Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-03-29@01:22:45 GMT

جهان ، تشنه هنر متعالی ماست

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۹۹۱۷

جهان ، تشنه هنر متعالی ماست

به گزارش ایسکانیوز، در این مراسم ابتدا محمدرضا جعفری، برگزارکننده نمایشگاه گفت: نمایشگاه دستخط آغاز تور نمایشگاهی اساتید در ایران و دیگر کشورها است. این آثار از عیار بسیار بالایی برخوردار است و آغازی برای جریان سازی در عرصه هنر خوشنویسی است. این اساتید سال‎های زیادی است که آثارخود را در معرض دید هنردوستان قرار نداده بودند و برگزاری این نمایشگاه ذهن مرا به شدت به خود مشغول کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعداد و نوع و تنوع آثار این مجموعه حرکتی خاص در مقوله هنرهای تجسمی به شمار می‎رود و می‎توان از آن به عنوان یک حرکت جریان ساز در فرهنگ نام برد.
جعفری در ادامه گفت: این اساتید چراغ راه ما هستند. به جرات می‎توانم بگویم بسیاری از اقداماتی که در بخش فرهنگ انجام شده، مرهون تلاش‎های غلامحسین امیرخانی است.»
جعفری همچنین در پایان برگزاری نمایشگاه را به محمدرضا شجریان و غلامحسین امیرخانی تقدیم کرد.
سید عباس سجادی، مدیر عامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران، در ادامه این مراسم ضمن خوش‎آمد گویی به حاضران گفت: امشب یکی از زیباترین شب‎های فرهنگسرای نیاوران است، آثاری که بر روی دیوارهای فرهنگسرای نیاوران نصب شده‎اند به قدری با عظمت هستند که دیوارها را به لرزه در آورده اند. این نمایشگاه برای من کلاس درس بزرگی بود، چرا که شخصیت‎های بزرگی همچون شیرازی و ملک‎زاده همواره نام مبارک امیرخانی را بر زبان می‎آوردند و به گونه‎ای رفتار می‎کردند که گویا آنها بر آثار خوشنویسی استاد تذهیب زده‎اند. چرا که امیرخانی خود را وقف هنر کرده است، وقف خوشنویسی و نیز دفاع از هویت و شرف خوشنویسی.»


غلامحسین امیرخانی، از اساتید و پیشکسوتان هنر خوشنویسی به عنوان آخرین سخنران در سخنانی با ذکر این مطلب که عظمت فرهنگ و هنر به گونه‌ای است که باید بسیار در حرف زدن دقت کرد تا شان هنر رعایت شود خاطر نشان کرد :ما اهالی خوشنویسی مفتخریم که این توفیق را داشته‎ایم تا با ادبیات بی نظیر ایران، همراهی و همقدمی داریم. وی سپس افزود: ما در گذشته‎ای نه چندان دور، 150 رشته هنری داشتیم و در دنیا پیشرو بودیم، اما تاکید می‎کنم که امروز چین و هند از ما سبقت گرفته‎اند، جای تاسف است که این هنرها دیگر وجود ندارند. اما وظیفه ماست که باردیگر این هنرها را پرورش دهیم و ایران و ایرانی را با هنرهای بی نظیرش در دنیا معرفی کنیم. جهان نیز تشنه هنر متعالی ماست. همه جای دنیا از ما استقبال می کنند، چرا که آنها هم مشتاقند، چرا که جنس بشر به زیبایی گرایش دارد.
امیرخانی در ادامه با اشاره به پیشینه انجمن خوشنویسان ایران گفت:تا سال ۱۳۳۰موضوع خوشنویسی در ایران کمرنگ شده بود، و اساتید مطرح در این حوزه کم شده بودند. انجمن خوشنویسان ایران به عنوان یک نهاد مدنی موفق عمل کرده و امروز مفتخریم که اساتیدی در حوزه خوشنویسی پرورش یافته‎اند که آثارشان موزه‎ای است.
این خوشنویس همچنین درباره نمایشگاه دستخط نیز گفت: علی شیرازی که آثارش در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته، خط نستعلیق را متحول کرده است. این دستاورد بسیار بزرگی در هنر خوشنویسی ایران است. همچنین در مورد مجتبی ملک‎زاده و هنرش نیز باید بگویم که امروز اگر ملک‎زاده بر اثرش امضا نزند با خط گلستانه، بزرگ ترین خوشنویس قاجار، اشتباه می‎شود. در آثار این دو هنرمند زیبایی و تعادل و عیار بالا موج می‎زند. این دو همچنین در دو دهه اخیر شاگردانی تربیت کرده‎اند که آنها نیز جایگاه یگانه‎ای‎ در هنر خوشنویسی دارند و آثار آنها نیز موزه‎ای محسوب می‎شود.
در پایان این برنامه تمبری که از سوی انجمن مجموعه داران آثار هنری، مزین به تصویر غلامحسین امیرخانی و یکی از آثار او بود رونمایی و به امیرخانی تقدیم شد.

