Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@11:51:53 GMT

فعالیت حوزه در عرصه فقه و قانون مطلوب نیست

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۱۷۸۲

فعالیت حوزه در عرصه فقه و قانون مطلوب نیست

به گزارش ایکنا ازقم، آیت‌الله احمد مبلغی امروز 24 آذرماه در آیین تجلیل از پژوهشگران مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، گفت: برگزاری 400 حلقه علمی، برگزاری جلسات مختلف با کمیسیون‎های مجلس و... از جمله فعالیت‎های این مرکز بوده است.

وی افزود: تولید ایده و ادبیات متناسب با جنس فعالیت‎های این مرکز از جمله کارهای صورت گرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان به اجتهاد معطوف به قانون شامل روح قانون، اجتهاد مجموعه‎ای و منظومه‎ای و اجتهاد اهداف و کارکرد قانون اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اجتهاد تاسیسی نسبت به قانون، قانون با محتوا و کارکرد اخلاقی، ضرورت مطالعات فقه حقوقی، نسبت به فقه و قانون(طرح ضرورت ایده‌های ناظر به تعیین نسبت فقه با قانون)، نسبت فقه و قانون نسبت به واقعیت‎های اجتماعی، فقه اضطرارهای اجتماعی و... از جمله مسایلی است که در این مرکز به آن پرداخته شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهارکرد: مکانیسم پژوهشی ویژه از جمله فعالیت‎های این مرکز بوده است؛ با توجه به ضرورت عملیات جمع تلفیق میان تخصص‎ها و رشته های متنوع در قانون، این مرکز نیز به این مهم توجه داشته است و در این مرکز از اهالی تخصص‌های چندی که به قانون مرتبط هستند دعوت به عمل آورده‌ایم.

وی گفت: فراهم آوردن مقدمات ایجاد یک جریان نیرومند قانون‌پژوه در حوزه از دیگر فعالیت‎های این مرکز بوده است؛ در این عرصه به دنبال تجربه افزودن نسل جوان حوزه هستیم تا قانون را در یک روند تجربی جدی وارد کنیم؛ آنچه این مرکز در آینده در نظر دارد، آن است که یک جریان نیرومند قانون‌پژوه دینی را در حوزه به سامان بیاوریم.

مبلغی یادآورشد: برای جریان‌سازی این موضوع در هماهنگی فقه و قانون از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد؛ از انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و برگزاری نشست های موضوع‌شناسانه قانون محور گرفته تا انجام پشتیبانی از صفر تا صد در هر سال نسبت به هر پایان نامه و... از نکاتی است که این مرکز به دنبال آن است.

وی افزود: آمادگی کامل داریم که انجمن فقه و قانون را در زمره انجمن‎های حوزه تعریف کنیم تا این انجمن ظرفیت‎های حوزه را در خصوص فقه و قانون رصد کند؛ فعالیت حوزه در عرصه فقه و قانون فعالیت مطلوب و قابل قبولی نیست که باید روند کار آنها تسریع یابد و از مهمترین بخش‎های مرکزی عمل تقیین، توجه به قانون منبعث به فقه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهارکرد: بی‎گمان حجم و حضور حوزه در عرصه بین‎الملل اسلامی و تعامل با این عرصه باید متناسب با ظرفیت‌های حوزه و ضرورت کار در این عرصه باشد؛ برگزاری کنفرانس‎های علمی با موضوعات علمی ویژه و کمتر مطرح شده (البته حیاتی) با تمرکز بر استفاده حداکثری تولید محتوای علمی و دوری‌گزینی از شعار و سطحی‌اندیشی، حرکتی را آغاز کرده‎ایم.

وی گفت: در این زمینه به دنبال ایجاد یک جریان فقه و قانون (در کنار هم) در ارتباط با واقعیت‌های اجتماعی هستیم؛ دیر یا زود جامعه حوزوی و دانشگاهی و کشور ما از این حرکت منتفع خواهد شد.

