Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@12:43:56 GMT

روحانی به ترکیه می رود

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۰۶۵۶

روحانی به ترکیه می رود

رئیس جمهوری کشورمان در آینده ای نزدیک به ترکیه سفر می کند.

به گزارش خبرنگار دولت خبرگزاری شبستان، «حسن روحانی» در آینده ای نزدیک به ترکیه سفر می کند تا در خصوص افزایش همکاری های تهران و آنکارا به رایزنی بپردازد. پیش از سفر روحانی به این کشور همسایه از روز پنجشنبه ۲۲ آذر «محمود واعظی» به آنکارا رفته تا مقدمات این سفر را فراهم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنابراین گزارش، رئیس دفتر رئیس جمهوری که عصر پنجشنبه در رأس هیأتی اقتصادی-سیاسی برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات عالی رتبه ترکیه به منظور انجام مقدمات دیدار آتی رؤسای جمهور دو کشور، به ترکیه سفر کرده است، با «رخسار پکجان»، وزیر تجارت این کشور دیدار کرد.

 

وی در این دیدار با تاسف از وقوع حادثه تصادف قطار در ترکیه و ابراز تسلیت و همدردی دولت و ملت ایران با مردم و مسوولان این کشور، گفت: روابط ایران و ترکیه در سال‌های اخیر مثبت و روبه گسترش بوده و باید در راستای توسعه بیش از پیش مناسبات تهران-آنکارا تلاش کنیم.

 

واعظی با اشاره به برگزاری چهار دور نشست شورایعالی همکاری‌های راهبردی ایران و ترکیه در قالب دیدار رؤسای جمهور دو کشور و توافقات انجام شده در این نشست‌ها، اظهار داشت: خرسندیم که در روزهای آتی پنجمین نشست این شورایعالی برگزار می‌شود و این در حالی‌ است که امروز فضای روابط دو کشور به گونه‌ای شکل گرفته که می‌توان امیدوار بود با سرعت و تلاش بیشتر به سطح مورد انتظار در مناسبات و تبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور دست پیدا کنیم.

 

رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: توسعه همکاری‌ها و مناسبات همه جانبه با همسایگان برای جمهوری اسلامی ایران اهمیتی راهبردی دارد.

 

واعظی با اشاره به روابط دیرینه تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه، خاطر نشان کرد: توافق رؤسای جمهور دو کشور برای رسیدن به هدف ۳۰ میلیارد دلار در تبادلات تجاری و اقتصادی فی‌مابین اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد و باید با تلاش بیشتر در راستای دستیابی به آن گام برداریم.

 

رئیس دفتر رئیس جمهوری تاکید کرد: باید در جهت رفع موانع از مسیر توسعه همکاری‌های فعالان اقتصادی و بخش‌ خصوصی ایران و ترکیه تلاش کنیم.

 

«رخسار پکجان» وزیر تجارت ترکیه نیز در این دیدار با تقدیر از ابراز همدردی دولت و ملت ایران با سانحه دیدگان تصادف قطار در ترکیه، گفت: ایران همواره برای ترکیه یک شریک راهبردی بوده و برای ما جایگاه ویژه سیاسی و اقتصادی داشته و خواهد داشت.

 

وزیر تجارت ترکیه برگزاری پنجمین نشست شورایعالی همکاری‌های راهبردی تهران-آنکارا  همزمان با سفر آتی دکتر روحانی به ترکیه را فرصتی مغتنم برای دستیابی به هدف ۳۰ میلیارد دلاری در مناسبات و همکاری‌های دو کشور دانست و افزود: باید زمینه‌های توسعه سرمایه‌گذاری‌ و همکاری مشترک دو کشور را فراهم کرده و در راستای گسترش آن تلاش کنیم.

 

وی با بیان اینکه هیچ مشکل و مانعی در مسیر توسعه روابط و همکاری‌های همه جانبه ایران و ترکیه وجود ندارد، اظهار امیدواری کرد روابط و رایزنی بیشتر مسوولان عالی رتبه دو کشور موجب توسعه روزافزون مناسبات فی مابین شود.

 

مناسبات و همکاری‌های ایران و ترکیه رو به گسترش و راهبردی است
 

او همچنین با «برات آل بایراک» وزیر دارایی ترکیه، دیدار و در زمینه راهکارهای توسعه روابط و همکاری‌های اقتصادی تهران-آنکارا با یکدیگر گفت و گو کردند.

