Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارشگروه استان های  باشگاه خبرنگاران جواناز قم،علی رمضانی رئیس اداره متوفیات و پذیرش سازمان آرامستان‌های شهرداری قم گفت:بیش از40 قطعه در بهشت معصومه وجود دارد و دفن اموات در قطعه عمومی و جاری بهشت معصومه برای بومیان قم رایگان است و تنها هزینه خدمات از آنها اخذ می‌شود.

وی در خصوص قطعات موجود در بهشت معصومه عنوان کرد: قطعاتی مثل طلاب حوزه علمیه(مخصوص طلاب حوزه)،قطعه خادمین شهر(مخصوص پرسنل شهرداری)،قطعه نام آوران و پیشکسوتان ورزشی،قطعه خادمین حرم حضرت معصومه(س)، قطعه شهدا، قطعه شهدا و ایثارگران برای پدر و مادر شهدا و خانواده‌های ایثارگران، قطعه مخصوص پرسنل آتش نشانی، قطعه نوزادان و قطعه غنچه‌ها برخی از قطعات خاص در بهشت معصومه است که برای دفن در آنها نیاز به معرفی نامه از ارگانهای مربوطه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: البته در سیاست‌های دفن اموات طرح‌هایی پیش بینی شده است که بعدا بتوان به مردم خدماتی ارائه داد به این شکل که معمولا در قطعات ردیف‌هایی خالی گذاشته می‌شود و از آنها عبور می‌شود و چندین سال بعد خانواده متوفی وقتی مراجعه کنند و بخواهند نزدیک عزیزشان قبری تهیه کنند قبری موجود باشد که بتوان در اختیار آنها قرار داد.

رمضانی یادآورشد: در قطعه شهدا 5 شهید گمنام و حدود 400 شهید مدافع حرم دفن شده‌اند. هم چنین قطعه نوزادان مربوط به نوزادان شناسنامه دار و قطعه غنچه‌ها نیز مربوط به سقط جنین و نوزادان مرده است که اگر خانواده بخواهند می‌توانند محل دفن را مشخص کنند و سنگ روی مزار می‌گذارند، در غیر این دفن از سوی سازمان بهشت معصومه صورت می گیرد.

قیمت مقبره های خانوادگی

رئیس اداره متوفیات و پذیرش سازمان آرامستان‌های شهرداری قم گفت: مقبره‌های موجود در محوطه باز، قبرهای 4 و 6 و 8 و 12 نفره و یک طبقه یا دو طبقه است و بیش از 400 پلاک به این صورت واگذار شده است. با توجه به هزینه بسیار پایین این گونه قبرها نسبت به قبرهای داخل شهر مردم از خرید آن استقبال کرده اند.

رمضانی خاطرنشان کرد: این گونه مقبره‌ها قابلیت دو طبقه شدن قبرها را هم دارد که قیمت 6 نفره دو طبقه که 12 قبر را شامل می‌شود 48 میلیون و 8 نفره که 4 قبر دو طبقه است قیمتش 32 میلیون تومان است و در زمان درخواست این مبالغ پرداخت می‌شود و مقبره در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی افزود: یک مقبره 4 نفره در محوطه که می‌توانند اطراف آن سکو سازی کرد در حال حاضر 24 میلیون تومان است و مقبره 6 نفره به قیمت 36 میلیون تومان واگذار می‌شود.

اما آن چه که مهم است این روزها خرید قبر هم برای مردم به صورت چشم و هم چشمی در آمده و بسیاری از افراد حاضر هستند که هزینه‌های بسیار بالایی را پرداخت کنند و در آرامستان‌هایی در داخل شهر امواتشان دفن شود. گذشته از مسایل اجتماعی و زیست محیطی دفن اموات در شهرها، ای کاش این فرهنگ در بین مردم پذیرفته شود که آنچه در دیار باقی اهمیت دارد اعمال و کردار فرد می‌باشد و نه قیمت قبر و جای دفن اموات...

فقط هزینه خدمات اخذ می شود

رئیس اداره متوفیات و پذیرش سازمان آرامستان‌های شهرداری قم تصریح کرد: قطعه 36 قطعه فعال و جاری سازمان در حال حاضر است که بر اساس سیاست‌های شهرداری و بهشت معصومه به برای مردم و ساکنین قم قبر در آن قطعه رایگان است و حتی عوارض هم گرفته نمی شود و تنها خدمات اخذ می‌شود که این هزینه برای سرویس‌های آمبولانس، سردخانه، کیسه حمل جسد ، وسایل مصرفی و تشکیل پرونده است و حدود 750 تا 800 هزار تومان است.

رمضانی در خصوص مقبره‌های خانوادگی موجود در بهشت معصومه بیان کرد: سیاست گذاری‌های سازمان با توجه به بازخورد و درخواست‌های مردم بوده و بر اساس نیاز و خواسته مردم انجام می‌شود. زمانی آرامگاه‌های خانوادگی مسقف که حدود 50 قبر دارند مرسوم بودند که حدود 500 پلاک از این آرامگاه‌ها واگذار شده است و دور تا دور بهشت معصومه وجود دارد هر چند که تنها حدود 20 پلاک از اینها بالای 20 متوفی در آنها دفن شده و بقیه تعداد کمی متوفی در آنها دفن شده است.

