Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@06:55:51 GMT

دیابت با سلامت مغز چه می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۱۹۷۵

دیابت با سلامت مغز چه می‌کند؟

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محققان مشاهده کردند در طول ۵ سال مطالعه، شرکت کنندگان مبتلا به دیابت شاهد روند کاهش در حافظه و فصاحت کلامی بودند.

محققان دانشگاه تاسمانیا استرالیا با استفاده از اسکن MRI مشاهده کردند مغز شرکت کنندگان در ابتدا کوچک تر بود اما میزان کاهش اندازه مغز در طول سال های که شرکت کنندگان تحت پیگیری بودند فرق نکرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«میشل کالیسایا»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «اگرچه حافظه و عملکرد اجرایی نظیر مهارت های فکری و برنامه ریزی در افراد مبتلا به دیابت با سرعت بالاتری کاهش می یابند، اما این مشکل همراه با کاهش در حجم و اندازه مغز نیست.»

این مسئله از نظر محققان تعجب آور است چراکه آنها انتظار داشتند کاهش حجم مغز در افراد دارای مشکلات فکری و حافظه به مراتب متداول تر باشد.»

وی در ادامه می افزاید: «ما در آینده به رابطه بین عوامل پی خواهیم برد. اما پیام اصلی این است که دیابت نوع۲ بر عملکرد مغز تاثیر می گذارد.»

تحقیقات قبلی نشان داده است که ابتلا به دیابت ریسک دمانس (زوال عقل) را در افراد دیابتی دو برابر می کند.

محققان در این مطالعه بیش از ۷۰۰ فرد ۵۵ تا ۹۰ سال را مورد مطالعه قرار دادند. در سه مقطع زمانی متفاوت در طول این سه سال، شرکت کنندگان تحت آزمایش از لحاظ مهارت های فکری، برنامه ریزی و حافظه قرار گرفتند. هر بار هم اسکن MRI از مغزشان گرفته شد.

حدود نیمی از شرکت کنندگان با میانگین سنی ۶۸ سال مبتلا به دیابت نوع۲ بودند. میانگین سنی گروه بدون دیابت ۷۳ سال بود.

محققان دریافتند افراد دیابتی در تست مهارت های کلامی و فصاحت کلامی نمرات کمتری دریافت کردند. با این حال اسکن مغزشان حاکی از کوچک شدن حجم مغز نبود.

منبع:مهر

انتها ی پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خواندنی اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۱۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواد شوینده‌ خانگی چه ضرری برای سلامت ما دارند؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دویچه وله، مطالعه‌ای جدید که دانشگاه کیس وسترن در شهر کلیولند انجام و در مجله Nature" Neuroscience " منتشر شد، هشدار می‌دهد که مواد شیمیایی موجود در برخی شوینده‌های خانگی از قبیل ضد عفونی کننده‌ها، پاک‌کننده‌ها، محصولات مراقبت از مو و منسوجات ممکن است با بیماری‌هایی مانند مولتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس و اوتیسم مرتبط باشند.

به گفته محققان، این مواد شیمیایی به طور خاص بر "الیگودندروسیت‌ها"، نوع خاصی از سلول که عایق محافظ اطراف سلول‌های عصبی را تولید می‌کند، تأثیر می‌گذارند.

از دست دادن الیگودندروسیت‌ها زمینه‌ساز ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس و سایر بیماری‌های عصبی است.

در این مطالعه، محققان تأثیر بیش از ۱۸۰۰ ماده شیمیایی را بر روی این سلول‌های مغزی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

آنها دو دسته از مواد شیمیایی را شناسایی کردند که به الیگودندروسیت‌ها آسیب می‌رسانند: بازدارنده‌های شعله ارگانوفسفره (موجود در بسیاری از وسایل الکترونیکی و مبلمان) و ترکیبات آمونیوم چهارتایی (موجود در بسیاری از محصولات مراقبت شخصی و ضدعفونی‌کننده‌ها).

استفاده از خمیردندان برای سلامت دندان‌ها ضرورت دارد؟

به گفته محققان، الیگودندروسیت‌ها به طور شگفت‌انگیزی در برابر ترکیبات آمونیوم چهارتایی و بازدارنده‌های شعله ارگانوفسفره آسیب‌پذیر هستند. نحوه قرار گرفتن انسان در معرض این مواد شیمیایی ممکن است به یافتن حلقه گمشده چگونگی بروز برخی از بیماری‌های عصبی کمک کند.

محققان خاطرنشان کردند: «این نتایج نگران‌کننده است زیرا ضدعفونی‌کننده‌های حاوی ترکیبات آمونیوم چهارتایی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، به دلیل اینکه در از بین بردن ویروس‌ها بسیار مؤثر هستند، بیشتر مورد استفاده قرار گرفتند.»

با این حال، محققان اضافه کردند که تحقیقات بیشتری برای ایجاد یک رابطه علت و معلولی محکم بین مواد شیمیایی و بیماری‌های تخریبی مغز در انسان مورد نیاز است.

محققان امیدوار هستند که این تحقیقات به تصمیم گیری‌های آگاهانه در مورد مداخلات برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و محافظت از سلامت انسان کمک کند.

کد خبر 844632 برچسب‌ها سلامت خبر مهم مغز

دیگر خبرها

  • داروهایی که حافظه را ضعیف میکند
  • چگونه می‌توان بیماری دیابت را کنترل کرد؟
  • تبدیل داده‌ها به صدا/ ذخیره‌سازی امن و سریع اطلاعات در حافظه کوانتومی
  • مبتلایان به دیابت در نیشابور ۳ برابر شد
  • سه برابر شدن مبتلایان به دیابت در نیشابور
  • یافته محققان ژاپنی؛ مکمل آنتی اکسیدانی ترکیبی در تقویت حافظه و شناخت موثر است
  • نتیجه پژوهش محققان؛ رژیم فستینگ می تواند به سلامت روده کمک کند
  • رژیم فستینگ می تواند از سلامت روده با افزایش سن محافظت کند
  • یک خبر جدید درباره داروی معروف کاهنده قند خون
  • مواد شوینده‌ خانگی چه ضرری برای سلامت ما دارند؟