Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@02:29:11 GMT

ترافیک نفس سنندجی‌ها به شماره انداخت+تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۰۴۶۰

ترافیک نفس سنندجی‌ها به شماره انداخت+تصاویر

در حالی که سنندج درگیر معضل ترافیکی شده است، میزان کارآمدی عملکرد مدیریت حمل‌ونقل ترافیک سنندج در خصوص ساماندهی به مشکلات ترافیکی این شهر را می‌توان از سایت اطلاع‌رسانی این معاونت دریافت «سایتی پر از هیچ». ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵ استانها کردستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، «سنندج به شهر تاکسی‌ها شهرت دارد» شهری که با وجود دارا بودن تعداد بالای تاکسی (بالغ بر 3200 تاکسی) در کنار تعداد چشم‌گیر آژانس‌های مسافربری و مسافرکش‌های شخصی و به تازگی پیوستن «اسنپ» به حمل و نقل عمومی، کماکان درگیر نابسامانی در امر ارائه خدمات سفرهای درون شهری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امری که با هشدارهای راهنمایی و رانندگی مبنی بر عدم استفاده مردم از مسافرکش‌های شخصی شاهد رشد آن هستیم که سنندجی‌ها ترجیح‌شان بر استفاده از این خودروها به جای ناوگان حمل‌ونقل عمومی است؛ دلیل این امر را از شهروندان جویا شده و در قالب گفتمان ذیل ارائه می‌گردد.

خیابان‌های سنندج گنجایش حجم خودروها را ندارد

«عادل منصوری» مسئول واحد تاکسیرانی سنندج در فروردین‌ماه سال‌جاری اعلام کرده بود که «با توجه به اینکه تعداد تاکسی‌های شهر سنندج نسبت به گنجایش خیابان‌ها، بیشتر است افزایش تاکسی در این شهر دیگر امکان‌پذیر نیست و این در حالی است که تاکسی‌ها به دلیل اینکه شخصی هستند نمی‌توان آنها را مؤظف کرد که در تمام ساعات شبانه‌روز فعال باشند و بر همین اساس در ساعاتی از شب شاهد کمبود تاکسی در سطح شهر هستیم».

به گفته وی «هرچند شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی(آژانس) که مجوز تاکسیرانی دارند به‌صورت شبانه‌روزی فعال و آماده خدمات‌رسانی به شهروندان هستند، اما به دلیل اینکه در حال حاضر شرکت‌های حمل‌ونقل از طریق دو ارگان شهرداری و صنعت، معدن و تجارت مجوز صادر می‌شود، دچار دوگانگی در امر نظارت می‌شود». حال این پرسش مطرح است که چرا با وجود تعداد زیاد تاکسی‌ها در سطح شهر سنندج، روز به روز شاهد افزایش خودروهای تک‌سرنشین و افزایش بار ترافیکی این شهر هستیم؟

فارغ‌التحصیلانی که از روی ناچاری در سنندج به مسافرکشی روی آورده‌اند سنندج|ناوگان حمل و نقل شهری سنندج "فرسوده" است کردستان| ناوگان حمل و نقل شهری سنندج "ویران" است

وانت‌هایی که شهر را بلعیده‌اند

«میلاد غنایی» در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه بخشی از ترافیک این شهر به وانت‌های میوه‌فروشی مستقر در خیابان‌ها باز می‌گردد، گفت: در چند سال اخیر شاهد خلق تصویری جدید در خیابان‌های شهر سنندج به ویژه در معابر ورودی شهر هستیم که با صف طولانی از وانت‌ها و سایپاهای میوه‌فروشان پوشانده شده است.

وی افزود: این خودروها چنان حس مالکیتی نسبت به خیابان دارند که یک لاین از آن را اشغال کرده و توجهی به ترافیکی که ایجاد می‌کنند، ندارند.

این شهروند سنندجی با بیان اینکه علاوه بر حضور وانت‌های میوه فروشی، مردمانی که از این خودورها خرید می‌کنند نیز بار ترافیکی را افزایش می‌دهند، تصریح کرد: مرکز مشخصی برای این خودروها وجود ندارد و در جای جای شهر می‌توان حضور آنان را مشاهده کرد.

وی با ذکر اینکه بسیاری از این خودروها چادرهایی را نیز مستقر می‌کنند، اضافه کرد: با این اقدام فضایی که اشغال می‌شود دو برابر می‌شود.

غنایی با تأکید بر اینکه اگر برخورد جدی با این خودروها نشود، معضل ترافیکی که ایجاد کرده‌اند، روز به روز بیشتر و گسترده‌تر می‌شود، خاطرنشان کرد: منکر وجود بیکاری و رشد مشاغل کاذب نیستم اما نباید از خاطردور داشت که ادامه این روند چالش‌های لاینحلی را پیش روی مدیریت ترافیک شهر سنندج به‌وجود خواهد آورد.

