Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم آغازین هفته پژوهش امروز شنبه، ۲۴ آذرماه با حضور مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و حیدر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، در دبیرستان دخترانه یاس نبی(س) برگزار شد.   مسعود برومند، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم طی سخنانی با بیان اینکه امسال نیز هفته پژوهش همچون هر سال از مدرسه آغاز شد، اظهار کرد: معتقدیم پژوهش از مدرسه آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
آنچه در این هفته دنبال آن هستیم این است که بگوییم پژوهش یک فرهنگ است و همه برای توسعه این فرهنگ باید تلاش کنیم. معمول‌ترین کار هم تقدیر از پژوهشگران برتر در این حیطه است. وقتی از فرهنگ‌سازی صحبت می‌کنیم، ضروری‌ترین کار این است که ابتدا به سراغ مدارس برویم.

برومند با اشاره به اهمیت چرایی توجه به پژوهش در مدرسه گفت: آنجایی که ثروت ملی ایجاد می‌شود کسانی حضور دارند که کارآفرین، نترس، ریسک‌پذیر و توانمند در برقراری ارتباط با دیگران هستند و از اینکه به راه حل‌های خود دست بزنند هراس ندارند.

معاون پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: شاید ما بسیاری از هنرمندان را بشناسیم، اما خیلی از این پژوهشگران را نمی‌شناسیم. این‌ها اگرچه دیده نمی‌شوند، اما کار خود را انجام می‌‌دهند.

وی افزود: بخشی از این پژوهشگران از دل دانشگاه بیرون می‌آیند، اما این‌ افراد پیش از این در مدارس بوده‌اند، جایی که برای نخستین‌بار شخصیت‌ها شکل می‌گیرد. شاید ما بسیاری از افراد را فراموش کنیم، اما معلمان و آموزگاران و کسانی که نقش تعیین کننده در زندگی ما دارند را فراموش نخواهیم کرد.

برومند با بیان اینکه برای امر پژوهش باید به سراغ مدرسه برویم، گفت: برای تربیت کسانی که از شکست نمی‌هراسند و کار تیمی را یک فرصت می‌دانند و می‌توانند با دیگران ارتباط خوب برقرار کنند و پیدا کردن چالش‌ها آن‌ها را به وجد می‌آورد، باید به سراغ مدرسه برویم.

وی با اشاره به برنامه جدیدی که امسال در هفته پژوهش دنبال می‌شود، گفت: امسال برای نخستین بار از همه دانشگاه‌ها تقاضا کردیم، درب دانشگاه را به روی مدارس و دانش‌آموزان باز کنند و این دانش‌آموزان بتوانند از امکانات و تحقیقات آزمایشگاهی بازدید کنند. این کار تصویر ذهنی دانش‌آموزان از دانشگاه را تصحیح می‌کند و به آن‌ها برای ورود به دانشگاه انگیزه می‌دهد و ارتباط منسجم‌تری بین دانشگاه و عرصه آموزش و پرورش برقرار می‌شود. امروز ما نیازمند همکاری و هم‌افزایی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم فراتر از کنکور و مسائل آموزشی هستیم.

برومند ادامه داد: باید بپذیریم آموزش چه در وزارت علوم و چه در آموزش و پرورش نیازمند بازنگری اساسی است. آموزش و پژوهش از هم جدا نیستند و افراد آنچه را حین پژوهش می‌آموزند هرگز فراموش نخواهند کرد. در واقع به نوع دیگری از آموزش نیاز داریم که در آن یادگیری در کنار حل مسئله حاصل شود.
برومند با اشاره به برگزاری مسابقه هنری در حوزه پژوهش، گفت: در این مسابقه که در حوزه‌های عکس، انیمیشن و کاریکاتور در مقاطع دانش‌آموزی و دانشجویی برگزار شد، دو هزار و ۴۰۰ اثر ارسال شد و ما در بررسی این آثار متوجه شدیم که دانش‌آموزان چیز‌هایی را می‌بینند که ما به راحتی از کنار آن می‌گذریم.
وی افزود: چیزی که امروز به آن نیاز داریم، نگاه علمی و منطقی است و اینکه دانش‌آموزان و دانشجویان ما بتوانند واقعیت و حقیقت را از بین بسیاری از داده‌های موجود بیرون بیاورند و چالش‌ها را استخراج و راه‌حلی برای آن‌ها بیابند.

