درآمدی بر وحدت حوزه و دانشگاه منتشر شد
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۳۰۹۳
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «درآمدی بر وحدت حوزه و دانشگاه»، تألیف محمد محمدرضایی، استاد دانشگاه تهران توسط دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی منتشر شد.
در بخشی از مقدمه کتاب چنین آمده است: وحدت حوزه و دانشگاه از یادگارهای ارزشمند امام خمینی (ره) است که خلف صالح آن حضرت آیت الله العظمی خامنهای (دامت معالیه)، همواره بر آن تأکید داشته و دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تعابیر گرانسنگ حضرت امام در باب وحدت حوزه و دانشگاه بیانگر، این مهم میباشد که برای نمونه به برخی از آنها اشاره مینماییم:
۱. وحدت حوزه و دانشگاه موجب رشد واقعی و ترقی و تعالی حقیقی کشور میشود.۲
۲. وحدت حوزه و دانشگاه ضامن استقلال کشور و حفظ اسلام است، نه دانشگاهی بدون روحانی میتواند به استقلال برسد و نه روحانی بدون دانشگاهی.۳
۳. وحدت حوزه و دانشگاه، به معنی ائتلاف همه ملت.۴
۴. اصلاح کشور، محصول وحدت دو جناح حوزه و دانشگاه است.۵
بنابراین، حضرت امام اصلاح و استقلال و نیز رشد واقعی و تعالی حقیقی کشور را در گرو وحدت حوزه و دانشگاه میدانند و نیز ایشان، ضرورت وحدت را از جمله وحدت حوزه و دانشگاه را به حکم عقل و نقل ثابت مینمایند. حضرت مقام معظم رهبری نیز با توجه به تأکیدات حضرت امام بر وحدت حوزه و دانشگاه آن را یکی از مسائل اصلی انقلاب و کشور دانسته که مبنای آن در توحید و امامت میباشد که نقطه مقابل آن شرک و بتپرستی است.
معظم له ثمرات این وحدت را ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرفته، مستقل و الگو میدانند که سعادت دنیا و آخرت در آن جمع میباشد. این مهم از طریق اسلامی شدن دانشگاهها و به روز شدن حوزههای علمیه رخ مینماید. همچنین اختلاف و جدایی حوزه و دانشگاه را توطئه استکباری میدانند که برای نیل به مقاصد شوم خود، دانشگاهها را بر پایههای غیر دینی بنا گذاشته و به تعبیری دین را از دانشگاه حذف نمودهاند.۶
سخنان ارزشمند حضرت امام خمینی و حضرت مقام معظم رهبری در باب وحدت حوزه و دانشگاه حاکی از اهمیت و ضرورت این امر میباشد. حوزه و دانشگاه، به عنوان دو نهاد علمی تأثیرگذار، بیشترین نقش را در ایجاد و تداوم انقلاب شکوهمند اسلامی ایران داشتهاند. استعمارگران همواره در جهت راستای منافع خود، نهایت سعی و تبلیغات خود را به کار گرفته تا بذر کینه و عداوت را بین این دو نهاد بکارند. دانشگاههای جدید که دستاورد تمدن مغرب زمین است، بر اساس مبانی تجربی و مادی گرایانه و سکولاریستی، شکل گرفته است که بسیاری از متفکران علمگرا برآنند که آن را مخالف آموزههای وحیانی قرار دهند. برخورد نادرست متولیان کلیسا با دانشمندان علوم تجربی و نیز آموزههای تحریف شده کتاب مقدس و نیز رواج مکتبهای فلسفی تجربیگرا و مادیگرا و علم گرایانه به تعارض علم و دین و در نتیجه به تعارض دانشگاههای جدید و مراکز علوم دینی دامن زد. و این فرهنگ جدایی به کشور ما نیز وارد شد و معمولاً فارغ التحصیلان دانشگاهی، تحت تأثیر این فرهنگ قرار میگرفتند.
قبل از انقلاب عالمان فرهیخته حوزوی نظیر علامه طباطبایی، علامه مطهری، آیت الله دکتر بهشتی، آیت الله دکتر مفتح و آیت الله دکتر باهنر و ...، بر آن بودند تا با فرهنگ مادی گرایانه و علم گرایانه به نحو عالمانه مقابله نمایند و اثبات نمایند که نه تنها نظریات علوم تجربی قطعی، هیچ گاه با دین ناسازگار نیستند، بلکه اسلام انسانها را به مطالعه و سیر در آفاق و انفس دعوت نموده و آن را بر همگان تکلیف کرده است. علامه مطهری در بحث رابطه علم و دین، دیدگاه مکملیت را میپذیرد که انسان برای زندگی سعادتمندانه خود هم به دین و هم به علم نیاز دارد.
اما بعد، اینجانب به عنوان فردی که حدود (۴۰) سال با مراکز دانشگاهی و حوزوی آشنا میباشد، قبل از این تحقیق نه معنای روشن و واضحی از معنای وحدت حوزه و دانشگاه در ذهن داشته و نه میتوانستم دیدگاه صحیح را به حضرت امام و مقام معظم رهبری نسبت دهم. البته سؤالات جدی در باب وحدت حوزه و دانشگاه برایم مطرح بود.
