Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-18@04:04:50 GMT

موسیقی ممنوع؟

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۳۴۶۹

موسیقی ممنوع؟

علی قمصری نوازنده تار و آهنگساز مطرح کشور که اجراهای متعددی در ایران و کشورهایی نظیر فرانسه، مراکش، اسپانیا، سوئیس، کانادا، آلمان و ایالات متحده داشته است.
طی دو روز گذشته در صفحه اینستاگرامی خود ابتدا در مورد لغو اجرای گروه خود در برنامه بزرگداشت حافظ در دانشگاه زنجان به نظرسنجی از مخاطبین اینستاگرامی خود پرداخت و سپس با تشکر از درایت مخاطبین خود لغو اجرای گروه خود را خبر داد و اظهار کرد که اگر بدون این نظرسنجی اجرای ما لغو می‌ شد، سکوت حاکم بر این اتفاق تنها از ما و مخاطبین، چهره‌هایی مغموم می‌ساخت و از آنجا که به هیچ عنوان جذابیت مظلوم واقع شدن برای من، رسمیت ندارد ترجیح می‌دهم، با این نظرسنجی امکان تکرار این اتفاق در دانشگاه زنجان را کمتر کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی سپس از لغو اجرا در زنجان خبر داده و از همه 600 نفری که بلیت تهیه کرده‌اند خواست که وجوه پرداختی خود را از محل فروش پس بگیرند و اعلام کرد که به نشانه‌ اعتراض در زمان کنسرت به تنهایی و به صورت رایگان در همان سالن برای دانشجویان خواهد نواخت.
این نوازنده تار علت لغو اجرایش را دو بخش کردن سالن آمفی تئاتر و ایجاد تفکیک جنسیتی و عدم صدور مجوز برای حضور نوازندگان خانم گروه خود، اعلام کرد. از همین رو روزنامه صدای زنجان، درصدد برآمد تا با بررسی این موضوع به بررسی موضوع بپردازد تا شاهد چنین کم لطفی‌هایی به قشر هنرمند جامعه نباشیم.
در این زمینه مدیر فرهنگی دانشگاه زنجان گفت: به طور کلی و براساس مصوبات شورای عالی انقلاب، برگزاری کنسرت و اجرای موسیقی در دانشگاه‌ها ممنوع است مگر اینکه موسیقی اجرا شده مبتذل نباشد.
عبدالله فرجی ادامه داد: برنامه علی قمصری نه در قالب کنسرت بلکه در قالب اجرای موسیقی که به مناسبت بزگداشت روز حافظ برگزار می‌شود، بوده و به این شیوه نیست که در قالب کنسرت باشد.
این مسئول ادامه داد: تشکل‌های دانشجویی دانشگاه می‌توانند با ارائه درخواستی مبنی بر اینکه اجرای موسیقی در حین برگزاری برنامه خواهند داشت، نسبت به گرفتن مجوز از شورای فرهنگی دانشگاه اقدام کنند که در این زمینه نیز روند طی شده است.
وی با اشاره به اینکه هزینه‌های بالا موجب شده است تا برای برگزاری این برنامه هزینه بلیت گرفته شود، گفت: انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه نسبت به اخذ مجوز این برنامه اقدام کرده است.
در ادامه مسئول روابط عمومی دانشگاه زنجان با اشاره به وجود شیطنت‌هایی در برگزاری این مراسم از سوی انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه زنجان افزود: اجرای هرگونه کنسرت موسیقی از سوی دانشگاه‌ها طبق قانون ممنوع است و این انجمن در قالب برگزاری مراسم بزرگداشت حافظ اقدام به برگزاری اجرای موسیقی کرده است.
علی سپهری اظهار کرد: پس از هماهنگی‌هایی که این انجمن برای برگزاری بزرگداشت روز حافظ در تاریخ 28 آذر ماه داشتند، به دلیل اینکه گروه همنوازان حصار در تاریخ 25 آذر ماه می‌توانستند در این برنامه حضور پیدا کنند این برنامه پس از تائید هیات نظارت به 25 آذر ماه انتقال یافت.
این مسئول گفت: این انجمن به دلیل شیطنت‌هایی که در برخی امور داشتند موجب شدند که سوءتفاهماتی مبنی بر برگزاری کنسرت در دانشگاه ایجاد شود که یکی از این شیطنت‌ها برون دانشگاهی کردن این برنامه است.
