Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «نماینده»
2024-04-18@22:55:12 GMT

مشکل نقدینگی صنعت دارو باید زود حل شود

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۱۲۰۷

مشکل نقدینگی صنعت دارو باید زود حل شود

محمدنعیم امینی‌فرد در گفت‌وگو با «نماینده» مهم‌ترین مشکل بازار و صنعت دارو را نقدینگی دانست و اظهار کرد: «بروز این مشکل به دلایل مختلفی برمی‌گردد. در اجرای طرح تحول سلامت ۸۰ هزار تخت بیمارستانی را به ۱۰۰ هزار تخت رساندیم، علاوه‌براین به دلیل اینکه خدمات را در سطح کلینیکی و پاراکلینیکی توسعه دادیم، مصرف دارو نیز افزایش پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجویز غیرمنطقی دارو توسط پزشکان تصریح کرد: «مهم‌ترین مشکل این امر در حوزۀ دارو این است که نتوانستیم تجویز منطقی دارو و سیستم ارجاع ـ که باید بر تجویز منطقی دارو نظارت می‌کرد را ـ در کشور نهادینه کنیم؛ بنابراین این امر نیز منجر به تجویز بی‌رویه دارو شد.»

نمایندۀ مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج، لاشار، بنت و آشار در مجلس شورای اسلامی به مشکلات دیگر در حوزۀ دارو اشاره کرد و گفت: «مسئلۀ دیگر این است که ۹۰ درصد اقلام دارویی داخل کشور تولید می‌شود، ولی باید در نظر داشت همان ۱۰ درصد واردات دارو ارزشی بالغ‌بر ۳۰ درصد ارزش ریالی بازار دارو را در برمی‌گیرد ضمن اینکه نباید فراموش کرد که یک وابستگی قابل‌توجهی هم به مواد اولیه دارو داریم.»

وی افزود: «بدهی قابل‌توجه بیمارستان‌ها به شرکت‌های پخش و شرکت‌های پخش صنایع دارویی، طلب بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از بیمه‌ها یک دور تسلسلی را به‌وجود آورده که انباشت بدهی بیمه‌ها در این میان شکل‌گرفته و تمامی این موارد منجر به کاهش قدرت مالی بازیگران صنعت دارو شده است.»

امینی‌فرد به جنگ روانی در حوزۀ دارو اشاره کرد و گفت: «مسئلۀ جنگ روانی در تحریم دارو و تجهیزات پزشکی یک مسئلۀ مهم و تأثیرگذار است. گرچه به‌ظاهر دچار تحریم دارو و تجهیزات پزشکی نشدیم ولی بازار درگیر تلاطم شد و ارزش پول ملی کاهش پیدا کرد. ناامنی که ناشی از تلاطم ارزی است تشدید و مسئلۀ واردات مالی هم دستخوش اختلال شده است. درمجموع این موارد مشکلاتی است که در حال حاضر به صنعت دارو اضافه شده است.»

وی افزود: «در دورۀ قبل از برجام به‌ظاهر تحریم دارو و تجهیزات پزشکی نبود اما درواقع واردات مالی ما دچار اختلال جدی و شدید شد به همین دلیل عملاً دچار نوعی از تحریم شدیم. الآن هم گفته می‌شود «ایران تحریم دارویی نمی‌شود» ولی این مشکل همچنان وجود دارد که در سطح بین‌المللی برای بسیاری از مبادلات مالی و واردات پولی ما در سطح جهان و خط‌های اعتباری مشکلات زیادی به وجود آمده که این عوامل در صنعت دارویی کشور بسیار اثرگذار است. دراین‌بین مسئلۀ روانی این موضوع هم مزید بر علت می‌شود که با کاهش ارزش پول و وجود نرخ‌های متفاوت در بازار مقداری بلاتکلیفی نیز در صنعت دارو به وجود آید.»

این نمایندۀ مجلس با تأکید بر اینکه دارو جزء اقلام استراتژیک است اذعان کرد: «دولت و مجلس موظف هستند ارز لازم را برای دارو را تأمین کنند اما نکتۀ مهم این است که بعضی از اقلام دارویی مثل مکمل‌ها یا مواد آرایشی طبعاً از تعهد دولت خارج است. ضمن اینکه تنها تعدادی از تجهیزات پزشکی جزء اقلام استراتژیک محسوب می‌شوند و درصد قابل‌توجهی از آن عملاً باید از ارز تأمین‌شدۀ بازار یا مسائل دیگر جبران شود که این خود جزء مشکلاتی است که در آینده خودش را بیشتر نشان خواهد داد.»

بدهی قابل‌توجه بیمارستان‌ها به شرکت‌های پخش صنایع دارویی، طلب بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از بیمه‌ها یک دور تسلسلی را به وجود آورده که انباشت بدهی بیمه‌ها در این میان شکل گرفته و تمامی این موارد منجر به کاهش قدرت مالی بازیگران صنعت دارو شده است.