برومند با تأکید بر اینکه باید در زمینه آموزش و پژوهش تقسیم کار ملی صورت گیرد، گفت: انسان‌ها نیازمند آن هستند که بدانند چگونه رشد می‌کنند. ما نه تنها دانش‌آموز کارآفرین بلکه سایر دانش‌آموزان را هم دست‌کم نمی‌گیریم.
در بخش دیگری از این مراسم، حیدر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در سخنانی با بیان اینکه درباره چیستی پژوهش در آموزش و پرورش ابهاماتی وجود دارد، اظهار کرد: با دانشگاه کاری نداریم، اما وقتی صحبت از پژوهش در آموزش و پرورش می‌شود با آن پژوهشی که در مراکز تحقیقاتی صورت می‌گیرد، متفاوت است. قرار نیست از پژوهش‌های مدارس تولید علم صورت گیرد و هدف آموزش و پرورش در فرایند تعلیم و تربیت، این نیست.

وی افزود: در فرایند یادگیری و یاددهی آنچه که مدنظر ماست این است که از بدو ورود به پیش دبستانی و دبستان تا مرحله ورود به دانشگاه عشق به یادگیری را در وجود آن‌ها نهادینه کنیم. اعتماد به نفس و شوق به یادگیری و تغییر پیدا کنند و احساس کنجکاوی داشته باشند.

تورانی یادآور شد: کتاب‌های درسی ما باید در همین مسیر تدوین شوند و مسئله‌محور، خلاقیت‌محور و پژوهش‌محور باشند و دانش‌آموزان باهم و برای هم زندگی کردن و آموختن برای زیستن بیاموزند.

کریمی، دبیر هفته آموزش و پژوهش در آموزش و پرورش نیز در این مراسم با بیان توضیحاتی درباره روند اجرای برنامه تقدیر از پژوهشگران برتر دانش‌آموزی، با بیان اینکه نخستین روز هفته پژوهش با عنوان «آموزش و پژوهش و مدرسه» نامگذاری شده است، گفت: اگر قرار است پژوهش در دانشگاه به ثمر برسد باید پژوهش در مدرسه را جدی بگیریم. راه پژوهش از مدرسه می‌گذرد. مدارس هستند که می‌توانند تفکر و پژوهش را به دانش آموزان بیاموزند.

وی افزود: پژوهش در عرصه آموزش و پرورش دارای قدمت دیرینه است و در سال ۶۶ شورای پژوهش در این وزارتخانه تشکیل شد.

کریمی با اشاره به شعار امسال هفته پژوهش گفت: شعار امسال ما همان شعار وزارت علوم یعنی «پژوهش هدفمند و فناوری ارزش‌آفرین، در خدمت تولید ملی» است. در بحث آموزش و پرورش تولید ملی به معنای کاربست نتایج پژوهش است. اکنون زیرنظام سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شده و برنامه‌های گسترده‌ای در زمینه پژوهش دنبال می‌شود.

در پایان این مراسم از ۲۸ دانش‌آموز برتر در حوزه پژوهش، فناوری و داستان نویسی در تمامی مقاطع تحصیلی با اهدای تندیس تجلیل به عمل آمد.   یادآوری می‌شود، طبق اعلام قبلی قرار بود وزاری علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش در این مراسم حضور یابند که این امر محقق نشد و معاونان پژوهشی این دو وزارتخانه در این مراسم حاضر شدند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا دانشگاه وزارت علوم وزارت آموزش و پرورش هفته پژوهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۳۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرین‌های تمرکزی باید جایگزین تمرین‌های عادی شود

محمود امانی طهرانی، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار کرد: اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در ۴ دولت دغدغه مشترک ۶ وزیر بوده است؛ اما در طول این مدت به ادبیات مشترک درباره مفهوم عملیاتی اجرای سند تحول بنیادین نرسیده‌اند، حال سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مراحل ترمیم سند را به‌صورت کامل پشت سر گذاشته و تغییرات بسیار جدی‌ای نسبت به قبل داشته است.

بازنگری ماموریت‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

وی با بیان اینکه بخش اهداف، ماموریت‌ها به‌صورت خیلی جدی مورد بازنگری قرار گرفته است، عنوان کرد: بخشی از اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در فصل هفتم ماموریت‌ها بود، در سرجای خود قرار گرفته است.

تولید شاخص در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای سنجش اجرایی سند

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه مهم‌ترین بخشی که در بازنگری سند تحول بنیادین مورد توجه قرار گرفته است، تولید تعدادی شاخص درون خود سند برای سنجش اجرایی سند است، تصریح کرد: با تصویب این شاخص‌ها، گزارش وضعیت خوبی از آموزش و پرورش به‌صورت ادواری قابلیت انتشار خواهد داشت. همچنین موضوع اجرای سند را به‌صورت روشن همراه با آمار دقیق مرتبا رصد و گزینش کند.

امانی طهرانی با اشاره به جزئیات شاخص‌ها، ادامه داد: شاخص‌های متعددی‌اند که با اهداف ده‌گانه سند و زیرنظام‌های ۶ گانه و راهکار‌های مربوط به هر یک از این اهداف ده‌گانه که در سند جدید هستند، مرتبط است.

تمرین‌های تمرکزی باید جایگزین تمرین‌های عادی شود

وی با بیان اینکه به مدارس، خانواده‌ها و دانش‌آموزان به‌ویژه در دوره اول متوسطه توصیه می‌کنم که بر تمرین‌های تمرکزی کار کنند، اظهار کرد: همچنین باید تکنیک‌های خواندن همراه با درک و فهم را یاد بگیرند و تلاش کنند که بهره‌وری خود را در یادگیری افزایش دهند.

امانی طهرانی با بیان اینکه دانش‌آموزان باید از ابزار‌های فراوانی که آنها را با فضای مجازی مواجه می‌کند، دوری کنند، عنوان کرد: این ابزار‌ها تمرکز دانش‌آموزان و ماندگاری ذهنی را کاهش می‌دهد و باید خانواده‌ها این موضوع را کنترل کنند تا دانش‌آموزان تحصیل باکیفیت و با موفقیت بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اثرات نامطلوب فضای مجازی، ادامه داد: این یک هشدار جدی برای نظام آموزشی کشور محسوب می‌شود و دانش‌آموزان زیادی را تحت تاثیر پیام‌های آشفته و ازهمگسیخته قرار می‌دهد و تمرکز و یادگیری آن‌ها افت پیدا می‌کند.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بنابراین توصیه می‌کنیم دانش آموزان وقت خود را به درستی مدیریت کنند و مطالعات جدی داشته باشند. همچنین در یادگیری با هم‌کلاسی‌هایشان تلاش کنند تا در یک کار تیمی با یکدیگر درس بخوانند و به موفقیت برسند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعتکاف علمی دانش آموزان کنکوری لرستان
  • ۳۰ هزار کتاب برگزیده رشد در سامانه دانش آموزان قرار گرفت
  • سیستان و بلوچستان منبع ظرفیت‌های فراوانی در حوزه اقتصادی و گردشگری است
  • طرح «شهید محمودوند» برای جذب بازماندگان از تحصیل در سقز اجرا شود
  • فعالیت یکصد کمپ مطالعاتی ویژه دانش آموزان در فارس
  • باید در حوزه آموزش‌های ناب تربیتی تمرکز شود
  • شرکت هزار دانش آموز قمی در طرح اعتکاف علمی مدارس
  • افزایش ۲۲۰ درصدی رتبه‌های برتر کنکور توسط دانش‌آموزان مناطق محروم
  • تمرین‌های تمرکزی باید جایگزین تمرین‌های عادی شود
  • آغاز ثبت نام نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