روابط عمومی دانشگاه زنجان افزود: با توجه به اینکه هزینه بلیت‌های این مراسم 10، 15 و 20 هزار تومان بوده است و توجه به این موضوع که سالن به صورت رایگان در اختیار این انجمن قرار داده شده، به نظر می‌رسد درآمدزایی که این انجمن از این برنامه داشته است بسیار بالا باشد و همین امر شائبه‌هایی را در زمینه برگزاری کنسرت افزایش داده است که این امر به لحاظ اخلاقی چندان درست نیست، ضمن اینکه این مهم تخلف محسوب نمی‌شود ولی اخلاقی نیست.
وی با اشاره به اینکه منکر وجود شیطنت‌هایی در این زمینه از سوی انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه نیستیم، تاکید کرد: به هر طریق در شورای فرهنگی دانشگاه نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری خواهد شد.
سپهری خاطرنشان کرد: موضوع عدم صدور مجوز برای حضور نوازندگان خانم هم با توجه به قوانین موجود در دانشگاه صورت گرفته که امید است این مراسم با حضور علی قمصری در این روز بدون کمترین حاشیه‌ای برگزار شود.
در ادامه دبیر انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه این برنامه به مناسبت بزرگداشت حافظ در دانشگاه برگزار خواهد شد و قسمتی از این برنامه به اجرای موسیقی اختصاص دارد که با هنرمندی «علی قمصری » خواهد بود، گفت: این برنامه از ابتدای امر با عنوان بزرگداشت حافظ تبلیغ شده است و در تبلیغاتی که در این زمینه هم صورت گرفته است، این موضوع تاکید شده است ضمن اینکه موسیقی اجرا شده در این برنامه یک موسیقی سنتی است.
رضا سهرابی با اشاره به اینکه هدف از انتخاب موسیقی سنتی برای این برنامه این بوده است که ضمن خوانش اشعار بزرگان، در شناخت این اشعار توسط مخاطبین سهمی داشته باشیم، اظهار کرد: از سالیان گذشته همواره اشعار بزرگان با موسیقی اصیل ایرانی همراه بوده است و گوش مخاطبین به این نوع از موسیقی و شعرخوانی عجین است.
وی با اشاره به اینکه برگزاری این برنامه به صورت تفکیک جنسیت شده، با هشدار معاونت فرهنگی و هیئت نظارت بر تشکل‌ها همراه بوده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه دانشجو به عنوان قشر فرهیخته جامعه شناخته می‌شود، اینکه دو نفر فارغ از جنسیت‌ها بتواند در برنامه فرهنگی در کنار هم باشند، چه مشکلی را ایجاد می‌کند خود جای سوال دارد؟ که علی قمصری در برخورد با این موضوع ابراز ناراحتی کرده است و به همین منظور اجرای خود را به صورت رایگان برای دانشجویان فهیم دانشگاه زنجان کرده است.
سهرابی اظهار کرد: در خصوص ممنوعیت ورود نوازندگان زن به این برنامه نیز باید اذعان داشت که پیش از اینکه آقای قمصری بخواهند به برنامه دعوت شود، بنا بود تا آقای «بهروزی نیا» که یکی از نوازندگان خوب کشور هستند در این برنامه حضور یابند که متاسفانه این اتفاق میسر نشد و از آقای قمصری و گروه حصار دعوت شد تا در این برنامه حضور داشته باشند و با توجه به اینکه مجوزهای لازم برای دعوت از نوازنده طی شده بود، معاونت فرهنگی دانشگاه اذعان کرد که نیازی به اعلام نفرات نیست ضمن اینکه ما به عنوان متولیان برگزاری این برنامه فکر نمی‌کردیم که جنسیت نوازندگان معیاری برای قبول برگزاری برنامه باشد.
