Web Analytics Made Easy - Statcounter

فارس گزارش می‌دهدقیمت لبنیات پس از ابلاغیه ستاد تنظیم بازار افزایش یافت

 

[قیمت لبنیات پس از ابلاغیه ستاد تنظیم بازار افزایش یافت]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ستاد تنظیم بازار در ۱۸ آذر قیمت‌های جدید لبنیات را اعلام کرد و تعدادی از رسانه‌ها تیتر زدند که از فردا «قیمت لبنیات در بازار ۹ درصد کاهش می‌یابد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود یک هفته از آن تاریخ می‌گذرد و مردم انتظار کاهش قیمت را می‌کشند که یک دفعه قیمت جدید روی بطری‌های شیر حک می‌شود و ناباورانه می‌بینیم قیمت‌ها نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش هم یافته است.

کارخانه لبنی دامداران که پیش از ابلاغ ستاد تنظیم بازار قیمت هر بطری شیر پرچرب را ۴۳۰۰ تومان عرضه می‌کرد، از روز چهارشنبه قیمت ۴۴۵۰ تومان را روی آن حک کرد، یعنی قیمت این برند لبنی پس از ابلاغیه ۱۵۰ تومان افزایش یافت.

طی یک سال گذشته قیمت لبنیات حدود 50 درصد افزایش یافته و توانایی مردم برای خرید این محصول اساسی و ضروری کاهش یافته است. رسانه‌ها پیش از این بارها اعلام کرده‌اند که قیمت‌ها بیش از تصور بالا رفته و سرانه مصرف بسیار پایین آمده است. انتظار می‌رفت ستاد تنظیم بازار در قیمت‌هایی که اعلام می‌کند بیشتر مردم را مدنظر قرار دهد، اما تصمیم ستاد تنظیم بازار بیشتر به کام کارخانه‌های لبنی تا مردم بوده است.

بر اساس آمارها، سرانه مصرف سالانه شیر در کشور حدود ۸۰ کیلوگرم یعنی نصف میانگین جهانی و حدود یک پنجم برخی کشورهای اروپایی است. بنابراین به جای اینکه دولت با حمایت از مردم تلاش کند تا سرانه مصرف محصولات لبنی افزایش یابد، با اعلام چنین قیمت‌هایی بیش از پیش به کاهش سرانه مصرف دامن می‌زند. ظاهرا دولت تنها راه راضی کردن کارخانه‌ها را افزایش روز به روز قیمت آنها می‌داند.

کارخانه‌های لبنی پیش از این خودسرانه قیمت محصولات لبنی را افزایش داده بودند و ماه‌ها به صورت غیر قانونی و غیر مصوب لبنیات گران به مردم فروختند. دولت به جای اینکه آنها را مجبور کند تا به ازای روزهایی که لبنیات گران فروختند، لبنیات ارزان به مردم بفروشند تا همه چیز یر به یر شود، قیمت‌های جدیدی اعلام کرده که از قیمت بازار هم گران‌تر است.

*آیا راهی برای ارزان کردن قیمت لبینات وجود دارد؟

آیا راه دیگری برای پایین آوردن قیمت وجود ندارد؟ کارشناسان می‌گویند وجود دارد. می‌توان با پایین آودرن قیمت تمام شده تولید محصولات دامی و همچنین قیمت تمام شده کارخانه‌های لبنی، محصول را در بازار ارزان‌تر کرد. قیمت تولید در هر دو بخش در کشور ما بالاست و دلایل فراوانی برای بالا بودن قیمت تمام شده وجود دارد که از جمله آنها گران بودن علوفه، عدم پرورش دام‌های با بهره‌وری بالا، نبودن مدیریت در هر دو بخش دامداری و صنایع لبنی و عدم حمایت دولت از جمله آنهاست که باعث می‌شود تاوان همه اینها را مردم بپردازند، ظاهرا جیب مردم در دسترس‌تر از هر چیزی برای جبران همه مشکلات است.

* مسئولان می‌گویند مجازات سنگینی در انتظار گرانفروشان است!

برای پاسخ به این سوالات با رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی گفت و گو کردیم. وی در پاسخ به اینکه برخی قیمت‌ها در بازار افزایش یافته گفت:‌ هر کارخانه لبنی که بخواهد خارج از قیمت‌های ابلاغی بفروشد، مجازات سنگینی در انتظار آنهاست.

این مسئول این را نمی‌گوید که گرانفروش واقعی در حقیقت ستاد تنظیم بازار است که قیمتی بالاتر از قیمت بازار اعلام کرده  است.

