Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:50:05 GMT

آموزش مردم و فرهنگ شهروندی

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۸۱۷۵

آموزش مردم و فرهنگ شهروندی

تهران- ایرنا- چگونه می‌توان مردم را در یک شهر بزرگ مانند تهران تعریف و طبقه‌‌‎بندی کرد؟ اگر نتوانیم به درستی و به صورت علمی، یعنی بر اساس شناختِ عینی و به دست آوردن‏‎ ‎آماری قابل اعتماد از تعداد ساکنان و توزیع شهروندان آگاه شویم، چگونه می‎‌‎توانیم نظم و انگیزه ایجاد و مردم را در کار توسعه و بهبود زندگی مدنی مدیریت کنیم ‏‎‎؟

روزنامه اطلاعات در یادداشتی به قلم سید مسعود رضوی نوشت: شهر به ما آموخته است که زندگی طبیعی و رفتارهای غریزی یا اتفاقی نمی‌تواند با نظام دقیق و توازن زندگی در شرایط پیچیده شهرنشینی همگون باشد‏‎.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهروند باید آموزش ببیند و علاوه بر قوانین و خط قرمزهای بازدارنده، اکثریت باید همزیستی و همکاری و بسیاری از رفتارهای ضروری و سودمند را بیاموزند و حتی بارها بیازمایند تا بتوانند از شهر به عنوان دارایی عمومی و خانه مشترک خود و همسایگان و همشهریان دفاع کنند‎.‎

در این زمینه سالها و بلکه دهه‌هاغفلت شده است. رشته امور در برخی موضوعات ابتدایی مثل شیوه رانندگی و تردد از دست همه خارج شده و گویی میدان مسابقه یا منازعه است، حال آن که مردم فقط راهی محل زندگی یا کارهایشان هستند. چه باید کرد و چه می‌توان گفت جز آنکه این ترافیک و شیوه تردد و رفتارهایی که نتیجه خشم و تصادف و فرسایش عمر و اعصاب مردم شده، موجب اندوه و تأسف است‎.‎

شاید برخی خوششان نیاید مقایسه کنیم، اما وقتی برخی از شهروندان سری به استانبول یا ایروان و باکو یا ابوظبی و دبی و کوالالامپور می‌زنند از نظم معمولی و ابتدایی در آن شهرها حیرت می‌کنند؛ اما اگر به توکیو بروند که کلانشهری غول‌آسا و هوشمند با مدیریت دقیق و زیرساخت‌های فوق العاده است، حسرت هم خواهند خورد؛ زیرا میان ما و آنان مگر چه تفاوتی است و آیا باید روزی میان تهران با کابل و مزارشریف جنگزده یا حاشیه‌های کلکته و بمبئی یا پیشاور مقایسه کنیم؟ یادمان نرفته باید به کجا می‌رسیدیم و قرار این نبود. ایده ژاپن اسلامی را مردم از یاد نبرده‌اند و نباید شهروندان و هم میهنانمان را با جنگزدگان و فقیرترین جوامع قیاس و مردم را دعوت به شکیبایی کنیم‎.

ورشکستگی آغاز وابستگی است و کشوری با منابع طبیعی و نیروی انسانی و موقعیت ژئوپولیتیک ایران، اگر فقیر شود، ورشکسته و وابسته هم خواهد شد. استقلال و مقاومت تنها از یک کشور ثروتمند و مقتدر برمی‌آید و تاریخ قرن بیستم نشان می‌دهد کشورهای توسعه یافته و ثروتمند ابرقدرت‌ها و تصمیم گیرندگان واقعی برای خود و جهان هستند. بقیه به اشاره قدرتمندان رأی می‌دهند و موضع می‌گیرند و بی آنکه اراده‌ای داشته باشند برای بلوک‌های قدرت کار می‌کنند و حتی با توجیه و سرکوب و شعارهای عجیب و غریب، منافع ملت و شهروندان خود را فدای قدرت برتر و بلوک مقتدری که بدان وابسته هستند می‌کنند‏‎.‎

ایران در موقعیت خاصی است و باید آینده خود و منطقه و شهروندان را بر اساس مواعید و معیارهای آرمانی که برای سعادت و خوشبختی مردم ارائه کرده است، عملی سازد. 40‌ـ50 روز دیگر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را بر نظام سلطنت خودکامه پشت سرخواهیم گذاشت. جشن و عید پیروزی باید با دادن آمار موفقیت و پیشرفت به مردم و تحقق آرمان‌های عموم تکمیل شود. شعار و سخن ناموافق با حقیقت و امور واقعی را مردم به راحتی درک می‌کنند‎.

استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، نه شرقی و نه غربی، نمادهای اصلی برای الگوهای مردم بود. علاوه بر آن، نهادِ سلطنت و این که قدرت مردم و قوانین کشور تنها بازیچه یک پادشاه باشد و آن پادشاه وابسته و فاسد برای سرنوشت دیگران هرتصمیمی می‌گرفت و پاسخگوی هیچ فرد و نهادی به غیر از خود و هزار فامیل وابسته به منافع دربار پهلوی نبود، نشان می‌دهد که انقلاب بزرگ اسلامی ایران چه اهمیتی داشته و درصدد پایان دادن بر چه ظلمی در تاریخ بوده است. این راه نمی‌تواند متوقف شود و 40 سال زمان مناسبی برای ارزیابی و مقایسه پیشرفت و اقتدار و توسعه اکنون با آن رژیم خودکامه و فسادها و بی قانونی و وابستگی حکومت مذکور خواهد بود‎.

*منبع: روزنامه اطلاعات، 1397.9.24
**گروه اطلاع رسانی**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي روزنامه اطلاعات مردم شهروندي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۸۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگ زیست محیطی در جامعه ترویج شود / هیچ اقدامی بدون پیوست زیست محیطی معنا ندارد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، حجت الاسلام قاسم روانبخش، در دیدار با کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم به مناسبت «هفته زمین پاک» اظهار داشت: محیط زیست دارای جایگاه بسیار متعالی و ارزشمند در فرهنگ ایرانی و اسلامی است، اما آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه تخریب محیط زیست، امنیت و سلامت مردم را به مخاطره انداخته و مرگ و میر و بیماری‌های صعب العلاج به دنبال داشته است، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری، فرهنگ حفاظت از محیط زیست باید در جامعه ترویج شود.

منتخب مجلس شورای اسلامی با اشاره به احادیث و روایاتی در حوزه محیط زیست، ایجاد آلودگی و از بین بردن طبیعت و محیط زیست را از منکرات قطعی و بسیار مذموم دانست و گفت: باید نگاه به سازمان محیط زیست در میان برخی از مردم و مسؤولان تغییر یافته و نسبت به قوانین و ضوابط آن متعهد باشند.

وی با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست به تنهایی امکان پذیر نیست و همه باید در این مسیر همکاری و مشارکت داشته باشند، گفت: هیچ اقدامی به ویژه در حوزه صنعت بدون پیوست زیست محیطی معنا نداشته و در آینده موجب بروز مشکلات بسیاری خواهد شد.

روانبخش بر ضرورت تشکیل هیأت اندیشه ورز در حوزه محیط زیست با حضور صاحبنظران علمی و اجرایی تأکید کرد و گفت: امیدواریم با رایزنی با دولت و دیگر نمایندگان مجلس، بتوانیم در جهت رفع مشکلات زیست محیطی در حوزه تقنین اقدامات خوبی صورت بپذیرد.

دیگر خبرها

  • مرکز آموزش شهروندی در شهرک منظریه شهرکرد راه‌اندازی می‌شود
  • خدشه‌ دار شدن عرصه فرهنگ‌ منجر به خرابی سایر بخش‌ها خواهد شد
  • مردم از اقدامات مؤثر فراجا در مقابله با بی حجابی حمایت می کنند
  • فرهنگ داوطلبی را به مردم آموزش دهیم/ ارائه خدمات باید منجر به توانمندسازی نیازمندان شود
  • ضرورت آموزش فرهنگ داوطلبی به مردم
  • کتابخانه محل مناسبی برای آموزش حقوق شهروندی به کودکان و نوجوانان است
  • جای خالی آموزش‌های شهروندی در تهران | ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲ فعالیت کردند
  • نبود آموزش‌های شهروندی در حوزه فرهنگی و اجتماعی/ فعالیت‌های پردوام و فاخر محدود است
  • فرهنگ زیست محیطی در جامعه ترویج شود / هیچ اقدامی بدون پیوست زیست محیطی معنا ندارد
  • مشارکت بیش از سه هزار خانوار اردکانی در طرح آموزش شهروندی