Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@18:31:45 GMT

صدای پسماندهای عفونی اراک به وزارت بهداشت هم رسید

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۲۲۶۶

صدای پسماندهای عفونی اراک به وزارت بهداشت هم رسید

سرپرست مرکز بهداشت اراک گفت: مرکز بهداشت و دانشگاه علوم‌پزشکی اراک در قبال ساماندهی و مدیریت پسماندهای عفونی کوتاهی نکرده است، اما شهرداری در قبال جمع‌آوری تمامی پسماندها کم‌کاری می‌کند.

به گزارش ایسنا، پیرو انتشار گزارش خبری منتشر شده از سوی خبرگزاری ایسنا با عنوان "استخوان پسماندهای عفونی لای گوشت اراک" و گزارش تصویری این خبرگزاری با عنوان "تیغ عفونت زیر گلوی اراک " که گوشه‌ای از وضعیت پسماندهای عفونی مطب‌ها و کلینیک‌ها در این شهر را به تصویر کشید که شرایط نابسامانی را در این حوزه نشان می داد، ضمن ورود مسئولان ارشد استان مرکزی همچون نماینده ولی فقیه به موضوع که خواستار رسیدگی به این وضعیت شد، وزارت بهداشت نیز به موضوع ورود کرده و خواستار توضیحاتی از سوی مرکز بهداشت اراک شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست مرکز بهداشت اراک در این خصوص به ایسنا گفت: مرکز بهداشت اراک طی 2 تا 3 سال گذشته پیگیری مستمری در خصوص وضعیت پسماندهای عفونی مطب‌ها و کلینیک‌های درمانی داشته و حتی به عنوان رکن محوری و مهم در این راستا برای مدیریت این نوع پسماندها نسبت به تقسیم وظایف با دستگاه‌های مرتبط اقدام کرده است.

دکتر سعید محمد دوست با بیان اینکه در این راستا شهرداری اراک مامور جمع‌آوری پسماندهاست و پزشکان مجاب و موظف به همکاری هستند، افزود: در حال حاضر 350 پزشک تولیدکننده پسماند عفونی با شهرداری اراک جهت جمع‌آوری پسماندها قرارداد امضا کرده‌اند و حدود 12 پزشک دیگر نیز هنوز اقدام به عقد قرارداد نکرده‌اند که اخطارهای لازم داده شده است و حتی حدود 5 پزشک نیز به مراجع قضایی ارجاع شده‌اند.

سرپرست مرکز بهداشت اراک تصریح کرد: با وجود اینکه پزشکان ملزم به عقد قرارداد با شهرداری جهت جمع‌آوری پسماندهای عفونی هستند، اما برای عدم انعقاد قرارداد نیز دلایلی دارند، برخی از پزشکان نسبت به عدم مراجعه ماموران شهرداری جهت جمع‌آوری طی یکی دو سال گذشته معترض هستند و به همین دلیل امسال قرارداد نبسته‌اند، درست است که طبق قانون، مدیریت پسماندهای عفونی وظیفه تولیدکننده است، اما در حال حاضر که شهرداری به عنوان متولی امر انتخاب شده است باید وظایف محوله را به درستی انجام دهد و به همه مطب‌ها و کلینیک ها جهت جمع‌آوری پسماند مراجعه کند.

وی اضافه کرد: حتی در یکی از موارد یکی از دندانپزشکان اراک به جهت اعتراض نسبت به عدم مراجعه ماموران شهرداری جهت جمع‌آوری پسماند کیسه زباله‌های عفونی خود را مستقیما به سازمان مدیریت پسماند شهرداری برد تا کم‌کاری‌های صورت گرفته در این راستا تنها به دوش پزشکان نباشد.

