Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@00:36:10 GMT

نگاه به سینمای مستند در ایران غیر حرفه ای است

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۳۰۷۴

نگاه به سینمای مستند در ایران غیر حرفه ای است

ساری- ایرنا- کارگردان و مستند ساز مازندرانی که در دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت حضور دارد معتقد است: نگاه به سینمای مستند در ایران هنوز حرفه ای نشده و همچنان به این بخش از سینما در کشور نگاه غیرحرفه ای حاکم است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یاسر طالبی که پس از حضوری موفق با مستند بومی ' دلبند ' در جشنواره جهانی ' ایدفا idfa ' به عنوان معتبرترین جشنواره فیلم های مستند جهان در هلند، با همین اثر در دوازدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت حضور یافت، روز شنبه به خبرنگار ایرنا در ساری گفت: سینمای مستند در ایران باید به سمت اقتصادی شدن حرکت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی که تا کنون با آثار متعدد در جشنواره های داخلی و خارجی عناوین متعددی کسب کرده است، در باره تفاوت بین ایران و کشورهای توسعه یافته و قدرتمند سینما در نگاه به سینمای مستند ، توضیح داد: تا کنون در جشنواره های خارجی متعددی حضور داشتم که ایدفا مهم ترین آن ها بود و تجربیاتم از حضور در این جشنواره ها نشان می دهد که سینمای مستند در ایران از نظر بودجه نسبت به آن چه که در دنیا به این سینما نگاه می کنند، یک شوخی است.
مستندساز مازندرانی افزود: بعضی از فیلم هایی که در جشنواره جهانی مستند ایدفا حضور داشتند از حمایت چند اسپانسر بهره می بردند، در حالی که ما در ایران معمولا خودمان اسپانسر فیلم خودمان هستیم.
طالبی گفت: سینمای مستند برای ما حرف دل است، در حالی که برای حرفه ای های جهان، سینمای مستند یک بیزنس محسوب می شود و آمدزاست و به عبارتی ما در ایران فیلم های شریفی می سازیم، اما فیلم های شریف را غیر حرفه ای عرضه می کنیم.
وی افزود: مبالغی که در سینمای مستند ایران مطرح می شود کاملا غیر حرفه ای و آماتور است؛ فیلمبردار حرفه ای سینمای مستند در اروپا گاهی برای هر روز کار 500 یورو دستمزد می گیرد ولی ما چقدر برای این بخش ها می پردازیم؟ اصلا چقدر حمایت مالی از سینمای مستند وجود دارد که بتوان این هزینه ها را پرداخت؟ حتی در جشنواره مطرح و معتبر سینمای مستند ایران یعنی سینما حقیقت نیز این موضوع کمرنگ است.
کارگردان مستند دلبند گفت: اختلاف زیادی بین سینمای مستند جهان و سینمای مستند ایران وجود دارد. سینما حقیقت به عنوان مهم ترین جشنواره سینمای مستند ایران و یکی از فستیوال های معتبر سینمای مستند خاورمیانه مطرح است، جشنواره ای که فضای صمیمانه ای دارد و آثار خوبی در آن اکران می شوند، اما اگر قرار باشد یک جشنواره به همین شکل صمیمانه پیش برود، آورده ای برای فیلمساز نخواهد داشت.
طالبی افزود: فیلمساز باید بتواند در بازار حرفه ای شرکت کند یا فیلم را به خریداران ارائه کند، اما می بینیم که بازار معتبرترین جشنواره سینمای مستند ایران، عایداتی برای فیلمسازان حاضر در جشنواره ندارد.
وی توضیح داد: در حالی که در جشنواره فیلم های مستند ایدفا بیش از 250 نفر برای خریداری فیلم ها حضور داشتند و شبکه تلویزیونی ' آرته ' فرانسه به تنهایی 16 نماینده برای بررسی فیلم ها و مذاکره خرید آثار در جشنواره داشت، اما در سینما حقیقت شخصا نماینده ای از تلویزیون خودمان برای مذاکره با مستندسازان ندیدم. آنجا سینمای مستند بیزنس است و اینجا چیزی شبیه به شوخی در اقتصاد سینما.
** تماشاگران غیرحرفه ای
کارگردان مازندرانی با اظهار این که حتی تماشاگران سینمای مستند هم در کشور ما هنوز چندان حرفه ای نیستند. بلیت می خرند و دغدغه کشف و شهود جغرافیای بزرگ انسانی را دارند، گفت: در حالی که در دنیا مستند را پیشروتر از سینمای داستانی می دانند، اما اینجا چنین نگاهی را کمتر می بینیم. برای نمونه در همین جشنواره سینما حقیقت فیلم ها رایگان روی پرده می روند و مخاطبان بدون این که بلیتی بخرند وارد سالن ها می شوند و فیلم می بینند. این روال چه عایداتی برای جشنواره و فیلمسازان می تواند داشته باشد؟
طالبی افزود: مستند دلبند در جشنواره ایدفای هلند پنج سانس ثابت داشت که به خاطر استقبال مخاطبان علاوه بر این 5 سانس، در 6 سانس فوق العاده نیز اکران شد. درآمد جشنواره فقط از 6 سانس فوق العاده دلبند حدود 15 هزار یورو بود. حالا حساب کنید در جشنواره ای با 300 فیلم در بخش های مختلف چه درآمدی فقط از پخش فیلم ها به دست می آید؟ اتفاقی که اینجا اصلا توجهی به آن نمی شود.
دوازدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت از 18 آذر در پردیس سینمایی چارسو تهران آغاز شد و فردا - 25 آذر- با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می دهد.
امسال چهار مستند ' وَرس ' ساخته جواد وطنی، ' آسک ' اثر مهدی زمانپور کیاسری، ' دلبند ' به کارگردانی یاسر طالبی و ' لِسِک ' ساخته محمدرضا وطن دوست در بخش نهایی سینما حقیقت حضور داشتند.
9927/1654