مبلغی یادآورشد: سخن منطقی مرکز آن است که اگر قانون در ایجاد نظم حقوقی نقش‌آفرین است و اگر در فضای جامعه اسلامی باید حقوق دانان و پارلمان‌های کشورهای اسلامی قوانین منبعث از هنجار اسلامی داشته باشند، نیازمند همگرایی حقوقی در فضای جهان اسلام هستیم که در این زمینه پیشنهاد یک دبیرخانه ارایه شد.

وی افزود: اگر بتوانیم کمک و حمایتی را نسبت به دستگاه تقنین و قانونگذار(از حیث محتوایی) انجام بدهیم موجب رضایت مقام معظم رهبری است زیرا ایشان همیشه مطالبه می‎‏کنند که حوزه باید پشتیبان نظام اسلامی باشد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: مبلغی فقه و قانون قرآن ایکنا لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۱۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گام اساسی دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اقتصادی

وزیر کشور گفت: در دولت سیزدهم در دیپلماسی اقتصادی و گره‌گشایی از مشکلات مردم و کشور اقدامات زیادی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، احمد وحیدی، امروز_سه‌شنبه چهارم اردیبهشت_ در مراسم تکریم و معارفه استاندار مازندران که در سالن همایش اتاق بازرگانی استان برگزار شد با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم در دیپلماسی اقتصادی و گره‌گشایی از مشکلات مردم و کشور اقدامات زیادی شده است، اظهار کرد: دشمنان نمی‌خواهند رشد و شکوفایی کشورمان را ببینند، مدیران ما پاک‌دست و در حال خدمت‌گزاری هستند و این از تلاش یک فرد نیست، بلکه نظام است.

وی با بیان اینکه حسینی‌پور اتفاقات خوبی برای مازندران رقم زد، عنوان کرد: فعالیت خوب وی چه در زمان مدیریت قبل از استانداری و چه در زمان استانداری با پشتوانه قوی برای این استان تلاش کردند و اتفاقات خوبی رقم زدند.

وزیر کشور ادامه داد: با جریان علمی و جریان معنوی قوی و با استفاده از ظرفیت‌های مهم طبیعی فعالیت‌های مؤثری انجام شد، تجربه امروز پس از دو سال‌واندی نشان داد که انتخاب درستی داشتیم.

وحیدی با تاکید اینکه مازندران جایگاه مهمی دارد، خاطرنشان کرد: انتخاب استاندار برای این استان کار دشواری است و به همین دلیل نمی‌خواستیم استاندار را تغییر دهیم، با وجود بیماری همسرشان فداکارانه ماندند تا به مسائل امور بپردازند و این تغییر نه به دلیل ضعف مدیریتی بلکه به دلیل خواسته شخصی این تغییر انجام شد.

وی تصریح کرد: در ابتدا می‌خواستند در وزارت کشور از وی استفاده کنند، اما معاون رئیس‌جمهور نظرشان این بود که از حسینی‌پور در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بهره بگیرند.

وزیر کشور در خصوص استاندار جدید مازندران بیان کرد: یوسف نوری در کمتر حوزه‌ای است که صاحب نظر نباشد، گردشگری، برنامه‌ریزی و آموزش طراحی و معنوی، اخلاقی و در کنار دانش و کار جهادی می‌توان از وجودش استفاده کرد.

وی گفت: ظرفیت‌های مهم استان و کارهایی که باید به نتیجه برسد، مانند اقتصاد دریامحور، بهره‌وری، جهش تولید که موضوعات بسیار مهم است و می‌توان نقش ایفا کند.

کد خبر 747270

دیگر خبرها

  • تأکید بر ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در حوزه زنان و رسانه
  • استفاده از روش‌های نوین برای به نتیجه رسیدن کارهای فرهنگی
  • ۲۷ رقم برنج در کشور معرفی شده است
  • حمایت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا (س) از طرح نور
  • اولین فرزندان مرکز ناباروری ساوه پا به عرصه هستی گذاشتند
  • نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است
  • برگزاری «هفته هنر انقلاب» مایه دلگرمی هنرمندان است/یک پیشنهاد مهم
  • استنتاج ۱۰ حکم درباره شهر مطلوب اسلامی از نهج‌البلاغه
  • فعالیت ۳۷ جایگاه عرضه سوخت مایع در کهگیلویه و بویراحمد
  • گام اساسی دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اقتصادی