Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد گفت: نمایشگاه دستاورد‌های فناورانه که در آن تولیدات علمی و پژوهشی در حوزه‌های دانش بنیان استارت آپ‌ها و مراکز رشد ارائه می‌شود، از ۳ تا ۶ دی ماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشگاه بیژن رنجبر، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، بیان داشت: ماه آذر بهار علم و فناوری و پژوهش است و معتقدیم عطر اندیشه پرور در فضای کشور در این هفته آکنده می‌شود، زیرا تمام مراکز آموزش عالی دستاورد‌های پژوهشی خود را در معرض دید و ارزیابی قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رنجبر گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با تشکیل ستاد هفته پژوهش برنامه‌های متنوعی را تا پایان دی ماه تدارک دیده و براساس اعلام ستاد ملی پژوهش و فناوری کشور امسال هفته پژوهش به نام پژوهش هدفمند و فناوری ارزشمند در خدمت تولید ملی نامگذاری شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد تصریح کرد: در حال حاضر و همزمان با آغاز هفته پژوهش ستاد‌های مختلفی در کل واحد‌های دانشگاه آزاد شکل گرفته که رییس هر واحد به عنوان رییس ستاد پژوهش انتخاب شده است.

وی در ادامه افزود: در این هفته از پژوهشگران برگزیده تقدیر به عمل می‌آید و کارگاه‌های پژوهشی و دوره‌های استارت آپی در سطح دانشگاه‌های استان کشور برگزار می‌شود.

رنجبر ادامه داد: امیدواریم در نظام آموزش عالی در حد شعار عمل نکنیم و باید عملیاتی پیش برویم و به شعار هدفمند پژوهش دست یابیم و تاثیرگذاری دانشگاه‌ها در اقتصاد ملی و ارتقا معیشت و رفاه مردم را اولویت کار خود قرار می‌دهیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد افزود: ضعف‌های آموزش عالی را بررسی کردیم و به دنبال اثرگذاری پایدار و بسترسازی اشتغال هستیم و نقشه راهی برای آن تدوین کرده ایم.

وی گفت: با ساختار کنونی که دانشگاه آزاد در حوزه پژوهش دارد، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد به همین دلیل باید تغییراتی شکل بگیرد. ادغام معاونت‌های علمی و پژوهشی اولین کاری است که می‌خواهیم انجام دهیم و این نتیجه چند سال تحقیق و بررسی در سازمان استراتژیک کشور است.

رنجبر تاکید کرد: نگاه آموزشی به تحصیلات تکمیلی آفت کار است و بر همین اساس برای توسعه پژوهش طرح پایش آزاد را راه‌اندازی کردیم طرح پایش همان پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای است به منظور ایجاد شبکه تحقیق و پژوهش که از اولویت‌های دانشگاه آزاد به شمار می‌رود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد در همین خصوص افزود: این طرح یک پشتوانه نرم افزاری است که یک ماه است راه اندازی شده و می‌تواند در نظام آموزش عالی موضوعات را به یکدیگر متصل کند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در چهلمین بهار انقلاب هستیم ۴۰ چالش مهم کشور را انتخاب کرده ایم، ولی در حال حاضر ۹ برنامه آن عملیاتی شده و معتقدیم لشکر تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد این چالش‌ها را باید به عنوان پایان نامه و رساله دکترا انتخاب کند تا بتوانیم مشکلات کشور را رفع نماییم.

رنجبر خاطرنشان کرد: ما معتقدیم صنعتگران می‌توانند در کنار اساتید به عنوان مشاور به دانشجویان کمک کنند و حضورشان اثرگذار باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد در ادامه یادآور شد: برای رسیدن به دانشگاه نسل ۳ و ۴ که بتوانند مشکلات کشور را حل کنند باید بتوانیم راه حل‌هایی مناسبی داشته باشیم به همین منظور اتاق فکری راه انداخته ایم و از مشاوران عملی کمک گرفته ایم.

وی همچنین افزود: آذر ماه امسال چند کار مهم در حوزه پژوهش انجام داده ایم که از آن جمله می‌توان امضا تفاهمنامه همکاری با پتنت ایران و معاونت علمی فناوری ریاست جموری در تاریخ ۵ آذر اشاره کنیم که در این تفاهمنامه ساز و کار مناسبی جهت تجاری سازی محصولات دانشگاهی در نظر گرفته شده است.

رنجبر در همین خصوص تصریح کرد: اگر ثبت اختراعات ما در این کانون انجام شود، می‌تواند جایگزین یک مقاله ISI باشد.

