Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، سال‌هاست در عرصه گردشگری شاهد فعالیت هتل‌های زنجیره‌‌ای هستیم. هتل‌هایی که با شعب مختلف تحت مدیریت برندی واحد در مکان‌های مختلف فعالیت می‌کنند و از آن جمله می‌توان به مجموعه هتل‌های هیلتون، ماریوت، وینداهم، آکور و... اشاره کرد.

هتل‌های زنجیره‌ای می‌توانند تماما با مدیریتی واحد اداره بشوند یا ممکن است مدیران به صورت شریکی و در قالب همکاری با هم مدیریت مجموعه‌های مختلف، فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات را پیگیری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته مهم این است که سیاست‌ها و خط‌مشی‌های تمام هتل‌های زنجیره‌ای در شعبه‌های مختلف با هم مشابه است و علاوه بر زیرساخت‌ها، عملکردها و تاکتیک‌های اجرای استراتژی مدیریتی نیز یکسان است.

شاید به جرات بتوان گفت در میان هتل‌های زنجیره‌ای، مجموعه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی، یکی از مجموعه هتل‌های زنجیره‌ای فعال در ایران است که با وجود آنکه بیش از ۵ دهه از فعالیت آن می‌گذرد و بیشتر آنها یک تا سه ستاره هستند، اما به دلیل جانمایی دقیق و خاص آنها در استان‌های کشور، همچنان یکی از پرطرفدارترین هتل‌های کشور به حساب می‌آیند.

با وجود آنکه مجموعه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی، میراثی به‌جا مانده از سازمانی است که تحت همین عنوان فعلایت می‌کرد اما در اواسط سال ۱۳۷۹ بود که براساس تصمیم نمایندگان ویژه ریاست جمهوری اسلامی ایران مقرر شد تا مالکیت سازمان ایرانگردی و جهانگردی و دولت نسبت به اموال و دارایی‌ها و سایر حقوق، امتیازات، تعهدات و نیز تاسیسات و تجهیزات، اراضی و اماکن اقامتی، پذیرایی، تفریحی و ورزشی و همچنین سهام سازمان مذکور در شرکت توسعه مهمانخانه‌های ایران به نسبت مساوی به صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی واگذار شود. بدین ترتیب شاهد تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی بودیم.

هتل‌هایی در اکثر نقاط کشور

مهرداد تاوتلی (مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی) با اشاره به تاریخچه فعالیت این مجموعه گفت: مجموعه هتل‌های ایرانگردی جهانگردی، قدیمی‌ترین، بزرگترین و گسترده‌ترین مجموعه هتل‌های کشور است که از سال ۱۳۵۰ تاکنون فعال شده است. در حال حاضر، ۶۴ هتل در ۲۳ استان کشور با بیش از هزار نفر نیروی انسانی در قالب مجموعه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی فعال هستند.

او با اشاره به آنکه مجموعه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی در راستای طرح توسعه گردشگری و پشتیبانی خدمات اداری، تفریحی و ورزشی  شکل گرفته است یادآور شد: در مناطقی که هیچ هتلی فعال نیست شاهد فعالیت یکی از واحدهای هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی هستیم چنانکه در شهرهایی مانند فسا، سراب و داراب نیز اقامت گردشگران در هتل فراهم شده است.

۵۰ درصد تخفیف هتل‌ها برای بازنشستگان

تاوتلی با اشاره به خدماتی که مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی در راستای ایجاد  تسهیلات سفر و اقامت به بازنشستگان ارائه می‌دهد، گفت: سهامداران اصلی شرکت ما، بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشور هستند که در حقیقت مالکان هتل‌های مجموعه به حساب می‌آیند. به دلیل تکریم بازنشستگان و تاکیداتی که مقام معظم رهبری در این خصوص دارند در حوزه اقامت ۵۰% تخفیف به بازنشستگان ارائه می‌شود که می‌توانند با ارائه کارت بازنشستگی از این خدمات بهره‌مند شوند. ضمن آنکه، نرخ هتل‌های این مجموعه براساس نرخ‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

سفرهای اختصاصی برای بازنشستگان کشوری

او در ادامه به سایر خدماتی که شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی به بازنشستگان ارائه می‌دهد، اشاره کرد و گفت: تمام بازنشستگان کشوری می‌توانند از تسهیلات ۳۷۰ هزار تومانی برای سفر استفاده کنند. در این راستا سفرهای زیارتی و سیاحتی برای آنها در نظر گرفته شده است. بازنشستگان کشوری می‌توانند با مراجعه به آژانس مسافرتی که در میدان فاطمی قرار دارد یا با مراجعه به سایت ما http://ittic.com و ثبت‌نام، درصدد دریافت این تسهیلات سفر برآیند.