محمد دوست تاکید کرد: این پسماندها بسیار خطرناک هستند، اما زمانی که ماموران شهرداری نسبت به جمع‌آوری درست و کامل از تمامی مطب‌ها و کلینیک‌ها اقدام نمی‌کنند، پزشک مجبور است که کیسه پسماندهای عفونی خود را به داخل سطل زباله خانگی بیاندازد، چراکه نمی‌توان داخل مطب خود نگهداری کند، هرچند این اقدام اقدامی اشتباه و غیربهداشتی است،

وی با بیان اینکه کارشناسان مرکز بهداشت همواره و به صورت مستمر بازدیدهایی از وضعیت پسماندهای عفونی مطب‌ها دارند، اما در این بین شهرداری در جمع‌آوری کم‌کاری‌هایی دارد، افزود: ماموران شهرداری موظف هستند که پسماندهای عفونی همه مطب‌ها و کلینیک‌ها که با شهرداری قرارداد بسته‌اند را جمع‌آوری کنند و اگر پزشکانی جابجایی مطب داشته‌اند نیز باید آدرس جدید مطب خود را اعلام کنند، اما تا به امروز حتی شهرداری برای یک مورد را هم به مرکز بهداشت متذکر نشده است که پزشکی در مطب نیست یا مطب خود را جابجا کرده است و امکان جمع‌آوری پسماندها وجود ندارد، در حالی که اگر این کار به درستی از سوی شهرداری انجام گیرد باید اطلاع‌رسانی و همکاری مناسبی با مرکز بهداشت داشته باشد و تمامی موارد را منتقل کند.

محمد دوست با اشاره به ورود وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به موضوع و درخواست اعلام وضعیت از روند جمع‌آوری پسماندهای عفونی مطب‌ها و کلینیک‌ها، افزود: وزارت بهداشت پس از انتشار گزارشی خبری از وضعیت پسماندهای عفونی اراک خواستار توضیح شد که در این راستا مرکز بهداشت تمامی مدارک، مستندات و اقدامات انجام شده را ارسال کرد و عملکرد انجام شده نیز مورد قبول قرار گرفت چراکه مرکز بهداشت و دانشگاه علوم‌پزشکی تاکنون در این راستا کوتاهی نکرده است و در امر بازدید از مطب‌ها و رسیدگی به موضوع تخلفات را رصد و حتی تعدادی را پزشکان را به مراجع قضایی معرفی کرده است.

وی در خصوص روند دفن این پسماندها توسط شهرداری بیان کرد: بارها در جلسات امنیت غذایی به ساماندهی این نوع پسماندها بواسطه زباله‌سوز یا هر روش دیگر تاکید شده است و با توجه به شرایط موجود زباله‌ها باید براساس شرایطی ویژه و آهک‌پاشی شده دفن شوند که در برخی از بازدیدهای کارشناسان مرکز بهداشت این امر به خوبی انجام نمی‌گیرد.

محمد دوست تصریح کرد: طبق قاعده و اصول پسماندهای عفونی پس از جمع‌آوری و انتقال به سایت پسماند و محل دفن باید آهک‌پاشی شده و سپس با خاک پوشانده شوند و با لودر چندین مرتبط بر سطح آن تردد شود تا امکان دسترسی به آن از طریق حیوانات به صفر برسد که گاهی در روند آهک‌پاشی مشکلاتی وجود دارد و حتی بدون آهک‌پاشی دفن انجام می‌گیرد.

وی افزود: برخی از گزارشات حاکی از آن است که دفن پسماندهای عفونی روزانه انجام نمی‌شود درحالی که طبق قانون تمامی پسماندهای عفونی جمع‌آوری و منتقل شده به سایت پسماند باید ظرف کوتاه‌ترین زمان و در همان روز جمع‌آوری دفن شود که متاسفانه گاهی تا یک هفته در فضای باز باقی می‌ماند که این امر بسیار خطرآفرین است چراکه به هرحال حیوانات امکان دسترسی به پسماندها را دارند و در این راستا نقدهایی به شهرداری وارد است.