شایان ذکر است در آیین افتتاحیه این برنامه سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیز فرهنگ و ارشاد اسلامی ، غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران ، هادی مظفری مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی ، فخرالدین فخرالدینی، حمیدرضا نوربخش، نصرا... افجه‌ای، طاها بهبهانی ، مجید رجبی معمار رییس خانه هنرمندان، حجت الاسلام شاهمرادی، مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر، حامدی مدیرمسئول مجله تندیس و جمعی از اصحاب فرهنگ وهنر حضور داشتند حضور داشتند .
نمایشگاه خوشنویسی "دستخط" شامل آثار غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی و مجتبی ملک‎زاده تا 30 آذر در گالری شماره 1 فرهنگسرای نیاوران برپاست.

انتهای پیام/

20 / 20 نمایشگاه خوشنویسی دستخط آیین گشایش نمایشگاه خوشنویسی دستخط غلامحسین امیر خانی محمدرضا جعفری برگزارکننده نمایشگاه فرهنگسرای نیاوران دفاع از هویت و شرف خوشنویسی.

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: محمدرضا جعفری برگزارکننده نمایشگاه فرهنگسرای نیاوران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۹۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح نمایشگاه «ماه نگاره‌های آسمانی» در نگارستان امام خمینی(س) اصفهان+تصاویر

 به مناسبت ماه مبارک رمضان و میلاد با سعادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) نمایشگاه  هنری  «ماه نگاره‌های آسمانی»  با مروری بر آثار استاد رضا بدرالسماء از هنرمندان پیشکسوت  نگارگری ایرانی در نگارستان امام خمینی(س) اصفهان افتتاح شد.

به گزارش جماران، این نمایشگاه با استفاده از 25 اثر هنری در رشته‌های نقاشی، مینیاتور و نگارگری از آثار استاد رضا بدر السماء با موضوعات  قرآن و عترت و ایثار و شهادت در گالری شماره یک نگارستان امام خمینی(س) اصفهان دایر شده و تا  29 فروردین صبح و عصر پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود .

از جمله اهداف مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) اصفهان از برپایی این نمایشگاه‌ها حمایت و پاسداشت هنرمندان پیشکسوت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و همچنین ادامه حیات این رشته‌ها برای نسل‌های جوان ایرانی و تولید آثار هنری فاخر با موضوع اندیشه و سیره امام خمینی(س)  است.

رضا بدرالسماء استاد پیشکسوت نگارگری ایرانی، از مدرسین دانشگاه هنر اصفهان و عضو مؤسسه‌ هنرمندان پیشکسوت ایران است. نزدیک به 60 سال فعالیت در زمینه نگارگری و میناکاری از جمله فعالیت‌های اصلی او در کنار نقاشی با تکنیک آبرنگ است. او در سال 1387 موفق به اخذ نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است. آثار او تا کنون در بیش از 400 نمایشگاه انفرادی و گروهی در ایران و سایر کشورهای دنیا نمایش داده شده و کسب جوایز متعدد داخلی و بین‌المللی و تألیف و تصویرگری کتب ادبی و عرفانی نیز از دیگر افتخارات کارنامه هنری این هنرمند است. همچنین آثار نفیس او زینت‌بخش موزه‌های معتبر ایران چون موزه امام رضا (ع)، موزه هنرهای معاصر تهران، موزه امام علی(ع) تهران و… است.

دیگر خبرها

  • صلح پایدار در پرتو آموزهای متعالی اسلام ایجاد می‌شود/ حال "پاره تن اسلام" خوب نیست
  • برپایی نمایشگاه نقاشی کودکان اوتیسم در کاشان
  • استقبال از نمایشگاه قرآنی امسال بیش از توقع بود/ ۱۰۰ جلد از آثار اندیشمندان مسیحی در مورد اهل‌بیت (ع) به چاپ می‌رسد
  • برپایی دومین نمایشگاه آثار نقاشی کودکان مبتلا به اوتیسم
  • غزه به نمایشگاه جنایات جنگی نوین در جهان تبدیل شده است
  • آثار تخصصی و جدید پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن رونمایی شد
  • برپایی نمایشگاه آثار نگارگری استاد بدر السماء در اصفهان + فیلم
  • برپایی نمایشگاه نقاشی کودکان اُتیسم در کاشان 
  • افتتاح نمایشگاه «ماه نگاره‌های آسمانی» در نگارستان امام خمینی(س) اصفهان+تصاویر
  • از مشق متفاوت ۲ هنرمند تا نقاشی که از نقش پدرانه‌اش مایه گذاشت