Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با این حال اکثر مردم متوجه نمی شوند که خطر و شدت برخی بیماری ها بین دو جنس زن و مرد متفاوت است. بسیاری از شرایط بهداشتی وجود دارند که شاید باور نکنیم بیشتر سراغ زنان می روند تا مردان:

میگرن: جالب است بدانید که میگرن در زنان سه برابر مردان است. نوع میگرن در زنان نیز با مردان متفاوت بوده و آنها نوع شدیدتر و طولانی تری را تجربه می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته با نشانه هایی مانند حساسیت به صدا و نور، مشکلات حاد بصری و حالت تهوع. محققان بر این باورند که این اختلافات در میگرن زنانه و مردانه به دلیل بالا بودن سطح استروژن در زنان است.

اضطراب: بررسی های انجام شده نشان می دهد که زنان دو برابر مردان از اضطراب رنج می برند. چند توضیح احتمالی برای این وضعیت وجود دارد. اول این که نوسانات هورمونی زنان و شیمی مغز آنها، زنان را بیشتر مستعد ابتلا به اضطراب می کند. همچنین زنان تمایل دارند در مورد مسائل استرس زا عمیق تر فکر کنند در حالی که مردان تمرکز خود را کمتر روی مشکلات قرار می دهند.

بیماری آلزایمر: در ایالات متحده، دو سوم بیماران مبتلا به آلزایمر زنان هستند. هورمونها و ژنتیک در این میان اصلی ترین عوامل هستند. به عنوان مثال مطالعات نشان داده اند که زنان دارای ژنApoE-4بیشتر مستعد ابتلا به آلزایمر در مقایسه با مردان هستند.

پوکی استخوان: از هر 10 میلیون آمریکایی مبتلا به پوکی استخوان، 80 درصد زنان هستند. سطوح پایین استروژن پس از یائسگی باعث تسریع از دست رفتن استخوان ها در زنان می شود. همچنین زنان دارای تراکم استخوان کمتری نسبت به مردان هستند و این امر آنها را در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار می دهد.

عفونت های دستگاه ادراری: زنان نه تنها خطر ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری را تجربه می کنند بلکه با افزایش سن، این خطر در آنها شدت می یابد. پس از یائسگی با ایجاد تغییرات در مثانه، خطر ابتلا به این عفونت ها بییشتر می شود. تغییرات هورمونی بعد از یائسگی تعداد باکتری های خوب در ناحیه تناسلی زنان را کاهش می دهد.

بیماری تیروئید: تخمین زده می شود که 15 تا 20 درصد زنان بالای 50 سال، از کم کاری تیروئید رنج می برند.

سکته مغزی: تحقیقات نشان می دهد که سکته مغزی در زنان بیش از مردان است. همچنین زنان بیشتر از مردان سکته مغزی دوم را تجربه می کنند. میگرن، تغییرات بعد از یائسگی و فیبریلاسیون دهلیزی، خطر ابتلا به سکته مغزی در زنان را بالا می برد.

منبع:آوای سلامت

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خواندنی اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۳۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ابتلا به بیماری کبدی با این نوشیدنی شیرین

نوشابه‌های رژیمی اغلب به عنوان محصولاتی به بازار عرضه می‌شوند که به مدیریت وزن کمک می‌کنند.

به گزارش مهر، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف زیاد نوشابه رژیمی ممکن است با افزایش شاخص توده بدنی، شروع بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) را افزایش دهد.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد که مصرف نوشابه رژیمی با BMI و فشار خون بالاتر مرتبط است.

متخصصان سلامت موافقند که نوشابه‌های رژیمی ممکن است باعث افزایش وزن و بیماری کبد شود.

مصرف بیش از حد شیرین کننده‌های مصنوعی موجود در نوشابه‌های رژیمی نیز ممکن است خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کبدی است. برآورد‌های فعلی نشان می‌دهد که MASLD تا ۴۶٪ از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

MASLD قبلاً بیماری کبد چرب غیر الکلی نامیده می‌شد که در ژوئن ۲۰۲۳ نامش تغییر یافت.

این بیماری که با تجمع بیش از حد چربی در کبد مشخص می‌شود، هیچ علامت اولیه‌ای ندارد. این بیماری می‌تواند به استئاتوهپاتیت مرتبط با اختلال متابولیک (MASH) تبدیل شود، یک بیماری جدی‌تر که می‌تواند منجر به زخم‌های کبدی و سیروز شود.

در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان این نوع بیماری کبدی تأیید نشده است. پزشکان ورزش و تغییرات رژیم غذایی را برای کمک به کاهش چربی بدن در پیشگیری یا معکوس کردن MASLD توصیه می‌کنند.

متخصصان سلامت معتقدند مصرف نوشابه ممکن است با ایجاد مقاومت به انسولین و التهاب در کبد، خطر MASLD را افزایش دهد.

تحقیقات اخیر همچنان مصرف زیاد شیرین کننده‌های مصنوعی را با افزایش خطر چاقی، دیابت نوع ۲ و سایر نشانگر‌های سندرم متابولیک مرتبط می‌کند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است مقاومت به انسولین و عدم تحمل گلوکز را با مختل کردن میکروبیوم‌های روده افزایش دهند. هر دو واکنش ارتباط نزدیکی با ابتلاء به MASLD دارند.

محققان معتقدند شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است از طریق محور روده-مغز بر کبد تأثیر بگذارند. محور روده-مغز شامل ارتباط دو طرفه بین دستگاه گوارش و سیستم عصبی مرکزی است. شیرین کننده‌های مصنوعی در نوشابه‌های رژیمی می‌توانند بر ترکیب میکروبی روده تأثیر بگذارند که به نوبه خود می‌تواند بر این محور تأثیر بگذارد. این شرایط می‌تواند بر فرآیند‌های متابولیک تأثیر گذاشته و به طور بالقوه به بروز مشکلات مرتبط با کبد منجر شود.

دیگر خبرها

  • تغییر محل نشستن مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی/ علت: به زنان در قسمت جلو بیشتر آسیب وارد می‌شد
  • دو بیماری‌ای که بیشتر مردم ایران را تهدید می‌کند
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
  • ردپای ژنتیک در اختلال وسواس
  • افزایش ابتلا به بیماری کبدی با این نوشیدنی شیرین
  • حواستان به افسردگی دوران سالمندی باشد
  • افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه
  • چشم‌رنگی‌ها در معرض این بیماری
  • آبله مرغان، بیماری شایع اولین فصل سال است
  • به این دلایل به کودکتان زیاد بستنی ندهید