وی در خصوص سایر اقدامات این معاونت تصریح کرد: به منظور استفاده از ظرفیت نخبگان کشور از آن‌ها برای همکاری با دانشگاه آزاد دعوت کرده ایم و امکانات مناسبی برای آن‌ها گذاشته ایم و واحد‌هایی مثل علوم و تحقیقات واحد قزوین و واحد نجف آباد برای حضور این افراد آمادگی دارند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد همچنین از برگزاری چند نمایشگاه در ماه آذر خبر داد و گفت: در این ماه علاوه بر برگزاری جشنواره انرژی و مواد فن بازار حوزه بهداشت نیز برگزار شد که اولین فن بازار تخصصی دانشگاه آزاد در حوزه بهداشت بود و بیش از ۱۰۰ محصول در این فن بازار ارایه شد و سرمایه گذاران خوبی هم در آنجا حضور داشتند.

وی گفت: همچنین در این ماه مسابقات روباتیک آسیا و اقیانوسیه برگزار شد و همچنین سی و سومین اجلاس موسسات آموزش عالی جنوب شرق آسیا نیز در قزوین با حضور دانشگاه‌های از کشور‌های مختلف از جمله ایران، استرالیا، تایلند، مالزی و ... صورت گرفت.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد تصریح کرد: ششمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد را در پیش داریم و در این جشنواره به دنبال ترویج پژوهشگری و تقویت انگیزه پژوهشگران جوان هستیم.

رنجبر ادامه داد: این جشنواره در سه شاخه اعضای هیات علمی دانشجویی و دانش آموزی با هدف شناسایی و معرفی فرهیختگان حوزه پژوهش در تاریخ ۴ دی ما برگزار می‌شود.

وی همچنین افزود: نمایشگاه دستاورد‌های فناورانه که در آن تولیدات علمی و پژوهشی در حوزه‌های دانش بنیان استارت آپ‌ها و مراکز رشد ارایه می‌شود، از ۳ تا ۶ دی ماه در نمایشگاه بین المللی تهران به نمایش گذاشته خواهد شد.

رنجبرهمچنین تاکید کرد: شانزدهمین گردهمایی معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد کشور در ۴ و ۵ دی ماه برگزار می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد گفت: ما معتقدیم که اگر از جوانان حمایت نشود به سمتی می‌روند که از فعالیت‌های پژوهشی آن‌ها حمایت شود و به دنبال این هستیم تا این دانشجویان تحت حمایت مالی قرار بگیرند و برای این کار صندوق حمایتی برای دانشگاه آزاد راه اندازی شده است.

وی در خصوص راه اندازی این صندوق اشاره کرد: در سطوح بالاتر به دنبال راه اندازی فراصندوق هستیم که دانشگاه آزاد با مشارکت بناد برکت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم. هفته گذشته این خبر به ما رسید که این فراصندوق با حجم هزار میلیارد در سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده است این فراصندوق از وی سی‌ها حمایت خواهد کرد.

رنجبر در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص تحریم‌ها گفت: ما در بحث تحریم چیزی حس نمی‌کنیم من به عنوان معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اعلام می‌کنم که نسبت به سال گذشته نه بودجه ام کم شده و نه اتفاق خاصی افتاده است شاید در تحویل مواد اولیه تاخیر باشد، اما به این معنی نیست که اصلا مواد اولیه به ایران نمی‌رسد و نکته جالب اینکه شرکت کنندگان در نشست آسایهل پس از گشت و گذار در شهر قزوین اعلام می‌کردند که برخلاف تصورمان که فکر می‌کردیم با اتفاقات عجیبی روبرو خواهیم شد اثری از تحریم در ایران ندیدیم.

وی در پاسخ به سوال خبرگزاری دانشجو مبنی بر اینکه از طرح‌های تولیدی دانشجویان برای ارتباط با صنعت چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: به دنبال این هستیم تا با عملیاتی کردن هر چه زودتر طرح پایش دانشجویان را تحت حمایت قرار دهیم همچنین پایان نامه‌ها و رساله دکترا در مسیری قرار گیرد که بتواند تجاری سازی شود. قطعا اگر دانشجو طرحی داشته باشد، باید حمایت شود همچنین ما در دانشگاه آزاد فضا به میزان کافی داریم که در اختیار دانشجویان قرار دهیم و به همین منظور به دنبال راه اندازی طرح‌های نوآوری در دانشگاه هستیم.

وی در ادامه افزود: همچنین برای حمایت از دانشجویان در حال راه اندازی صندوق نوآوری هستیم.

رنجبر گفت: از سال گذشته که کار خود را شروع کردم به دنبال هدفمندکردن پژوهش‌ها بودم. خصوصا اینکه در حوزه روباتیک دانشگاه آزاد یک نقطه عطف است و سال‌ها توانسته مقام‌های خوبی کسب کرده و ربات‌های کارآمد بسازد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد ادامه داد: امسال تلاش ما بیشتر شده و بسیاری از سازمان‌ها و نهاد‌ها را برای عقدقرارداد با دانشگاه آزاد در حوزه رباتیک پایه کار آورده ایم و امیدواریم اتفاقات خوبی در این حوزه رخ دهد.