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي سينما جشنواره سينما حقيقت طالبي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۳۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قابهایی شبیه به زندگی از جنس فلسفه و شعر و عرفان

گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز- «داریوش مهرجویی: شاعرانگی زندگی معمولی»؛ این عنوانی در بخش ویژه و مرور آثار جشنواره مسکو روسیه است تا این رویداد بین‌المللی در چهل‌وششمین آوردگاه خود میزبان آثاری از جنس شعر و عرفان و فلسفه باشد. آثاری از داریوش مهرجویی فقید که منتخب آن‌ها برای نمایش در این جشنواره، بیانگر این مهم است. «گاو»، «هامون»، «درخت گلابی»، «پری»، «لیلا» و «اشباح» از جمله فیلم‌هایی هستند که در جشنواره بین‌المللی مسکو روی پرده می‌روند.

فیلم سینمایی «گاو» نه تنها از بهترین فیلم‌های زنده‌یاد داریوش مهرجویی‌ست، که از مهم‌ترین آثار سینمای ایران نیز شمرده می‌شود. این فیلم که به سال ۴۸ ساخته شد در زمره فیلم‌های مؤثر در شکل‌گیری موج نوی سینمای ایران نیز قرار می‌گیرد. عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی و جعفر والی از جمله بازیگران فیلمی هستند که روایت‌گر قصه «مش‌حسن» و شدت علاقه او به گاوش است. در تمامی این سال‌ها جشنواره‌های ونیز، کن، برلین، لندن و لس‌آنجلس از جمله مهم‌ترین رویدادهای سینمایی میزبان این فیلم بودند، فیلمی که در سال‌های ۵۱، ۶۷ و ۷۸ در رای‌گیری منتقدان، موفق به کسب عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران شد.

فیلم سینمایی هامون به نویسندگی داریوش مهرجویی و با بازی خسرو شکیبایی، بیتا فرهی و عزت‌الله انتظامی، راوی داستان زندگی مردی به نام حمید هامون است که زندگی زناشویی کابوس‌واری را پشت سر می‌گذارد. این اثر داریوش مهرجویی که به سال ۶۸ ساخته شد، در دوره هشتم جشنواره فیلم فجر (۱۳۶۸) با کسب پنج سیمرغ بلورین به‌همراه جایزه ویژه هیئت داوران ستاره بی‌رقیب سینمای آن سال ایران بود. این فیلم در جشنواره هشتم برنده جایزه‌ ویژه هیئت داوران برای بهترین فیلم و همین‌طور سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، فیلمنامه، فیلمبرداری، نقش اول مرد، و بهترین تدوین شد. همچنین «هامون» کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین در شش زمینه دیگر بود.