وی اضافه کرد: در صورتی که متوفی را بخواهند نزدیک عزیز قبلا فوت شده خود و در قطعات غیر جاری دفن کنند هزینه آن از حداقل 3 میلیون تا حدود 5 میلیون تومان بسته به قطعات است.

وی ادامه داد: از 8 سال پیش مردم نسبت به این گونه مقبره‌ها اقبالی نشان نداده و مقبره‌های خانوادگی مسقف از چرخه ساخت و ساز تقریبا حذف شد. هر چند که اگر در حال حاضر کسی درخواست داشته باشد مقبره ساخته می‌شود اما در 5 سال اخیر حدود یک یا دو پلاک بیشتر فروخته نشده است و در مقابل جایگزین آن، مقبره‌های خانوادگی رو باز در محوطه شده است که از 4 نفره تا 12 نفره است.

انتهای پیام/ح

اختصاص قبر رایگان به قمی‌ها

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سرویس اجتماعی شهرداری قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۸۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقبره ابن حسام خوسفی مرمت و بهسازی می‌شود

استاندار خراسان جنوبی از برگزاری کنگره ملی ابن حسام خوسفی و آیت‌الله تهامی در استان خبر داد و گفت: هر اقدام مرمتی برای مقبره ابن حسام خوسفی باید در قالب تدوین طرح جامع حسامیه صورت گیرد و دغدغه تأمین اعتبار نباید مانعی برای انجام این کار شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، جواد قناعت امروز در جلسه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان خراسان جنوبی اظهار داشت: بزرگداشت مفاخر و مشاهیر با توجه به پیشنیه غنی فرهنگی استان خراسان جنوبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تقویت و حفظ هویت ایرانی اسلامی همیشه مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در فضای کنونی که شاهد هجمه فرهنگی و جنگ ترکیبی دشمن هستیم باید نسل جوان با مفاخر و مشاهیر کشور آشنا شده و بدانند بزرگان این سرزمین چه ظرفیت‌های علمی، معنوی و روحانی داشته‌اند.

وی افزود: خراسان جنوبی نیز از استان‌های ممتاز و پیشرو در زمینه فرهنگی و اسلامی است که 9 اثر باستانی و تاریخی ثبت جهانی در شش رشته دارد که نشان‌ دهنده قدمت و اصالت و ریشه‌دار بودن این استان است.

قناعت ادامه داد: بزرگداشت مفاخر و مشاهیر از موضوعات اساسی و اولویت‌دار فرهنگی استان برای مقابله با تهاجم فرهنگی و ترکیبی دشمن است تا نسل جوان ما با این بزرگان و فرهنگ اصیل و ناب این استان آشنا شوند. امسال دو ستاد اجرایی جداگانه برای برگزاری کنگره ملی ابن‌حسام خوسفی و آیت‌الله تهامی تشکیل می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تقویم اجرایی کنگره ملی ابن حسام خوسفی مشخص شده و در چهار بخش و سه سطح در تهران، بیرجند و خوسف اجرای برنامه داریم و کمیته‌های مربوطه باید در موعد مقرر نسبت به اجرای برنامه‌ها اقدام کنند.

به گفته وی؛ کنگره ملی ابن حسام خوسف فرصتی برای انجام کار فرهنگی فاخر برای آشنایی نسل جوان نسبت به مفاخر و مشاهیر است که بدانند چه گنجینه‌های ارزشمندی در استان و کشور داریم.

قناعت با تأکید بر اینکه برگزاری کنگره و بزرگداشت مفاخر و مشاهیر استان ضمن اینکه یک حرکت ریشه‌ای فرهنگی اصیل است، فرصتی نیز برای معرفی استان در سطح ملی است که آورده‌هایی برای خراسان جنوبی خواهد داشت.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه هر اقدام مرمتی و بهسازی برای مقبره ابن حسام خوسفی باید در قالب تدوین طرح جامع حسامیه صورت گیرد، گفت: دغدغه تأمین اعتبار نباید مانعی برای انجام این حرکت عظیم فرهنگی ارزشمند شود و اعتبار مورد نیاز از محل‌های مختلف تأمین خواهد شد.

وی عنوان کرد: برگزاری کنگره ملی ابن حسام خوسفی در چهار مرحله و در سه سطحی ملی، استانی و محلی برنامه‌ریزی شده و اختتامیه آن در 28 آبان ماه سال جاری در مرکز استان برگزار خواهد شد. این کنگره ملی در چهار بخش پژوهشی، فرهنگی، هنری، اختتامیه برنامه‌ریزی شده است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در سال 1404 نیز بزرگداشت آیت‌الله محمد حسن تهامی همزمان با برگزاری کنگره 2 هزار شهید استان  در دستور کار خواهد بود.

انتهای پیام/ 252

دیگر خبرها

  • سومین یادواره شهیدِ مدافع حرم سردار حجازی در اردبیل
  • مقبره ابن حسام خوسفی مرمت و بهسازی می‌شود
  • اختصاص قطعه زمین مسکونی به زوج های جوان در سهند
  • برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا(س)
  • یادواره نخستین شهید مدافع وطن در کهگیلویه و بویراحمد
  • خبر‌هایی از بزرگداشت شهید مدافع حرم حمزه در سمنان
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • دومین خانه شهید در تهران افتتاح شد
  • بیجار سرزمین شهدا و مجاهدت های خاموش است
  • ۷ شهید در بمباران خانه‌ای در جنوب غزه