به گفته عضو هیات مدیره و مدیرعامل گروه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی، بازنشستگان می‌توانند با مراجعه به سایت این مجموعه، براساس تاریخ و مقصد مورد نظر، تور گردشگری خود را انتخاب کنند و باتوجه به تسهیلات ارائه شده، هزینه سفر برای آنها حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان خواهد شد.

استانداردسازی

بیش از دو سال از فعالیت تاوتلی به عنوان مدیر مجموعه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی می‌گذرد و با توجه به آنکه بیش از ۴ دهه از عمر هتل‌های این مجموعه می‌گذرد، نیاز به بازسازی و نوسازی و نزدیک کردن تجهیزات و امکانات هتل‌ها به استانداردهای جهانی احساس می‌شد.

او با اشاره به آنکه از همان ابتدای کار شعاری را مدنظر قرار دادم که شامل ارتقای کیفیت، افزایش درآمد و کنترل هزینه‌ها می‌شود درصدد بازسازی برآمدم، گفت: باتوجه به نیاز میهمانان که در بیشتر مواقع بیشتر به منظور استراحت به هتل‌های ما مراجعه می‌کنند، اولویت را روی کیفیت قرار دادیم.

او که دکترای مدیریت استراتژیک و کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی است، معتقد است: یکی از شاخص‌های کیفیت، آموزش نیروی انسانی است، از این رو درصدد آموزش نیروی انسانی بر آمدیم. همچنین تجهیز ساختمان هتل‌ها و تجهیزات و اثاثیه، فضاسازی و توجه به فضای بیرونی و نمای هتل‌ها را در برنامه بازسازی‌ها و استانداردسازی‌ها قرار دادیم. تاکنون ۷۰ درصد هتل‌ها بازسازی و نوسازی شده‌اند و از میان ۶۴ هتل فعال در این مجموعه،‌۲۱ هتل توانسته‌اند گواهی استانداردسازی را دریافت کنند.

تاوتلی ادامه داد: تاکنون حدود ۸۰ میلیارد تومان برای استانداردسازی هزینه کرده‌ایم و حدود ۶۰ میلیارد تومان دیگر برای آنکه بتوانیم به کف استانداردهای دست پیدا کنیم، هزینه خواهیم کرد.

 به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی، در حال حاضر ۳۹ هتل این مجموعه بازسازی شده‌اند چنانکه بعد از اتمام بازسازی توانستند، بیست و یک ستاره دریافت کنند.

این استاد دانشگاه معتقد است: از آنجا که مجموعه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی در بهترین نقاط کشور جانمایی شده‌اند و فضای وسیعی برای گسترش در اختیار دارند، می‌توان برنامه‌های گردشگری متعددی برای توسعه آن تعریف کرد.

قیمت‌گذاری و تخفیفات فصلی و روزانه

با توجه به آنکه یکی از مهمترین عناصر انتخاب یک هتل برای اقامت، قیمت اتاق است، تاوتلی معتقد است: باتوجه به آنکه مجموعه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی درصدد جذب گردشران داخلی است از این رو درصدد فصلی کردن قیمت‌ها برآمدیم که البته این امر در سال جاری به صورت ماهانه و اکنون به صورت روزانه تغییر می‌کند؛ چنانکه در اکثر روزهای هفته حتی ممکن است تا ۶۰ درصد تخفیف ارائه دهیم. قیمت گذاری با توجه به بازار عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

سامانه رزرواسیون آنلاین

از آنجا که در بیشتر مواقع گردشگران علاقه دارند تا قبل از سفر، محل اقامت خود را مشخص و اتاق خود را رزرو کنند، تاوتلی از ایجاد سامانه بازاریابی و فروش آنلاین توسط مجموعه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی خبر داد و گفت: به جرات می‌توانم بگویم، اولین مجموعه هتلی هستیم که به صورت واقعی درصدد فروش آنلاین برمی‌آییم  چراکه بیشتر مجموعه‌ها فروششان آفلاین است. در این سامانه می‌توانید تفاوت‌های فروش آنلاین اقامت را ببینید.  چرا که براساس استدلال‌های علمی و دقیق انجام شده است.