 

رئیس دفتر رئیس جمهور و وزیر دارایی ترکیه در این دیدار با ابراز علاقه مندی به گسترش روابط اقتصادی دو کشور،  همکاری‌های دو طرفه را در توسعه مناسبات ایران و ترکیه راهبردی دانستند.

 

واعظی و آل بایراک روابط و همکاری‌های ایران و ترکیه را در سال‌های اخیر مثبت و روبه گسترش دانستند و بر ضرورت توسعه بیش از پیش مناسبات اقتصادی و تلاش در راستای افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور تاکید کردند.

 

قرار است در سفر آتی «حجت الاسلام حسن روحانی»، رئیس جمهوری کشورمان به ترکیه، پنجمین دور نشست شورای عالی همکاری‌های راهبردی دو کشور با حضور رؤسای جمهور ایران و ترکیه برگزار شود که در این راستا دکتر واعظی و وزیر دارایی ترکیه بر موضوعاتی که قرار است در این نشست مطرح شود، توافق کردند.

 

علاوه براین، واعظی عصر جمعه در جریان سفر به ترکیه، با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری کشورمان در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از دیدارها و رایزنی‌های خود با مسئولان عالی‌رتبه ترکیه و توافقات انجام شده برای سفر آتی روحانی به این کشور و برگزاری پنجمین نشست شورای عالی همکاری‌های راهبردی ایران و ترکیه، افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده توسعه همه جانبه روابط و همکاری‌ها با ترکیه به عنوان کشوری همسایه، دوست و برادر است.

 

واعظی با اشاره به سابقه روابط دوستانه و تاریخی دو ملت، اظهار کرد: هیچ مانع و محدودیتی در مسیر گسترش روابط در بخش‌های مختلف به ویژه مناسبات تجاری و اقتصادی با ترکیه قائل نیستیم.

 

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری دوستی، تفاهم و اشتراک نظر رؤسای جمهور ایران و ترکیه در موضوعات و مسائل گوناگون دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را عاملی مهم در گسترش مناسبات و همکاری‌های دو کشور دانست و بر ضرورت تلاش برای تسریع در اجرای توافقات فی‌مابین و تسهیل همکاری فعالان اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

 

رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از روند روابط و تلاش مسوولان دو کشور در راستای اجرای توافقات و برنامه‌های مشترک در بخش‌های مختلف، سفر آتی روحانی به ترکیه و برگزاری پنجمین نشست شورایعالی همکاری‌های راهبردی ایران و ترکیه را فرصتی مغتنم برای توسعه و تحکیم مناسبات تهران-آنکارا عنوان کرد.

 

اردوغان با اشاره به ضرورت تلاش برای تقویت همکاری‌ها و حمایت از فعالان اقتصادی دو کشور، افزود: توسعه روابط با ایران برای ترکیه اهمیتی راهبردی دارد.

 

همچنین واعظی روز جمعه به طور جداگانه با جمعی از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران ایرانی و ترکیه‌ای دیدار کرد.

 

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری کشورمان در این نشست‌ها با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در ایران و ترکیه بر ضرورت تلاش دو دولت در راستای تسهیل همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌ فعالان اقتصادی دو کشور در راستای منافع متقابل تاکید کرد.

 

واعظی اظهار کرد: امروز فرصت‌های خوب سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در ایران فراهم است و از حضور فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران ترکیه در اجرای این پروژه‌ها استقبال می‌کنیم.

 

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به نیروی انسانی توانمند و متخصص در ایران، افزود: آمادگی داریم تا در راستای انتقال تجربیات و گسترش همکاری‌های مشترک، زمینه‌های لازم را برای حضور فعالان اقتصادی ایرانی در پروژه های ترکیه فراهم کنیم.

 

در این نشست‌های جداگانه فعالان اقتصادی ایرانی در ترکیه و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی ترکیه‌ای علاقه‌مند به همکاری و مشارکت در اجرای پروژه‌های کشورمان در بخش‌های مختلف به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود با رئیس دفتر رئیس‌جمهوری پرداختند.

