Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسیاری از مردم کهگیلویه و بویراحمد قبل از انقلاب اسلامی از ابتدائی‌ترین خدمات یعنی داشتن یک زندگی آرام محروم بودند تا جایی که هر از گاهی، حکومت به عشایر منطقه قشون کشی می‌کرد. ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰ استانها کهگیلویه و بویراحمد نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، مردم کهگیلویه و بویراحمد در طول تاریخ زیر بار هیچ حکومت ظالمی نرفتند و تنها در مقابل انقلاب اسلامی سر تعظیم فرود آوردند و پای به پای انقلابشان می‌روند تا جهانی شدن آن را ببینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از دلیل محرومیت این استان با وجود خدمات کم نظیر انقلاب اسلامی و ظرفیت‌های فراوان، محرومیت تاریخی بوده است، پهلوی دل خونی از عشایر منطقه داشت و هر وقت قشون‌کشی کرد با شکست روبه‌رو شد هنوز نبرد گجستان و تنگ تامرادی بر پیشانی این دیار خودنمایی می‌کند.

شاید رفتن به سراغ یک گزارش تاریخی زمان‌بر باشد ولی همین را خوب می‌دانیم که جاده فعلی «یاسوج - بابامیدان» روزی توسط حکومت وقت شبیه یک ایلراه عشایری احداث شد تا تیپ کازرون برای سرکوب بویراحمدی‌ها بتوانند عبور و مرور کنند، آرزوی که به گور بردند و هنوز صدای برنوی عشایر در تنگ تامرادی در مقابل جور و ستم ستم شاهی دل‌نوازی می‌کند.

آیت‌الله صادق خلخالی در خاطرات خود به خاطره‌ای از حضرت امام در مورد مبارزات عشایر کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های 41 و 42  اشاره می‌کند که «آن موقع تازه جریان برخورد بویراحمدی‌ها با دولت پیش آمده بود که به کشته شدن 120 یا 140 تن از ارتشی‌ها منجر شده بود، امام به من فرمودند: خوب است ما هم برویم به این کوه‌های بویراحمد. من عرض کردم آقا شوخی می‌فرمایید؟ امام فرمودند: نه من شوخی نمی‌کنم جدی می‌گویم من این مطالب را بررسی می‌کنم اگر صلاح باشد می‌رویم.

از عمر انقلاب 40 سال می‌گذرد و مردم (عشایر) کهگیلویه و بویراحمد پای به پای انقلابشان حرکت می‌کنند تا جایی که حضور پرشور مردم این دیار در آخرین حماسه ماندگارشان یعنی 17 آذرماه و مراسم تشییع شهید انفجار تروریستی‌ چابهار در یاسوج، تحسین امام امت حضرت آیت الله خامنه‌ای را بر انگیخت.

افتتاح 3 پروژه بزرگ درمانی در کهگیلویه و بویراحمد با حضور وزیر بهداشت1550 میلیارد ریال مالیات در کهگیلویه و بویراحمد وصول شدنرخ باسوادی در کهگیلویه و بویراحمد به میانگین کشوری نزدیک شود

انقلابی در انقلاب برای کهگیلویه و بویراحمدی‌ها

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان قبل از انقلاب تنها نام استان بودن را به یدک می‌کشید و در واقعیت استان حاکمیت مستقلی نداشت و بوروکراسی اداری از طریق سایر استان های همجوار انجام می‌شد.

عزیز فیلی با تاکید بر اینکه خدمات نظام پس از انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست، افزود: استان قبل از انقلاب حتی یک کیلومتر راه آسفالته نداشت و هیچ گونه توسعه زیرساختی در حوزه بهداشت و درمان، حمل و نقل جاده‌ای، آموزش و عمران شهری در استان انجام نشده بود.

وی با بیان اینکه این استان در آستانه چهل سالگی انقلاب وارث 13 بیمارستان می‌شود ادامه داد: مجموع راه‌های روستایی و فرعی قبل از انقلاب 800 کیلومتر بود که تمامی این محورها خاکی و شوسه بود و حتی راه‌ها و مسیرهای ارتباطی با سایر استان‌ها نیز خاکی بود.

