Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-18@23:42:00 GMT

میلیون‌ها سال در یک قاب! (عکس)

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۰۴۸۰

میلیون‌ها سال در یک قاب! (عکس)

میلیون‌ها سال در یک قاب! (عکس).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۰۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو

فرارو- اژد‌های کومودو به عنوان ترسناک‌ترین خزندگان به دلیل نیش سمی و سرعت زیاد شناخته شده است، اما آیا اژد‌های کومودو می‌توانند شنا کنند؟ بیایید نگاهی دقیق‌تر بیندازیم که چه چیزی این موجود را بسیار کشنده و خاص می‌کند.

به گزارش فرارو، اژد‌های کومودو می‌توانند مانند بزمجه‌ها بسیار خوب شنا کنند. آن‌ها شیرجه می‌زنند و شنا می‌کنند و اندام‌هایشان را روی بدنشان بچسبانند تا سریع‌تر شنا کنند. دم آن‌ها قدرتی را فراهم می‌کند تا خود را به جلو برانند.

جالب اینجاست که اگرچه کومودو‌ها کاملاً قادر به شنا کردن به جزایر دیگر هستند، اکثر آن‌ها در مکانی می‌مانند که در آن متولد شده‌اند. این احتمالاً به این دلیل است که شنا در اقیانوس آزاد تا حدی به دلیل جریان‌های قوی خطرناک است. آن‌ها نمی‌دانند به کجا می‌رسند! حتی با وجود اینکه آن‌ها گهگاه ماهی می‌خورند، این کار معمولا در ساحل انجام می‌شود و نه در دریا.

اژد‌های کومودو شکارچیانی بی امان هستند. این حیوانات مطمئناً می‌توانند بدوند، اما ترجیح می‌دهند این کار را در فواصل کوتاه انجام دهند. وقتی راه می‌روند، بدن، سر و دم خود را با اعتماد به نفس از این طرف به طرف دیگر می‌چرخانند! نام علمی این پیاده روی موجی است و آن‌ها این کار را برای تشخیص بوی طعمه از همه جهات در حین حرکت انجام می‌دهند. با این حال، هنگام دویدن، بدن خود را سفت نگه می‌دارند و پا‌های عقب خود را در یک قوس عریض به سمت بیرون می‌چرخانند. می‌تواند کاملاً خنده‌دار به نظر برسد، اما مؤثر است. کومودو می‌تواند با سرعت ۳ مایل در ساعت راه برود، اما تا ۱۱ مایل در ساعت یا حتی سریعتر بدود. گفته می‌شود، آن‌ها فقط می‌توانند برای مسافت‌های کوتاه بدوند، آن‌ها دونده سرعت هستند، نه دونده ماراتن!

هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو
اکثر مردم اژد‌های کومودو را هم جذاب و هم ترسناک می‌دانند. افسانه‌های زیادی در مورد آن‌ها در گردش است. آن‌ها نوعی بزمجه از تیره وارانوس هستند. در اینجا ۸ حقیقت شگفت انگیز در مورد این موجودات قابل توجه آورده شده است.

۱. بچه کومودوس می‌تواند از درخت بالا برود
شما اغلب کومودو‌ها را در درختان نمی‌بینید، آن‌ها کمی بزرگ هستند و اندام آن‌ها برای بالا رفتن ساخته نشده است. با این حال بچه‌های جوان کومودو‌ها می‌توانند بالا بروند، احتمالاً برای اینکه خود را از دشمنان در امان نگه دارند. برخی حتی می‌توانند از این شاخه به آن شاخه بپرند!

۲. کومودو‌های بزرگتر تنبل هستند
کومودو‌های بالغ بزرگتر می‌توانند به طول ۱۰ فوت (۳ متر) و وزن ۳۰۰ پوند (۱۴۰ کیلوگرم) برسند. حرکت دادن چنین جسم بزرگی انرژی زیادی مصرف می‌کند. در حالی که کومودو‌های کوچکتر به دنبال طعمه خود می‌گردند، بزرگتر‌ها به سادگی می‌نشینند و منتظر می‌مانند تا طعمه به سمت آن‌ها بیاید و سپس هجوم می‌آورند!