حضرت امام هر گاه دانشگاهها را مورد انتقاد قرار میداد، حوزههای علمیه را نیز از این امر بینصیب نمیذاشت. اگر از نظر حضرت امام هم دانشگاه و هم حوزه مصون از انتقاد نیست، بنابراین وحدت باید حول محور سومی صورت بگیرد. فرضیهای در این باب در ذهنم شکل گرفت که حوزه و دانشگاه باید حول محور اسلام و قرآن با هم متحد شوند که در آن صورت هم حوزه و هم دانشگاه باید علم و فرهنگ و اخلاق و مدیریت و سیاست و ... خود را با میزان و معیار اسلام بسنجند، آنها به هر مقدار که خود را با آموزههای اسلام هماهنگ کنند به همان مقدار به وحدت نایل شدهاند.
بر اساس این فرضیه و به جهت علاقه به این موضوع، تحقیق محوله از جانب کمیسیون حوزوی شورای انقلاب را پذیرفتم. هنگامی که فرمایشات حضرت امام و مقام معظم رهبری را در این باره مورد مداقه قرار میدادم، به مطالبی برخورد نمودم که فرضیه پیشنهادی در باب وحدت حوزه و دانشگاه را تقویت مینمود. از این رو به رسم ادب، فرضیه و دیدگاه پیشنهادی خود را در قالب دیدگاه حضرت امام و مقام معظم رهبری ارائه نمودهام.
در این تحقیق، مطالب ذیل در قالب شش فصل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است:
۱. تعریف حوزه و دانشگاه؛
۲. عوامل بیرونی در جدایی حوزه از دانشگاه؛
۳. عوامل داخلی در جدایی حوزه و دانشگاه؛
۴. وحدت حوزه و دانشگاه از دیدگاه امام خمینی؛
۵. دیدگاههای مختف در باب نظریه امام خمینی؛
۶. دیدگاه مقام معظم رهبری در باب وحدت حوزه و دانشگاه؛
۷. دیدگاه متفکران اسلامی در باب وحدت حوزه و دانشگاه؛
۸. رویکردهای مختلف در باب وحدت حوزه ودانشگاه؛
۹. راهکارها و سیاستهای نیل به وحدت.
در پایان، از همه مسئولین و دست اندرکاران کمیسیون حوزوی و دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی، به ویژه جناب آقای دکتر مخبر دزفولی و جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا و نیز جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی عباسی و نیز جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر روح الله شاطری، ناظر محترم این تحقیق که در موارد مختلف از مشورتهای مدبرانه ایشان بهرهمند گشته، و نیز از همه دوستان، به خصوص محققان گرامی جناب آقای حسن مهرآبادی (که زحمت گردآوری مطالب اولیه فصل پنجم و ششم به عهده ایشان بوده است) و جناب آقای مصطفی حسینی گلکار، که ما را در این امر یاری نموده، صمیمانه تقدیر و تشکر مینمایم. و نیز پیشنهاد آن است که به جهت اهمیت و ضرورت بحث و بررسی پیرامون مسئله وحدت حوزه و دانشگاه هر ساله محققان و پژوهشگران در این باره به تحقیق و بررسی بپردازند تا زوایای بحث هر چه بیشتر عیان گردد. از آنجا که هر کار و فعالیت بشری عجین با نقص «کاستی» است، از همه پژوهشگران و اساتید حوزه و دانشگاه تقاضامندم که با پیشنهادات و نظریات اصلاحی خود هر چه بیشتر بر غنای این بحث بیفزایند.
پی نوشتها:
۱. مقام معظم رهبری، سخنرانی ایشان به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه «تاریخ ۲۸/۹/۱۳۶۹».
۲. امام خمینی، صحیفه نور، ج ۱۰، ص ۸۴.
۳. همان.
۴. همان.
۵. همان، ج ۱۵، ص ۴۷۰.
۶. ر. ک: سیات مقام معظم رهبری.
کد خبر 4485409منبع: مهر
کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی محمد محمدرضایی وحدت حوزه و دانشگاه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۳۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اثر جدید حسن روحالامین منتشر شد/ تصویرسازی دیجیتال از شعر رهبری
به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت عملیات تنبیهی «وعده صادق» و شعری که رهبر معظم انقلاب خواندند، حسن روحالامین اثری جدید با عنوان «تو را است معجزه در کف» خلق و منتشر کرد.
روحالامین در توضیح این نقاشی نوشته است: «حضرت آیتالله خامنهای در یکی از جلسات مرتبط، یک بیت شعر از غزلی که چندسال پیش با تلمیح از آیات قرآن مجید درباره رویارویی حضرت موسی علیه السلام با فرعون و ساحرانِ فرعونی سروده بودند، برای این عملیات خواندند که به شرح زیر است:
دلا ز معرکه محنت و بلا مگریز
چو گردباد بههم پیچ و چون صبا مگریز
تو راست معجزه در کف، ز ساحران مهراس
عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز
تو موج غیرت و عزمی، ز بحر بیم مدار
حذر ز غش طوفان مکن ز جا مگریز
ز سست عهدی ایام دلشکسته مشو
نشانه باش چو پرچم، ز بادها مگریز
چو صخره باش و مکن تکیه جز به دامن کوه
به حق سپار دل خویش و از دعا مگریز
تو از تبار دلیران خیبر و بدری
چو ذوالفقار و چو حیدر بزن صلا مگریز
به نوشخند منافق ز ره کنار مگیر
به زهرخند معاند به انزوا مگریز
چو ره به قبلهای امن است پایمردی کن
خطا مکن، ز توهم به ناکجا مگریز
چو تیر را هدف گیر و بر هدف بنشین
ز کجروی به حذر باش و از خدا مگریز
امین خلق و امانتگزار یزدان باش
به صدق کوش و خطر کن ز مدعا نگریز
کد خبر 6086782