 

یادآور می شود، رئیس جمهوری کشورمان فروردین سال جاری با سفر به آنکارا در نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه شرکت کرد و پس از آن نیز در شهریور امسال در تهران میزبان همتایان ترک و روس خود بود./

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: شیراز بیرجند نماز جمعه خراسان جنوبي پاییز عشایر استان لرستان ایران کرمان ترکیه حسن روحانی دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۰۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میز مذاکره را ترک نکرده و مقابل فشارها مقاومت کردیم

رئیس‌جمهور با اعلام شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران گفت: جمهوری اسلامی از سویی دیپلماسی و میز مذاکره را ترک نکرد و از سوی دیگر برابر فشارها و تحریم‌های آمریکایی‌ها گزینه مقاومت و ایستادگی را برگزید و از حقوق خود کوتاه نیامد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر امروز _دوشنبه سوم اردیبهشت_ به وقت محلی، در ادامه برنامه‌های سفر رسمی به پاکستان، در دیدار «سردار ایاز صادق» رئیس مجلس ملی پاکستان که در محل اقامت رئیس جمهور انجام شد، با اظهار امیدواری نسبت به اینکه این سفر گامی در جهت توسعه روابط باشد، نقش مجالس دو کشور در تسهیل و تسریع ارتقای روابط فیمابین مهم و مؤثر عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در برابر دشمنی‌های دشمنان ۲ راه تسلیم یا مقاومت وجود دارد، افزود: در فلسطین نیز عده‌ای راه سازش را در پیش گرفتند و عده‌ای راه مقاومت که هزینه سازش به مراتب از مقاومت بیشتر است؛ جمهوری اسلامی ایران از سویی دیپلماسی و میز مذاکره را ترک نکرد و از سوی دیگر در برابر فشارها و تحریم‌های آمریکایی‌ها گزینه مقاومت و ایستادگی را برگزید و از حقوق خود کوتاه نیامد، در نتیجه امروز شاهد رشد ۶ درصدی اقتصاد ایران هستیم و مقامات رسمی آمریکایی اعتراف می‌کنند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است.

رئیس‌جمهور با برشمردن برخی توانمندی‌های کشورمان از جمله در حوزه تولید خودرو، فعالیت بیش از ۱۰۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان و نظایر آن، از آمادگی ایران برای به اشتراک گذاشتن توانمندی‌ها و دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف با کشور دوست و برادر پاکستان و ارتقای روابط در عرصه‌های مختلف خبر داد.

هیچکدام از احزاب پاکستانی مخالف روابط دوستانه با ایران نیستند

سردار ایاز صادق رئیس مجلس ملی پاکستان نیز در این دیدار از طرف خود و احزاب مختلف پاکستانی به دکتر رئیسی خوش‌آمد گفت و اظهار کرد: هیچکدام از احزاب پاکستانی چه احزاب همسوی دولت و چه احزاب اپوزیسیون، مخالف روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران نیستند.

وی همکاری، تفاهم و اشتراک نظر میان مقامات دو کشور را کم‌نظیر توصیف و با بیان اینکه گروه دوستی ایران بیشترین عضو را در مجلس پاکستان دارد، افزود: پاکستان هم علاقه‌مند به گسترش روابط و هم نیازمند توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی، توسعه بازارچه‌های مرزی، همکاری‌های اقتصادی و تعاملات تجاری با جمهوری اسلامی ایران است و مجلس پاکستان آمادگی دارد در جهت رفع هر گونه مانع یا مشکلی در مسیر تقویت روابط فیمابین گام‌های عملی و مؤثر بردارد.

منبع: ایرنا کد خبر 747024

دیگر خبرها

  • رئیسی: روابط ایران و سریلانکا افزایش یابد
  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم
  • بیانیه مهم ۲۸ ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان
  • قطار روابط تهران - اسلام‌آباد روی ریل توسعه
  • عزم مقام‌های عالی تهران - اسلام‌آباد برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی
  • عزم مقام‌های عالی ایران و پاکستان برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی
  • میز مذاکره را ترک نکرده و مقابل فشارها مقاومت کردیم
  • رئیس‌ جمهور: زمینه همکاری‌ ایران و پاکستان در حوزه انرژی مساعد است
  • رئیس‌جمهور: زمینه همکاری‌ ایران و پاکستان در حوزه انرژی مساعد است
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری برای حجم مبادلات اقتصادی ایران و پاکستان