Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@19:42:03 GMT

شناسایی سیاره درحال تبخیر

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۸۷۶۳

شناسایی سیاره درحال تبخیر

تهران – ایرنا - تلسکوپ فضایی هابل سیاره جدیدی را در خارج از منظومه شمسی شناسایی کرده است که با سرعت زیادی در حال تبخیر شدن است.

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، این سیاره که یک نپتون داغ است،« GJ 3470b »نام دارد و با سرعت بی سابقه ای در حال بخار شدن است. نپتون داغ نوعی سیاره غول پیکر است که جرم آن مشابه جرم اورانوس و نپتون بوده و در مداری نزدیک و معمولا کمتر از یک واحد نجومی (معادل 150 میلیون کیلومتر) به دور ستاره خود گردش می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دمای اتمسفر این نوع سیارات معمولا به 927 درجه سانتیگراد می رسد.
نپتون های داغ بسیار کمیاب هستند، با وجود این قبلا یک نمونه از آن ها به نام Gliese 436b نیز کشف شده است که در مداری به فاصله 6 میلیون کیلومتر به دور یک ستاره کوتوله سرد و پایدار با عمر 4 تا 8 میلیارد سال گردش می کند و با سرعتی کمتر از سیاره GJ 3470b در حال محو شدن است.
سیاره GJ 3470b در مدار یک ستاره بسیار جوان تر با عمر 2 میلیارد سال گردش می کند که بسیار گرم تر و ناپایدارتر است و در نتیجه در معرض مقادیر بسیار بیشتری از تشعشعات داغ ستاره قرار دارد. در نتیجه این وضعیت اتمسفر سیاره به اندازه ای گرم می شود که به نقطه جوش می رسد.
با وجود این که فاصله GJ 3470b از ستاره آن تقریبا برابر فاصله Gliese 436b از ستاره خود است، سیاره جدید با سرعتی تقریبا 100 برابر ستاره Gliese 436b در حال محو شدن است. به اعتقاد محققان ممکن است علت این تفاوت سرعت، خارج شدن گاز هیدروژن از اتمسفر این سیاره به فضای اطراف باشد. علاوه بر این چگالی GJ 3470b کمتر از Gliese 436b است و در نتیجه نیروی گرانشی آن نسبت به اتمسفر به شدت نیروی گرانشی Gliese 436b نیست و اتمسفر آن آزادانه تر از میدان گرانشی سیاره خارج می شود.
به گفته محققان اگر این سیاره با سرعت کنونی تبخیر شود، به زودی به یک نپتون کوچک یا ابرزمین تبدیل خواهد شد و تنها در طول چند میلیون سال، نیمی از جرم این سیاره از بین خواهد رفت.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Astronomy and Astrophysics منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي هابل نپتون سياره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۸۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشفی تازه: زهره کربن و اکسیژن نشت می‌کند

داده‌های Flyby منتشر شده توسط کاوشگر فضایی BepiColombo اروپایی نشان داد که گاز‌های فراوانی، از جمله کربن و اکسیژن، از جو زهره در حال حذف شدن هستند. این اطلاعات هنگام پرواز این کاوشگر به سمت عطارد و در نزدیکی سیاره زهره بدست آمده و جو نشت دهنده این سیاره تمرکز داشته است.

برخلاف زمین که سیاره‌ای با میدان مغناطیسی ذاتی است که از جو خود در برابر فرار به اعماق فضا محافظت می‌کند، زهره از خود میدان مغناطیسی پایداری ندارد، زیرا فضای داخلی بسیار سرد آن نمی‌تواند به گرد مواد مذاب بچرخد، بنابراین آن یک گرداب برای ایجاد و حفظ یک میدان مغناطیسی ضروری است.

درعوض، نور خورشید که به جرم آسمانی و کهربایی رنگ برخورد می‌کند، اتم‌های جوی آن را شارژ می‌کند، که سپس جریان‌های الکتریکی ایجاد می‌کند که یک مگنتوسفر ناپایدار تولید می‌کند که وابسته به نور خورشید است.

دومینیک دیلکچرت، دانشمندانی که داده‌های بازدید از فضاپیما را تجزیه و تحلیل کردند، به نظر می‌رسد که ذرات باردار یا یون‌های زهره در حال فرار از سیاره هستند، زیرا نور خورشید مولکول‌های موجود در اتمسفر را به سرعتی بالا بود که یون‌ها از گرانش سیاره فرار کرده و به فضا سرازیر شدند.

دومنییک دیلکورت یکی از نویسندگان این مطالعه و همچنین محقق آزمایشگاه فیزیک پلاسما گفت که بررسی از دست دادن این ذرات و مکانیسم‌های فرار آنها برای درک چگونگی تکامل جو سیاره و چگونگی از دست دادن تمام آب آن بسیار مهم است.

کاوشگر فضایی مذکور به پایان سفر هفت ساله خود نزدیک می‌شود و انتظار می‌رود در اواخر سال ۲۰۲۵ به عطارد برسد.

در همین حال، ناوگانی از بازدیدکنندگان رباتیک قرار است در دهه آینده از زهره بازدید کنند، با فضاپیمای اروپایی انویژن که قصد دارد در سال ۲۰۳۱ پرتاب شود، در حالی که پرتاب DAVINCI ناسا که قرار بود در سال ۲۰۲۹ پرتاب شود، به سال ۲۰۳۱ موکول شده است.

ماموریت احیا شده Veritas نیز قرار است حداکثر تا سال ۲۰۳۱ پرتاب شود، اگرچه اعضای تیم همچنان خواستار پرتاب زودهنگام در نوامبر ۲۰۲۹ هستند. این تحقیق در مقاله منتشر شده در مجله Nature Astronomy توضیح داده شده است.

منبع: الیوم‌السابع

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • ناسا به مأموریت پهپاد سنجاقک در قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داد
  • عجیب‌ترین قمر منظومه شمسی کاوش می‌شود
  • «گلوری»؛پدیده‌ای شگفت انگیز در آسمان فضای جهنمی
  • سیاره‌ای به نام کافه
  • دانشمندان: تصورات ما درباره غول‌های یخی اشتباه بود
  • پاسخ هوش‌مصنوعی به سؤالی به قدمت تاریخ بشر؛ چرا فرازمینی‌ها را ندیده‌ایم؟
  • کشفی تازه: زهره کربن و اکسیژن نشت می‌کند
  • کشف اسرار جدید از ماه
  • کشف پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • از سیاره زهره کربن و اکسیژن نشت می‌کند