دبیر انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه زنجان در خصوص هزینه بلیت این برنامه گفت: طبق اساسنامه انجمن‌ها، این انجمن یک نهاد مستقل و غیر انتفاعی است ضمن اینکه هر انجمنی یک واحد امور مالی دارد که باید به دانشگاه جوابگو باشد و در زمینه فروش بلیت طی مشورت‌هایی که صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم فروش بلیت مشکلی ندارد و کاملا قانونی است ضمن اینکه باید گزارشاتی در این زمینه به دانشگاه داده شود.
این مسئول با اشاره به فرا دانشگاهی بودن این برنامه اظهار کرد: در ابتدای امر بنا بر این بود که این برنامه به صورت فرادانشگاهی برگزار شود که دانشگاه صراحتا با این موضوع مخالفت کرد و علی‌رغم اینکه ما مخاطبین زیادی از سایر دانشگاه‌های استان نظیر علوم‌پزشکی و غیره داشتیم، مطابق با درخواست دانشگاه این برنامه به صورت داخل دانشگاهی برگزار می‌شود.
وی با اشاره به محدودیت و مشکلاتی که در اجرای این برنامه وجود دارد، اظهار کرد: در ابتدای امر کارهای اجرایی این برنامه مطابق سایر برنامه‌ها به سرعت روند خود را طی می‌کرد اما هر چه به زمان برگزاری این برنامه نزدیک می‌شویم متاسفانه حساسیت‌ها به برگزاری این برنامه بیشتر می‌شود.
سهرابی ادامه داد: موسیقی در دانشگاه‌ها با محدودیت‌های عجیب و غریبی روبه رو است و از آنجا که موسیقی مظاهر هویتی هر ملتی است شاهد این هستیم که به این حوزه در دانشگاه‌ها کم‌لطفی می‌شود.
وی افزود: کانون موسیقی دانشگاه زنجان با وجود استعدادهایی که در این زمینه در دانشگاه دارد، قریب بر دو سال است که حتی جایی برای تمرین خود ندارد ضمن اینکه کم‌کم این کانون دارد به فراموشی سپرده می‌شود و شاید کمتر کسی در دانشگاه باشد که از وجود این کانون اطلاع داشته باشد.
در ادامه منتقد و پژوهشگر حوزه موسیقی با اشاره به اینکه تقریبا بحث نوازندگی خانم‌ها در سطح کشور حل شده است و کمتر شهری را می‌بینیم که صدور مجوز را منوط به عدم حضور بانوان در کنسرت‌ها و اجراهای موسیقی خود کند، می‌افزاید: در برخی از شهرهای مذهبی متاسفانه اجازه برگزاری کنسرت داده نمی‌شود و طبیعی است که در این شهرها نیز با نوازندگی خانم‌ها مخالفت‌هایی صورت گیرد اما اینکه زنجان در چه وضعیتی است که اجازه نوازندگی بانوان را در یک اجرای موسیقی نمی‌دهند سوالی است که باید از مسئولین داشت؟
محمدجواد صحافی با اشاره به اینکه تفکیک جنسیتی مخاطبین به اندازه‌ای تاسف برانگیز است که زبان آدم قاصر می‌ماند، می‌افزاید: با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه و اینکه تنها اجرای موسیقی تا میزانی می‌تواند حال آدمی را بهتر کند نیاز به وجود چنین کارهای فرهنگی است که روحیه اقشار مختلف و به ویژه دانشجویان بهتر شود و اینکه دانشگاه به عنوان یک نهاد فرهنگی یک روحیه ضد فرهنگی را ترویج می‌دهد کاملا فاجعه‌آمیز است.
وی خاطرنشان می‌کند: عدم صدور مجوز برای خانم‌های نوازنده مشکلی است که در حال حاضر در سطح کشور حل شده است و نوازندگان با اعتراض‌هایی که در سطح کشور داشته‌اند در حال حاضر توانسته‌اند در این زمینه رویکردهای موثری در سطح جامعه داشته باشند.
این منقد حوزه موسیقی اظهار می‌کند: موسیقی که در این دانشگاه به اجرا درخواهد آمد، یک موسیقی اصیل ایرانی است و دهه 60 که محدودیت‌های شدیدی نسبت به موسیقی وجود داشت و حتی حمل ساز تخلف محسوب می‌شد، این موسیقی در این عرصه کار می‌کرد و فعالیت داشت و از این منظر واقعا جای تاسف است که اجازه نوازندگی خانم‌ها در یک محیط و نهاد آموزشی و فرهنگی داده نمی‌شود.

