Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يک کارشناس مسائل اقتصادي گفت: به نظر مي رسد سياست دولت اين است که نرخ ارز را در محدوده بين سامانه نيما و بازار آزاد تنظيم کند که اين نرخ هم صادر کننده و هم وارد کننده را راضي نگه مي‌دارد.­
به گزارش خبرگزاري آريا، حسين دروديان گفت: در چند ماه گذشته عوامل واقعي مثل اخلال در دسترسي هاي ايران و عوامل انتظاري و رواني باعث اخلال در بازار ارز شده بود اما اکنون اين فضا سپري شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي گفت: خروج آمريکا از برجام و فشارها و تبليغات 13 آباني اين کشور هم تاثير خود را بر بازار ارز گذاشت؛ اما اکنون زمان ثبات است.
دروديان با اشاره به تمهيدات بانک مرکزي گفت: پايش بانک مرکزي و تمهيدات براي شفافيت در ثبات بازار ارز موثر بوده است.
وي افزود: پشت پرده پرش‌هاي ناگهاني بازار ارز، خريدهاي کلان قرار دارد و بايد با اقدامات قضايي جلوي اين اقدامات گرفته شود.
دروديان گفت: بايد قبول کنيم که افزايش ناگهاني نرخ ارز در ايران به دليل مشکلات اقتصادي نيست بلکه به عوامل غير اقتصادي و رواني مرتبط است.
وي افزود: به جز عوامل رواني و سياسي عامل تورم نهاني و خفته را هم که از سالهاي گذشته در اقتصاد ما وجود داشت در نظر بگيريم.
دروديان گفت: با وجود تورم مخفي، منتظر تکانه‌هايي در اقتصاد کشور بوديم.
وي افزود: در ساليان گذشته با اعمال سود بانکي بالا، عملاً گردش طبيعي پول را از کار انداخته بوديم.
حسين دروديان گفت: برخوردهاي اخلاقي و تعزيراتي با بازار فعلي، راه کار مناسبي نيست.
وي افزود: بايد رفتارهاي انبساطي در پايه پولي در نظر بگيريم و پايه پولي افزايش پيدا کرده را به سمت توليد راهنمايي کنيم.
دروديان گفت: با توجه به شرايط و عوامل ذکر شده، اقتصاد ما چه بخواهيم و چه نخواهيم تعديل شده است و بايد اين اقتصاد را بپذيريم.
وي افزود: بانک مرکزي هم تا حدودي نرخ بازار را پذيرفته است و تلاش مي کند اقدامات تکميلي را بر اساس بازار انجام دهد.
تيرداد احمدي­ کارشناس مسائل اقتصادي ارز ديگر مهمان برنامه گفت:­ بانک مرکزي متولي سياست هاي پولي است و با استفاده از سياست هاي پولي به دنبال اشتغال، رشد اقتصادي و ثبات بازار است.
او افزود: ارز در اين سه وظيفه بانک مرکزي نقش بازي مي کند. از نظر تئوريک اقتصادي مدل‌هاي مختلفي براي نرخ ارز وجود دارد بنابراين اگر تورم در 5 سال گذشته را ببينيم و اختلاف با نرخ جهاني را مقايسه کنيم قطعا، نرخ دلار بر اساس نرخ تورم نه 18 است نه 9 هزار تومان است.
احمدي گفت: اگر ارز 18 توماني را در نقطه هوش بازار بگذاريم در زماني که رئيس بانک مرکزي عوض شد، کاهش نرخ ارز تا 9 هزار توماني را نيز مي توان هوش مديريتي و توانايي رئيس بانک مرکزي در تعادل بازار دانست.
او افزود: فقط بايد دقت کرد؛ اگر محدوديت‌هاي ايجاد شده از حدي فراتر رود کارآيي را از دست مي دهد و در فضاي کسب و کار مشکل ايجاد مي کند بنابراين اين محدوديت ها بخصوص در مناطق ارزي مي تواند زيرساخت هايي که خودمان ساخته بوديم را در جاهايي تخريب کند و مشکل ايجاد کند.­