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این پرسش که چرا در بازار دارو شاهد افزایش قیمت ناگهانی هستیم، گفت: «جهش قیمتی قابل‌توجهی در داروهای تولید داخل شاهد نیستیم. فقط در مورد برخی از اقلام دارویی که مشابه داخلی آن وجود دارد و بر اساس قانون برنامۀ ششم در لیست فارماکوپه قرار دارند از حمایت ارز درجۀ یک یا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی برخوردار خواهند بود.»

وی تصریح کرد: «در بودجۀ ۹۷ نرخ ارز ۳۷۰۰ تومان در نظر گرفته شد همین اختلاف قیمت بین ارز ۴۲۰۰ تا ۳۷۰۰ تومان سبب افزایش ۱۰ درصدی نرخ ارز برای تأمین تجهیزات خواهد شد.»

امینی‌فرد با تأکید بر اینکه باید در درجۀ اول مشکل نقدینگی صنعت دارو به شکل منطقی حل شود بیان کرد: «ثابت بودن قیمت دارو در طول سالیان متوالی عملاً یک علامت منفی است. ما باید سازوکارهای اقتصادی صنعت دارو را در نظر بگیریم و همزمان حمایت لازم را برای پوشش بیمه‌ای انجام دهیم.»

وی افزود: «مهم‌ترین مشکل صنعت دارو توجه به این است که در حین حمایت از مصرف‌کنندگان دارو قیمت‌ها را به‌نحوی سامان دهیم که یک گام مثبت در صنعت دارو ایجاد شود. مسئلۀ انباشت بدهی بیمه‌ها را باید حل کنیم. فوری‌ترین معضل مسئلۀ نقدینگی است که باید ارز لازم هم در اختیار داشته باشیم و اگر نقدینگی فراهم نشود عملاً اقدام مؤثری صورت نخواهد گرفت. ضمن اینکه ۳ و نیم میلیارد ارز که دولت برای تهیۀ ارز دارو متعهد شده باید با سیاست‌گذاری مناسب به حوزۀ سلامت تخصیص پیدا کند و ذخیره‌سازی استراتژیک هم برای سال بعد انجام شود.»

منبع: نماینده

کلیدواژه: ارز دارو دولت نقدینگی نماینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۱۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماران هموفیلی چشم انتظار توجه ویژه دولت و مجلس

 به گزارش خبرنگارگروه سلامت خبرگزاری آنا، یکی از بیماری هایی که در کشور ما افراد متعددی در آن درگیر هستند هموفیلی است، هموفیلی نوعی بیماری خونریزی ارثی است که در آن فرد فاقد پروتئینی به نام «فاکتورهای لخته شدن» یا دارای مقدار کمی از آن است و در نتیجه خون به درستی لخته نمی‌شود. این مورد منجر به خونریزی بیش از حد می‌شود. ۱۳ نوع فاکتور لخته شدن وجود دارد و این‌ها با پلاکت کار می‌کنند تا به لخته شدن خون کمک کنند. پلاکت‌ها سلول‌های خونی کوچکی هستند که در مغز استخوان شما تشکیل می‌شوند. طبق گفته فدراسیون جهانی هموفیلی (WFH)، از هر ۱۰ هزار نفر، حدود یک نفر با این بیماری متولد می‌شود و می تواند فرد بیمار را دچار مشکلات زیادی کند،  این روزها مشکلات متعددی مانند کمبود دارو، عدم تامین کافی دارو، مشکلات ارزی در زمینه تامین داروها می تواند برای بیماران هموفیلی مشکل ساز شود.

قرمز شدن شهرها به احترام بیماران هموفیلی

بیماران هموفیلی با مشکلات زیادی در ایران رو به رو هستند در همین زمینه احمد قویدل مشاور مدیرعامل کانون هموفیلی ایران در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا با اشاره به روز هموفیلی  اظهار کرد: روز جهانی هموفیلی بسیار روز مهمی است چرا که فدراسیون جهانی هموفیلی در این روز تلاش می کند تا با مذاکرات بسیاری از آثار باستانی و المان های شهرهای مختلف دنیا را به رنگ قرمز درآورد،  در ایران نیز طی مذاکراتی که با وزیر کشور صورت گرفت مقرر د بسیاری از استانداری ها و شهرداری ها در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

عدم دسترسی مناسب به دارو

وی در ادامه با اشاره به مسکلات بیماران هموفیلی در ایران گفت: یکی از مشکلاتی که بیماران هموفیلی با آن رو به رو هستند عدم دسترسی مناسب به دارو در مناطق محروم است و باید افراد بیمار برای تهیه دارو به مراکز شهرستان ها مراجعه کنند که این موضوع باعث بروز مشکلات زیادی شده است.

