Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@14:28:04 GMT

نخست وزیر سریلانکا کناره گیری کرد

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۹۰۷۷

نخست وزیر سریلانکا کناره گیری کرد

دهلی نو-ایرنا- ماهیندا راجاپاکس نخست وزیر انتخابی از سوی ماتریپیلا سریسینا، رییس جمهوری سریلانکا، امروز از سمت خود کناره گیری کرد .

به گزارش ایرنا، به نقل از تارنمای ' نیوز فرست'، نامال راجاپاکس فرزند ماهیندا راجاپاکس گفت: راجاپاکس پس از دستور دادگاه عالی و برای اطمینان از ثبات کشور سریلانکا از سمت نخست وزیری کناره گیری می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: ماهیندا راجاپاکس به همراه کابینه خود با ماتریپیلا سریسینا رییس جمهوری سریلانکا متحد خواهد شد.
کناره گیری راجاپاکس در حالی انجام می شود که دادگاه عالی سریلانکا هفته گذشته در حکمی انحلال پارلمان این کشور توسط ماتریپیلا سریسینا رییس جمهوری سریلانکا را غیر قانونی اعلام کرد.
سریلانکا بیش از یک ماه است که با یک بحران سیاسی مواجه شده است. این بحران پس از تصمیم ماتریپیلا سریسینا رییس جمهوری این کشور برای برکناری رانیل ویکرم سینگه از سمت نخست وزیری و جایگزین کردن او با راجاپاکس آغاز شد.
سریسینا همچنین ماه گذشته پس از اینکه راجاپاکس نتوانست رای اکثریت را در پارلمان به دست آورد، دستور انحلال پارلمان این کشور را صادر کرد. اما در مقابل ویکرم سینگه روز چهارشنبه هفته گذشته، بار دیگر توانست رای اعتماد اکثریت پارلمان 225 عضوی سریلانکا را به دست آورد.
هفته گذشته اکثریت نمایندگان پارلمان سریلانکا خواهان دخالت دادگاه عالی این کشور برای برکناری راجاپاکس شدند. نمایندگان پارلمان اعلام کرده اند که راجاپاکس با وجود رای عدم اعتماد پارلمان به او حاضر به کناره گیری از سمت نخست وزیری سریلانکا نیست.
پارلمان این کشور همچنین با کاهش حقوق وزیران و بودجه دفتر نخست وزیری این کشور موافقت کرده اند.
راجاپاکس و ویکرم سینگه از سه هفته پیش برای به دست آوردن پست نخست وزیری سریلانکا با یکدیگر رقابت می کنند. ویکرم سینگه با حکم برکناری خود توسط سریسینا مخالفت کرده است.
بر اساس قانون اساسی سریلانکا، رییس جمهوری نمی تواند نخست وزیر این کشور را برکنار کند حتی اگر ریاست جمهوری قدرتمند ترین فرد سریلانکا باشد.
با این وجود ماتریپیلا سریسینا رییس جمهوری سریلانکا، رانیل ویکرم سینگه نخست وزیر این کشور را در حالی که وی در پایتخت سریلانکا حضور نداشت از کار برکنار کرد و به سرعت ماهیندا راجاپاکس را به عنوان جانشین ویکرم سینگه منصوب کرد.
در یک ماه گذشته ده ها هزار حامی رانیل ویکرم سینگه و همچنین راجاپاکس در خیابان های کلمبو پایتخت راهپیمایی کرده اند.
با اوج گرفتن بحران سیاسی در سریلانکا که در بالاترین سطوح حکومتی جریان دارد، ناظران سیاسی نسبت به احتمال وقوع حمام خون در این کشور هشدار داده اند.
تحلیلگران امور شبه قاره، بحران جاری در این کشور را در واقع انتقام گیری هند از سران سریلانکا در انتخاب چین به عنوان حامی خود و همچنین جبران شکست در صحنه سیاسی و انتخابات مالدیو در برابر پکن ارزیابی می کنند.
چین به اتهام دخالت در این بحران سیاسی واکنش نشان داده و اعلام کرده که صرفا یک ناظر و نه شرکت کننده در وقایع جاری این کشور است.
آساق**267**1337

