Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهداشت محیطی یکی از مهم ترین آسیب های بازار روز بندرعباس به شمار می رود که به دنبال بساط گسترانی در کوچه های تنگ و خاکی آن هم در کنار لنج زارها چهره مشمئز کننده ای را به تماشا می گذارد .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛بازارهای سنتی و دستفروشی از ویژگی های شهرهای تاریخی و پرتردد به شمار می روند که با تجمع فروشندگان دوره گرد و مقطعی انواع محصولات غذایی و ملزومات روزانه خانوارها عرضه می شود که مشابه آن را در گوشه و کنار کشور می توان یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازارهای دستفروشی در هرمزگان آن چنان رونق دارد که هر کالایی را می توان به راحتی در بساط دستفروشان پیدا کرد؛ به دلیل استقبال قابل ملاحظه و تقاضای شهروندان برای خرید از بساط ها، دستفروشان نیز در کنار معابر  مشغول به کار و کسب درآمد هستند.

بازار دست فروشی بندرعباس یکی از پرترددترین بازارها شهر است و کوچه پس کوچه های قدیمی این منطقه در قرق دستفروش قرار دارد که روزانه بیش از صدها نفر اجناس خودشان را فرش زمین کرده و به کاسبی می‌ پردازند.

مشکلات اقتصادی چندین ماه اخیر و کاهش قدرت خرید به طرز چشم گیری بازارهای بندرعباس را از رونق انداخته که برخلاف سالهای گذشته میزان ورود مسافران و گردشگران پاییزی به استان کاهش یافته و طبعات بدی را برای کسبه خصوصا دستفروشانی دارد که تمام هستی شان بساط پیش پایشان است.

 

 

بخش عمده ای از دستفروشان بازار روز بندرعباس زنان سرپرست خانوار و جوانان بومی جامانده از بازار داغ کار و اشتغال در قطب اقتصادکشور شامل می شوند که از زور بیکاری به سرمنزل دستفروشی و بساط گسترانی روانه شده اند.

موضوع قابل ملاحظه این بازار رونق گرفتن و افزایش شمار مراجعین در شب هاست که بازاریان و صاحبان مغازه نیز به پیروی از دستفروشان و به امید کسب درآمد هم پای دوره گردان تا نیمه شب مشغول به کار باشند.

استقبال پرشور مردم بندرعباس و مسافران از اجناس دستفروشان موجب شده تا علاوه بر محدوده بازار روز اغلب کوچه پس کوچه های مرکز شهر به پاتوق ثابت فروشندگان دوره گرد تبدیل شود که با تاریکی هوا بر جمعیت آنها افزوده می شود و تا پاسی از شب به کسب و کار مشغول اند.

نقش پررنگ ماموران شهرداری بندرعباس را می توان در بازار روز آن هم در برخورد با دوستفروشان دید که بدون اغماز و اندکی متانت هست و نیست دوره گردها را مصادره می کنند؛موضوعی که تاکنون جز با جمع آوری ساعتی دستفروشان نتوانسته تغییری بر وضع موجود ایجاد کند و در مقابل بر جمعیت صاحبان بساط افزوده می شود.

 

 

تایم کاری اغلب دستفروشان بعد از شب خوش ماموران سد معبر شهرداری آغاز می شود که با اطمینان خاطر از امن شدن خیابان ها دسته دسته دستفروش با کوله باریشان راهی خیابان شده اند و بساط خود را می گسترانند هر چند در این بین ورود ضربتی و دوره ای ماموران سد معبر در برخی از شب ها موجب تلاطم در بازار شب می شود و نان این قشر را آجر می کند.

مساله بهداشت محیطی یکی از مهم ترین آسیب های بازار روز بندرعباس به شمار می رود که به دنبال بساط گسترانی در کوچه های تنگ و خاکی آن هم در کنار لنج زارها چهره مشمئز کننده ای را به تماشا می گذارد که فروشنده برای درآمد و خریدار تنها به امید تهیه مایحتاج خود با قیمت مناسب چشمشان را بر این بی سروسامانی ها می بندد.

وجود جوی های مملو از فاضلاب و زباله در کوچه پس کوچه های مرکز شهر بندرعباس آن هم با القاب دهان پرکن قطب اقتصادکشور درخور شهر و شهروندان نیست که در سال های اخیر اقدام قابل ملاحظه ای را به خود ندیده مگر آنکه با ساخت و سازهای تجاری و اداری بخشی از محل بازسازی و بهسازی شده اند.

 

 

عرضه انواع محصولات غذایی، خوراکی و سبزیجات در جوار جوی های فاضلاب و خروارها زباله قطعا مشکلات بهداشتی و انواع بیماری ها را برای شهروندان و مصرف کنندگان به ارمغان می آورد که لزوم ورود دستگاههای متولی را می طلبد.

فروشندگان دوره گرد هم به عنوان اعضای شهر حق برخورداری از محیطی ایمن و پاکیزه دارند حال این که فشارهای اقتصادی و مشکلات مالی آن ها را روانه بازار کرده دلیل بر کوتاهی مسئولان شهری در انجام وظایفشان و ایجاد محیطی عاری از آلودگی نمی شود.