حمل‌ونقل عمومی و هزاران درد بی‌درمان

«محمد قمری» یکی از شهروندان سنندجی با بیان اینکه کمبود تاکسی در ایستگاه‌ها و انتظار مسافران جهت سوار شدن به تاکسی، از جمله چالش‌های موجود در بحث ترددی در سنندج است، اظهار داشت: متأسفانه با وجود اینکه شاهد حضور لاین‌های طولانی تاکسی در ایستگاه‌های مختلف سطح شهر هستیم اما این تاکسی‌ها تا زمانی که مسافرانشان تکمیل نشود، اقدام به حرکت نمی‌کنند.

وی افزود: در بسیاری از مواقع که مسافر تمایلی به معطل شدن ندارد با استفاده از خودروهای گذری اقدام به سفر درون شهری کرده که در سایه وجود این حجم بالای تاکسی در شهر اقدامی معقولانه به نظر نمی‌رسد.

این شهروند سنندجی با ذکر اینکه علاوه بر مسئله ترافیکی که بر شهر حاکم است، حمل‌ونقل عمومی با هزاران درد بی‌درمان دیگر نیز روبرو است، گفت: دریافت کرایه بیشتر از نرخ مصوب و متعارف توسط تاکسی‌ها، نچسباندن برچسب نرخ کرایه تاکسی بر روی شیشه جلو، تنش رانندگان با مسافران به دلیل کمبود پول خُرد برای پس دادن به مسافران و... از جمله مشکلات تاکسی‌ها در شهر سنندج است.

اتوبوس‌های درون شهری سنندج جوابگوی نیاز شهروندان نیست

«سپیده محمدی» دیگر شهروند سنندجی است که با اشاره به اینکه به‌دلیل تردد روزانه تلاش می‌کند تا با استفاده از اتوبوس در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند، گفت: متأسفانه اتوبوس‌های موجود در ناوگان حمل‌ونقل عمومی سنندج کهنه، فرسوده و حتی می‌توان گفت از رده خارج هستند و در شرایط کنونی جوابگو نیاز شهروندان نیست.

وی افزود: در بسیاری از موارد شاهد کثیف بودن اتوبوس هستیم که نه تنها انباشت آشغال در کف آن آزاردهنده است بلکه شیشه‌های گردوخاک گرفته، صندلی‌های وارفته و خراب بودن دستگاه کارت خوان در بیشتر اتوبوس‌ها قابل مشاهده است.

این شهروند سنندجی با اشاره به اینکه وضعیت اتوبوس‌های موجود در مسیرهای نواحی حاشیه‌ای شهر بسیار تأسف برانگیزتر است، ادامه داد: دیگر موضوع مورد توجه وجود رانندگان عصبانی است که هرچند نباید این موضوع را به تمامی رانندگان تعمیم داد؛ اما متأسفانه برخی از این رانندگان آستانه تحمل‌شان بسیار پایین است.

وی با ذکر اینکه کرایه ناوگان اتوبوس‌رانی دو نرخی است، تصریح کرد: این اقدام بدان خاطر صورت گرفت که شهروندان بتوانند کرایه خود را هم به‌صورت نقدی و هم از طریق کارت بلیت پرداخت کنند، اما متأسفانه به ما اعلام می‌شود که کارت‌خوان در لحظه آنی نمی‌تواند کرایه دو نفر یا بیشتر را حساب کند.

تردد با ناوگان حمل‌ونقل عمومی زمان را از بین می‌برد

«سعید حسینی» کارمند بوده و معتقد است: مسافر باید از نظر زمان‌بندی و راحتی در وسیله نقلیه عمومی اطمینان داشته باشد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در شرایط کنونی شهر و با وجود پیک ترافیکی که شکل گرفته بسیاری از وسیله‌های نقلیه عمومی ممکن است فرد را در رسیدن به مقصد دچار تأخیر سازد، گفت: به همین خاطر ترجیح می‌دهم به جای استفاده از وسیله نقلیه عمومی و گیر کردن در ترافیک از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنم و با گذر از مسیرهای فرعی زمان را از دست ندهم.

حسینی با بیان اینکه در زمان‌های اوج که معمولاً صبح و ظهر است، سفر با وسایل نقلیه‌ی عمومی بسیار سخت می‌شود، اظهار کرد: مضاف بر مسئله ترددی این ساعات متأسفانه شاهد حضور وسایل نقلیه عمومی در کالبد سرویس‌های مدارس هستیم.