«درخت گلابی»، نیز از دوست‌داشتنی‌ترین عاشقانه‌های سینمای ایران با انگاره‌های فلسفی است، فیلمی برگرفته از داستانی به قلم گلی ترقی که برشی از زندگی یک نویسنده بی‌بر و بار، همچون درخت گلابی خانه پدری را روایت می‌کند.

محمود شایان، نویسنده‌ای در حوالی ۶۰ سالگی‌ست که چند کتاب تاکنون نوشته و مشهور شده، چند سالی می‌شود که او برای نوشتن کتاب جدید، دستش به قلم نمی‌رود. به همین خاطر، به باغی در دماوند می‌رود که از ایام شباب، خاطرات زیادی از آنجا دارد. همایون ارشادی، گلشیفته فراهانی، جعفر بزرگی، نعمت‌الله گرجی و شهرام حقیقت‌دوست از جمله بازیگران این اثر مهرجویی به‌شمار می‌روند.

«لیلا» که نیمه دوم دهه هفتاد ساخته شد، دوازدهمین فیلم بلند داریوش مهرجویی به نویسندگی خود او و با اقتباس از داستانی به قلم مهناز انصاریان است. چکیده داستان این فیلم که با بازی لیلا حاتمی، علی مصفا، جمیله شیخی و محمدرضا شریفی‌نیا همراه است را می‌توان این‌گونه تعریف کرد. لیلا روز بیست‌وهشتم ماه صفر با رضا، دوست برادرش حسین برخورد می‌کند و آشنایی‌شان به ازدواج می‌انجامد. مدتی بعد، لیلا روز تولدش می‌فهمد که بچه‌دار نخواهند شد و پزشک هم اشکال را از لیلا می‌داند.

«پری» یکی دیگر از آثار شناخته‌شده مهرجویی‌ست که در جشنواره مسکو در نگاه مخاطبان می‌نشیند. این فیلم با تمام انگاره‌های فلسفیش که البته فاصله مشهودی با «درخت گلابی» دارد را می‌توان از عرفانی‌ترین آثار سینمای ایران بخوانیم. «پری»، اقتباسی از رمان «فرانی و زویی» و داستان‌ کوتاهِ «یک روز خوش برای موزماهی» نوشته‌ «جروم دیوید سالینجر» است که در آن بازیگرانی چون نیکی کریمی، علی مصفا، خسرو شکیبایی و پارسا پیروزفر نقش‌آفرینی کرده‌اند.

این فیلم که در نیمه اول دهه هفتاد ساخته شد، روایت‌گر برشی از زندگی دانشجوی ممتاز ادبیات و تئاتر است که با خواندن یک کتاب کوچولو دچار تحولات بنیادی حسی و فکری می‌شود. پری که در زندگی و روابط خود با اطرافیانش به مشکل خورده، با خواندن این کتاب که به طور اتفاقی پیدا می‌کند، زندگی خود را کاملا دست‌خوش تغییرات جدی می‌بیند تا جایی که رهسپار کشف حقیقت زندگی می‌شود.

«تیمسار سلیمانی و همسرش در روابط خود به بن‌بست می‌رسند، تلاش‌های وکیل خانواده برای بهبود اوضاع زندگی آنان بی‌نتیجه می‌ماند. سال‌ها بعد گناهان تیمسار گریبان مازیار (پسر جوانش) را می‌گیرد و مسیر عشق و زندگی او را دشوار می‌سازد.» این چکیده داستان فیلمی به نام «اشباح» از دیگر ساخته‌های مهرجویی به نویسندگی خود او است که بناست روی پرده جشنواره مسکو به نمایش در بیاید. در این فیلم که به سال ۹۲ ساخته شد، بازیگرانی چون همایون ارشادی، مهتاب کرامتی، حسن معجونی و ملیکا شریفی‌نیا به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند.

به هر روی، جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو، میزبان قاب‌هایی شبیه به زندگی و از جنس شعر و فلسفه و عرفان است تا با مرور آثار مهرجویی فقید، دفتری از دیوان دوست‌داشتنی سینمای ایران را ورقی زده باشد.

*سید محمد حسین لواسانی- فعال رسانه

کیانوش رضایی کد خبر: 1228340 برچسب‌ها اخبار سینما مسکو

دیگر خبرها

  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد/ جمع کل؛ بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان
  • قابهایی شبیه به زندگی از جنس فلسفه و شعر و عرفان
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران | من زمان جنگ ویتنام هم به آمریکایی بودنم افتخار می‌کردم اما حالا...| تصاویر
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد