Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- جلسه «سیلک و چالش‌های آن» با نگاهی به اهمیت و ضرورت حفظ و توسعه، برنامه‌ها و چشم انداز آینده این محوطه باستانی برگزار شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی در این جلسه که با حضور اعضاء راهبردی، معاون میراث فرهنگی کشور، معاون وزیر راه و شهرسازی، مدیرکل، معاون و کارشناسان امور پایگاه‌ها، رئیس دفتر فنی استانداری اصفهان، نایب رئیس شورای شهر و معاون شهرسازی ومعماری شهرداری کاشان، مدیرکل ومعاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان برگزار شد، چالش های محوطه باستانی سیلک با تاکید بر مسائل و مشکلات مرتبط با این محوطه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فرهاد عزیزی زلانی مدیرکل امور پایگاه‌های میراث فرهنگی گفت: دراین جلسه با ارائه تاریخچه، کاوش‌های باستان شناختی صورت گرفته در این محوطه از سال 1310 تاکنون و مشکلات و معضلات پیش رو با توجه به واقع بودن این تپه در مرکزشهری از سوی جواد حسین زاده ساداتی مدیر پایگاه سیلک مباحث و موضوعات مهمی در خصوص آزادسازی حریم این اثر تاریخی مطرح شد که به تصویب اعضاء شورای راهبردی نیز رسید.
به گفته وی در این نشست پیرو مذاکرات صورت گرفته در خصوص تعداد پلاک‌های واقع درحریم، زمین‌های معوض، بازنگری طرح جامع و طرح تفضیلی، وضعیت تملک پلاک های موجود، ایجاد موزه، مصوبات پیشین و... قرار شد گزارشی از پیشرفت پروژه فتح المبین (زمین های در نظر گرفته شده به عنوان معوض پلاک های واقع در عرصه و حریم) توسط شهرداری در اسرع وقت تهیه و ظرف مدت یک ماه به شورای عالی ارائه شود.
عزیزی گفت: همچنین در این نشست مقرر شد کمیته ساماندهی و آزادسازی عرصه سیلک در سطح استان اصفهان ظرف یک هفته تشکیل و پیشنهاد شد کمیته مشترکی از نمایندگان، استانداری، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و شهرداری تشکیل شده و زمین های قابل معوض، بررسی و پیشنهاد شود.
مدیرکل امور پایگاه‌ها با اشاره به معرفی نمونه‌های مشابه این تپه در جهان و اقدامات صورت گرفته افزود: در این نشست بر طراحی، احداث و مکان یابی موزه در جوار تپه تاریخی سیلک با کمترین میزان مداخله در منظر تپه، تاکید شد.
تپه های باستانی سیلک که آن را به صورت «سیالک»، «سی ارگ» و «سپید ارگ» هم تلفظ کرده اند، با قدمت 7500 سال نخستین خاستگاه مدنیت و شهرنشینی در دنیا شناخته می شود که در ضلع جنوب غربی شهر کاشان واقع شده است.
محوطه باستانی سیلک کاشان در 24 شهریور 1310 با شماره 38 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فراهنگ **1085**3009

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي سيلك چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۲۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت بارش‌ها در استان اصفهان / کدام محورهای استان مسدود است؟

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان آخرین وضعیت بارش‌ها در استان اصفهان را تشریح کرد.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بارش‌های رگباری باران و تگرگ در مناطق شمال و شمال شرق استان از جمله شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل، نائین، اردستان و نظنز باعث فعال شدن رودخانه‌های فصلی و بروز سیلاب و رواناب در جاده‌های مواصلاتی شهری و روستایی و آب‌گرفتگی معابر و تعدادی از منازل مسکونی شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه ادامه بارش‌ها تا فردا پیش بینی شده است، توصیه می‌شود از تردد و توقف در مسیر رودخانه‌های فصلی و ابراهه‌ها خودداری و سفرهای غیرضرور در محورهای این مناطق تا رفع شرایط آب‌گرفتگی لغو شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: تیم‌های امدادی در حال تخلیه آب از منازل در معرض آب‌گرفتگی هستند و عوامل راهداری و پلیس با اعمال محدودیت‌های موقت تردد در محورهای سیل گیر و کنترل ترافیک نسبت به ایمن سازی راه‌ها اقدام می‌کند.

شیشه فروش ادامه داد: تداوم بارش‌ها موجب آب‌گرفتگی در محورهای جاده‌ای ورزنه، هرند، جاده علویجه، جاده بادرود به کاشان و محورهای جاده‌ای روستاهای خنج، اردیب و عروسان شهرستان خور و بیابانک شده است و شاهد انسداد موقت جاده بادرود کاشان و کندی تردد در محورها هستیم.

وی گفت: محور جاده‌ای اصفهان - خور و محدوده گردنه زنجیرگاه به دلیل آب‌گرفتگی و نداشتن ایمنی کافی توسط پلیس راه تا اطلاع بعدی مسدود است.

کد خبر 747300

دیگر خبرها

  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • آخرین وضعیت بارش‌ها در استان اصفهان / کدام محورهای استان مسدود است؟
  • چین: «مس عینک» بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود
  • آموزش و پرورش پله اول حفظ حجاب
  • نمایشگاه آئین محوطه‌های باستانی اردبیل دایر شد
  • استقبال گردشگران خارجی از ۵ شهر گیلان
  • شهرداری کاشان ۱۲۰۰ میلیارد تومان پروژه فعال دارد
  • استقبال گردشگران خارجی از سفر به گیلان
  • «اخلاقی» سرپرست میراث فرهنگی استان سمنان شد