Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@02:25:54 GMT

روستاها محل طلای کثیف

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۸۰۰۳

روستاها محل طلای کثیف

زباله‎های شهری بعد از جمع آوری به محل دفن پسماندهای شهری منتقل می‎شود که کمبود زمین و بالا بودن سطح آب‎های زیرزمینی و همچنین شنی بودن بافت خاک مشکل دفن زباله‎ها را دربروجرد به دنبال دارد.


زباله به مجموعه مواد ناشی از فعالیت‌های انسان و حیوان که معمولاً جامد بوده و به صورت ناخواسته و یا غیرقابل استفاده دور ریخته می‌شوند اطلاق می‌شود و طلایی بوده که عیار آن بالاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش ایسنا ، در حال حاضر این طلای کثیف در بروجرد در سراب زارم دفن می‎شود که دیگر نفس آن به شماره افتاده است.

البته بخشی از زباله‎های شهر و روستای بروجرد نیز در روستای قشلاق دپو می‎شود که این امر نیز باعث بروز مشکلات زیست محیطی شده است.

همچنین وجود نخاله و لجن سنگبری‎ها علاوه بر نازیبا کردن محیط زیست باعث آسیب جدی به آن نیز می‎شود که این امر نیازمند چاره‎ای جدی است.

بیش از 75 درصد زباله‎ها به صورت 100درصدی جمع‎آوری و امحا می‎شود

مصطفی مصطفی‌وند رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد دراین باره اظهار کرد: بیش از 75 درصد زباله‎‎های مراکز درمانی، آزمایشگاه‎های تشخیص طبی و مراکز پزشکی به صورت 100درصدی جمع‎آوری و امحاء می‌شود.

وی با اشاره به تفکیک زباله از مبدا، تصریح کرد: فاز اول طرح تفکیک از مبدأ زباله‎های خشک از ادارات و دستگاه‎های اجرایی، اجرا شده و  90 درصد ادارات تفکیک زباله از مبدا را انجام می‎دهند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد خاطرنشان کرد: در فاز دوم این طرح در آموزش و پرورش و مراکز دانشگاهی، پس از آن در واحدهای صنعتی و در مرحله آخر در بین شهروندان و خانواده‎ها اجرایی می‎شود.

مصطفی‌وند با اشاره به پسماندهای سنگبری‎ها، افزود: تجمع و دپو لاشه سنگ‎ها و نفوذ لجن آن‎ها به زمین مشکلات فراوانی را به وجود آورده است.

وی ادامه داد: در زمان بارندگی ذرات لاشه سنگ‎ها شسته شده و به اکوسیستم‎های آبی، جانوری وگیاهی پائین دست آسیب وارد می‎کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد بیان کرد: مکانی برای جانمایی انتقال لاشه سنگ‎ها و ضایعات سنگبری‎ها امری ضروری بوده که در ین راستا یاد باید اتحادیه سنگبری‎ها وارد عمل شوند یا از بخش خصوصی استفاده کرد.

لجن سنگبری‌ها حاصل خاک سنگ و آبی است که در هنگام برش دادن سنگ‌ها ایجاد و به حوضچه‌های رسوب هدایت می‌شود. این لجن که به صورت خمیری سفید قابل مشاهده است باعث چسبندگی و مسدود شدن روزنه‌های خاک و کاهش کیفیت حاصلخیزی خاک می‌شود که وارد شدن آن به رودخانه‌ها و نهرها زندگی گیاهان و جانوران آبزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ضایعات و لاشه سنگ‌ها و حتی لجن سنگبری‌ها قابل بازیافت و تبدیل شدن به کفپوش‌ها، بلوک‌ها و سایر مصالح ساختمانی است.متاسفانه برش سنگبری‌ها براساس اصول نیست سنگ، آب و نیروی انسانی هدر می‌رود و باعث به‌وجود آمدن پسماند می‌شود که محیط زیست به خطر می‌افتد.

متاسفانه عده‌ای مبادرت به تخلیه نخاله‌ها و لجن سنگبری‌ها در حاشیه رودخانه‌ها و جاده‌های روستایی می‌کنند که این امرباعث آلودگی هوا و آب، از بین رفتن حاصلخیزی خاک کشاورزی و نازیبایی مناظر می‌شود.

جلوی هر سنگبری وضعیت مناسبی ندارد

شاهرودی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد نیز در این باره گفت: جلوی هر سنگبری وضعیت نامناسبی دارد.

وی تصریح کرد: ابتدا باید مکانی برای لجن سنگبری‎ها جانمایی شود سپس جلسه‎ای با نمایندگان آنها برگزار شود.

تلی از خاک در محل زباله‎های سنگبری انباشته شده است

امیر ثقلینی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد نیز در این باره اظهار کرد: در محلی که هم اکنون زباله‎های سنگبری‎های بروجرد دفن می‎شود 20 سال است که تلی از خاک آنجا انباشته شده و امکان ورود به منطقه را با مشکل مواجه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال‎های گذشته حدود 13.5 هکتار از منطقه را جهاد کشاورزی بروجرد برای دفن زباله به تملک درآورد که متاسفانه تاکنون دفن زباله در این منطقه انجام نشده است و تنها نخاله‎های سنگبری‎ها در آنجا ریخته می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد بیان کرد: در منطقه سراب زارم به دلیل مجاورت با جهان آباد ارزش ریالی پیدا کرده، پس از این به بعد اداره منابع طبیعی با کسانی‎که غیرقانونی اقدام به دفن زباله یا ریختن نخاله کنند برخورد قانونی خواهد کرد.