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سريلانكا كناره گيري نخست وزير

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۹۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های دولت انگلیس علیه چین

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  پس از اینکه اولیور داودن معاون نخست وزیر انگلیس در مجلس عوام این کشور ادعا کرد که در حملات سایبری چین به انگلیس در سال ۲۰۲۱ اطلاعات حدود چهل میلیون نفر از واجدان شرایط رای دادن در انتخابات انگلیس به سرقت رفت و ایمیل شماری از نمایندگان حزب حاکم محافظه کار که موضع ضد چینی داشتند نیزهک شد، دولت انگلیس اعلام کرد یک شرکت مرتبط با گروه سایبری «APT ۳۱» و دو مقام دولتی را که از آنان نام نبرده است تحریم کرد.
شماری از نمایندگان مجلس از حزب حاکم محافظه کار انگلیس از دولت خواستند دولت چین را به عنوان تهدید کننده امنیت ملی معرفی کند، اما دولت انگلیس در برابر این درخواست آنان تا کنون مقاومت کرده است.
سوئلا برآورمن وزیر کشور پیشین انگلیس نیزپیش‌تر از دولت خواسته بود چین را به عنوان تهدیدی علیه امنیت ملی انگلیس معرفی کند که دولت واکنشی به این درخواست نداشت.
اقدام دولت انگلیس در تحریم دو مقام دولتی و یک شرکت چینی، اما نمایندگان ضد چین در مجلس عوام انگلیس را راضی نکرد و ایان دانکن اسمیت از نمایندگان ضد چینی حزب حاکم محافظه کار با انتقاد شدید از واکنش دولت گفت: واکنش دولت به اقدام چین شبیه فیلی است که موش به دنیا آورده است.
رابرت جنریک وزیر پیشین مهاجرت انگلیس نیز با انتقاد از رویکرد دولت انگلیس در قبال چین گفت: این واکنش‌ها فقط چین را جری‌تر می‌کند نه پاسخگوی اقداماتش.
ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس در پی اوج گرفتن حملات علیه چین به ویژه در حزب حاکم محافظه کار که او رهبریش را برعهده دارد گفت: انگلیس خود را برای حفاظت در برابر اقدامات خصمانه چین آماده می‌کند.
نخست وزیر انگلیس همچنین چین را تهدیدی علیه امنیت اقتصادی این کشور دانست.
این در حالی است که دیوید لیدینگتون عضو پیشین دولت انگلیس به نمایندگی از دولت در صدر هیئتی به پکن سفر کرد تا با مقامات حزب کمونیست چین درباره روابط دو کشور گفتگو کند.
بیش از دو سال است که رویکرد انگلیس نسبت به چین کاملا تغییر کرده است و دیگر از روابط دوران طلایی که در زمان نخست وزیری دیوید کامرون و ترزا می‌از آن یاد می‌شد صحبت نمی‌شود.

دیگر خبرها

  • نارضایتی جمهوری‌خواهان از رفتن نخست وزیر عراق به کاخ سفید: این اقدام اسرائیل را تضعیف می‌کند و با ایران مماشات می کند
  • لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند
  • پاشینیان: برخی حلقه‌های قره‌باغ امنیت ملی ارمنستان را تهدید می‌کنند
  • (ویدئو) گاف عجیب نجیب میقاتی؛ روبوسی با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا
  • نشان افتخار رئیس جمهوری برای یک بازیکن پرسپولیس
  • دولت انگلیس در مدار چین ستیزی
  • نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور گسترش می‌یابد
  • نشان افتخار رئیس جمهوری برای یک بازیکن پرسپولیس | اتفاق تاریخی رقم خورد
  • بلژیک: اشغال فلسطین باید پایان یابد
  • تحریم‌های دولت انگلیس علیه چین