* روزنامه صدای زنجان،سیده زهره میرعیسی‌خانی ، 1397،9،24.
8068/3088
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی استیضاح ظریف دانشجو روابط عمومی شورای عالی انقلاب عجیب و غریبی مراکش منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی استیضاح ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۳۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود دانشجویان هنجارشکن به این دانشگاه ممنوع شد | اساتید باید به کشف حجاب‌کننده‌ها در کلاس تذکر دهند

به گزارش همشهری آنلاین، فرزاد جهان‌بین رئیس کمیته انضباطی مرکزی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در نامه‌ای به رؤسای استان‌ها و واحدهای ویژه اعلام کرد: «با توجه به اهمیت آراستگی و شئون رفتاری و نقش آن در پاسداشت حقوق و آزادی‌های اجتماعی و تضمین کیفیت آموزشی که پیش از این نیز بیان شده است، موارد زیر جهت اجرا ابلاغ می‌شود:

«۱- براساس تبصره ۲ ماده ۹ دستورالعمل آراستگی و شئون فرهنگی و رفتاری دانشگاه آزاد اسلامی، موقتا از ورود موارد خاص و هنجارشکنانه در حوزه آراستگی که شرح آن اعلام شده‌ است، به واحد جلوگیری کرده و پرونده افراد خاطی مستقیما به کمیته انضباطی ارسال گردد.

۲- کسانی که براساس بندهای ۱ تا ۴ ماده ۹ همان دستورالعمل تذکر گرفته‌اند و پرونده‌شان می‌باید به کمیته انضباطی برود، حکمشان مانند فردی که اصرار بر تخلف دارد صادر شود، چراکه عملا باوجود ۴ مرحله تذکر به این مرحله رسیدند.

۳- ابلاغیه این‌جانب به شماره/۱۱/۸۵۷ ص مورخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ درخصوص تذکر اساتید به موارد کشف حجاب در کلاس مورد تأکید قرار می‌گیرد.

مسئولیت این امور بر عهده رئیس واحد است و با هر نوع قصور و تقصیری برخورد می‌شود.»

کد خبر 844563 منبع: مهر برچسب‌ها دانشگاه‌های ایران دانشگاه - دانشجو خبر مهم دانشگاه آزاد - دانشگاه آزاد اسلامى

دیگر خبرها

  • برنامه های هفته ملی سلامت در مازندران اعلام شد
  • از ممنوع التصویریم در تلویزیون ناراحت نیستم
  • محدودیت‌های ترافیکی برای برگزاری رژه روز ارتش در شهر کرمان
  • روایتی هنری از تنوع قومیتی
  • برگزاری سومین جشنواره پانتومیم در انتظار نظر مدیرکل ارشاد زنجان
  • ورود دانشجویان هنجارشکن به این دانشگاه ممنوع شد
  • اولویت‌های کاری ارکسترهای دولتی در سال ۱۴۰۳ معرفی شدند
  • ورود دانشجویان هنجارشکن به این دانشگاه ممنوع شد | اساتید باید به کشف حجاب‌کننده‌ها در کلاس تذکر دهند
  • اولین جلسه شورای هنری ارکستر‌های بنیاد رودکی در سال جدید برگزار شد
  • پیام مردم زنجان به سپاه؛ دست مریزاد با‌بت انتقام + فیلم