مردم از دپو زباله در سراب زارم ناراضی هستند

همچنین فاطمه گودرزی بخشدار بخش مرکزی بروجرد گفت: مردم منطقه سراب زارم به دلیل نزدیکی با محل دفن زباله‎ها با مشکلاتی مواجه هستند.

وی ادامه داد: مردم از این وضعیت ناراضی هستند چرا که شهرداری به آنها قول داده مبلغ ۲۰ میلیون تومان برای مسائل عمرانی، دپو و دفن زباله‎های روستا کمک می‎کند ولی تا به امروز این امر از سوی شهرداری بروجرد محقق نشده است.

بخشدار مرکزی بروجرد بیان کرد: در برخی روستاها مانند قشلاق به دلیل عدم جمع آوری به موقع زباله‎ها شاهد انباشته شدن زباله‎ها بوده و با یک بارندگی به داخل شهر و روستا ورود پیدا می‎کند.

تفکیک زباله از مبدا در بین مردم فرهنگ‎سازی شود

رضا آریایی فرماندار بروجرد نیز در این باره اظهار کرد: انتظار می‎رود همه دستگاه‎های اجرایی پای کار بیایند تا مشکل محل دفن زباله‎های شهری، ساختمانی، سنگبری‌ها و ... در بروجرد مرتفع شود.

وی خاطرنشان کرد: جمع‎آوری و دفن بهداشتی پسماند در ظاهر کار ساده‎ای است اما این چنین نیست.

فرماندار ویژه بروجرد ادامه داد: اگر به دنبال مقصر باشیم راه به جای نخواهیم برد چون در واقع تولیدکننده همین پسماندها خود ما هستیم.

آریایی بیان کرد: دفن اصولی و بهداشتی زباله‎ها نه تنها وظیفه ذاتی و سازمانی بلکه در چارچوب وظایف انسانی به خاطر حفظ بقاء موضوعی مهم است که باید انجام شود.

وی اظهار کرد: در راستای تفکیک زباله از مبدا مشکل داریم که در راستای فرهنگ‎سازی تفکیک زباله از مبدا رسانه‎ها می‎توانند نقش بسزایی داشته باشند.
دنیا به سمت بازیافت زباله‎ها گام برمی‎دارد در حالی‎که هنوز این امر در بین ما مردم مورد قبول واقع نشده است به‎طوری‎که با ایجاد یک کارخانه کمپوست می‎توان خیلی از مشکلات دفن زباله را در شهرستان بروجرد حل کرد این در حالی است که چند سال پیش عباس شمس الدینی رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد گفته بود: کارخانه مدرن بازیافت زباله با مشارکت بخش خصوصی در بروجرد احداث می شود.

شهرداری و شورای اسلامی شهر بروجرد برای رفع معضل امحای زباله‎ها و احداث کارخانه بازیافت زباله یک قطعه زمین در سراب زارم به بخش خصوصی اهدا کرده است و بخش خصوصی این کارخانه را با صرف هزینه 900 میلیارد ریال احداث می‎کند.

بعد از گذشت حدود 2 سال از سخنان رئیس شورای اسلامی شهر هنوز این مهم محقق نشده در صورتی‎که  با محقق شدن آن کلی از مشکلات مرتفع می‎شود.

گزارش از زهره گودرزی، خبرنگار ایسنا منطقه لرستان


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زباله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۸۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح مجتمع چند منظوره آوای کوچه فیلم در بروجرد

 به گزارش خبرگزاری صداو سیمای استان لرستان؛با حضور مدیر کل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجتمع چند منظوره موسسه آوای کوچه در شهرستان بروجرد افتتاح شد.
محمد حسین اسماعیلی با اشاره به طرح ملی تابا برای تجلیل از الگوهای برتر آموزشگاهی در سطح کشور گفت:این طرح   برای اولین بار در شهرستان بروجرد افتتاح شدو این آموزشگاه به عنوان الگوی برتر آموزشی در کشور معرفی شد. 
 همچنین در این مراسم از تعدادی از هنرمندان شهرستان بروجرد تجلیل شد.


کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ۸۰۰ روستای کردستان دارای جایگاه دفن پسماند مجوزدار است
  • پلمب مطب یک دندانپزشک قلابی در بروجرد
  • سه ماه حبس برای درمانگر غیر مجاز دام در شهرستان بروجرد
  • آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد
  • سپاه عاشورا ۶۱ طرح رفع تنش آبی در روستاها اجرا می‌کند
  • پاکسازی محوطه پل تاریخی لنگرود از زباله
  • اجرای ۱۰۰ درصدی طرح «تکخوانی» کنتور برق روستاهای کردستان
  • افتتاح مجتمع چند منظوره آوای کوچه فیلم در بروجرد
  • مافیای طلای کثیف را بشناسید
  • وضعیت دفن زباله در اردستان مناسب نیست