهمیت است. در واقع بسیاری از مشتریان مایلند بدانند لوله کشی گاز متری چقدر می‌شود؟ هر ساله تعرفه لوله کشی گاز توسط سازمان نظام مهندسی تعیین می‌گردد. بنابراین در نگاه اول باید دستمزد لوله کشی گاز 1403 بر اساس مصوبات نظام مهندسی اخذ گردد. اما اصلا اینطور نیست، چرا که هر پیمانکار بر اساس سلیقه قیمت اجرای لوله کشی گاز را تعیین می‌نماید.
به طور کلی می‌توان گفت هزینه لوله کشی گاز به عواملی نظیر قیمت لوله گاز خانگی، متراژ گازکشی، نقشه لوله کشی، نحوه گازکشی (روکار، توکار)، لوکیشن اجرای پروژه و سایر پارامترهای کوچک و بزرگ دیگر بستگی دارد. اگر مایل به کسب اطلاعات جامع‌تر درباره قیمت لوله کشی گاز خانگی هستید، این مقاله را با ما همراه باشید.

لیست قیمت لوله کشی گاز در سال 1403 (تعرفه نظام مهندسی)

باید بدانید هزینه گاز کشی ساختمان بیشتر بر اساس پروژه تعیین می‌شود نه متراژ! منتهی در اجرای لوله کشی ساختمان می‌توان هزینه لوله کشی گاز ساختمان را به صورت متری محاسبه کرد. از طرفی معمولا قیمت لوله کشی گاز با مصالح بیان می‌گردد.

جهت آشنایی هرچه بهتر با نحوه محاسبه هزینه لوله کشی گاز خانگی، جدول لوله کشی گاز را که شامل هزینه لوله گاز، اجرت لوله کشی گاز خانگی و سایر خدمات است، برای شما آماده کرده‌ایم:

لیست قیمت لوله کشی گاز (متری)

میزان هزینه

قیمت لوله گاز خانگی (بر اساس ضخامت لوله)

7 هزار تومان الی 1 میلیون تومان

اجرت لوله کشی گاز

100 هزار تومان الی 200 هزار تومان

کور کردن لوله کشی گاز

300 هزار تومان الی 350 هزار تومان

تغییر مسیر لوله کشی گاز

400 هزار تومان الی 500 هزار تومان

افزودن انشعاب به لوله گاز (تا 3 متر)

350 هزار تومان الی 450 هزار تومان

 

با توجه به تفاوت بارز میان تعرفه خدمات مصوب نظام مهندسی و البته عدم پیروی اکثر لوله کش‌ها از این تعرفه‌ها می‌توان گفت دادن یک پاسخ جامع و واضح به سوال لوله کشی گاز خانگی متری چند است، کار سختی می‌باشد.

عوامل موثر بر روی قیمت لوله کشی گاز ساختمان یا خانگی

معیارهای متعددی روی قیمت لوله کشی گاز دخیل هستند. از مهمترین عوامل موثر بر گاز کشی ساختمان می‌توان به قیمت لوله گاز خانگی، متراژ گازکشی، نقشه لوله کشی، نحوه گازکشی (روکار، توکار)، لوکیشن اجرای پروژه اشاره کرد.

در ادامه هر یک از این موارد را بیشتر توضیح خواهیم داد:

قیمت لوله گاز خانگی: طبیعتا هرچه ابعاد لوله گاز بیشتر شود، قیمت متری لوله کشی گاز افزایش پیدا می‌کند. متراژ گازکشی: معمولا کارفرمایان با کاهش متراژ لوله کشی، هزینه بیشتری از مشتری دریافت می‌کنند. نقشه لوله کشی: با افزایش پیچیدگی یا سختی نقشه لوله کشی گاز، باید قیمت بالاتری جهت لوله کشی پرداخت کنید. نحوه گازکشی (روکار، توکار): به طور کلی قیمت لوله کشی گاز توکار از قیمت لوله کشی گاز روکار بیشتر است. لوکیشن اجرای پروژه: هزینه اجرای لوله کشی گاز در شهرهای سرشناس از سایر شهرها بیشتر است. لیست قیمت الزامات مورد نیاز در گاز کشی (طبق تعرفه نظام مهندسی)

علاوه بر موارد گفته شده، سازمان نظام مهندسی یکسری از الزامات را جهت پروژه لوله کشی گاز اجباری کرده است. نصب کنتور گاز، رگلاتور گاز، شیر گاز و ... در مسیر لوله کشی گاز بسیار مهم است، به طوری که در صورت عدم نصب آنها در محل مناسب، گازکشی تایید نخواهد شد.
جدول زیر قیمت الزامات گازکشی را طبق لیست قیمت اتحادیه لوله کشی گاز ارائه کرده است:

تعرفه الزامات لوله کشی گاز

قیمت (تومان)

کنتور گاز

1 میلیون تومان الی 20 میلیون تومان

رگلاتور گاز

1 میلیون تومان الی 7 میلیون تومان

شیر گاز

50 هزار تومان الی 3 میلیون تومان

 

اگرچه این الزامات نسبت به کل لوله کشی گاز هزینه ناچیزی دارند، اما به هر حال بودجه شما را در زمان اجرا خرج می‌کنند.