­او افزود: در نظام مالياتي کشور ما از سود ماليات گرفته مي شود درحالي که در کشورهاي ديگر جهان از گردش وجوه نقد ماليات گرفته مي شود، در دنيا واريز مبلغ به حساب ديگري سود حساب مي شود و بايد از آن ماليات گرفته شود.
احمدي گفت: بخشي از منابع ارزي ما منابع نفتي است که ترکيبي از صادرات نفت و قيمت نفت در دنياست و اينکه چقدر به اين منابع مي توان در سيستم بانکي بين الملي دسترسي داشت. صادرات غيرنفتي که شامل مواد معدني، فلزات و محصولات پتروشيمي است و بخش ديگرمصارف ارزي مي باشد که همان کالاهاي مصرفي است.
او افزود: سامانه نيماي ما نياز به اصلاح دارد چون سامانه اي که صرافي‌ها به آن دسترسي داشته باشند اشتباه است.
کارشناس اقتصادي برنامه گفت: بانک مرکزي همزمان متولي ارز، اشتغال، ثبات بازار است بنابراين در نرخ گذاري نمي‌توان صد درصد بر اساس نرخ بازار عمل کرد بلکه بايد به گونه اي عمل کرد که نرخ تدبيري اعمال شود تا به ثبات بازار نيز کمک کند. بنابراين وقتي مردم بالارفتن و پايين رفتن نرخ ارز را لمس کنند نرخ بهينه در اقتصاد را مي پذيرند.­
احمدي راد در پايان گفت: معاش مردم و بودجه ريزي مهم است و بانک مرکزي بايد به نقطه اي برسد که بتواند همزمان اشتغال، رشد اقتصادي، ثبات قيمت‌ها و بورس را مديريت کند.­
يوسف کاووسي کارشناس مسائل پولي و بانکي گفت: ما اکنون در شرايط جنگ اقتصادي هستيم و دولت از ابتداي امسال تحت تهاجم شديد رواني دولت هاي متخاصم قرار گرفته است.
بعد از اجرايي شدن تحريم ها نگراني‌ها بين مردم و فعالين اقتصادي بيشتر شد که اين نگراني‌ها بيشتر ريشه رواني داشت تا ريشه اقتصادي.
او افزود: در شرايط امروز بايد تقاضا به نوعي مديريت شود بنابراين بايد از سياست‌هاي جديد بانک مرکزي دفاع کنيم. منابع دولت محدود است و وقتي تقاضاها سفته بازانه باشد، ارز و منابع از کشور خارج مي شود بنابراين در شرايط تحريم ها و جنگ اقتصادي اتخاذ تصميم هاي بانک مرکزي بجاست و حتي بايد زودتر از اين اتخاذ مي شد. جنگ اقتصادي را بايد همه بخصوص فعالين اقتصادي باور کنند.
او افزود: اگر در سال هاي گذشته نرخ تقاضا و تورم را اعمال مي کرديم، امروز جا انداختن نرخ ارز خيلي راحت تر و ملموس تر بود.­ نرخ 4200 که در فروردين اعمال شد دستوري بود و هيچ پايه و اساسي از تک نرخي کردن ارز نداشت چراکه تک نرخي شدن ارز الزماتي دارد. آنچه مسلم است بازار نرخ اصلي را پيدا مي‌کند به طور مثال وقتي نرخ 18 هزار تومان بود با ايجاد بازار نيما، تقاضايي بيشتر از نرخ 9 هزار تومان وجود نداشت که اين نشان مي دهد اقتصاد ما کشش بيش از اين نرخ را ندارد.
او افزود: به نظر مي رسد سياست دولت اين است که نرخ ارز را در محدوده بين سامانه نيما و بازار آزاد تنظيم کند که اين نرخ هم صادر کننده و هم وارد کننده را راضي نگه مي‌دارد.­
­کاووسي گفت: در شرايط تحريم بايد در جهت ارتباط بانکداري بين الملل گام برداريم در همه مسائل خود را با شرايط پس از تحريم آماده کنيم.­
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۷۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقدینگی کنترل نمی‌شد، گرفتار ابَر تورم می‌شدیم