یا اینکه در  ۶ ماه گذشته که کارخانه های لبنی هر قیمتی را که خودشان خواستند، به مردم دادند،‌ به غیر از چند جریمه محدود که گفته شدن انجام دادند، چه کارشان کردند و آنها کماکان به روال خودشان ادامه می‌دهند.

باکری در پاسخ به اینکه چرا برندهای دیگر قیمت خود را کاهش نداده‌اند، گفت: قیمت‌ها را دوشنبه هفته گذشته اعلام کردیم و این دوشنبه باید همه قیمت‌ها اصلاح شود.

کارخانه‌های لبنی از ستاد تنظیم بازار خواسته بودند که قیمت‌ها برای آنها به صرفه نیست و برای استدلال آنالیز قیمتی فرستاده بودند و این ستاد آن طور که دبیر انجمن صنایع لبنی اعلام کرد، با حدود 9 درصد کمتر از قیمت خواسته آنها موافقت کرد، مفهوم دقیق این است که ستاد تنظیم بازار با کاهش دادن 9 درصد قیمت پیشنهادی آنها با افزایش قیمت کارخانه‌های لبنی موافقت کرده است.

بنابراین اگر کارخانه‌ها لبنی قدرت چانه‌زنی داشتند و یا رسانه‌هایی داشتند که حرفشان را به کرسی بنشانند، صدای این مردم را چگونه باید شنید مردمی که رسانه‌ای ندارند.

به هر حال آنچه که مسلم است الان قیمت‌های ابلاغی ستاد تنظیم بازار تاکنون به نفع مردم تمام نشده و نه تنها قیمت را در بازار پایین نیاورده، بلکه گران‌تر هم کرده است. امیدواریم دولت از این به بعد رویه خود را برای راضی نگه داشتن کارخانه‌های لبنی به افزایش قیمت نگذارد که همه اینها روز به روز عرصه را بر مردم تنگ می‌کند. راه‌های بهتر و کارشناسی‌شده و بهتری هم هست که اگر به آنها توجه شود، قیمت در بازار متعادل می‌شود و سنگینی و فشار از دوش مردم برداشته می‌شود. آیا دولت در سال‌های گذشته به بهره‌وری فکر کرده است؟ آیا حمایت‌ از بخش تولید داشته تا آنها با اصلاح شیوه‌های قدیمی بهره‌وری خود را افزایش داده و قیمت تمام‌شده را پایین بیاورند؟

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: لبنیات تنظیم بازار شیر کشورهای اروپایی دولت مشکلات افزایش قیمت بازار قیمت لبنیات ستاد تنظیم بازار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۲۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات/ سکه‌های حراجی به بازار نیامده است

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با تاکید بر بازگشت قیمت‌ جهانی طلا از مسیر صعود به دلیل کاهش تقاضای سرمایه‌گذاری بر روی طلا در بازارهای جهانی،  روند نزولی نرخ ارز در داخل را در کنار کاهش قیمت اونس جهانی طلا، دو عامل موثر بر کاهش قیمت سکه و طلا در بازار داخل عنوان کرد و گفت افزایش تقاضا برای قطعات کوچکتر (ربع سکه و سکه‌های یک گرمی) عاملی است که مسیر این قطعات را از مسیر کاهشی سکه و طلا جدا کرده است.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا اظهار کرد: قیمت جهانی طلا که طی دو ماه اخیر، سیر صعودی به خود گرفته و به رقم‌های بی‌سابقه دست پیدا کرده بود، در این هفته سیر نزولی داشت و در حقیقت، جاذبه خرید طلا در بازارهای جهانی از دست رفت؛ علت آن نیز این بود که باتوجه به بهتر شدن شرایط سیاسی جهان و آرامش ایجاد شده در برخوردهای نظامی خاورمیانه، طبیعتاً تقاضا برای خرید طلا به‌ جهت سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کرده است. بر همین اساس این هفته، قیمت جهانی طلا با ۴٠ دلار کاهش، روز گذشته (پنجشنبه) به ٢٢٩٧ دلار برای هر اونس طلا رسید.

اوادامه داد: از سوی دیگر در یک هفته اخیر که سیر نزولی قیمت اونس جهانی را داشتیم، نرخ ارز در اخل نیز روند کاهشی داشت؛ هرچند که در برخی رزها، نوسان افزایشی را هم تجربه کرد اما در مجموع، طی یک هفته اخیر، نرخ ارز کاهشی پیش آمد؛ بنابراین این دو عامل سبب شد که تغییرات کاهشی مختصری در قیمت سکه و طلا را شاهد باشیم.

تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات سکه و طلا

وی در رابطه با آخرین قیمت انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا در بازار و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: روز گذشته (پنجشنبه)  در  آخرین  معاملات،  سکه  تمام طرح قدیم  ٣٨ میلیون و  ٢٠٠ هزار تومان بود و به نسبت ابتدای هفته ٣٠٠ هزار تومان کاهش داشت. قیمت سکه تمام طرح جدید که در جریان نوسانات تا ۴١ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان (در این هفته) نیز بالا رفته بود، در آخرین معاملات روز پنجشنبه ۴١  میلیون  و  ٨٠٠ هزار تومان بود که به نسبت اول هفته، تغییری نداشت. نیم سکه نیز با ٢٠٠ هزار تومان کاهش هفتگی در آخرین معاملات به ٢۴ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان رسید. 

اوتصریح کرد: علیرغم روند نزولی قیمت‌ سکه و طلا اما افزایش تقاضا برای قطعات کوچکتر سکه (ربع سکه‌ و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی) سبب شد که این قطعات کوچکتر نسبت به ابتدای هفته، افزایش بها را تجربه کنند. ربع سکه با ٣٠٠ هزار تومان افزایش هفتگی به ١۵ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان رسید. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز به نسبت ابتدای هفته با ٢٠٠ هزار تومان افزایش قیمت همراه و در آخرین معاملات، هفت میلیون و ٣٠٠ هزار تومان دادوستد شد.

کشتی‌آرای ادامه داد: قیمت هر مثقال طلای آب شده (١٧ عیار)، با نوسانات معمول بازار ٢٠٠ هزار تومان کاهش هفتگی داشت و در پایان هفته قیمت هر مثقال طلای 17 عیار ١۵ میلیون و ٣٠ هزار تومان بود. هر گرم طلای  ١٨ عیار نیز بطور متوسط با ۴٠ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به ابتدای هفته، در آخرین معاملات، سه میلیون و ۴۶٩ هزار تومان به ازای هر گرم، مبنای معاملات طلا قرارگرفت. 

علی‌رغم کاهش قیمت‌ها، حباب سکه بزرگ‌تر شد

نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: همانطور که اشاره شد، افزایش تقاضا برای خرید سکه، سبب شد که حباب سکه نیز این هفته با افزایش همراه باشد و ۵٠٠ هزار تومان افزایش پیدا کند؛ در آخرین  معاملات پایانی هفته، قیمت هر قطعه سکه هفت میلیون و ٨٠٠ هزار تومان دارای حباب بود. 

وی خاطرنشان کرد: ناگفته نماند که این روزها در اتاق ارز و طلا، سکه نیز حراج و واگذار می‌شود اما نکته جالب اینجاست که هیچ‌یک از این سکه‌هایی که در اتاق ارز و طلا به فروش می‌رسد، تاکنون به بازار برنگشته است؛ بنابراین بازار تقاضای طبیعی خود برای خرید سکه را دارد و از همین روی هم هست که حباب سکه این هفته با افزایش همراه شده است. سکه‌هایی که در فروردین ماه توسط بانک مرکزی فروخته‌ شد، هنوز به بازار عرضه  نشده و هرکسی که خریداری کرده، نزد خود نگه داشته است.

به گفته‌ی این کارشناس بازار سکه و طلای کشور، در حال حاضر، باتوجه به سیر نزولی نرخ ارز در بازار و فاصله از عددهایی که پیدا کرده بود، سطح دادوستدها در بازار عادی، به دور از هرگونه التهاب و کاملا منطقی بوده است و هیجان خاصی برای خرید و فروش مشاهده نشده است.

کشتی‌آرای برای هفته پیش‌رو نیز پیش‌بینی کرد: بنظر می‌رسد که هفته ابتدا نیز شرایط به همین صورت باشد. قیمت جهانی طلا تا این لحظه (جمعه) نوسان خاصی نداشته و بازار ارز هم که در ثبات نسبی به سر می‌برد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ سکه و طلا در همین محدوده‌ها باقی بماند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • پیش بینی جالب یک کارشناس از قیمت خودرو/ قیمت کارخانه تغییر می‌کند؟
  • یک پیش‌بینی از آینده بازار سکه /سکه‌های کوچکتر تغییر فاز دادند
  • تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات/ سکه‌های حراجی به بازار نیامده است
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دلیل آرامش نسبی قیمتها در بازار خودرو
  • قیمت روز خودرو صفر داخلی در کارخانه و بازار آزاد(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)+جدول
  • حال مستأجران بهتر می شود؟!
  • طلای جهانی سقوط کرد
  • عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا را افزایش می‌دهد
  • توزیع 1.5 تن گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در بهشهر