Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@13:41:35 GMT

زنجان، استان بیابانی است

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۰۱۶۰

زنجان، استان بیابانی است

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان زنجان گفت: بر اساس تحقیقات انجام‌ شده، زنجان جزو استان‌های بیابانی است.

پرویز عبدی‌نژاد در حاشیه نمایشگاه هفته پژوهش، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: با توجه به اینکه تحقیقات جدی در استان زنجان انجام نشده بود، استان زنجان جزو استان‌های دارای اراضی بیابانی شناخته نمی‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه طرحی تحقیقاتی در رابطه با اراضی بیابانی انجام شده است، افزود: ۲۳ درصد از اراضی استان جزو اراضی بیابانی اولیه است و منظور از اراضی اولیه، اراضی است که بشر در ایجاد بیابان در آن دخالتی نداشته است و از زمان تشکیل زمین تقریبا به همان شکل بوده است و می‌توان گفت که این مناطق بیابان‌های اولیه هستند.

این مسئول ادامه داد: از آنجایی که بشر در محیط اطراف خود تغییر ایجاد می‌کند، می‌توان گفت که ۱۳ درصد اراضی استان دارای پتانسیل تبدیل شدن به بیابان را دارد و اگر اقدام جدی نشود و روند ایجاد تغییرات ادامه داشته باشد، در آینده نه چندان دور شاهد بیابان شدن این مناطق خواهیم بود.

عبدی‌نژاد تصریح کرد: در مجموع  قریب به ۳۶ درصد از اراضی استان یا بیابانی بوده و یا در حال بیابان شدن است که ۸۰۰ هزار هکتار را شامل می‌شود و بر اساس معیارهایی که در طبیعت و بهره‌برداری از اراضی تعیین‌ شده، وضعیت اراضی بیابانی استان فاجعه است.

این دکترای زمین‌شناسی یادآور شد: این اراضی در مناطقی قرار گرفته که به عنوان قطب کشاورزی استان شناخته می‌شود که یکی از آن‌ها در شهرستان خدابنده و طارم است. اگر این روال در طارم که به‌عنوان قطب تولید زیتون در کشور شناخته می‌شود، ادامه یابد، منجر به کاهش محصول و یا خشک‌ شدن درختان زیتون خواهد شد .

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان زنجان، اظهار کرد: با تحقیقات انجام‌ شده مشخص شد که استان زنجان یکی از استان‌های بیابانی است و از سال گذشته اعتباراتی که در زمینه بیابان‌زایی و مبارزه با بیابان است به استان زنجان هم تخصیص داده می‌شود و امیدواریم با تامین اعتبار راهکارهای موجود بتوان از افزایش اراضی بیابانی استان جلوگیری کرد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بيابان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۰۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ فرمانده انتظامی شهرستان نیشابور گفت: در پی اعلام شهروندان مبنی بر سرقت ۲ میلیارد ریالی وسایل منزل ماموران تجسس کلانتری ۱۴ رحمت با انجام تحقیقات میدانی و پلیسی متهمان را شناسایی و پس از هماهنگی‌های قانونی هر ۲ متهم دستگیر شدند.

سرهنگ حسین احمدی افزود: در بازرسی از مخفیگاه متهمان تعدادی وسایل مسروقه از قبیل دوربین‌های مدار بسته و برخی وسایل سرقتی دیگر کشف و ضبط شد.

وی گفت: متهمان در مواجهه با ادله و مستندات پلیس به بزه انتسابی اعتراف کردند و تحقیقات از متهمان جهت کشف سایر سرقت‌های احتمالی دیگر ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰
  • عفو بین‌الملل: گور‌های دسته جمعی در غزه نیازمند تحقیقات مستقل است
  • دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور
  • ماجرای کشف جسد یک زن ۵۹ ساله در تالش
  • حکم اعدام برای ۳ پسر به اتهام تجاوز به ۲ دختر نوجوان در بیابان‌های ورامین!
  • حکم اعدام برای آزارگران ۲ دختر دانش‌آموز | ما را به بیابان‌های ورامین بردند و...
  • معاون وزیر جهاد کشاورزی از چه می ترسد؟
  • دستاورد‌های مهم موسسه تحقیقات خاک و آب در سه محور اساسی در تولید گندم
  • قطع حقابه و تغییر اقلیم عامل اصلی پدیده ریزگرد در قم است