یک اقتصاددان گفت: اگر رشد نقدینگی کنترل نشده بود، ممکن بود تورم از کنترل خارج شود و دچار ابرتورم شویم. - اخبار اقتصادی -

عباس علوی راد کارشناس مسائل پولی و بانکی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز با وقوع جنگ غزه از سال گذشته شروع شد، گفت: در آن زمان می دانستیم که این افزایش قیمت گذراست، چراکه اعلام شد ایران در ایجاد این جنگ نقشی نداشته است و با گذشت 15 روز هم قیمت دلار بازگشت. 

وی افزود: ما بعد از آن مواجهه با مجموعه‌ای از شوک‌ها همانند موج‌های دریا به صورت سریالی مواجه هستیم که غیراقتصادی بوده است و تا همین چند وقت پیش که آخرین اتفاق یعنی حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران رخ داد، شاهد التهاب در بازار بودیم که دلیل اقتصادی ندارد؛ بنابراین دیدیم که نرخ‌ها به سرعت تعدیل شد. در واقع در اینجا با موضوع اقتصادی مواجه نیستیم  بلکه مکانیزم آن از نوع انتظاراتی است.

علوی راد اظهار داشت: اقتصاد ما تحریم است و طبیعتا فعالان اقتصادی برای تامین ارز نگران می شوند و با توجه به تورم موجود، افراد برای مراقبت از منابعشان وارد عمل می شوند و دو فشار انتظاراتی از 2 کارگزار اصلی وارد می شود. یعنی این فضای ناامنی در شرایط سیاسی فعلی کشور دو گروه ذینفع نرخ ارز را تحت تاثیر قرار می دهد که شامل آن هایی که فعالیت مولد انجام می دهند و افرادی که به دنبال مراقبت از دارایی هایشان هستند می شود که نتیجه این موضوعات باعث فشار بر بازار ارز است. 

باید بار دیگر همچون گواهی سپرده 30 درصدی، نقدینگی را جذب کنیم

این کارشناس اقتصادی با ارائه پیشنهاداتی به بانک مرکزی ادامه داد: من به عنوان یک کارشناس اقتصادی در شرایطی مثل التهابات اخیر پیشنهاد می کنم بانک مرکزی باید از هر ابزاری که می تواند، استفاده کند تا مردم با اطمینان بیشتری نسبت به حفظ ارزش پولشان فعالیتی انجام دهند. به نظر من این گواهی سپرده 30 درصد را می توان با چند شرط، یک دور دیگر تکرار کرد. شرط اول این است که جابه جایی حساب در کار نباشد و کسی از این حساب برندارد و به بانک دیگری منتقل کند، بلکه سپرده جدیدی شارژ کند که این پیشنهاد برای کوتاه مدت کارساز است. 

وی افزود: بانک مرکزی باید با ابزارهای حاکمیتی که در اختیارش است، بتواند بخشی از این نقدینگی که روی بازار ارز فشار می‌آورد را جذب کند و می تواند به دید کوتاه مدت 6 ماهه روی این موضوع کار کند. من معتقدم نرخ سود برای جذب سپرده های مردم در این طرح باید به 35 درصد برسد. باید زمان های مختلف 3 ماهه، 6 ماهه و یک ساله را مدنظر قرار دهند تا افراد مختلف با درجه ریسک پذیری متفاوت، حق انتخاب داشته باشند. 

علوی راد در پایان با بیان اینکه یک متغیر بنیادین به نام رشد نقدینگی که بر نرخ ارز اثر می گذارد، به کمتر از 25 درصد که هدفگذاری بانک مرکزی بود رسیده است، اظهار کرد: اگر رشد نقدینگی کنترل نشده بود، ممکن بود تورم از کنترل خارج شود و دچار ابَرتورم شویم، البته چون در شرایطی هستیم که جامعه نمی تواند این موضوعات را لمس کند، نمی تواند ارزش کار بانک مرکزی را هم به خوبی درک کند. کنترل ترازنامه بانک ها، کاهش نرخ رشد پایه پولی و کاهش نرخ رشد نقدینگی مجموعه ابزارهایی بود که از شدت آسیب‌ها کم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقدینگی کنترل نمی‌شد، گرفتار ابَر تورم می‌شدیم
  • اختلاف نرخ ارز، زخمی کهنه بر پیکر اقتصاد ایران؛ ضرورت تصمیم قاطع دولت برای تک نرخی کردن دلار
  • اطمینان خاطر فعالان اقتصادی با ابزار‌های موثر بانک مرکزی
  • رقابت منفی دلار نیما و بازار آزاد
  • بورس انرژی دسترسی نیروگاه ها به منابع مالی را سریع تر می کند
  • پاسخگویی به پرسش‎های مشترکین در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • تلاش برای رفع آبگرفتگی ها در خوزستان / سامانه بارشی دیگر در راه است
  • ۵ دقیقه ای وارد بازار ارز دیجیتال شوید (+لینک)
  • ۵ دقیقه ای وارد بازار ارز دیجیتال شوید