محمد دوست یک راهکار اصلی مدیریت پسماندهای عفونی را استفاده از زباله‌سوز دانست و گفت: در جلسات متعددی بر ساخت یک دستگاه زباله‌سوز توسط یکی از کارخانجات اراک تاکید و بحث شد که پس از ورود بخش خصوصی و ساخت دستگاه همه مطب‌ها و کلینیک‌ها با بخش خصوصی قرار ببندند تا پس از جمع‌آوری کامل و دقیق، امحا به روش درستی انجام شود که هنوز این امر محقق نشده است، اما خوشبختانه در تمامی بیمارستان ها بواسطه وجود دستگاه بی‌خطرساز و اتوکلاو مدیریت پسماندهای عفونی به خوبی در حال انجام است.

سرپرست مرکز بهداشت اراک با اشاره به بازدیدهای سرزده اخیر از مطب‌ها و کلینیک‌ها گفت: محیط زیست وظیفه دارد که در صورت بروز آلایندگی موارد را بررسی کند، اما مرکز بهداشت بازدیدهای مستمر و مداوم دارد و علاوه بر بازدید از مطب‌ها، نظارت‌های خود را تا مرکز دفن و سایت پسماند دنبال می‌کند و به دلیل وظایف بین‌بخشی این بازدیدها به همراه دستگاه‌های مرتبط مانند محیط زیست صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اراك پسماند عفونی منطقه مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۲۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مکان احداث دومین پارک بانوان اراک مشخص می‌شود

شهردار اراک از مکان‌یابی برای احداث پارک بانوان خبر داد و گفت: اقدامات مطالعه‌ای برای مشخص شدن مکان این پارک درحال انجام است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، علیرضا محمودی عصر امروز _دوشنبه، بیست‌وهفتم فروردین_ در صحن علنی شورا اظهار کرد: در حال حاضر برای پارک بانوان در حال مکان‌یابی هستیم و امید می‌رود تا یک ماه آینده به جمع‌بندی نهایی در این خصوص برسیم.

وی افزود: با توجه به املاک و مستغلات که در اختیار شهرداری اراک است، هنوز گزینه مناسبی برای پارک شماره دو بانوان پیدا نشده است.

شهردار اراک از مکان‌یابی برای احداث پارک بانوان خبر داد و گفت: اقدامات مطالعه‌ای برای مشخص شدن مکان این پارک را انجام می‌دهیم.

محمودی تصریح کرد: در هفته گذشته جلساتی با مسکن و شهرسازی و اداره اوقاف تشکیل شد و رایزنی‌هایی در این خصوص صورت گرفته تا زمینی در اختیار شهرداری قرار گیرد تا از آن به عنوان پارک بانوان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: موارد دیگری هم برای استفاده به عنوان پارک بانوان وجود دارد که برخی‌ها از آن‌ها دارای مالکیت خصوصی است و برخی از زمین‌های دیگر که در تملک شهرداری است، اما دارای موقعیت مناسب برای این موضوع نیست.

شهردار اراک با بیان اینکه برای ایجاد پارک بانوان ابتدا باید زمین آن در اختیار باشد تا بتوانیم اقدامات اجرایی را آغاز کنیم، گفت: معمولاً پارک‌های بانوان شرایط و تکنولوژی پیشرفته‌ای نیاز ندارد و وجود یک مکان در شرایط جغرافیایی و از منظر بصری عدم وجود چشم‌انداز برای آن لازم است.

محمودی با اشاره به موضوع پساب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز شهری در مناطق باقیمانده ادامه داد: امید می‌رود این طرح در سه ماه آینده نهایی شود و به بهره‌برداری برسد.

وی اظهار کرد: برای ایجاد بازارچه‌های منطقه‌ای جلساتی با فرمانداری و اداره اوقاف برگزار و مقرر شد شش منطقه برای ایجاد شش بازارچه محلی در فرمت و اندازه مد نظر برای تشکیل بازارچه‌های واقعی با حداقل دو هزار متر مربع سوله و فضای پارکینگ در اختیار شهرداری قرار گیرد.