او با اشاره به میانگین ضریب اشغال هتل‌های مجموعه ایرانگردی و جهانگردی گفت: در سال‌های گذشته با ضریب اشغال حدود ۴۸ درصد روبه رو بودیم که این آمار در ۸ ماه نخست سال جاری به ۶۲ درصد رسیده است.

جذب گردشگران خارجی

عضو هیات مدیره و مدیرعامل گروه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی درخصوص برنامه‌هایی که برای جذب گردشگران خارجی دارند، گفت: از آنجا که برنامه‌های اصلی خود را بر مبنای جذب گردشگران داخلی در نظر گرفته‌ایم سعی داریم درحال حاضر، به ارائه کیفیت، ثبات و حفظ بازار بپردازیم. البته با توجه به فعالیت آژانس‌های مسافرتی که داریم، ورود تورهای خارجی را مد نظر قرار داده‌ایم که با شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری همچون BIT‌ و ITB محقق خواهد شد. طی سال گذشته نیز حدود ۶ درصد ضریب اشغال هتل‌های ما در اختیار گردشگران خارجی بود که این ضریب اشغال طی سال ۹۷ به ۱۹ درصد رسید؛ چراکه تغییر قیمت ارز سبب شد ایران مقصدی ارزان برای گردشگران خارجی شود.

توسعه گردشگری نیازمند تبلیغات است

تاوتلی اظهار داشت: گردشگری یکی از شاخه‌های بین‌المللی است و نمی‌توانیم بگوییم که ما در ایران نسخه خاص خود را خود را می‌پیچیم بلکه باید با استانداردهای جهانی همسو باشیم. درعین حال فراموش نکنیم که گردشگری، حوزه‌ای نوپا در دنیاست و بهتر است فعالان گردشگری و هتلداری در ایران نیز توجه داشته باشند که بهتر است منطقی برخورد کنند و به جای انتقاد، درصدد بازاریابی و کنترل هزینه‌ها برآیند. سفر،‌ کالای لوکس است و نیازمند تبلیغات و معرفی است تا مسافرات به سفر کردن ترغیب شوند. سفر در ایران کالایی صد در صد ایرانی است و باید برای معرفی و رونق آن کار شود و می‌تواند ارز آور باشد.

آموزش نیروی انسانی

مدیرعامل گروه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی درخصوص فعالیت‌هایی که منجر شد تا در سال ۹۶ به عنوان مدیر نمونه صنعت گردشگری و هتلداری کشور انتخاب شود نیز گفت: در مرحله نخست لطف دوستان بود که شامل حال من شد. باتوجه به آنکه سال‌هاست در عرصه گردشگری و هتلداری فعال هستم، از ارائه ایده‌های جدید در هتل‌ها استقبال می‌کنم. آموزش نیروی انسانی و توجه به سرمایه نیروی انسانی، ایجاد انگیزه و کشف استعدادها را مدنظر قرار دادیم. در این راستا مدیران متخصص برای هتل‌ها تربیت کردیم. همچنین، کمترین سقف تحصیلات کارکنان هتل‌ها دیپلم است و اگر بخواهند در حوزه‌های مرتبط تحصیل کنند هزینه و مرخصی تحصیلی به آنها ارائه می‌شود.

او یادآور شد: مسابقات مختلف برای آشپزها و سرآشپزها و میزبان‌ها برگزار می‌کنیم چراکه رضایتمندی گردشگران برای ما مهم است که با آموزش نیروی انسانی محقق می‌شود. حتا کمیته تشویق و تنبیه داریم و با راه‌اندازی سامانه صدای مشتریان انتقادات و پیشنهادات را می‌شنویم و براساس نظرات آنها و سئوالاتی که از مسافرانمان پرسیده می‌شود، درصدد تشویق و تنبیه مدیران هتل‌ها و پرسنل برمی‌آییم.

تاوتلی با اشاره به خط قرمزهایی که تعیین کرده است، گفت: احترام، نظافت و ایمنی و امنتیت برای همه کس در همه زمان‌ها الزامی است.

