Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@11:41:51 GMT

راهبرد جدید دولت افغانستان؛ کشتن مانعان صلح

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۲۹۸۲

راهبرد جدید دولت افغانستان؛ کشتن مانعان صلح

کابل - ایرنا - نهادهای امنیتی افغانستان تصمیم گرفته اند، همزمان با تشدید گفت و گوهای صلح، فرماندهان میانی طالبان را که مانع تحقق صلح اعلام شده اند در سنگرهایشان بیشتر از پیش هدف قراردهند و در همین راستا تاکنون چند فرمانده و استاندار خود خوانده آنها را در یک ماه گذشته کشته اند.

به گزارش ایرنا، دولت آمریکا تلاش های خود را برای تأمین صلح با گروه طالبان امسال پس از تعیین «زلمای خلیل زاد» دیپلمات سابقه دار و افغانی الاصل آمریکایی عضو حزب جمهوری خواه تشدید کرده است و از شهریورماه گذشته تاکنون سومین سفر منطقه ای را در این راستا انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تاکنون با شماری زیادی از کشورهای منطقه و رهبران افغانستان، طالبان و کشورهای روسیه و آسیای میانه سفر و دیدار کرده است تا همه را متقاعد کند که به تأمین صلح در افغانستان که منطبق با دیدگاه آمریکا باشد، همراه خود کند.
هم زمان با این تلاش های دیپلماتیک که با حمایت دولت افغانستان همراه است نظامیان آمریکایی همراه با نهادهای امنیتی افغانستان عملیات هدف گیری رهبران جنگی آنها را بیشتر کرده اند.
طی یک ماه گذشته نیروی ویژه ارتش و امنیت ملی افغانستان عملیات های هوایی و شبانه خود را برای هدف گیری رهبران میانه طالبان در صحنه های نبرد تشدید کرده است.
در یازدهم آذر ماه امسال نهادهای امنیتی افغانستان از کشته شدن ملا«عبدالرحیم» معروف به «عبدالمنان» استاندار خودخوانده این گروه برای استان «هلمند» خبر دادند و طالبان هم کشته شدن این فرمانده خود را تائید کردند.
در سیزدهم آذر ماه خبر کشته شدن ملا«عبدالقیوم» مشهور به «روحانی» استاندر دیگر طالبان برای استان «غور» منتشر شد که در حمله نیروهای ویژه در استان «هلمند» کشته شد.
با فاصله چهار روز دیگر «نصرت رحیمی» معاون سخنگوی وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که مولوی «پیرآغا» از فرماندهان ارشد طالبان و استاندار خودخوانده این گروه برای استان «پکتیکا» در یک حمله هوایی کشته شد.
هرچند طالبان در اول کشته شدن پیرآغا را رد کردند اما با گذشت سه روز تائید شد که وی در یک حمله هوایی جان باخته است.
دیروز (جمعه) مقامات محلی در استان زابل در جنوب افغانستان اعلام کردند که مسئول اعدام های گروه طالبان به نام مولوی «هارون» در حمله هوایی نظامیان خارجی کشته شده است.
در ادامه این هدف گیری ها امروز شنبه لشکر «290 شاهین» در شمال افغانستان با انتشار اطلاعیه ای نوشت که «قاری رسول» فرماندار خودخوانده طالبان برای شهرستان «فیض آباد» استان «جوزجان» در یک حمله هوایی کشته شد.
خبرگزاری رویترز هم بتازگی به نقل از مقام‌های امنیتی افغانستان نوشته است که فرماندهان جنگی طالبان را که مانع گفت وگوی صلح در این کشور هستند، هدف قرار می دهند.
این منبع افزوده است که فرماندهان میانی طالبان در سنگرهای جنگ در افغانستان مانع گفت وگوی صلح هستند و به همین دلیل نظامیان آمریکا و افغان تصمیم گرفته اند آنها را از بین ببرند و این مانع را برطرف کنند.
«دیوید باتلر»سخنگوی نظامیان آمریکایی در افغانستان هم با تائید هدف قرار دادن فرماندهان جنگی طالبان در سنگرهای نبرد گفته است که انتظار ندارند که مرگ این رهبران تعیین کننده باشد.
وی افزوده است که متأسفانه این جنگ تا زمانی ادامه خواهد داشت که طالبان تصمیم بگیرند به آن پایان دهند.
هرچند طالبان هم در چند ماه اخیر گفت وگو با مقامات آمریکایی در باره توافق صلح را تائید کرده و همزمان با سفر زلمی خلیل زاد در سوم دسامبر ماه جاری در پاکستان با هیأت مذاکرده کننده طالبان در پاکستان هم گفت وگو کرده است اما پیشرفتی قابل ملاحظه ای در عمل بوجود نیامده است.
«عمران خان» نخست وزیر پاکستان هم روز گذشته در ایالت خیبرپشتونخواه» در پاکستان گفت که روز دوشنبه آینده گفت وگوی مستقیم آمریکا و طالبان در پاکستان انجام خواهد شد.
وی افزوده است که آمریکا اکنون ماننده گذشته از پاکستان نمی خواهد که طالبان را هدف قرار دهند بلکه خواستار راه حل سیاسی مسئله افغانستان هستند.
اینکه در بحبوحه گفت وگوی صلح نهادهای امنیتی افغانستان و با هماهنگی نظامیان آمریکا تصمیم گرفته اند رهبران میانی و خط نبرد طالبان را بیشتر هدف قرار دهند روشن نیست که این کار به سود گفت وگوی صلح تمام خواهد شد و یا برعکس به روند صلح آسیب خواهد رساند زمان پاسخگوی آن خواهد بود.
آساق**291**1663**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي افغانستان طالبان رهبران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۲۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم کمک های بشردوستانه نروژ به افغانستان

