Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@21:53:45 GMT

پژوهش بن مایه تحقق توسعه پایدار

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۹۸۳۸

پژوهش بن مایه تحقق توسعه پایدار

تهران- ایرنا- ارائه راهکار و چشم انداز توسعه و پیشرفت همه جانبه که با آسیب شناسی به مفهوم پردازی می پردازد، نیازمند توجه جدی به امر پژوهش و حرکت به سمت کاربردی شدن آن است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، در جهان پیچیده و بهم پیوسته کنونی، گریزی از پژوهش و تحقیقات کاربردی نیست. در واقع پژوهش به مثابه امری حیاتی بقا و توسعه جوامع را پیش بینی و مدون می سازد، بر این اساس پژوهش در عصر کنونی به نقطه ای کانونی برای سیاستگذاری و مدیریت توسعه کشورها تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به عبارتی دقیق تر پژوهش راهی برای گسترش مرزهای دانش و گشودن افق های تازه برای آیندگان است و پژوهشگر فردی است که با استفاده از روش های علمی در صدد رسیدن به شناختی تازه از مسایل و مفاهیم مختلف است. پژوهشگر با نگاهی نقادانه و موشکافانه به اطراف خود می نگرد و برای رفع مشکل های جامعه، بهترین راهکارهای عملی را پیشنهاد می کند.
توسعه جوامع منوط به داشتن نخبگان فکری و متفکرانی است که با نقشه راهی که تدوین می کنند و راهبردهای کلان و خردی که تنظیم می سازند، جامه عمل می پوشد. از این رو برنامه ریزی مدون و حرکتی منسجم در راستای کسب فناوری های مدرن و رسیدن به نقطه قابل اتکا در فرایند پیشرفت کشور منوط به پژوهش های کاربردی و راهبردی است. این مساله نیز مستلزم بهره گیری از تحربیات علمی در کنار اتکا به توانمندی های داخلی است.
به نظر می رسد زمانی می توانیم از موفقیت در عرصه های مطالعاتی و پژوهشی سخن به میان آوریم که کیفیت را فدای کمیت نکنیم. بر این اساس تلاش ها در راستای رسیدن به جامعه ای پویا نیازمند جذب نخبگان در مراکز مطالعاتی است. هر چند یکی از آفت هایی که مراکز مطالعاتی با آن روبرو هستند، موازی کاری یا رویکرد جزیره ای در امر پژوهش است.
بنابر این به نظر می رسد پیش از آن که پژوهش ها انجام شود نیازمند سنجش کاربردی و راهبردی بودن آنها است. در واقع حضور مراکز مطالعاتی نیازمند داشتن راهبردهای مشخص در راستای تحقق اهداف اسناد بالا دستی و برنامه کلان و نظام مند هستند.
در این که پژوهش هایی در عرصه های مختلف در کشور صورت می گیرد و تلاش هایی انجام می شود شکی نیست اما این که تا چه میزان توانسته موفق باشد و بتواند گره ای از مشکلات جامعه را باز کند بحث دیگری است که نیازمند بررسی است.
هر چند از نظر کمی در امر پژوهشی آمار خوبی را شاهدیم اما از نظر کیفی نیازمند نزدیک کردن فاصله موجود بین پژوهشگران و حوزه های کارآمد هستیم. این مساله نیز مستلزم ایجاد حلقه ای از دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز مطالعاتی در جهت هم افزایی تحقیقاتی است.
به نظر می رسد ایجاد یک نهاد علمی ناظر بر امور پژوهشی و مطالعاتی در سطح کلان در راستای کاربردی و توسعه محور کردن پژوهش ها و اجتناب از پراکنده کاری، اولویت دارد.
از طرفی دیگر یکی از موانع مهم در امر پژوهشی، نبود بودجه های کافی در این عرصه است. این که ما درصد ناچیزی از بودجه کشور را به امر پژوهش اختصاص می دهیم خود گویای آن است که هنوز برای ما مطالعات راهبردی و کاربردی چندان مهم نبوده یا این که از اولویت برخوردار نیست.
به نظر می رسد ایجاد فضای آزاد مطالعاتی و تحقیقاتی برای پژوهشگران در کنار حمایت های مادی و معنوی از نخبگان تا حدودی می تواند فرایند پژوهش را به سمت موفقیت رهنمون سازد.
همچنین رویه شدن پیشرفت و گام برداشتن در راستای توسعه پایدار نیازمند حمایت همه جانبه ازعرصه های مطالعاتی و پژوهشی است. از این رو نبایستی تغییر دولتها و به عرصه آمدن گفتمان های مختلف در روند پژوهش ها خلل ایجاد کند بلکه جهت افزایش بازدهی در امور راهبردی باید از تجربیات نهایت استفاده را برد.
پژوهش**458**1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي پژوهش مطالعات راهبرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۹۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، مدیرعامل ، سرپرست معاونت بهره برداری و توسعه آب و رئیس اداره بهره بردای آب شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی در سمینار توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر در تبریز حضور یافتند

این سمینار با هدف ترغیب فعالان عرصه صنعت برای ایجاد نیروگاه های تجدیدپذیر به استناد ماده 16 قانون جهش تولید دانش بنیان در محل هتل پتروشیمی تبریز برگزار شد.

در این سمینار عنوان شد، صنایع با قدرت قراردادی بیش از یک مگا وات موظفند معادل یک درصد از برق مصرفی سالیانه خود را از طریق احداث نیروگاه های تجدیدپذیر تامین نمایند.

در حاشیه این سمینار یداله سلطانی مدیر آب و فاضلاب شهرستان خوی با بیان اینکه ظرفیت اسمی تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی بیش از یک مگا وات است، اظهار داشت: باید برنامه ریزی لازم برای احداث نیروگاه تجدید پذیر جهت تولید حداقل یک درصد از مصرف سالیانه خود انجام شود.

دیگر خبرها

  • تحقق شعار سال نیازمند استفاده از نیروهای دانش بنیان است
  • تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم نیازمند توجه به مسئله کار و کارگران است
  • رویداد روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
  • اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه
  • تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت
  • ۱۰۰ مدرسه خطرآفرین در چهارمحال‌ و بختیاری وجود دارد
  • تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر
  • از همه منابع برای تامین آب پایدار در روستاها استفاده شود
  • پژوهش موتور محرک توسعه کشور و آزمایشگاه موتور محرک پژوهش است
  • بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی در ایجاد پایگاه‌های بزرگ‌داده