تغییر منوی رستوران‌ها

سال‌هاست تکراری بودن منوی رستوران‌ها و ارائه تک غذایی به نام کباب تبدیل به یکی از دغدغه‌های گردشگران شده است چنانکه با ورود به هر رستوران و هتل، تنها غذایی که می‌توان در وعده‌های مختلف سفارش داد، کباب است. این امر در سفرهای سه و چهار روزه تبدیل به یکی از نگرانی‌های ذهنی گردشگران می‌شود. در این میان تاوتلی با اشاره به روندی که چندی است در هتل‌های زنجیره‌ای برای تغییر منوی رستوران‌ها در جریان است، گفت: معتقد هستم گردشگری سه ضلع دارد؛ حمل و نقل، اقامت و غذا که معتقد هستم غذا از همه مهم‌تر است. در این راستا منو و رسیپی تمام هتل‌های مجموعه ایرانگردی و جهانگردی استاندارد شده است و می‌توان نمره‌ای درحدود ۸۰ از ۱۰۰ به آنها داد. البته در مرحله نخست به تعدادی از شعب مانند لاهیجان و انزلی پیشنهاد دادیم تا غذاهای سنتی گیلان را در منوی رستوران‌های خود قرار دهند و این امر تبدیل به یکی از جذابیت‌های این هتل‌ها شده است و در بیشتر مواقع، مسافران درخواست یادگیری دستور پخت آن غذا را دارند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: برند سرمایه گذاری گردشگری سفر بازنشستگان استانداردسازی تور غذا هتل اقامت گردشگری غذا هتل های زنجیره ای مدیریت هتل هتل های ایرانگردی و جهانگردی منوی رستوران تسهیلات سفر نرخ هتل نرخ اقامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۸۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش سهم تفریح و سفر طی ۱۰ سال

مرکز پژوهش‌های مجلس در این‌گزارش به بررسی وضعیت گردشگری داخلی از نظر دسترس‌پذیری، برای اقشار مختلف جامعه و ارائه بسته تقنینی پرداخت.

به گزارش هم‌میهن، در این‌گزارش آمده که با بررسی وضعیت آمار و ارقام شاخص‌های کمی‌وکیفی گردشگری داخلی، می‌توان به وجود مسئله جدی در امکان بهره‌مندی از مزایای گردشگری در بین دهک‌های متوسط و پایین و افراد معلول و سالمند جامعه پی برد.

به‌طوری‌که بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ ازنظر کمیت (به‌جز ایام محدودیت‌های بیماری کرونا)، گردشگری داخلی در ایران رو به افزایش بوده است.

با وجود این، آمار‌ها نشان از کوچک‌شدن سهم سفر و تفریح از سبد هزینه خانواده‌های ایرانی دارد. کمیت سفر‌ها به‌دلیل عواملی، چون تکرار سفر خانوار‌های برخوردار یا افزایش سفر‌های اجباری بوده و این امر موجب توسعه کیفی این حوزه نشده است.

بررسی نسبت هزینه‌های تفریح و سرگرمی به هزینه کل در سبد مصرفی خانوار‌های شهری، نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته سهم هزینه‌های تفریح و سرگرمی با کاهش قابل‌توجهی روبه‌رو بوده، به‌طوری‌که سهم هزینه‌های مربوط به تفریح و سفر از ۰/۷۱ درصد در سال ۱۳۹۰، به ۰/۳۸ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

دیگر خبرها

  • افزایش تسهیلات ازدواج در هرمزگان
  • افزایش تسهیلات ازدواج درهرمزگان
  • اعلام شرایط اعطای وام ضروری به بازنشستگان
  • قیمت هتل وان فوریه 2024
  • پلمب سومین رستوران متخلف با دستور دادستان عمومی و انقلاب در شهرستان طرقبه شاندیز
  • 5 تا از بهترین ایالت‌های آمریکا
  • اعطای وام ضروری به بازنشستگان + شرایط پرداخت
  • حضور ایران در کمیته فناوری نانو سازمان بین المللی استانداردسازی
  • کاهش سهم تفریح و سفر طی ۱۰ سال
  • جزئیات پرداخت وام سفر دوم رئیس‌جمهور به چهارمحال‌ و بختیاری اعلام شد