بساط گسترانی و دستفروشی در تمامی زمینه ها بخش چشم گیری از رونق بازارهای بندرعباس است که ریشه در برخوردهای اجتماعی و اقتصادی دارد لذا نمی توان با ورود ماموران سدمعبری و تصرف اموال با آن برخورد کرد لذا می طلبد با انجام اقدامات کارشناسانه به موضوع ورود کرد تا هم از بروز جدال ماموران و دستفروشان کاسته شود و هم مشکلات بهداشتی مرکز شهر رفع شود.

 

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۰۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح زیست‌محیطی فاضلاب در جنوب‎شرق استان تهران اهمیت دارد

ایسنا/تهران مدیرعامل شرکت آبفا جنوب‎شرقی استان تهران گفت: اجرای طرح زیست‌محیطی فاضلاب این محدوده، با توجه به محدودیت‌های منابع آبی، جلوگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی، استفاده از پساب تولیدی در فضای سبز و کشاورزی و در نهایت با هدف رونق کشاورزی منطقه و ایجاد کمربند سبز در دشت ورامین، از اهمیت خاصی برخوردار است و در اولویت‌های برنامه کاری این شرکت قرار دارد.

سعیدمنصور بقاهی گفت: در راستای اجرای طرح زیست‌محیطی فاضلاب در جنوب‎شرق استان تهران، علی‌رغم کمبود منابع مالی و عدم تخصیص به‌موقع اعتبارات عمرانی، اقدام‎های شاخصی در این زمینه اجرا شده که می‌توان به بهره‌برداری از فاز دوم فاضلاب شهرستان پیشوا، به همراه ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب و اجرای بیش از ۳۰۰ کیلومتر شبکه فرعی، اصلی و خطوط انتقال و جمع‌آوری فاضلاب در چهار شهرستان ورامین، پاکدشت، قرچک و پیشوا اشاره کرد.

بقاهی بیان کرد: بحران آب و خشک‌سالی، یکی از چالش‌های اساسی سال‌های اخیر کشور است و در همین زمینه، متولیان صنعت آب و وزارت نیرو جهت مقابله با آن، برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوعی را پیش‌بینی و اجرا کردند که مهم‌ترین آن‎ها، نام‌گذاری هفته اول تیرماه به‌عنوان هفته صرفه‌جویی در آب است.

مدیرعامل شرکت آبفا جنوب‎شرقی استان تهران بیان کرد: استفاده از تکنولوژی چرخه آب و ایجاد زیرساخت‌های آب‌رسانی استاندارد مطابق با مدیریت مصرف نیز از دیگر اقدام‎ها در این زمینه است.

وی اضافه کرد: مقوله خشکسالی و بحران آب در دشت ورامین، با توجه به کاهش نزولات جوی، افت سطح آب‌های زیرزمینی و رانش زمین، جدی‌تر و تا حدودی دارای «تنش آبی» است و به همین منظور، لزوم نگاه ویژه‌ در این بخش ضروری است که خوشبختانه با همکاری و تلاش شبانه‌روزی همکاران آبفا، اقدام‎های عمرانی نظیر حفر چاه، اصلاح و نوسازی شبکه‌های آب‌رسانی، استانداردسازی انشعابات فرسوده، اجرای طرح فاضلاب، کشف و قطع انشعابات غیرمجاز انجام گرفته است.

بقاهی با اشاره به کسب رتبه اول استان توسط روابط عمومی آبفا جنوب‎شرقی استان تهران، بیان کرد: اقدام‎های فرهنگی و آموزشی به‌صورت مستمر و مدون اجرا می‌شود که اطلاع‎رسانی به هنگام و روزآمد روابط عمومی آبفا جنوب‎شرقی استان تهران و تعامل مثبت مدیر این بخش با اهالی رسانه و فعالان فضای مجازی نیز باعث شده تا مردم، بیش‎تر به «صرفه‎جویی آب» ترغیب و تشویق شوند که این امر، می‎تواند الگوی خاصی برای کل کشور باشد.

وی گفت: شهرستان‎های جنوب‎شرقی استان تهران شامل ورامین، قرچک، پیشوا و پاکدشت، به دلیل موقعیت استراتژیک کشاورزی و دامپروری و از سویی، آب و هوای گرم و بیابانی، نیازمند توجه بیشتر مردم برای صرفه‎جویی در مصرف آب هستند که این امر، مسئولیت همگانی و رعایت الگوهای مصرف آب شرب و کشاورزی را می‎طلبد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ساماندهی دستفروشان سطح شهر در آستانه عید نوروز 
  • ساماندهی دستفروشان یزد در آستانه سال جدید
  • کشف و ضبط ۱۷۳ قبضه اسلحه از شکارچیان غیر مجاز
  • ساماندهی دستفروشان شهر در آستانه عید نوروز
  • خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها به محیط زیست/ پسماند؛ معضل یا فرصت برای کسب ثروت؟
  • فاجعه زیست محیطی بیخ گوش شهر
  • توقیف ۲ خودرو در آستانه اشرفیه به دلیل تخلف زیست محیطی
  • زیست‌بوم فناوری و نوآوری از پیشران‌های توسعه کشور است
  • اجرای طرح زیست‌محیطی فاضلاب در جنوب‎شرق استان تهران اهمیت دارد
  • تجاوز صهیونیست‌ها به غزه و اثرات فاجعه‌بار بر خاک، آب و هوا