شهردار اراک با اشاره به ضرورت حفظ و نگهداری بازار سرپوشیده و بناهای تاریخی گفت: دو سرای بازار به شهرداری معرفی شده است که این سراها به شهرداری واگذار می‌شود.

محمودی اضافه کرد: از نظر حقوقی واگذاری زمین این سراها به شهرداری انجام می‌شود، اما سرقفلی و استفاده از این سراها در اختیار کسبه آن مجموعه است و آن مدیریت کاملی که برای حفظ و نگهداری می‌توانست در این بخش مدنظر باشد ایجاد نمی‌شود.

وی تصریح کرد: مقرر شده است مبالغی که کسبه سراهای بازار تحت عنوان اجاره سرقفلی به اوقاف پرداخت می‌کردند، به شهرداری پرداخت شود تا در حفظ و مرمت این سراها از آن استفاده شود، هرچند این مبالغ ناچیز است.

شهردار اراک با بیان اینکه یکی از بخش‌های تاریخی شهر که از نظر ما باید احیا شود میدان آزادی (میدان ارگ) است افزود: در این میدان که بلدیه سابق قرارگرفته، موزه حمام در یک سمت و در سمت دیگر آن یک بنا تاریخی در حال مرمت است، در سمت دیگر آن رخت شور خانه قدیم اراک قرار دارد.

محمودی ادامه داد: در بخشی از این میدان که در حال حاضر تحت اختیار نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی است، می‌توانیم برج شیشه را ایجاد و احیا کنیم.

وی با بیان اینکه در منطقه دره نورالشهدا کارهای عمرانی و زیربنایی در خصوص احداث پارکینگ‌های جدید در حال انجام است گفت: در یک ماه آینده، پارکینگ‌های این طرح به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهردار اراک با اشاره به اینکه هم‌اکنون در منطقه پشت بیمارستان که محل ارتباط پارکینگ‌های موجود به جاده ورودی است کارهای عمرانی در حال انجام است، گفت: دسترسی از شرق به غرب این پارکینگ‌ها با ایجاد این مسیر ایجاد می‌شود و ترافیک ایجاد شده در روزهای تعطیل کاهش پیدا خواهد کرد.

محمودی ادامه داد: برای ایجاد بازی‌های هیجانی رایزنی‌هایی با شرکت مشاور در خصوص ایجاد این بازی‌ها با شهرداری تهران انجام شده است و پس از نهایی شدن این تفاهم‌نامه از ظرفیت این شرکت برای ایجاد و راه‌اندازی این مراکز تفریحی، ورزشی و گردشگری استفاده خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در دره نورالشهدا باید به صورت ویژه مدنظر قرار گیرد و نباید زمان را از دست داد، کاشت درخت است.

شهردار اراک اضافه کرد: با پیمانکار منابع طبیعی رایزنی‌هایی شده تا از درخت‌هایی استفاده شود که بیشتر از سه سال نیاز به آبیاری ندارد.

کد خبر 744933

دیگر خبرها

  • سلاطین زباله تهران چه کسانی هستند؟
  • نخستین شرط توسعه شهر توجه به نیروی انسانی شهرداری است
  • اولین شرط توسعه شهر توجه به نیروی انسانی شهرداری است
  • درآمد عجیب و باورنکردنی زباله گردها در تهران | سلاطین زباله تهران چه کسانی هستند ؟
  • پشت پرده سلاطین زباله تهران فاش شد | درآمد مافیا از هر زباله گرد ۵۰ میلیون تومان است
  • پشت پرده مافیای زباله فاش شد | درآمد مافیا از هر زباله گرد ۵۰ میلیون تومان است
  • جمع آوری هزار و ۷۹۵ کیلو گرم مواد غذایی غیر بهداشتی در فیروزه
  • اجرای ویژه برنامه‌های روز جهانی زمین پاک در اراک
  • پاسخ مقتدرانه سپاه ابهت پوشالی صهیونیست‌ها را فرو ریخت
  • مکان احداث دومین پارک بانوان اراک مشخص می‌شود