وی در همین خصوص افزود: بعد دیگر بحث روباتیک در دانشگاه آزاد بحث آموزش است و ما به دنبال این هستیم تا این تجربه ۱۴ ساله را در مدارس سما و حتی مدارس خارج از دانشگاه آزاد آموزش دهیم و معتقدیم که روباتیک هنر مهندسی با استفاده از هوش مصنوعی و خلاقیت است و در واقع روباتیک محل تلاقی فناوری‌های مختلف به حساب می‌آید و ما می‌توانیم با ایجاد مدارس مختلف باعث بلوغ رشد و خلاقیت دانش آموزانمان شویم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد در پایان خاطرنشان کرد: ایراد کار ما این بود که همواره نقطه‌ای جلو رفته ایم نه زنجیره ای، اما الان می‌خواهیم از ابتدا تا انتها به صورت یک زنجیره پیش برویم تا یک طرح پژوهشی از ایده تا تجاری سازی هدفمند باشد. به همین جهت سامانه ایده تا بازار را راه اندازی کرده ایم و من معتقدم که باید پژوهش از فناوری جدا شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: هفته پژوهش ستاد ملی پژوهش و فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۲۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی رفع نیاز فناورانه سازمان سنجش در مقابله با تقلب کنکور

به گزارش خبرنگار مهر، حسن زمانیان امروز ۳۰ فروردین در همایش ملی تبیین ابعاد اجرایی و حفاظتی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، با اشاره به اهمیت عملیات وعده صادق اظهار داشت: بسیاری از فرمایش‌های امام خمینی(ره) صادق بود و این موضوع در مورد بیانات مقام معظم رهبری نیز درست است و یکی از آنها با عملیات وعده صادق تحقق یافت و دیدیم مقام معظم رهبری فرمودند رژیم صهیونیستی باید سیلی بخورد و سیلی خورد.

وی افزود: عملیات وعده صادق خود یک انقلاب بود و انقلابی پیچیده بود که اندیشکده های مهم جهان باید سال ها آن را تبیین کنند.

معاون وزیر علوم با اشاره به کمک کشورهای مختلف به رژیم صهیونیستی در عملیات وعده‌ صادق بیان کرد: بیش از ۱۰ کشور به طور هماهنگ جهت مقابله با عملیات وعده صادق در اتاق های فرماندهی خود به رژیم صهیونیستی کمک کردند.

زمانیان یادآور شد: با وجود این کمک ها هیبت آمریکا و رژیم صهیونیستی با عملیات وعده صادق شکسته شد و جمهوری اسلامی ایران بر سکوی افتخار نشست. دنیا از این پس با ادبیات دیگری با ایران سخن می‌گوید.

وی تاکید کرد: دانشگاه های کشور باید به موازات این افتخارآفرینی تلاش کنند دستاوردهای علمی آنها در تراز این عملیات باشد.

رییس سازمان پژوهش های علمی صنعتی ایران، کنکور را حیثیت و اعتبار آموزش عالی برشمرد و خاطرنشان کرد: طی سال های قبل تقلب در کنکور زیاد و پیچیده شده بود که یکی از دلایل آن عوارض جانبی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

وی با اشاره به تلاش وزارت علوم، سازمان سنجش و نهادهای امنیتی برای برگزاری امن کنکور تاکید کرد: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در زمینه تولید و ساخت تجهیزات الکترونیکی هوشمند پیشرفته فعال است و آمادگی دارد در حوزه جلوگیری از تقلب دیجیتالی نیازهای فناورانه سازمان سنجش را رفع کند.

کد خبر 6081783

دیگر خبرها

  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت در اصفهان
  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم
  • محصولات فناورانه دانشگاه آزاد یادگار امام افزایش می‌یابد
  • آمادگی رفع نیاز فناورانه سازمان سنجش در مقابله با تقلب کنکور
  • معاون وزیر علوم: افزایش تقلب در کنکور ناشی از توسعه فناوری است
  • جزئیات اعطای تسهیلات به دانشجویان برتر المپیاد ورزش‌های فناورانه اعلام شد
  • نشاط حاصل از فهم فناوری؛ بزرگترین دستاورد هجدهمین دوره از مسابقات بین المللی ربوکاپ/ مسابقات تزئینی نیستند، حمایت دولت ضروری است
  • نشاط حاصل از فهم فناوری؛ بزرگترین دستاورد این دوره از مسابقات بین المللی ربوکاپ است/ مسابقات تزئینی نیستند، حمایت دولت ضروری است
  • امیدآفرینی در درآمد غیرشهریه‌ای با محصولات نوآورانه و فناورانه
  • امیدآفرینی در درآمدزایی غیرشهریه‌ای با استفاده از محصولات نوآورانه و فناورانه