وی دیگر مشکل استفاده از حمل‌ونقل عمومی را حضور اتوبوس‌های فرسوده و قدیمی دانست و خاطرنشان کرد: هنوز که هنوز است شاهد هستیم که مرجعیت اتوبوس در شهر سنندج به رسمیت شناخته نمی‌شود و فعالیت این وسیله نقلیه عمومی کارآمد در سایه بی‌توجهی و عدم کارشناسی قرار گرفته است.

ناوگان حمل‌ونقل شهری سنندج نیازمند بازسازی و نوسازی است

«مجید شاه‌اویسی» عضو و نائب رئیس شورای شهر سنندج نیز در گفت‌وگویی که با خبرنگار خبرگزاری تسنیم داشته بود با اعلام اینکه ناوگان حمل‌ونقل شهری سنندج «ویران» است و باید به جای ساخت تقاطع، ناوگان حمل‌ونقل را نوسازی و بازسازی کنیم، بیان کرد: «باید از اعتبارات موجود به نحو احسن استفاده کنیم و هزینه‌ها را پایین بیاوریم تا بتوان از محل درآمد کسب ‌شده در حاشیه شهر نیز بهره برد.

وی افزود: تا زمانی که شهرداری درآمد پایدار و مدیریت درآمد نداشته باشد، نمی‌توانیم خدمات کامل به مردم ارائه بدهیم.

عضو و نائب رئیس شورای شهر سنندج با تأکید بر اینکه شهر متعلق به انسان‌هاست و قرار نیست بافت مرکزی شهر تماماً جای ماشین شود، تصریح کرد: باید توجه داشت که فرهنگ‌سازی مناسب در سطوح مختلف جامعه، بهترین راهکار برای کاهش بار ترافیک است.

وی با ابراز تأسف از اینکه متأسفانه در زمان آغاز به‌کار شورای شهر مطلع شدیم که در دوره مدیریت قبلی، شهرداری سهمیه 15 دستگاه اتوبوس و 25 دستگاه مینی‌بوس را از دست داده است، خاطرنشان کرد: باید به جای ساخت تقاطع، زیرگذر و روگذر ناوگان حمل‌ونقل را نوسازی و بازسازی کنیم.

شاه‌اویسی با ذکر اینکه در این حوزه به‌شدت پیگیر هستیم تا از تسهیلات دهیاری‌ها استفاده کنیم و ناوگان جدید را به راه انداخت، یادآور شد: مشکلات امروز ما مربوط به برنامه‌ریزی‌های غیرکارشناسی و کمتر کارشناسی شده 20 سال قبل است و باید اکنون این معضلات را برطرف کنیم تا برای ده سال آینده وضعیت خوب شود.

فقدان برنامه‌ریزی استراتژیک در شکل‌دهی «چالش حرکت در مرکز استان»

یکی از روش‌های کنترل و ساماندهی ترافیک شهری برنامه‌ریزی استراتژیک در شکل‌دهی چالش حرکت در مرکز استان است. امری که بر عهده مدیریت حمل و نقل ترافیکی سنندج نهاده شده اما در کمال ناباوری شاهد هستیم که میزان کارآمدی عملکرد مدیریت حمل‌ونقل ترافیک سنندج در خصوص ساماندهی به مشکلات ترافیکی این شهر را به گونه‌ای است که حتی گزارش عملکردی در سایت این معاونت ارائه نشده است! نقش کلیدی این معاونت در سازماندهی امر ترافیک در سخنان «فاطمه محمدی» دیگر مخاطب پرسش تسنیم در خصوص وضعیت ترافیکی شهر سنندج، مشهود است که اعلام کرد: به نظر می‌رسد خلاء برنامه‌ریزی استراتژیک، تردد خودروهای تک‌سرنشین و نبود نظارت فراگیر با برخورد جدی عواملی است که در گسترش بار ترافیکی شهر سنندج سهیم هستند.

وی دیگر موضوع فراموش شده در مدیریت ترافیک را رشد شهرک‌های منفصل شهری دانست و توضیح داد: بسیاری از این شهرک‌ها در قیاس با وسعت‌شان جمعیت زیادی را در خود جای داده و روزانه این جمعیت برای امرار معاش و رسیدگی به فعالیت‌های روزانه خود به مرکز شهر سرازیر می‌شوند که این خود یکی از عوامل تزریق تعداد زیاد خودروها به خیابان‌های سطح شهر است.

این شهروند سنندجی گریزی به معابر ترددی منتهی به این مناطق زد و گفت: به‌عنوان مثال شهرک منفصل شهری نایسر علاوه بر اینکه یکی از مسیرهای پرتردد، هم مسیر با جاده ورودی همدان به سنندج است، جاده‌ای که روزانه حجم وسیعی از ترددهای برون شهری را پوشش داده و حال با گستره وسیع‌تری به نام شهروندان نایسر‌نشین مواجه شده است.