قاری دین محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد طالبان با پاول کلومن بیکین، سفیر کشور نروژ در افغانستان و سلجی ماری اندرسن، سکرتر سیاسی سفارت نروژ بر روی بهبود همکاری های اقتصادی و تداوم کمک های بشری ملاقات نمودند.

دفتر مطبوعاتی وزارت اقتصاد بانشر این خبر نگاشته است: در این ملاقات سفیر کشور نروژ در رابطه به فعالیت های کشورش در چارچوب مساعدت های بشری با مردم افغانستان معلومات ارایه نموده و از تداوم کمکهای بشری کشور نروژ اطمینان داد.

سرپرست وزارت اقتصاد طالبان ضمن قدردانی از کمک هاي بشری کشور نروژ گفت تامین امنیت سرتاسری در کشور زمینه فعاليت را در دوردست ترین ساحات کشور برای تمامی نهاد های امداد رسان و همکاران انکشافی مهیا نموده است.

این در حالی است که پیش از این اعلام شد سازمان ملل متحد و نهادهای مدد رسان بودجه برنامه کمک به افغانستان را برای سال ۲۰۲۳، حدود ۱.۴ میلیارد دلار کاهش داده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • آمریکا: از هر اهرمی در افغانستان استفاده می‌کنیم
  • کاردار پاکستان: سفر هیئت پاکستانی به کابل موفق بود
  • ممنوعیت کشت خشخاش بعد از یک سال از فرمان طالبان
  • نروژ: داعش توانایی خود را در افغانستان از دست داده است
  • محو فلج اطفال در افغانستان
  • امضای تفاهمنامه همکاری وزارت مهاجرین طالبان با موسسات خصوصی
  • پشت پرده حمله به شهروندان چینی در پاکستان چیست؟/ دولت نوپا در اسلام آباد با بحران امنیتی دست به گریبان شد
  • تداوم کمک های بشردوستانه نروژ به افغانستان
  • پیش‌بینی بارش برف و باران در ۳۰ ولایت افغانستان
  • طالبان: پاکستان از مهاجرین به‌عنوان ابزار فشار استفاده نکند