۳. آن‌ها همنوع‌خوار هستند
بله، اژد‌های کومودو بزرگتر اگر فرصتی پیدا کنند، واقعاً کومودو‌های کوچکتر را شکار می‌کنند و می‌خورند. آن‌ها همچنین از گراز وحشی، بز، و پرندگان تغذیه می‌کنند. کومودو‌های بزرگتر هر ماه حدود یک طعمه بزرگ (مانند گوزن) را می‌کشند و سپس با طعمه‌های کوچکتر آن را تکمیل می‌کنند.

۴. بچه کومودو‌ها برای ایمن ماندن در مدفوع خود غلت می‌زنند

بچه اژد‌های کومودو بودن خطرناک است، زیرا بزرگتر‌ها آن‌ها را وعده غذایی بعدی خود می‌دانند. به همین دلیل است که کومودو‌های کوچکتر اگر بتوانند از همراهی با بزرگتر‌ها اجتناب می‌کنند. همچنین اژد‌های کومودو بوی مدفوع خود را دوست ندارند. بنابراین، بچه‌ها در آن غلت می‌خورند تا کومودو‌های بزرگ‌تر و گرسنه را از خود کنند!

۵. اژد‌های کومودو سمی است

آن‌ها غده‌هایی دارند که سم را در بزاق آن‌ها آزاد می‌کند. این به آن‌ها اجازه می‌دهد طعمه‌های بزرگتر و مقاوم‌تر را بکشند. علاوه بر این، بهداشت دهان و دندان آن‌ها وحشتناک است! بر اساس گفته‌های موسسه ملی زیست‌شناسی و باغ‌وحش ملی اسمیتسونیان، تکه‌های گوشت گندیده در دندان‌هایشان گیر می‌کند که باکتری‌های مضر را به رشد تشویق می‌کند. این بدان معنی است که حتی اگر طعمه از دست آن‌ها فرار کند، احتمالاً بعداً در اثر زخم گاز گرفتگی می‌میرد.

۶. با زبانشان بو می‌کشند

زبان اژد‌های کومودو برای تشخیص طعمه مهم است. اغلب اوقات، اژد‌های کومودو با استفاده از حس بویایی خود غذا را تشخیص می‌دهند، اما مانند ما این کار را نمی‌کنند. در عوض، آن‌ها زبان چنگال دار دراز و زرد دارند. هنگامی که آن را از دهان خود بیرون می‌اندازند، زبان آن‌ها مواد شیمیایی را به اندام‌های جاکوبسون که روی سقف دهان آن‌ها قرار دارد منتقل می‌کند و بو‌ها را استشمام می‌کند. آن‌ها می‌توانند گوشت گندیده را از فاصله ۲.۵ مایلی (۴ کیلومتر) تشخیص دهند!

۷. کومودو‌ها قدرت بلعیدن زیاد دارند

وقتی کومودو‌ها یک وعده غذایی می‌خورند، بسیار کارآمد هستند و تنها حدود ۱۲ درصد از طعمه خود را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین وقتی فرصت پیدا می‌کنند مقدار زیادی غذا می‌خورند. مشکل این است که آن‌ها در برش دادن طعمه خود آنقدر خوب نیستند، بنابراین باید تکه‌های بزرگ را ببلعند. عضلات گلو و گردن آن‌ها منبسط می‌شود و مفصل لولای داخل فکی آن‌ها می‌تواند به طور استثنایی باز شود.

۸. کومودو‌ها در صورت نیاز استفراغ می‌کنند

کومودو‌ها وعده‌های غذایی بزرگی می‌خورند و شکمی دارند که به راحتی منبسط می‌شود تا وعده‌های غذایی بزرگ را در خود جای دهد. یک اژد‌های بالغ می‌تواند ۸۰ درصد وزن بدن خود را در یک وعده غذایی مصرف کند! اگر آن‌ها نیاز به فرار از چیزی داشته باشند، می‌توانند در صورت نیاز استفراغ کنند تا در صورت نیاز خود را سریعتر و چابک‌تر کنند!

دیگر خبرها