قویدل ادامه داد:  از سوی دیگر روش های قدیمی درمان نیز سالهاست که منسوخ شده است روش های جدید جایگزین راه های درمنی گذشته شده است،  باید توجه داشت که در روش های قدیمی فرد بیمار ممکن است در سنین نوجوانی و جوانی دچار معلولیت شود اما در روش های درمانی جدید که به صورت دارویی و موسوم به پیشگیری است فرد می تواند مراحل درمانی بسیار مطمئن تری را پشت سر بگذارد.

سال گذشته و مشکلات بیماران هموفیلی

وی با اشاره به اینکه سال گذشته سال خوبی برای بیماران هموفیلی از نظر دارویی نبود گفت:  متأسفانه مسئولین سازمان غذا و دارو سال‌ها است با استفاده از سنگر تولید داخلی و بستن فهرست دارویی کشور، بیماران را از داروهای نوین بی بهره نگه داشتند. یکی از نتایج این نوع سیاستگذاری‌های انحصاری، همین بحران دارویی هموفیلی است که  ماه ها است که گریبان بیماران هموفیلی را رها نکرده است.  چند ماه است که بیماران به صورت‌های مختلف درد می کشند و به علت عدم امنیت دارویی زندگی آنها دچار اختلال شده است.

مشاور مدیرعامل کانون هموفیلی ایران تاکید کرد: بارها با مسئولان مربوطه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی جلساتی داشتیم اما متاسفانه اقدامات کافی برای بیماران هموفیلی صورت نگرفته است؛ متاسفانه در کشور برای بیماران هموفیلی تنوع دارویی وجود ندارد و این موضوع می تواند مشکل ساز شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگری یکی از مشکلات بیماران هموفیلی موضوع بازنشستگی است؛ اگر به صورت دقیق محاسبه کنیم فردی که مبتلا به بیماری هموفیلی است باید نسبت به یک فرد دیگر سریع تر بازنشسته شود و ما می خواهیم این موضوع توسط دولت ویژه دنبال شود.

علت بیماری هموفیلی چیست؟

هموفیلی در اثر جهش یا تغییر در یکی از ژن هایی که دستورالعمل ساخت پروتئین های فاکتور لخته شدن را ایجاد می کند، به وجود می آید. این تغییر یا جهش می تواند عملکرد صحیح پروتئین لخته کننده را از بین برده یا کاملا از عملکرد آن جلوگیری کند، این بیماری در آقایان شایع تر است. زنان نیز می توانند هموفیلی داشته باشند ، اما بسیار نادر است.

علائم هموفیلی  

میزان علائم شما به شدت کمبود فاکتور ها بستگی دارد. افرادی که کمبود خفیف دارند ممکن است در صورت ضربه، خونریزی کنند،  افرادی که کمبود شدید دارند، ممکن است بدون دلیل خونریزی داشته باشند؛ این نوع خونریزی، خود‌به‌خودی نامیده می‌شود. در کودکان مبتلا به هموفیلی، این علائم ممکن است در حدود ۲ سالگی بروز کند.

 از علائم هموفیلی می توان به  خون در ادرار، خون در مدفوع، کوفتگی های عمیق، کبودی‌های بزرگ و غیرقابل توجیه، خونریزی بیش از حد، خونریزی لثه، خونریزی مکرر از بینی، درد در مفاصل اشاره کرد.

توجه ویژه دولت و مجلس به بیماران هموفیلی

نکته حائز اهمیت پیگیری و حل مشکلات بیماران هموفیلی توسط وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشکی کشور و سازمان غذا و دارو است، حل مشکلات بیمارانی که با هموفیلی درگیر هستند قطعا باید مورد توجه دولت و مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد زیرا عدم توجه به این بیماران می تواند مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد کند،  تامین دارو یکی از اصلی ترین اتفاقاتی است که میتواندنقش مهمی در زندگی این افراد بازی کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • از مشکل تامین دارو تا بررسی موضوع کارت شهروندی
  • تسریع صدور مجوزها در سازمان غذا و دارو
  • ضرورت تدوین شاخص‌های حکمرانی در حوزه دارو و مکمل
  • بیماران هموفیلی چشم انتظار توجه ویژه دولت و مجلس
  • تولید ۲۵۰ میلیون مکمل/ صادرات ۱۳ میلیون دلاری داروهای سنتی
  • تهیه بیش از ۳۰۰ دارو از ۱۲۰۰ گیاه دارویی در کشور/ ارسال ۳۵۰ قلم داروی طبیعی به کمیسیون قیمت
  • رشد تهیه دارو از گیاهان دارویی در کشور
  • فقط یک‌چهارم گیاهان دارویی برای تولید دارو استفاده شده‌اند
  • بازی با جان، تجارت پرسود برخی عطاری‌ها
  • ورود ۹۶ داروی جدید به بازار در ۱۴۰۲