فیلی افزود: بعد از پیروزی انقلاب بیش از 5 هزار و 940 کیلومتر راه آسفالته با رعایت استانداردها و مسائل ایمنی در استان احداث شد.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای احداث راه در استان با توجه به شرایط توپوگرافی آن گفت: به برکت انقلاب و با توجه به سفر مقام معظم رهبری در سال 73 و سایر اتفاقات در طول این 40 سال نظام توجه ویژه‌ای به مبحث راه‌های ارتباطی این استان داشته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بدون شک راه محور توسعه است و اولویت نخست استان ایجاد ارتباط راه‌های منطقه‌ای بود.

فیلی با اشاره به شرایط جغرافیایی استان و قرار گرفتن در سلسله رشته کوه‌های زاگرس، بیان کرد: استان قبل از انقلاب دارای آورد آبی مطلوبی بود اما به دلیل سهل انگاری‌ها و نبود مدیریت جهادی بیشتر توسط سایر استان‌ها استفاده می‌شد و مردم منطقه بی‌بهره بودند.

وی افزود: متوسط آورد آبی رودخانه‌های استان در فصل‌های پربارش بالغ بر 10 میلیارد مترمکعب  و در فصل‌های خشکسالی 8 میلیارد است.

فیلی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب تنها 18 روستا در استان دارای آب لوله‌کشی بود گفت: هم اکنون یک هزار و 472 روستای استان از نعمت آب شرب سالم برخوردار است.

وی جمعیت شهری استان قبل از انقلاب را 85 هزار نفر دانست و گفت: اکنون بالغ بر 400 هزار نفر از مردم استان در مناطق شهری از این خدمات استفاده می‌کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه مهار کردن این روان آب ها به برکت انقلاب بود گفت: در بحث تامین آب دو سد در استان داریم که در حال بهره‌برداری است و علاوه بر اینکه بخش عمده‌ای از مردم استان از نعمت آب شرب سالم بهره‌مند می‌شوند آب شرب سایر استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان بخش‌های استان فارس از محل این سدها تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد قبل از انقلاب فاقد شبکه جمع‌آوری فاضلاب بود، عنوان کرد: اکنون 40 درصد شهرهای استان به سیستم فاضلاب مجهز هستند و مابقی در دست اقدام بوده و در تعدادی از روستاهای استان نیز شبکه فاضلاب اجرا شده است.

فیلی ابراز کرد: سد چم شیر و تنگ سرخ از محل اعتبارات ملی احداث می‌شوند و علاوه بر تامین بخشی از آب شرب و زراعت استان بخشی از نیازهای استان‌های همجوار را نیز تامین می‌کند.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنانش به سیمای سلامت استان اشاره کرد و گفت: در چهار دهه انقلاب اسلامی شاخص امید به زندگی از 50 سال به 70 سال رسیده است.

وی بهبود شاخص مرگ و میرکودکان، مرگ مادران باردار، دفع بهداشتی زباله و فاضلاب روستایی را از جمله خدمات حوزه سلامت بعد از انقلاب عنوان کرد.

فیلی ارتقای مراکز سلامت استان از 23 مرکز به 87 مرکز را از دیگر شاخص های بهداشتی استان برشمرد و گفت: قبل از انقلاب حتی یک مورد خانه بهداشت در استان وجود نداشت و اکنون به 365 واحد رسیده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه در واقعیت چیزی به نام هئیت علمی در حوزه سلامت  در استان وجود نداشت، بیان کرد: اکنون تعداد 178 عضو هیئت علمی در این شاخه در استان مشغول به فعالیت هستند.

فیلی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب تعداد دانشکده بهداشت و درمان  از صفر به 5 دانشکده رسیده است، ادامه داد: قبل از انقلاب دانشجویی در این حوزه نداشتیم و اکنون 2 هزار دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی  مشغول تحصیل هستند.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب تنها 96 تخت بیمارستانی در استان وجود داشت، اظهار داشت: بعد از انقلاب این آمار به یک هزار و 150 تخت در دست بهره برداری رسیده است.

