Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه هرمزگان گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ واحد فناور در مرکز رشد دانشگاه هرمزگان فعالیت دارند و این واحد‌ها در سال گذشته تقریبا ۲۰۰ میلیون تومان فروش داشته‌اند.

محمدعلی میرزایی، مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه هرمزگان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو در خصوص فعالیت‌های این مرکز گفت: مرکز رشد دانشگاه هرمزگان از سال ۸۹ به صورت جدی شروع به فعالیت کرده، ولی پس از دو سال به دلیل تغییر سیستم مدیریتی این مرکز به حالت خاموش درآمد تا اینکه از اواخر سال ۹۳ مجددا مرکز رشد دانشگاه آغاز به کار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از اواخر سال ۹۳ و همزمان با شروع فعالیت محدد مرکز رشد دانشگاه هرمزگان برای جذب افراد صاحب ایده به این مرکز و معرفی آن به افراد گوناگون، اقدام به برگزاری جشنواره‌های مختلفی از جمله جشنواره ایده برتر نمودیم و سعی خود را بر این گذاشتیم تا ایده‌های ارائه شده در این جشنواره را جذب کنیم.
میرزایی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۳۰ واحد فناور در مرکز رشد دانشگاه هرمزگان فعالیت دارند و از این تعداد، ۳ واحد شرکت دانش بنیان هستند و حدود ۱۲ واحد آن در مرحله رشد و مابقی در مرحله پیش رشد قرار دارند.
وی اضافه کرد: افرادی که در قالب واحد‌های فناور و شرکت‌های دانش بنیان جذب مرکز شده اند، عموما از اعضای هیات علمی و دانشجویان و فارغ التحصیلان تشکیل شده اند.

شرکت‌ها و واحد‌های فناوری جذب شده، در مرکز رشد دانشگاه مستقر هستند
مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه هرمزگان خاطرنشان کرد: حدودا ۴۵ نفر در قالب واحد‌های فناور در مرکز رشد دانشگاه هرمزگان اشتغال زایی کرده اند و هر گروه متشکل از دو تا چهار نفر است.
وی یادآور شد: البته برای جذب افراد مختلف به مرکز رشد دانشگاه، علاوه بر برگزاری جشنواره ایده برتر اقدام به برگزاری جلسات هم اندیشی و دورهمی با دانشجویان شده و همچنین کارگاه‌های آموزشی مختلفی با هدف فرهنگ سازی و آشنایی افراد با کسب و کار‌های فناورانه و ارزش گذاری اختراعات و مالکیت فکری برگزار شده و از این طریق فعالیت‌های مرکز رشد دانشگاه را به افراد گوناگون از جمله دانشجویان و هیات‌های علمی و فارغ التحصیلان معرفی کرده ایم و عده‌ای از این طریق جذب مرکز شده اند.
میرزایی اظهار داشت: در زمینه جذب، افراد صاحب ایده پس از پر کردن فرم مربوطه و تایید طرح پیشنهادی آنان توسط داور متخصص و اقتصادی، ایده این افراد به شورای فناوری ارجاع داده می‌شود و هر ایده‌ای که به تایید این شورای برسد، جذب مرکز می‌شود و فعالیتش را در قالب واحد فناور آغاز می‌کند.
وی یادآور شد: شرکت‌ها و واحد‌های فناوری جذب شده، در مرکز رشد دانشگاه مستقر هستند و کلیه امکانات و تجهیزات از قبیل: اینترنت و برگزاری کلاس‌های آموزشی به صورت رایگان در اختیار این افراد قرار می‌گیرد و تا سال گذشته این افراد به صورت رایگان در مرکز استقرار می‌یافتند، ولی از امسال هزینه‌های ناچیز بابت اجاره بها به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان از این واحد‌های فناور اخذ می‌شود و چرا که وضعیت اقتصادی مرکز رشد دانشگاه چندان مساعد نیست. البته کتابخانه و سالن جلسات نیز به صورت رایگان در اختیار این افراد قرار می‌گیرد و تمامی درآمد حاصله از محصول نهایی این واحد‌ها به خودشان تعلق دارد و دانشگاه و مرکز رشد به مبحث درآمدی آنان ورود نمی‌کند.  
واحد‌های فناور دانشگاه هرمزگان؛ در سال گذشته تقریبا ۲۰۰ میلیون تومان فروش داشته اند
مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه هرمزگان اذعان داشت: این شرکت‌ها و واحد‌های فناور در سال گذشته تقریبا ۲۰۰ میلیون تومان فروش داشته اند که حدود ۷۰ میلیون تومان از آن درآمد بوده است.
وی افزود: مرکز رشد دانشگاه هرمزگان از نظر کمبود بودجه در شرایط نامناسبی قرار دارد و بیشتر با برگزاری رویداد‌ها سعی می‌کند از سازمان‌ها و ادارات مختلف اسپانسر جذب کند چرا که از نظر مالی در شرایط خوبی به سر نمی‌برد. البته دانشگاه تا جای ممکن از مرکز رشد حمایت می‌کند، ولی بودجه‌ای که در این زمینه به مرکز رشد اختصاص یافته جوابگوی هزینه‌ها نیست.
میرزایی بیان داشت: برای رفع مشکلات مرکز رشد دانشگاه هرمزگان و سایر دانشگاه‌ها در زمینه کمبود بودجه، باید دانشگاه‌ها از حالت سنتی خارج و به سمت دانشگاه‌های مدرن حرکت کنند و از محل مراکز رشد درآمد کسب کنند.
وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر مراکز رشد مظلوم واقع شده اند و وزارت خانه تمرکز خود را بر توسعه پارک‌های علم و فناوری گذاشته است و بیشترین حمایت را از این پارک‌ها دارد.

وام ۷ میلیون تومانی در مرحله پیش رشد و ۵۰ میلیون تومانی در مرحله رشد به این واحد‌ها اختصاص می‌دهد
مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه هرمزگان با بیان اینکه واحد‌های فناور و شرکت‌های دانش بنیان زیر مجموعه مرکز رشد پس از چهارسال به پارک‌ها هدایت می‌شوند، اظهار داشت: البته مرکز رشد دانشگاه هرمزگان تا جای ممکن از این واحد‌های فناور حمایت می‌کند و حتی وام ۷ میلیون تومانی در مرحله پیش رشد و ۵۰ میلیون تومانی در مرحله رشد به این واحد‌ها اختصاص می‌دهد و با وجود کمبود بودجه، سعی خود را بر این گذاشته که این تسهیلات را در اختیار افراد صاحب ایده‌ای که جذب کرده، قرار دهد.
وی گفت: مراکز رشد دانشگاهی، علاوه بر مشکل کمبود بودجه در زمینه سیاستگذاری‌های کلان نیز در شرایط خوبی به سر نمی‌برند و در صورتی که این سیاستگذاری‌ها به صورت کارشناسانه انجام می‌شد وضعیت کنونی آنان بهتر از این بود؛ چرا که در حال حاضر مراکز رشد به حاشیه رفته اند و تمرکز وزارت خانه به سمت پارک‌های علم و فناوری رفته است.
میرازیی تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید از حالت سنتی خارج شوند و برروی بحث‌های فناوری و مالکیت فکری به صورت جدی کار شود. اقتصاد نوین جهانی، اقتصاد دانش مجور و دانایی محور است، ولی متاسفانه در ایران به بحث مالکیت فکری اهمیتی داده نمی‌شود و همه فعالیت‌ها به صورت سنتی پیش می‌رود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مرکز رشد واحدهای فناور مراکز رشد دانشگاهی اقتصاد دانش محور دانشگاه هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۲۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۵۲ درصد سهم ارزش افزوده بخش های اقتصادی به بازرگانی و صنعت البرز

محمد انصاری با بیان اینکه حدود ۴۷ درصد از ارزش افزوده بخش‌های اقتصادی کشور به حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت اختصاص دارد، افزود: این در حالی است که این شاخص در استان البرز بیش ۵۲ درصد است.

انصاری گفت: هم اکنون سه هزار ۷۲۵ واحد صنعتی در البرز فعالیت می‌کنند که زمینه اشتغالزایی مستقیم برای بیش از ۱۷۳ هزار نفر فراهم کرده اند.

وی ادامه داد: در شاخص تعداد واحد‌های صنعتی، البرز ۴.۷ درصد از صنایع کشور را در خود جای داده که سهم اشتغالزایی این واحد‌ها حدود ۶.۲۴ درصد از مجموع اشتغال ایجاد شده در کشور است.

وی افزود: در سال مهار تورم و رشد تولید همچنین در حوزه توسعه صادرات غیر نفتی موفقیت بزرگی کسب شد و پیرو دستور استاندار البرز ضمن ساماندهی آمار واقعی صادرات استان، صادرات ۱.۲ میلیارد دلاری انواع محصولات تولیدی استان برای اولین بار ثبت شد.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • رد پیشنهاد 60 میلیونی برای ستاره بارسا: کم است!
  • اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال برای بهسازی خیابان‌ها
  • تولید و تجاری‌سازی ۱۷ محصول از گیاهان دارویی توسط یک شرکت فناور
  • گلایه کشاورزان از تاخیر در اختصاص آب
  • ارائه خدمات بانکی به افراد بالای 65 سال بدون صف در شعب بانک ملت
  • ورود دانشجویان هنجارشکن به این دانشگاه ممنوع شد
  • ثبت نام وام شهریه دانشجویی از چه زمانی آغاز می شود؟/ شرایط اختصاص وام+جزئیات
  • واحد عرضه کننده گوشت تاریخ مصرف گذشته در قشم پلمب شد
  • اختصاص ۵۲ درصد سهم ارزش افزوده بخش های اقتصادی به بازرگانی و صنعت البرز
  • پلمب ۴۵۲ خانه پلاک قرمز در تهران