وی با ذکر اینکه بروز ترافیک در سنندج نیز به سان بسیاری از کلان شهرها به‌دلیل عدم توزیع عادلانه ظرفیت معابر بین شهروندان است، خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد که ترافیک علاوه بر اتلاف وقت منجر به خطر انداختن سلامت روح و روان شهروندان، آلودگی هوا، نابودی محیط زیست، فرسایش معابر و دیگر مشکلات مرتبط خواهد شد.

لازم به ذکر است، حال که مرکز استان کردستان پذیرای جمعیت وسیعی از مهاجران روستایی و اسکان آنان شده است، می‌طلبد با تدابیر کارشناسی شده و نیازسنجی دقیق تعادلی در زمینه ترافیکی ایجاد شود که در آن علاوه بر توسعه پایدار، حقوق شهروندان، حفظ محیط زیست، توجیه اقتصادی، حفظ امانت برای آیندگان و در نهایت مدیریت تقاضای مازاد بر ظرفیت خیابان‌ها را نیز به دنبال داشته باشد، چراکه روند رشد جمعیت شهری ناگزیر و استفاده از خودرو جزء لاینفک زندگی ماشینی امروز شده است.

گزارش از جمیله معظمی

انتهای پیام/ش

R7848/P1377/S6,66/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۰۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

حسن عسکری در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج اظهار داشت: ارتقای شاخص دسترسی مردم به کتاب و کتابخانه در تمامی مناطق شهری و روستایی امری مهم و ضروری در راستای توسعه فرهنگی است.

وی عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی به عنوان یکی از متولیان حوزه کتاب به منظور توسعه سطح خدمات خود، نیازمند حمایت سایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها به ویژه در مناطق روستایی و حاشیه شهر‌ها است.

عسکری بیان کرد: بر این اساس برخی دستگاه‌ها که دارای ساختمان‌های بلااستفاده در مناطق روستایی و حاشیه شهر‌ها هستند می‌توانند حق انتفاع این مکان‌ها را به منظور راه‌اندازی کتابخانه در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار دهند.

فرماندار سنندج با بیان اینکه ارتقای سرانه مطالعه یکی از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی است، افزود: راه‌اندازی کتابخانه امری عام‌المنفعه است و باید از ظرفیت خیرین نیز در این زمینه استفاده شود.

وی اضافه کرد: سنندج یکی از شهر‌های فعال کشور در زمینه فعالیت خیرین است و باید از این ظرفیت به منظور توسعه کتابخانه‌های عمومی استفاده کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این جلسه بیان کرد: ترویج فرهنگ مطالعه وظیفه‌ای همگانی است و همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها باید در این زمینه مشارکت داشته باشند.

معصومه حسنی‌خونسار با تاکید بر اینکه کتابخانه‌های عمومی باید به صورت ویژه مورد توجه مسئولان قرار گیرد، افزود: مسئولان از جمله فرمانداران می‌توانند با تخصیص اعتبارات مناسب از این نهاد فرهنگی به صورت ویژه حمایت کنند.

وی گفت: در حال حاضر برخی از کتابخانه‌های عمومی به ویژه در روستا‌ها دارای مشکلات عمرانی و کمبود تجهیزات هستند که این امر می‌تواند آسیب جدی به حوزه فرهنگ و به ویژه نحوه خدمت رسانی در کتابخانه‌های عمومی وارد کند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج نیز در این جلسه عنوان کرد: سنندج در حال حاضر دارای ۲۳ باب کتابخانه عمومی است که از این تعداد ۱۵ باب نهادی و بقیه مشارکتی است.

محمد بهرامی با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۰۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد، عنوان کرد: هم اکنون بالغ بر ۱۸ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی شهرستان عضویت دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • کتابخانه‌های سیار در کشور توسعه می‌یابد + فیلم
  • تاکسی‌های برقی بدون راننده ماند
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • ◄ بحران رانندگان عمومی جدی شد/ کوچ رانندگان سواری کرایه بین شهری از این شغل
  • زمان آغاز به کار تاکسی‌های برقی/ تسهیلاتی برای تاکسی‌رانان
  • ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است
  • لزوم توسعه خدمات کتابخانه‌ای در حاشیه شهرها و مناطق روستایی سنندج
  • دولت چگونه به برقی‌سازی حمل و نقل عمومی کمک کند؟
  • نام جوان سنندجی در تاریخ ملی کشور ثبت شود
  • پلاک‌گذاری تاکسی‌های برقی در انتظار نامه شورای عالی ترافیک