فیلی با بیان اینکه قبل از انقلاب 50 پزشک در استان مشغول خدمت بودند، افزود: اکنون 800 پزشک در مناطق مختلف استان به بیماران خدمت رسانی می کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد شاخص برخورداری استان از آمبولانس پیش از انقلاب را 8 دستگاه خواند و افزود: اکنون 96 دستگاه در استان وجود دارد.

معاون عمرانی استانداری برخورداری از دو فروند بالگرد، 39 پایگاه اورژانس، 170 داروخانه، 6 کلینیک دندانپزشکی و 78 تخت ویژه را از دیگر خدمات انقلاب به استان در حوزه سلامت عنوان کرد.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب تنها 3 بیمارستان با ظرفیت محدود در استان وجود داشت، گفت: اکنون 8 بیمارستان در استان وجود دارد و در آستانه چهل سالگی انقلاب 5 بیمارستان دیگر به این ظرفیت اضافه می‌شود.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: قبل از انقلاب فقط 3 نقطه شهری در استان وجود داشت که اکنون به 17 شهر ارتقا یافته است.

وی خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب شهرهای استان فاقد معابر، جداول و فضای سبز بود ولی اکنون اقدامات خوبی در حوزه مبلمان شهری انجام شده است.

فیلی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب روستاهای استان فاقد برق بودند، تصریح کرد: اکنون  56 هزار و 398 خانوار روستایی از نعمت برق بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب تنها 18 روستا دارای آب بودند، عنوان کرد: اکنون یک هزار و 472 روستا در استان از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه طرح هادی قبل از انقلاب در هیچ کدام از روستاهای استان اجرا نشده بود تصریح کرد: هم اکنون اکنون 1007 روستای استان دارای طرح هادی هستند.

وی در مورد شاخص سرانه فضای ورزشی نیز افزود: قبل از انقلاب فقط 3 سالن ورزشی وجود داشت و امروز 117 فضای ورزشی، استادیوم، زمین چمن طبیعی و مصنوعی و سالن‌های ورزشی در رشته‌ های مختلف در اختیار مردم استان قرار دارد.

انتهای پیام/ح

R41452/P1357/S6,69/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۲۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصادف ۳ خودرو با ۳ کشته در مسیر یاسوج به اصفهان

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد از جان باختن سه نفر در حادثه رانندگی در مسیر یاسوج به اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد و به نقل از پایگاه خبری پلیس، حسن دانایار از تصادف سه دستگاه خودرو سورای در مسیر یاسوج به پاتاوه و جان باختند سه نفر در این حادثه خبر داد.

وی افزود: در این حادثه که عصر روز دوشنبه، سوم اردیبهشت، رخ داد سه دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ با هم برخورد کردند.

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: تصادف این خودروها در مسیر بعد از پل «کتا» به سمت یاسوج و در منطقه «میمند» به پلیس‌راه استان گزارش شد.

وی با بیان اینکه در این تصادف راننده هر سه خودرو جان باختند، تصریح کرد: دو نفر از قربانیان در محل حادثه و در دم جان باختند و یک نفر دیگر در حین انتقال به بیمارستان احیا قلبی ریوی شد اما به علت شدت آسیب‌ها جان باخت.

کد خبر 747068

دیگر خبرها

  • جزئیات خرید تضمینی گندم در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد
  • گردنه بیژن در کهگیلویه و بویراحمد بازگشایی شد
  • تصادف ۳ خودرو با ۳ کشته در مسیر یاسوج به اصفهان
  • هشدار زرد هواشناسی برای کهگیلویه و بویراحمد
  • فعالیت خدماتی، زیرساختی و امدادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • ناگفته‌های کهگیلویه و بویراحمد در گفتن نگین
  • تلاش برای احیای هنر نمدمالی
  • ۱۲۰۰ پنل خورشیدی بین عشایر کهگیلویه و بویراحمد توزیع می‌شود
  • تشریح برنامه‌های هفته سلامت در تیپ ۴۸ فتح
  • اختصاص ۳ همت از محل مسئولیت‌ اجتماعی وزارت نفت به کهگیلویه و بویراحمد