Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- شيوه کنوني پرداخت يارانه سوخت، مصداق بي عدالتي به شمار مي رود زيرا باعث بهره مندي دهک هاي ثروتمند جامعه و محروميت اقشار نيازمند فاقد خودرو از اين يارانه شده، اما بررسي لايحه بودجه سال 98 در مجلس، فرصتي براي اصلاح اين رويه و توزيع عادلانه يارانه هاست.

به گزارش ايرنا، حدود 10 ميليون نفر جمعيت تحت پوشش کميته امداد، سازمان بهزيستي و نهادهاي خيريه به حمايت هاي مالي نياز دارند؛ اين افراد که فاقد خودرو هستند بهره چنداني از يارانه سوخت نمي برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در مقابل، ثروتمندان و دهک هاي بالاي جامعه که برخي از آنها چندين خودرو دارند، بيشترين ميزان يارانه سوخت را مي گيرند آن هم در حالي که مشکلي در پرداخت پول بنزين ندارند.
کارشناسان بارها شيوه کنوني پرداخت يارانه بنزين را مصداق بي عدالتي اعلام کرده اند زيرا اقشار ثروتمند و مرفه که خودروهاي زيادي دارند بالاترين سود را برده و فقيران و يا افرادي که به هر دليلي تمايلي براي داشتن خودرو ندارند، کمترين بهره را از اين يارانه مي برند.
** سه دهک ثروتمند، نيمي از يارانه بنزين را مي بلعند
براساس آمارهاي اعلام شده، سه دهک ثروتمند و مرفه جامعه، به تنهايي نيمي از يارانه پنهان بنزين را به خود اختصاص مي دهند.
مديرعامل شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت چندي پيش از اختصاص نيمي از يارانه بنزين به سه دهک‎ پردرآمد جامعه خبر داده و گفته بود، اگر روند مصرف به همين شکل ادامه يابد در چند سال آينده، بخش عمده‎ بودجه کشور بايد به پرداخت يارانه سوخت اختصاص يابد.
محسن دلاويز تاکيد کرد، پرداخت ارقام هنگفت به عنوان يارانه بنزين که نيمي از آن به دهک‎هاي ثروتمند جامعه اختصاص مي‎يابد و همين‌طور قاچاق بنزين با قيمت يارانه‎اي، هر دو از نمودهاي بي‎عدالتي است.
وي افزود: بي‌شک اگر براي مردم تبيين شود که قيمت کنوني بنزين، چگونه در ترويج اين بي‎عدالتي نقش داشته است، در اصلاح قيمت‎گذاري‎ سوخت همراهي خواهند کرد و از اين چالش که تبعات منفي آن رو به افزايش است، عبور مي‌کنيم.
اقتصاددانان، جمعيت هر جامعه اي را ازنظر درآمد و مصرف به 10 رتبه تقسيم بندي مي کنند و هريک از اين رتبه ها را دهک مي نامند.
دهک اول نشان دهنده 10 ‌درصد از خانوارهايي است که کمترين هزينه ساليانه را داشته‌اند. بنابراين مي‌توان گفت اين دسته از خانوارها جزو فقيرترين قشرهاي جامعه محسوب مي‌شوند.
در نقطه مقابل، دهک دهم، 10 ‌درصد از خانوارهايي را نشان مي دهد که بيشترين مبلغ را صرف هزينه ساليانه خود کرده‌اند، که اين دسته از خانوارها از مرفه‌ترين افراد به شمار مي روند.
براساس شيوه کنوني توزيع يارانه بنزين، خانواده هاي مرفهي که چند خودرو دارند از 38 سنت يارانه (بر مبناي نرخ دلار 12 هزار توماني در زمان تنظيم گزارش) که به صورت يارانه پنهان براي هر ليتر بنزين توسط دولت پرداخت مي شود، بهره مي گيرند و افراد فقير و نيازمند که خودرو ندارند، هيچ سود و عايدي از اين يارانه نخواند داشت.
با احتساب يارانه پنهان 38 سنتي براي يک ليتر، با مصرف هر ليتر بنزين معادل چهار هزار و 560 تومان عايد مالک خودرو مي شود.
بنابراين در صورت مصرف روزانه 10 ليتر بنزين توسط خودرو، دارندگان آنها معادل 45 هزار و 600 تومان در روز از يارانه بنزين بهره مند مي شوند؛ اين در حالي است که آنها براي سوخت گيري 10 ليتر بنزين فقط 10 هزار تومان پول پرداخت کرده اند. در اين ميان، اقشار نيازمندي که فاقد خودرو هستند از اين يارانه بي بهره مي مانند و به عنوان بازندگان اصلي پرداخت يارانه سوخت محسوب مي شوند.
** لزوم اصلاح شيوه پرداخت يارانه از مسير قانون بودجه
يارانه پنهاني که براي بنزين پرداخت مي شود روزانه به 35 ميليون دلار و ساليانه به بيش از 12.5 ميليارد دلار مي رسد.
البته در صورت ورود يک ميليون و 500 هزار دستگاه خودرو جديد به جاده هاي کشور در سال 98، ميزان يارانه پنهان پرداختي به بنزين به روزانه 45 ميليون ليتر و ساليانه به حدود 16.5 ميليارد دلار افزايش خواهد يافت.
يارانه به 2 نوع تقسيم مي شود، «يارانه مستقيم» به صورت نقدي به افراد پرداخت مي شود اما «يارانه پنهان» به صورت غيرنقدي و بدون اينکه به مردم اعلام شود براي تامين کالاهاي مختلف مانند بنزين توسط دولت هزينه مي شود.
بخش هاي مختلف اقتصادي در سال هاي اخير به دليل تحريم و ساير مسايل، با مشکلات مالي دست به گريبان بوده اند به طوري که بسياري از پروژه هاي ملي چشم انتظار دريافت بودجه و منابع مالي مانده اند.
همچنين به دليل نوسان شاخص هاي اقتصادي و افزايش قيمت ها در ماه هاي اخير، فشار مضاعفي به اقشار فقير و پايين وارد شده به طوري که نيازمند دريافت حمايت هاي مالي بيشتر شده اند.
اما، اين در حالي است که در کشورمان سالانه 12.5 ميليارد دلار صرف پرداخت يارانه پنهان بنزين مي شود که بخش عمده آن نصيب اقشار ثروتمند شده و يا صرف قاچاق سوخت مي شود و اقشار دهک هاي پايين که نياز به حمايت مالي دارند، بهره چنداني از آن نمي برند.
براين اساس، راهکارهاي مختلفي براي اصلاح اين رويه با هدف بهره مندي عادلانه از يارانه سوخت مطرح شده است.
با توجه به انتقادهاي گسترده اي که نسبت به شيوه کنوني توزيع يارانه وجود دارد، بررسي قانون بودجه در مجلس شوراي اسلامي، فرصتي براي اصلاح اين شيوه و توزيع عادلانه يارانه سوخت به شمار مي رود.
حجت الاسلام حسن روحاني رئيس جمهوري بزودي با حضور در جلسه علني مجلس لايحه بودجه سال 1398 کل کشور را تقديم نمايندگان مي کند. بلافاصله پس از تقديم لايحه بودجه به مجلس، کار بررسي آن در کميسيون هاي تخصصي آغاز و کميسيون تلفيق بودجه 98 نيز براي بررسي اين لايحه تشکيل مي شود.
انتظار متوليان و کارشناسان از نمايندگان مجلس اين است که در بررسي لايحه بودجه، نگاه ويژه اي به اين مسايل داشته باشند تا يارانه ها به کساني که مستحق واقعي هستند پرداخت شود نه دهک هاي ثروتمند.
اقتصام**2022 ** 2023
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۳۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟!

فریدون عباسی در ارزیابی این پیشنهاد اظهار داشت: بنده کلا نسبت به طرح‌ها نظر مثبتی ندارم. بنزین ماده‌ای است که در خودرو استفاده می‌شود، چرا باید به افراد بنزین داده شود؟ در هیچ جای دنیا مشکلی بنزین ندارند، سوخت در جایگاه‌ها وجود دارد و مردم مصرف می‌کنند، چون هزینه‌ها در کشور‌های دیگر واقعی است سوخت هم مثل بقیه کالا‌ها است در کشور ما بیش از حد به این موضوع پرداخته می‌شود، بنزین نباید ابزاری برای بهم زدن آرامش مردم شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، وی با بیان اینکه تخصیص بنزین به افراد به جای خودرو در راستای اعطای یارانه بیشتر به اقشار کم‌درآمد نیست، افزود: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که شاید کسی نمی‌خواهد خودرو داشته باشد یا گواهینامه ندارد و یا ترجیح می‌دهد از وسیله نقلیه عمومی استفاده کند، بنابراین لزومی ندارد سوخت به افراد اختصاص داده شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بهتر است به اصلاح نظام حقوق و دستمزد بپردازیم و ارجح‌تر است که ارزش پول ملی را حفظ و تورم را کنترل کنیم و نسبت به افزایش درآمد کسانی که درآمد ثابت دارند و حقوق‌بگیر هستند اقدام کنیم تا میزان حقوق دریافتی این افراد با تورم سازگار باشد نه اینکه هر سال کمتر از میزان تورم افزایش دستمزد داشته باشیم.

وی تاکید کرد: مشکل کشور در سهمیه‌بندی بنزین نیست، بنزین نباید سهمیه‌بندی شود جز در موارد بحران مثل زمان جنگ آشکار؛ اکنون در جنگ اقتصادی هستیم و بنزین با کارت سوخت در اختیار مردم قرار می‌گیرد، ما باید همین شیوه تخصیص بنزین با کارت را درست اجرا کنیم یعنی هر شخصی با کارت شخصی سوخت را دریافت کند، قیمت هم مشخص باشد و اگر کسی بخواهد بنزین بیشتری مصرف کند باتوجه به اینکه کشور امکان تولید بنزین به میزان تقاضا را ندارد بنزین را با نرخ وارداتی دریافت کند.

عباسی خاطرنشان کرد: واردات بنزین ارزبر است بنابراین هر شخصی بخواهد بنزین بیشتری به مصرف برساند باید قیمت وارداتی یعنی هزینه واردات، حمل نقل و هزینه جایگاه باید در این نرخ گنجانده شده و قمیت واقعی را پرداخت کند و کسی هم مصرف کمتری دارد بنزین تولید داخل را با نرخ یارانه‌ای که دولت در نظر گرفته دریافت کند.

دیگر خبرها

  • توزیع عادلانه امکانات؛ رمز اصلاح حاشیه‌نشینی در مشهد
  • کلاهبرداری با کارت سوخت در پمپ بنزین ها | بپا سوخت ندی!
  • ضرورت توزیع عادلانه اعتبارات برای شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟
  • توزیع اعتبارات در شهرستان بروجن عادلانه باشد
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟!
  • اجرای نوبت‌دهی الکترونیکی در پایانه‌های بار سراسر کشور در راستای توزیع عادلانه
  • نبود سبد سوخت یکی از دلایل ناترازی بنزین
  • قرارداد ۲.۷میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین
  • بازگشت بنزین مرگبار به چرخه سوخت