محاسبه قیمت اتحادیه لوله کشی گاز متری، واحدی، روکار و توکار

دستمزد لوله کشی گاز 1403 به روش‌های مختلف تعیین می‌شود. بسته به اینکه متراژ لوله کشی گاز واحد مدنظر چقدر است، می‌توان هزینه لوله کشی را به صورت متری یا واحدی برآورد کرد. همچنین تعرفه لوله کشی گاز به صورت روکار با لوله کشی گاز به صورت توکار متفاوت می‌باشد.

قیمت اجرای لوله کشی یک واحد

اغلب اوقات هزینه گازکشی ساختمان یا واحد به صورت کنتراتی بیان می‌شود. طبق بررسی‌ها، قیمت لوله کشی گاز یک واحد 100 متری حدود 4 الی 7 میلیون، لوله کشی گاز یک واحد 150 متری بین 5 تا 8 میلیون و لوله کشی گاز یک واحد 200 متری مابین 6 الی 9 میلیون می‌باشد.

قیمت هر متر لوله کشی گاز

اگرچه کمتر پیمانکاری قیمت لوله کشی را به صورت متری محاسبه می‌کند، اما این کار در متراژهای پایین گازکشی ناچاراً انجام می‌شود. قیمت هر متر لوله کشی گاز 1 میلیون تومان به بالا است. البته این عدد تحت تاثیر بسیاری از عوامل دیگر قرار دارد. این مهم با مرور جدول ابتدای مقاله قابل لمس خواهد بود.

قیمت لوله کشی گاز روکار و توکار

با توجه به آنکه لوله کشی توکار از پیچیدگی بیشتری برخوردار بوده و در طول مدت زمان بیشتری انجام می‌شود، بنابراین واضح است لوله کشی گاز به صورت توکار از لوله کشی گاز به صورت روکار بیشتر باشد.

مراحل لوله کشی گاز خانگی یا ساختمانی؛ دریافت مجوز تا تست نهایی

اگر در شرف گاز کشی ساختمان هستید، شاید بد نباشد بدانید لوله کشی گاز داخل ساختمان نیازمند طی کردن پروسه خاص خود است.

در ادامه به صورت کلی صفر تا صد مراحل اجرای لوله کشی گاز ساختمان را بررسی می‌کنیم:

جمع آوری مدارک و ارائه آن به شرکت گاز تشکیل پرونده در سازمان نظام مهندسی انتخاب مهندس ناظر انتخاب مهندس پیمانکار یا اجرا کننده طرح اجرای لوله کشی ساختمان طبق اصول کسب تاییدیه مهندس ناظر درخواست بازدید از شرکت گاز و جمع اوری گزارش نصب علم و کنتور پس از دریافت مجوز تست گاز جهت اطمینان از عدم وجود نشتی

البته هر یک از مراحل بالا ممکن است فوت و فن های خاص خود را داشته باشد که مرور آن از عهده این مقاله خارج است.

نکات مهم در خرید لوله گاز و مصالح گاز کشی

بدون شک یکی از تاثیرگذارترین فاکتورها در تعیین هزینه لوله کشی گاز ساختمان، قیمت لوله گاز است. از همین رو شما می‌توانید با پیدا کردن یک مرجع مناسب و البته معتبر، قیمت خرید لوله گاز و در نتیجه قیمت گازکشی خانه را کاهش دهید.
به عنوان مثال اگر به سایت معتبر و باکیفیت فولاد توفیقی سر بزنید، متوجه می‌شوید که قیمت لوله گاز و مصالح گازکشی در این صنایع تولیدی بسیار مقرون به صرفه است. این شاید مهمترین اصل در زمان تهیه لوله گاز مناسب گازکشی باشد. اصلی که می‌تواند تا حد زیادی باعث کاهش هزینه لوله کشی گاز شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (ویدئو) روایت تلخ فریدون زندی از افزایش قیمت نجومی دلار در ایران
  • گلایه اهالی بازارهای سیار از افزایش اجاره‌ها
  • قیمت سکه یک کانال دیگر عقب‌نشینی کرد
  • قیمت هتل وان فوریه 2024
  • توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی
  • دولت سیزدهم پس از ۶ سال کنوانسیون دریای خزر را احیا کرد
  • لیست قیمت اتحادیه لوله کشی گاز تعرفه نظام مهندسی، دستمزد و قیمت لوله گاز ۱۴۰۳ (
  • قیمت فیلترشکن گران‌تر از اینترنت! گردش مالی فیلترشکن‌ها برابر با یک اپراتور ایرانی است!
  • شیوه ناپسند برخی از آزمایشگاه‌ها برای فرار از ورشکستگی!
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل